Тема. Координатна пряма
Клас: 6
Мета: Сформувати поняття координатної прямої; вміння визначати координати точок на координатній прямій, позначати на координатній прямій точки із заданими координатами;
Розвивати навички логічного мислення, правильність математичної мови
Виховувати кмітливість, пізнавальний інтерес до вивчення предмету, акуратність.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: підручник, кольорові картки, магнітна дошка
Методи та прийоми: робота в парах, колективна робота, вправи «Асоціація», «Відкритий мікрофон», «Мій діагноз», прийом «Валіза», самооцінювання, метод «Storytelling»
Оформлення дошки:
По центру: запис теми уроку
Справа: девіз уроку «Успіх приходить до того, хто його прагне»
План уроку
І. Мотиваційний етап
1. Створення емоційного настрою, налаштування учнів на робочий лад. Вправа «Мій настрій»
2. Актуалізація опорних знань і суб’єктивного досвіду. Вправа «Відкритий мікрофон»
3. Перевірка домашнього завдання. Вправа «Асоціація»
4. Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Етап цілевизначення і планування діяльності
ІІІ. Етап опрацювання навчального матеріалу
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
1. Самооцінювання. Вправа «Мій діагноз»
2. Прийом «Валіза»
3. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
Вправа «Мій настрій»
Перед вами кольорові листочки. Пропоную вам обрати колір листочка, який відповідає вашому настрою на цю мить. Якщо ваш настрій піднесений, гарний, то обираєте червоний листочок, якщо настрій нейтральний, то – зелений, якщо настрій у вас поганий, то – синій.
А я вам усім бажаю гарного настрою, а тим у кого він зараз такий, прикладемо всіх зусиль, щоб його поліпшити. І пам’ятайте, що «Успіх приходить до того, хто його прагне».
Вправа «Відкритий мікрофон»
Вправа «Асоціація»
Усні вправи за плакатом (необхідно назвати додатні й від’ємні числа, з урахуванням асоціації за кольором: додатні – червоним, від’ємні – синім)
Ви вже знаєте, що натуральні і дробові числа, які ви вивчали у 5 класі і на початку цього року, можна зображувати точками на координатному промені. При цьому зображувані числа називаються координатами точок. Ви також знаєте, що такі числа ми називаємо віднині додатними, крім додатних чисел, є ще від'ємні і 0. Тому виникає запитання а чи можна недодатні числа зображувати точками і якщо це так, то як це зробити?
ІІ. Етап цілевизначення і планування діяльності
Оголошення теми, мети і завдань уроку
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке координатна пряма, навчимося позначати на координатній прямій точки із заданими координатами. Для цього нам знадобляться уважність, кмітливість і наполегливість
Запитання для учнів
IІІ. Етап опрацювання навчального матеріалу
В одній чарівній країні «Математика» є незвична вулиця. Вона має цікаву назву «Координатна пряма». Чому незвична, тому що будинки мають адреси, що позначені як додатними так і від’ємними числами. Є тут і вказівник який показує додатний напрямок вулиці, щоб мешканці могли легко потрапляти у свої домівки.
В центрі цієї вулиці живе поважна точка О. Праворуч від точки О на однаковій відстані один від одного розташовані будинки, що мають адреси позначені додатніми числами 1, 2, 3, 4 … а ліворуч адреси позначені від’ємними числами -1, -2, -3, -4… Мешкали на цій прямій і маленькі точки. Вони дуже любили веселитися і бавитися. Тільки точка О не брала участі в цих іграх. Вона завжди спостерігала за забавами своїх сусідок-точок, які знаходилися праворуч і ліворуч від неї. Однак набридло пустотливим точкам гратися на числові прямій. Вони вислизнули зі своїх домівок на площину, де стрибали з місця на місце. Точки-малявки А та С, нагулявшись досхочу, вирішили повернутися додому. Але свої домівки на числовій прямій ніяк не могли знайти і затіяли сварку. Вони зайняли одне місце на числовій прямій і запевняли одна одну, що їхня домівка знаходиться саме тут – на 4 одиничних кроки від точки О. У суперечку вимушена була втрутитися точка О. Вона запитала точку А:
Координата – це твоя адреса на числовій прямій. Недарма її інакше називають координатною прямою. Ти, точко А, маєш додатну координату і живеш праворуч від мене, а точка С – ліворуч.
Точка О, що є початком відліку, допомогла своїм сусідам – точкам розселитися по різних домівках. Кожна з точок – мандрівниць відтепер знала свою адресу – координату і, щоб не забути її, зробила для себе гарну прикрасу – медальйон з координатою, записаною у дужках, і називалися вже повним своїм іменем: А(4) та С(- 4).
Учні опрацьовують на с. 163 §22 навчального підручника рубрику «Запамятайте!»
Час настав для відпочинку,
Проведемо фізкультхвилинку.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
4. Осмислення нового матеріалу
1. Усні вправи
№ 944. На малюнку назвіть:
1) початок відліку на координатній прямій;
2) одиничний відрізок;
3) координату точки В;
4) координату точки С;
5) координату точки D.
В D О М С Х
-4 -2 0 1 2
№ 945. Які з чисел 10; ; -145; -; 0,54; -12,1; -4; 1205; -125; 0,128 розміщуються на координатній прямій праворуч від початку відліку, а які – ліворуч?
№ 946. Визначте відстань від точки А до початку відліку, якщо:
1) А(1); 3) А(-1); 5) А(456);
2) А(3); 4) А(23); 6) А(-23).
2.Колективно
№ 948. Накресліть координатну пряму. За одиничний відрізок прийміть довжину однієї клітинки зошита. Позначте точки А(-3), В(2), С(-5), D(8), К(-9), Е(-2). Знайдіть відстані від даних точок до початку відліку.
№ 950. На координатній прямій побудуйте точку, яка розміщена:
Визначте координати отриманих точок.
№ 955. Визначте координати точок, зображених на малюнку.
Е D С О А Х
3.Робота в парах
№ 957. Визначте одиничний відрізок і координати точок, зображених на малюнку.
F Е D О А В С Х
0 2
№ 970. Запишіть координати точок, що знаходяться на відстані:
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Самооцінювання. Вправа «Мій діагноз»
Прийом «Валіза»
- Що ви візьмете із собою у валізу із сьогоднішнього уроку?
- Що викинете у корзину?
Домашнє завдання
Опрацювати: §22
Виконати: № 949 – обов’язково;
№ 956 – бажано;
№ 971- по можливості;