МАТЕМАТИКА
4 клас
Тема. Поняття про площу. Квадратний сантиметр. Знаходження значень виразів на сумісні дії. Задачі на спільну роботу.
Мета. Ознайомити учнів з терміном ,,площа фігури’’ ; одиницею вимірювання площі ,,сантиметром квадратним’’ та його записом. Вчити порівнювати площі фігур.
Закріплювати знання порядку виконання дій у виразах. Удосконалювати навички розв’язування задач на сумісну роботу.
Розвивати логічне мислення, увагу та пам'ять.
Виховувати інтерес до математики.
Обладнання. Презентація, геометричні фігури.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. /1 слайд/
- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітайтеся з ними. Сідайте.
- Я хочу розпочати наш урок математики такими словами:
,,Ви талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтеся, які ви розумні, як багато вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити нові цілі і прагнути до їх досягнення.’’
- Це слова Жан-Жака Руссо якнайбільше підходять саме вам, бо ви найрозумніші, найкмітливіші, най, най…
- Я хочу, щоб ви про це пам’ятали не лише протягом цього уроку, а й протягом усього життя.
- Сьогодні на уроці перед вами буде поставлена ціла низка завдань. Але ви впораєтеся з ними, якщо працюватимете старанно, слухатимете уважно і писатимете охайно.
- Отож, до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Які ви знаєте одиниці вимірювання довжини
1) Каліграфічна хвилинка
- Запишіть їх у порядку спадання
км м дм см мм
- Де ми використовуємо одиниці вимірювання довжини?
- А що ми ще вміємо з ними робити?
- Так, ви вмієте перетворювати одні одиниці довжини в інші, виконувати з ними дії, знаходити частину числа. Давайте згадаємо, як ми це робимо.
2) Математичний диктант
- Слухайте уважно завдання і записуйте лише відповідь.
1) Запиши в метрах: 8 300 см
2) Запиши в кілометрах: 73 000 м
3) Знайди: 1/10 від 1 км
4) Обчисли: 1 м – 1 мм
5) Обчисли периметр квадрата зі стороною 20 дм
6) Обчисли периметр прямокутника зі сторонами
- Перевіримо чи правильно ви виконали завдання. Обміняйтеся зошитами і звірте відповіді сусіда по парті з відповідями на дошці. / 2 слайд /
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку.
- Як ви думаєте, чому в математичному диктанті було ще й завдання про периметр?
- Так, тому що периметр вимірюється в см, м, дм. А це одиниці довжини.
- Сьогодні ми познайомимося з сестрою периметра. Її звати площа. Чим вони відрізняються? Які одиниці вимірювання площі?
- Саме над цим ми і будемо працювати на уроці. А ще розв’яжемо приклади і задачі.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Як я вже сказала площа – це сестра периметра. Чи чули ви це слово? Де? /3 слайд/
- Так слово площа можна почути по телебаченню чи радіомовленні, а також в розмовах людей різних професій. Говорять: ,,площа держави’’/ 4 слайд /,
,,посівна площа’’/ 5 слайд /, ,,площа будинку’’/ 6 слайд /, ,,площа квартири’’/ 7 слайд /.
- А ще вживають це слово, коли вивчають геометричні фігури.
- Подивіться уважно на дошку. Які геометричні фігури ви там бачите?
- Яка з фігур займає найбільше місця? Яка найменше? Які фігури рівні? Як ви це визначили? / На око /
- Як ще це можна перевірити?
- Правильно, способом накладання. /демонстрація вчителем/
- Отже, квадрат займає більшу площу, ніж трикутник і круг, але меншу, ніж прямокутник, а круги і трикутники мають однакову площу.
- Отже, площа – це величина, яка показує скільки місця займає фігура на площині. По іншому це внутрішня частина фігури. / 8слайд /
- Ви тільки що побачили, що площі можна порівнювати. Але не завжди це можна зробити на око або накладанням. Тому слід шукати інші способи порівняння площі.
- Подивіться уважно на ці фігури: /9 слайд/
- Яка з них більша? Яка менша? Визначити складно.
- Спробую вам допомогти /перевертаю/
- Що сталося з фігурами?
- Так їх поділили на рівні квадратики.
- Чи можемо ми тепер порівняти фігури? Що потрібно зробити? Так, порахувати квадратики.
- То яка фігура більша (менша)? Яка їх площа?
- Отже, у природі нам став маленький квадратик. Саме таким квадратом і користуються для того, щоб виміряти площу будь-якої фігури.
Називається він квадратним сантиметром. Чому? Тому, що довжина його сторони 1 см. /10 слайд/
- Давайте зобразимо цей квадратик у зошиті. Накресліть 1 см²
- Це і є одиниця вимірювання площі. Вона позначається - 1 см². Запишіть./пояснюю запис/
- Давайте спробуємо визначити площу фігури, користуючись новою одиницею вимірювання.
- Перед вами на дошці фігура. Визначте її площу, беручи до уваги, що 1 клітинка – це 1 см².
17 см²
- А зараз спробуйте самостійно знайти площу фігур, що зображені в підручнику № 467.
- Давайте запишемо площу 1, 2, 3 фігури.
- А чи зумієте ви накреслити фігуру та визначити її площу. Хочете спробувати?
- Креслимо прямокутник зі сторонами 6 і 3 см. /11 слайд/
- Що потрібно зробити, щоб визначити площу?
