1
Урок математики в 4 класі
Тема: Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу.
Мета: пояснити учням утворення дробів, показати запис дробу та ознайомити з термінами чисельник і знаменник, опрацювати складені задачі, які містять знаходження частини числа, формувати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення, виховувати любов до України та повагу до її традицій.
Обладнання: презентація, наочність до теми, індивідуальні корисні підказки, цеглинки.
Девіз уроку: «Не дрімати, не лежати, лише думати й міркувати»
ХІД УРОКУ
Ι. Організаційний момент.
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ви часу не гайте,
Урок математики розпочинайте,
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно.
Учитель. Діти, у нас на уроці присутні гості, тому поверніться до них, привітайтеся, подаруйте їм свої посмішки.
Подивіться, будь ласка один одному в очі, посміхніться і побажайте подумки успіхів та гарної співпраці.
Девіз нашого уроку: «Не дрімати, не лежати, лише думати й міркувати»
Нас сьогодні очікує подорож країною Математики.
– Як ви думаєте, що обов’язково повинен взяти з собою мандрівник? (Багаж)
Ось і ви сьогодні візьмете з собою багаж своїх знань, умінь та навичок.
А ще нам знадобиться дорожній журнал (зошит). Відкрийте його і запишіть дату нашої мандрівки.
ІІ.Контроль і закріплення знань учнів.
Учитель.А щоб відправитися в подорож нам треба перевірити здобуті на попередніх уроках ваші знання.
Спершу перевіримо домашнє завдання. А допоможуть в перевірці завдань –
« LEGO 6 цеглинок»
Учитель. Добре! Всі гарно впорались із домашнім завданням.
А наступним завданням для перевірки вивченого на минулих уроках
Слухайте уважно і записуйте всі числа, які почули.
- На території України протікає 63 119 річок
- Близько 20.000 озер
- Найвища вершина Кримських гір (Роман-кош) – 1.545м,
- Найвища вершина Карпатських гір – (Говерла) – 2.061м
-площа Чорного моря приблизно становить 436 402 км²
-площа Азовського моря (доречі найменшого моря у світі) – 39 000 км²
Взаємоперевірка
Учитель. І останнє завдання на повторення правил множення і ділення багатозначних чисел… гра «Шифрувальник»
Розв’яжіть приклади та розташуйте відповіді у порядку зростання; прочитайте отримане слово.
Р 5400 : 100 = (54);
О 28000 : 70= (320);
Б 810 : 90 = (720);
И 70 x 50 (35000);
Д 25 x 100 = (5).
На екрані з´являється назва теми «Дроби».
ΙΙΙ. Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель. Я переконалася, що ділити і множити багатозначні числа ви вмієте. Тому ми можемо перейти до вивчення нової теми, яка називається…ДРОБИ.
Отже, друзі, сьогодні на уроці ми побуваємо в країні Дробів, навчимось їх читати,записувати, порівнювати.
Як на вашу думку, що таке дріб? (відповіді дітей)
А в математиці дріб – це представлення чисел або математичних величин у вигляді результату операції ділення.
ΙV. Вивчення нового матеріалу.
Подивіться на дошку, на ній цілий круг і круг поділений на 2 рівні частини. Одна така частина - це половина, або одна друга, якщо прикласти половинки одна до одної то дістанемо цілий круг. У житті часто користуються словом половина, або пів. Ми купуємо в магазині півхлібини, або ½ (вчитель показує) щоб він не засихав. Ми бережливо ставимося до хліба. Маленька родина не може з'їсти цілу хлібину (поєдную). Наш народ шанобливо ставиться до хліба і говорить: «Хліб усьому голова.»
У житті ми часто говоримо пів кілограма, ½ кг, півлітра – це половина одного літра (демонструю 1л і 0,5 л банку з водою, що переливаю в літрову банку), півтони (½ тони).
В природі, також зустрічаються дроби. Це ми бачимо на прикладі апельсина чи мандарина. Природа подробила ці фрукти на частини, на дольки.
Числа виду 1/2, 2/3, 3/4, 5/6 - називають дробовими числами. Частина числа називається дробом. Число 1/7 - дріб, де 1 - чисельник дробу, а 7 - знаменник дробу. Між ними є лінія дробу. Число під рискою показує, на скільки рівних частин поділене ціле, і називається знаменником. Число над рискою показує, скільки таких частин взято, і називається чисельником.
Ідея використання таких чисел, в яких цифри позначають одразу два різні поняття – розмір і кількість, визрівала довгий час. Першими до цієї ідеї прийшли індуси. (Індуси-загальна назва корінного населення Індії та Пакистану)
Я вам приготувала підказки, за допомогою яких будете користуватися під час виконання д.з. листок А4 я розділила на 20 рівних частин. Як ви гадаєте, яку частину отримає кожен із вас? (1/20). У повсякденному житті ми дуже часто використовуємо дроби навіть не звертаючи на це уваги. Наприклад: готуємо за рецептом улюблені страви, ділимося із друзями мандаринами, яблуками і т.інше
3. Практична робота
3.1. Робота з LEGO «6 цеглинками»
Гра «Чисельник — знаменник»
— Щоб запам’ятати, що таке чисельник і знаменник і не плутати їх, пограймо в гру. Якщо я називаю чисельник, піднімаєте «6 цеглинок» вгору — показуєте, що він записується вгорі. Якщо я називаю знаменник,— опускаєте цеглинки вниз таким чином показуєте, що він пишеться внизу. Якщо показую риску дробу, тримаєте цеглинки горизонтально. МОЛОДЦІ!
3.2. Практична робота з геометричним матеріалом.
Учитель. А тепер попрацюємо з геометричним матеріалом.
У кожного на парті лежать круг і квадрат.
заштрихуйте четверту частину квадрата. Покажіть.
Молодці!
V. Розвиток математичних умінь
1. Робота з підручником
Завдання 761 (записуємо в зошити)
На скільки рівних частин поділено кожний квадрат(2,3,4, 5, 6)
Назвіть кожну не зафарбовану частину квадрів (1 - чисельнки)
Скільки частин у квадратах зафарбовано (1,2,3, 4, 5 – знаменники)
Фізкультхвилинка
2.Фронтальна робота. Порівняння дробів.
Учитель.Як записуються і читаються дроби ми вже знаємо. Тепер спробуємо їх порівняти. Дивимось завдання 765 (записуємо в зошиті)
Добре справились з цим завданням.
VI. Підсумок уроку. (слайд__)
Учитель.
Добре ви справилися із завданнями. А уявіть на хвилинку таку ситуацію. Вас вдома батьки запитують, що вивчали на уроці математики? Що ви їм розкажете? (Що вивчили тему «дроби»)
Ви знаєте, ми, українці, маємо багато звичаїв про які не треба забувати, якими славиться наш народ. Одним з таких є звичай зустрічати дорогих гостей і проводжати рідних в далеку дорогу. Коровай – це одне ціле. Українці порівнювали його з сонцем.
VІІ. Домашнє завдання (2 хв)
Ось і завершується наша подорож країною Математики містом Дробів. Ми повернулися додому, а це означає, що нам потрібно записати домашнє завдання. Розгорніть, будь ласка, свої щоденники і запишіть на п’ятницю 2-им уроком: самостійно скласти задачу із використанням дробів. Наприклад, про торт або кавун яким ви пригостите своїх гостей на дні народженні. І не забувайте, що у вас є підказка яка допоможе у розв’язуванні д.з.
Оцінювання: на уроці працювали ..., …, …, …, …, …, …. Покладіть мені ваші щоденники на стіл і я поставлю оцінки. Дякую вам за урок!