Згідно підручника "Математика" 4 клас. М.В.Богданович, Г.П.Лишенко. Київ, "Генеза", 2015.
Урок математики.
Мета: Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати вміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими; вправляти у розв'язуванні задач способом відношення; розвивати обчислювальні навички, мислення; виховувати інтерес до предмета.
Математика 4 клас
Тема: |
Одиниці вимірювання маси. Перетворення одиниць вимірювання маси. Задачі, що розв’язуються за допомогою відношення. |
Мета: |
Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати вміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими; вправляти у розв’язуванні задач способом відношення; розвивати обчислювальні навички, мислення; виховувати інтерес до предмета. |
Обладнання: |
Таблиця «Одиниці вимірювання маси», Таблиця «Народні міри маси» |
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Математика – наука
Точна і серйозна.
І прожить без неї нам
Навіть дня не можна.
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Лічимо – точно!
Пишемо – гарно!
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення. Гра «Ланцюжок»
- Знайди добуток чисел 200 і 7; знайди різницю даного добутку і 500; знайди суму отриманої різниці і 700; зменш її в 4 рази; зменш на 400; збільш у 12 разів; зменш у 4 рази; збільш на 10 000; збільш на 2000; зменш у 1000 разів; зменш на 5; збільш у 14 разів. Що вийшло?
(1400; 900; 1600; 400, 0, 0, 0, 10 000; 12 000; 12; 7; 98)
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Згадайте і назвіть одиниці вимірювання довжини, починаючи з найбільшої. (км, м, дм, см, мм)
— Яку одиницю довжини вважають основною? (Метр)
— Інші одиниці довжини отримали назви за допомогою латинських і грецьких числівників. Латинські числівники — деци, санти, милі вживають для позначення одиниць, менших від основної, а грецькі дека, гекта, кіло — більших від основних.
— Навіщо потрібні одиниці довжини?
— Чи можемо ми за допомогою одиниць довжини дізнатися масу цього яблука?
— Які одиниці вимірювання нам у цьому допоможуть?
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми повторимо одиниці вимірювання маси, співвідношення між ними.
V. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Бесіда. Пояснення вчителя
— Які одиниці маси вам відомі?
— Як визначити масу предметів?
— Які ваги ви можете назвати?
— Які гирі використовують для визначення маси предметів?
— Скільки грамів в 1 кг?
— Для вимірювання маси великих вантажів (зібраного в полі врожаю, видобутого вугілля і нафти) використовують одиниці вимірювання маси — центнер і тонну.
1 центнер позначається скорочено 1 ц і дорівнює 100 кг;
1 тонна позначається скорочено 1 т і дорівнює 1000 кг, або 10 ц.
1 ц — це приблизно 2 мішки картоплі або 1 мішок цукру. 1 т — це маса малометражного автомобіля.
В давнину користувалися іншими мірами маси. Але у цих мірах був великий різнобій.
Пуд - 16 кг
Синжап - 100 г
Деко - 10 кг
Кіло - 1 кг
Корець - 100 кг
Фунт – 400 г
Чвертка — 25 кг
Гилетка — 25 кг
Гарчик — 1,5 кг
Кавуш — 5 кг
Мацьок — 50 кг
— Розгляньте таблицю завдання 327 (с. 53) та запишіть її у зошити.
2. Фізкультхвилинка
Час прийшов для відпочинку,
Проведемо фізкультхвилинку.
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Дружно всі присіли, встали.
І руками помахали.
Три! Чотири! Нахилились.
Зі струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі.
Крутимось на каруселі.
А тепер всі руки в боки.
Як зайчата скоки-скоки!
Сім! Вісім! В потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
3. Первинне закріплення нового матеріалу.
Завдання 328 (з коментуванням)
Щоб дізнатися масу меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки.
1 кг = 1000 г, отже:
1000 – 300 = 700 (г) маса меду.
Задача 329 (колективно)
1 ц = 100 кг
1) 100 : 2 = 50 (кг) — маса одного мішка;
3 т 500 кг = 3500 кг
2) 3500 : 50 = 70 (мішків)
Отже, автомобілем можна перевезти 70 мішків цукру-піску.
Завдання 330; 331 (з коментуванням)
4. Робота над задачами
Задача 332.
— Складіть короткий запис задачі, з’ясувавши, що 60 т = 600 ц.
2 ц — 3 ц
? — 600 ц
Учні розв’язують задачу самостійно з подальшою перевіркою і коментуванням.
Один учень працює за дошкою.
1) 600 : 3 = 200 (раз.)
2) 2 • 200 = 400 (ц) = 40 (т)
Задача 333.
- Що означає число 5000 літрів?
- Скільки води взяли з однієї цистерни?
- Чи можна дізнатися, скільки літрів води залишилось в двох цистернах?
- Чи відомо, скільки води залишилося в кожній цистерні?
- Чи можна визначити, скільки літрів води залишилось в 1-й і 2-й цистерні окремо?
- Чи можна після цього знайти, скільки літрів води було в 1-й і 2-й цистерні спочатку?
Розв’язання:
1) 5000 – 1000 = 4000 (л) — води залишилося в двох цистернах;
2) 4000 : 2 = 2000 (л) — води стало в одній цистерні;
3) 2000 + 1000 = 3000 (л) — води було в 1-й цистерні спочатку.
4) 3000 - 1000 = 2000 (л) — води було в 2-й цистерні спочатку.
Відповідь: в 1-й цистерні було 3000 л води, а в 2-й — 2000 л води.
5. Самостійна робота
Задача 334.
1-й варіант – 1-й рядок;
2-й варіант – 2-й рядок;
Самоперевірка з дошки.
Задача 335.
15 л гасу – 12 кг 300 г
60 л гасу - ?
План розв’язування.
Яка маса одного літру гасу?
Яка маса 60 л гасу?
Розв’язання:
12 300 : 15 • 60 = 49 200 (г) = 49 кг 200 г
Інший спосіб:
12 300 • (60 :15) = 49 200 (г) = 49 кг 200 г
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 336; 337 (с. 54).
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
— Про що ми говорили на уроці?
— Що нового дізналися?
— Яке завдання сподобалося найбільше?