Тема: Розв’язуємо ускладнені рівняння.
Мета: формувати вміння розв’язувати рівняння, складати рівняння за текстом простої задачі; удосконалювати обчислювальні навички; ознайомити учнів із рівняннями нового виду; формувати вміння розв’язувати ускладнені рівняння; розвивати стійкий інтерес до вивчення математики, бажання пізнавати світ природи, культуру математичного мовлення; виховувати відповідальне ставлення до навчання, любов до природи, вдосконалювати вміння працювати в парах, групах.
Обладнання: мультимедійний супровід, підручник, картки у формі вуликів
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав і стих дзвінок,
Починається урок!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Починаємо урок, під девізом: «Старайся і ти досягнеш успіху. Якщо хочеш багато знати, треба плідно працювати».
Адже сьогодні на уроці нас чекає кропітка робота. І впоратися з цими завданнями зможуть тільки працелюбні, уважні, кмітливі, організовані учні. А зразком працелюбності, охайності, організованості нам слугуватиме істота, яка в українців є символом всіх цих перелічених якостей.
Загадка
Хто смугастий одяг носить?
Хто у вулик мед приносить?
Працьовита, хоч й мала.
Здогадались? Це…… (Бджола).
Давайте уявимо сьогодні себе в ролі невтомних трудівниць – бджілок і продемонструємо згуртовану і ефективну роботу.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку : Розв’язуємо ускладнені рівняння.
Наша мета: удосконалити обчислювальні навички, ознайомитися з ускладненими рівняннями та сформувати вміння розв’язувати їх, складати рівняння за текстом простої задачі.
ІV. Актуалізація опорних знань. Повторити компоненти дій!!
1.Математичний диктант «Життя бджоли у числах»
Для того. Щоб дізнатися більше цікавих фактів про бджолу і розвинути обчислювальні навички, пропоную провести математичний диктант. Записуйте тільки відповіді. Кожне записане число має відношення до життя бджоли
(Діти записують відповіді. Виконується взаємоперевірка і оцінювання в парах. Після цього проводиться робота з рядом записаних чисел. Кожне записане число має відношення до життя бджоли).
Взаємоперевірка в парах, оцінювання.
42 (приблизно 42 дні триває життя робочої бджоли).
6(від народження до 6 дня бджола прибирає у вулику).
12 (до 12 дня годує личинок).
18 (до 18 дня будує соти з воску).
25 ( на 25 день вилітає збирати мед).
35 (у віці 35днів бджола вважається вже пенсіонеркою і може носити тільки воду до вулика).
5 (5 грамів меду заготовляє одна бджола за своє життя).
30 (30 г меду в одній ложці, таку кількість меду збирають 200 бджіл за 1 добу).
Хто впорався безпомилково має зелене світло, може впевнено рухатися далі. Хто виконав завдання з певними помилками, неточностями, отримує жовте світло, знак уважності.
V.Вивчення нового матеріалу.
1.Робота з підручником с.62.Усно №1, 2, опрацювання алгоритму.
№ 1. З’ясуй, коренем (розв’язком) яких рівнянь є число 6.
№ 2. Зістав рівняння. Чим відрізняється друге рівняння від першого? Прокоментуйте розв’язання першого рівняння. Що треба зробити, щоб звести друге рівняння до вигляду першого? Прокоментуйте розв’язання другого рівняння користуючись алгоритмом.
Фізкультхвилинка для очей.
Чи знаєте ви, скільки очей у бджоли. У бджоли очей стільки, скільки і в людини, і ще стільки ж, і ще півстільки ( 2 + 2 + 1 = 5 очей).
У бджоли 5 очей. Два з них великі , які в свою чергу складаються з 10 тис маленьких, і ще три маленьких, розташованих між ними, це дає можливіст їм бачити те, що не ладне розгледіть людське око. Хоча наш зір не такий досконалий, а очей у нас всього два, ми повинні дбати про наш зір, Давайте проведемо фізкультхвилинку для очей.
МЕНТАНІУМ БДЖІЛКА
Слідкуємо за бджілкою і визначаємо на якій соті вона зупиниться.
2.Робота над задачею.
Пасічник викачав 34 л меду. Частину меду роздав родичам на гостинці і залишилося в нього 16 л меду. Скільки літрів меду роздав пасічник?
Назви шукане задачі. Познач шукане змінною х і склади рівняння. Розв’яжи задачу за допомогою рівняння.
Було – 34 л
Роздав - ?
Залишилось – 16 л
34 – х = 16
х = 34 – 16
х = 18
34 – 18 = 16
16 = 16
Відповідь: х = 18, 18 л меду роздав пасічник.
VI. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності.
1. Гра « Бджоли до вулика».
Історія бджільництва в Україні має багатовікову історію, вдавнину було поширене збирання дикого меду. Мед виконував роль грошей, його міняли на інші продукти, хутро, прикраси. Спочатку бджіл не розводили. Ці комахи жили в лісах, у печерах і дуплах дерев. Дупло – це природне первинне житло бджіл. Згодом люди почали самі видовбувати колоди, щоб в них селилися бджоли, а на колодах ставили свою мітку - «борть». Від слова «борть» - дерев’яна колода з міткою, і походить слово «бортництво» (бджільництво).
Перший у світі рамковий вулик у 1814 році українець – Петро Прокопович винайшов перший у світі рамковий вулик.
Для того, щоб закріпити набуте вміння розвязувати ускладнені рівняння, пропоную пограти у гру «Бджоли до вулика». Робота буде виконуватися у парах. Кожна пара отримує бджілку з ускладненим рівнянням. Виконує розв’язання у робочому зошиті. За результатами кореня рівняння, визначає до якого вулика пара бджілок полетить (одна із бджілок змащує клеєм свою бджілку і приклеює на необхідний вулик).
Перевіримо чи всі бджілки долетіли?
c – 14 = 50 + 8 а + 16 = 9 * 8 24 : у = 18 : 6
c = 72 а = 56 у = 8
Фізкультхвилинка ( Арабески «Ментаніум»)
2. Робота з геометричним матеріалом.
Зібравши нектар, бджола поспішає до вулика. Там вона зливає його в соти, які мають форму правильного шестикутника.
Довжина сторони шестикутника дорівнює 3 мм. Знайдіть периметр однієї соти. Що таке периметр? (18мм = 1см 8 мм)
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Ось наш урок добігає кінця. Любі бджілки, у стінах рідного вулика ми підсумуємо результати сьогоднішнього роботи, а тоді ви отримаєте завдання для завтрашнього польоту.
Самооцінювання Гра « Так-Ні».
- Удосконалили обчислювальні навички?
- Ознайомилися з ускладненими рівняннями?
-Навчилися розв’язувати ускладнені рівняння?
-Розвинули вміння складати рівняння за змістом простої задачі?
Отже, ми досягнули мети нашого уроку?
На згадку про сьогоднішній урок з вами залишиться усміхнена бджілка — символ працелюбності.