- Так, розбити його на квадратні сантиметри?
- То яка площа цього прямокутника? Запишіть.
- Діти, а буває так, що потрібно визначити площу великих ділянок. Якими ж одиницями тоді користуються? Наприклад, як знайти площу класу? Чи зручно буде користуватися 1 см² ?
- Правильно, тоді використовують дм², м², км²./12 слайд/
- Молодці, гарно попрацювали. Настав час відпочити.
V. Фізкультхвилинка /13 слайд/
Ми візьмемося за руки,
Веселіше стане нам,
Бо у класі всі ми друзі,
посмішки даруєм вам.
VІ. Закріплення раніше вивченого матеріалу.
- Молодці, ви гарно засвоїли новий матеріал. На наступних уроках ми продовжимо вивчати площу, будемо вчитися її обчислювати. А для цього нам потрібно повторити дію множення.
1. Розв’язування прикладів.
- Отож, розв’яжемо приклади № 468 /14 слайд/
- Перші два приклади розв’яжемо усно.
- Хто може пояснити як 6 700 · 6, 270 000 · 3 ?
- Наступні два приклади розв’яжемо самостійно:
1 приклад – дівчатка
2 приклад – хлопчики
/по одному учню працюють біля дошки/
- Хто перший обчислив? Чи в усіх правильна відповідь? /звіряють з відповідями на дошці, виправляють помилки/
- Наступні два приклади розв’яжемо з поясненням біля дошки./кожну дію виконує інший учень/
2. Розв’язування задачі.
- Добре справилися з прикладами. Гарно працювали і довели, що ви дійсно талановиті і розумні діти. Ви дійсно най.., най.., най…
А чи знаєте ви, що для того аби досягти успіху, мало самому бути розумним. Потрібно мати ще розумних друзів, які завжди прийдуть на допомогу, зарадять у біді. Тобто дуже важливою є спільна робота. А математика нас цього і навчає, бо про спільну роботу ми говоримо, розв’язуючи задачі, які так і називаються ,,Задачі на спільну роботу’’.
- Чи зможемо ми розв’язати таку задачу? Спробуємо?
Отож, задача № 469 . / 15 слайд/
1) Робота над текстом задачі.
- Читаємо умову задачі /читає кращий учень/
- Про що йде мова в задачі? /повтори задачу/
- За скільки днів 100 сторінок набирає І оператор?
- За скільки днів 100 сторінок набирає ІІ оператор?
- Про що запитується в задачі?
2) Аналіз задачі.
- Чи можемо ми відразу відповісти на запитання задачі?
- Що потрібно знати щоб відповісти на це головне питання?
- Так, потрібно знати скільки операторам потрібно набрати сторінок і скільки вони набирають разом за 1 день. А це нам відомо?
- Яку дію тут потрібно виконати?
- Як дізнатися скільки оператори друкують сторінок разом за 1 день?
- Так. Скільки набирає за 1 день перший оператор і скільки набирає за 1 день другий оператор? Якою дією?
- Що треба знати для того, щоб дізнатись скільки сторінок за 1 день набирає оператор?
- Правильно, скільки сторінок він має набрати і за скільки днів?
- То скільки сторінок? За скільки днів?
- Щоб дізнатися скільки сторінок він набере, за 1 день потрібно звести до одиниці, тобто виконати яку дію?
- Що треба знати для того, щоб дізнатись скільки сторінок за 1 день набирає ІІ оператор?
- То скільки сторінок? За скільки днів?
- Щоб дізнатися скільки сторінок він набере за 1 день потрібно що зробити? Яку дію виконати?
- Подивіться уважно на план розв’язку. Якого виду ця задача? Чому?
- То скільки дій в цій задачі?
3) Розв’язання задачі.
- Про що ж потрібно дізнатися в першій дії? Яку дію виконуємо?
1) 100 : 5 = 20 (ст.) – за 1 день друкує І оператор;
- Що потрібно знайти в другій дії? Як це зробити?
2) 100 : 4 = 25 (ст.) – за 1 день друкує ІІ оператор;
- Про що ми вже можемо дізнатися? Якою дією?
3)20 + 25 = 45 (ст.) – за 1 день друкують оператори разом;
- Чи можемо ми вже дізнатися скільки днів потрібно операторам працювати разом, щоб надрукувати 90 сторінок. Якою дією?
4)90 : 45 = 2(дн.) – набирають 90 сторінок разом;
- Хто може сформулювати відповідь?
Відповідь: за 2 дні.
VІІ. Підведення підсумків і результатів уроку.
- Ось ми й виконали всі поставлені завдання.
- Що нового ви дізналися на цьому уроці?
/16 слайд/
- Перед вами фігури. Розгляньте їх уважно. Які з них мають однакову площу? Як ви це визначили? Чим користувалися?
- То що таке площа? В яких одиницях вона вимірюється ? В чому відмінність площі від периметру?
/Периметр – це паркан, яким обгороджена ділянка, а площа – це сама ділянка/ /17 слайд/
1. Оцінювання
- Молодці, дуже гарно засвоїли новий матеріал, гарно працювали.
- Найкраще працювали … Вони заслуговують найвищих оцінок. А у всіх інших буде можливість проявити себе на наступних уроках.
2. Домашнє завдання
№ … , № …
- Дякую всім за урок. Бажаю гарного дня! /18 слайд/