Тема: Множення натуральних чисел
Клас: 5-В
Дата: 20.11.2020
Формування компетентностей:
• предметна компетентність: удосконалювати вміння виконувати множення багатоцифрових чисел; формувати вміння розв'язувати задачі, які передбачають множення чисел; повторити таблицю множення;
• ключові компетентності:
• спілкування державною мовою — доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
• математична компетентність — розв'язувати задачі, зокрема практичного змісту;
• уміння вчитися впродовж життя — усвідомлювати цінність знань і вмінь;
• основні компетентності у природничих науках і технологіях — розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі і які можна розв'язувати засобами математики;
Реалізація наскрізної лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток»
Тип уроку: формування знань і вмінь.
План уроку
І. Організаційний етап (2 хв).
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку (1 хв).
ІІІ. Перевірка ДЗ (3 хв).
ІV. Актуалізація опорних знань (3 хв).
V. Мотивація (шляхом створення проблемної ситуації) (3 хв).
VІ. Розминка «Не зіб’юся». (3 хв).
VІІ. Застосування знань (15 хв). Фізкультхвилинка.
VІІІ. Самостійна робота (12 хв).
IX. Підведення підсумків уроку, рефлексія (2 хв).
X. ДЗ (1 хв).
І. Організаційний етап
Добрий день! Вітаю на уроці математики. Бачу, що всі готові до уроку. Сподіваюся на співпрацю і плідну роботу. Успіхів усім!
Арифметика — це лічильна мудрість. Без цієї мудрості ні філософа, ні лікаря не може бути.
Л. П. Магницький (автор першого підручника з математики)
Отже, осягаємо «лічильну мудрість» разом із арифметичною дією (анаграма) …
МНОЖЕННЯ
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Сьогодні ви ...
Бажаю всім оволодіти «лічильною мудрістю» множення!
Записуємо дату, класна робота, тема.
ІІІ. Перевірка ДЗ. Хто вигадав знак множення – «х»?
Чи є запитання по домашньому завданню? Перевіримо його частково. № 392 (5-9) – виберіть правильні відповіді в указаному порядку, запишіть слово.
Отред – прізвище англійського вченого, який у 1631 р запропонував знак множення – «косий хрестик».
До нього використовували найчастіше букву M, хоча пропонувалися й інші позначення. Пізніше Готфрід Лейбніц замінив хрестик на точку (кінець XVII століття), щоб не плутати його з буквою x; до нього така символіка зустрічалася у Региомонтана (Йоганн Мюллер) (XV століття) і англійського вченого Томаса Херріот (1560 - 1621).
Пригадаємо, що вже знаємо про множення.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
1. Назвіть компоненти множення.
2. Чому дорівнює добуток двох множників, один з яких дорівнює 1?
3. Чому дорівнює добуток множників, один з яких дорівнює 0?
4. Прочитай вираз за допомогою термінів «добуток», «перемножити», «збільшити в»: x5
5. Якою цифрою закінчується добуток усіх натуральних чисел від 1 до 101?
6. Автомобіль щорічно використовує близько 4350 кг кисню та викидає в повітря близько 10 кг гуми і 3259 кг вуглецю. Скільки за рік спалюють кисню і викидають у повітря гуми та вуглецю 100 автомобілів?
Яке правило ми використовували? Як помножити на розрядну одиницю?
Дякую всім, хто відповідав. Продовжуємо.
V. Мотивація навчальної діяльності
1. Язик садового слимака, який мешкає в Південній Америці, усіяний 135 рядами зубів по 105 зубів у кожному ряду. Скільки всього зубів у садового слимака?
14 175 зубів
Що вам допомогло зробити обчислення? (Знання таблиці множення).
Множення зараз вивчаються в початковій школі. Але в середньовіччі мало хто володів мистецтвом множення. Рідкісний аристократ міг похвалитися знанням таблиці множення, навіть якщо він закінчив університет. А чи добре знаєте таблицю ви?
VІ. Розминка. Дидактична гра з повторення таблиці множення «Не зіб’юся». Граємо по великих групах – по рядах. Учитель запитує приклад із таблиці множення, якщо відповідь (вибрати умову: ділиться на 3, парна, непарна, тощо…), учень має відповісти: «Не зіб’юся».
Навіщо ми вчимо таблицю множення?
У різний час різні народи володіли різними способами множити натуральні числа. Їх відомо близько 30. Ми з вами користуємося множенням у стовпчик та різними прийомами усних розрахунків.
VІІ. Застосування знань.
Отже, розглянемо задачі, для розв’язку яких використовується операція множення (на слайді і роздрукувати).
2. Під час обертання навколо Сонця Земля рухається зі швидкістю 30 км/с. Яку відстань пройде Земля за один урок?
81 000 км
Фізкультхвилинка («Види кутів»).
3. Енергозберігаюча лампа використовує за годину роботи 15 Ват електроенергії, тоді як звичайна — 100 Ват (за такого самого освітлення). Скільки електроенергії можна зекономити за місяць (30 діб), якщо використовувати замість звичайної лампи енергозберігаючу, за умови освітлення приміщення впродовж 12 годин на добу?
36000 – 5400 = 30600 Ват
VІІІ. Самостійна робота «із фокусом» (10 хв).
А зараз на вас чекають фокуси…
Відповіді
І |
ІІ |
1. Результат – число, перша трійка цифр якого дорівнює другій, наприклад, 234 7 11 13 = 234234 |
|
2. 1111 х 1111 = 1234321 |
2. 11111 х 11111 = 123454321 |
3. 9867 460 = 4 538 820 |
3. 7689 530 = 4 075 170 |
Зошити – на перевірку. Оцінки отримаєте комплексні: за роботу на уроці і самостійну роботу.
ІХ. Підведення підсумків уроку, рефлексія (2 хв).
Рахунок і обчислення – основа порядку в голові.
Іоганн Генріх Песталоцці
Отже, підсумки. Сьогодні ви продовжили оволодівати «лічильною мудрістю» множення. Молодці! (Відмітити роботу учнів на уроці).
Використовуючи фрази зі слайду або свої, зробіть висновки, поділиться своїми враженнями.
Х. ДЗ (1 хв)
За підручником «Математика. 5 клас», Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір
Достатній рівень: № 396; 409
Високий рівень: № 411; 418
За бажанням: 420
Дякую за урок!
Джерела
1