Мета уроку: Формувати навички додавання натуральних чисел з використанням законів додавання. Ознайомити учнівз властивостями суми. Перевірити стан засвоєння теми шляхом виконання самостійної роботи. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, вміння аналізувати, узагальнювати.
Виховувати активність, самостійність, охайність, уважність.
Тема: Додавання натуральних чисел. Властивості суми. Самостійна робота.
Мета: Формувати навички додавання натуральних чисел з використанням законів додавання. Ознайомити учнів з властивостями суми. Перевірити стан засвоєння теми шляхом виконання самостійної роботи. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички.
Виховувати активність, самостійність, охайність.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка д/з, актуалізація опорних знань
1. Визначте останню цифру результату.
1) 2743 + 849; 2)5004 + 1006; 3) 188999 + 19991; 4)100006 + 208.
2. Доведіть, не виконуючи обчислень, що дія виконана неправильно.
1) 2308 + 546 = 2815; 3) 18004 + 1579 = 19665;
2) 5102 + 3008 = 9200; 4) 103 + 8711 = 8999.
3. Порівняйте, не обчислюючи, та поясніть свою думку.
1) 47 + 54 і 50 + 60; 3) 572 + 16 і 500 + 10;
2) 33 + 72 і 30 + 70; 4) 211 + 146 і 300 + 200.
IIІ. Вивчення нового матеріалу
Задача.
Оля з Оксанкою збирали гриби. Оля знайшла 24 опеньки і 18 підберезників, а Оксанка — 28 опеньків і 14 підберезників. Скільки грибів зібрала кожна з дівчаток?
Давайте порівняємо кількість опеньків та кількість підберезників у кожної з дівчаток. Якщо опеньків Оля знайшла менше (на скільки?), то підберезників — більше (на скільки?).
Хто може пояснити, чому, хоча кожна з дівчаток зібрала різну кількість підберезників і опеньків, сума грибів у обох однакова?
Якщо діти не можуть пояснити, учитель пропонує задачу простішу, з меншими доданками, або іншого змісту.
Н-д: Мишко сьогодні піймав 6 карасиків та 4 коропи, а вчора — 2 карасики та 8 коропів. Який улов був у хлопчика кожного дня?
Після цього декілька учнів мають зрозуміти, до чого веде учитель. Тоді учитель пропонує дітям сформулювати властивість суми:
Якщо один із доданків збільшити, а другий зменшити на одне й те саме число, то сума не зміниться.
Щоб додати, наприклад, 18 до будь-якого числа усно, до цього числа додають 20, а потім віднімають 2. Нехай треба додати 18 до 146. Доданок 18 збільшують на 2, а доданок 146 — зменшують на 2. Так рахувати легше, а сума виходить та ж сама — 164: 146 + 18 = (146 – 2) + (18 + 2) = 144 + 20 = 164. (Запис учитель робить на дошці.)
ІV. Закріплення нового матеріалу
Розв'язування вправ
Відповіді при розв'язуванні усних вправ учні надають з місць, а для виконання письмових вправ учитель викликає до дошки одного за одним декількох учнів.
1. №183(5—8), 187, 193, №105, 108, 118.
V. Самостійна робота.
Варіант 1
1°. Знайдіть суму:
а) 7068907 + 5671354229; б) 1006 804 995 + 18096 914.
2. Виконайте додавання, обравши зручний порядок дій:
а) 49617 + 999 + 383; б)52681 + 4861 + 139.
3*. У трикутнику STR сторона ST дорівнює 24 см; вона на 8 см менша ніж сторона TR і на 4 см менша ніж сторона SR?. Знайдіть периметр трикутника.
Варіант 2
1°. Знайдіть суму:
а) 63 609 806 + 8611398615; б) 2077 960888 + 25063971.
2. Виконайте додавання, обравши зручний порядок дій:
а) 695 + 2305 + 57908; б)89716 + 9688 + 312.
3*. У трикутнику МКР сторона МК менша ніж сторона КР на 18 см, а сторона МР більша ніж сторона КР на 12 см. Знайдіть периметр трикутника МКР, якщо МК = 35 см.
Варіант 3
1°. Знайдіть суму:
а) 8572302476 + 4837810749; б) 37834890 563 + 4387321056.
2. Виконайте додавання, обравши зручний порядок дій:
а) 302 + 58758 + 1698; б) 197 + 2414 + 47586.
3*. У трикутнику DOE сторона DO більша ніж сторона DE на 5 см, а сторона DE менша ніж сторона ОЕ на 30 см. Знайдіть периметр цього трикутника, якщо DE — 45 см.
Варіант 4
1°. Знайдіть суму:
а) 8 300 005 796 + 83 999 095 408; б)19247523841 + 4387689337.
2. Виконайте додавання, обравши зручний порядок дій:
а) 1888 + 87239 + 1112; б) 437 + 637849 + 62151.
3*. У трикутнику ABC сторона ВС менша ніж сторона АВ на 5 см, а сторона АС більша ніж сторона ВС на 3 см. Чому дорівнює периметр цього трикутника, якщо АВ = 16 см?
V. Підсумок уроку
Давайте ще раз повторимо закони додавання та властивість суми.
VI. Домашнє завдання
№ 188, 192.