Урок математики у 4 класі "Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка"

Про матеріал

Тема. Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка.

Мета: узагальнити уявлення учнів про зв'язок дій додавання і віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання – додаванням; розв'язувати складені задачі на знаходження невідомого доданка; розвивати мислення; виховувати любов до історії України та інтерес до народних обрядів та традицій.

Перегляд файлу

1

 

Бондаренко Людмила Володимирівна,

Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»

 

Урок математики. 4 клас

 

Тема. Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка.

Мета: узагальнити уявлення учнів про зв'язок дій додавання і віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання – додаванням; розв’язувати складені задачі на знаходження невідомого доданка; розвивати мислення; виховувати любов до історії України та інтерес до народних обрядів та традицій.

Обладнання: малюнки посуду братини, меду у сотах, лікарських трав, краплинки води, картки.

 

 Хід уроку:

 

І. Зараз у нас урок математики. За вікном глибока осінь, кінець листопада – ворота зими. А що в цей час робили наші предки?

 В кінці листопада у селах організовувались колективні гуляння, пов’язані із зустріччю зими і першого снігу. Вони називалися «братчини». А ще це свято бджолиного рою. Якщо хтось хотів заприятелювати з односельцем, то весною, коли виходив перший рій – відносив його сусіду і говорив: «Даю на братчину». Це означало, що рій уже доглядатиме кілька родин. З меду, який викачували з вулика, робили ситенний мед, яким частувалися на братчинах. Цей мед виготовляли на травах і лікували навіть дітей. Рецепт приготування тримали в таємниці. Наливали його в спеціальний посуд – братину.

 Такий посуд є і в нас. І на уроці ми будемо не тільки розв’язувати приклади і задачі, але й приготуємо ситенний мед. Якщо ви працюватимете дуже добре – будемо у братину класти соти меду, добре – трави, а не дуже – краплинку води. А тепер – до роботи.

(даю 3 картки на місці, 1 – біля дошки)

 

ІІ. Усний рахунок

Коли ж починалися «осінні братчини»?

(на дошці 2 рядки прикладів)

Хлопці: 380 – 200 : 2 7 : 30 = 21

Дівчата: 640 – 400 : 4 7 : 20 = 21 

(оцінювання в братину)

21 листопада – Архангела Михаїла. Це свято знаменує закінчення всіх літніх і осінніх с/г робіт і прихід зими. Починалися народні гуляння. Столи накривались у складчину: люди зносили продукти, гроші і готували страви.

Усні задачі:

  1. На приготування святкових страв на братчину пішло 2 мішки картоплі по 48кг у кожному. Скільки кілограмів картоплі пішло на свято? (96кг)
  2. На випікання хліба пішло 60кг пшеничного борошна і 15кг житнього. У скільки разів більше пішло пшеничного борошна, ніж житнього? (у 4 р.)
  3. На свято висушили 45кг грибів. Вони стали у 5 разів легші. Скільки вийшло сухих грибів? (9кг) (до речі, якщо восени вродило мало грибів – зима буде сніжна і сувора)

(оцінювання)

ІІІ. Каліграфічна хвилинка:

(об’єднаємо відповіді наших задач)

9649   9648   9650

ІV. Робота над задачею

Після обряду братчин господарі допомагали один одному, перевідували, а за втрати годувальника в багатодітній родині зобов’язувалися брати на виховання кількох дітей – сиріт. Таким сім’ям допомагала і громада.

(складіть задачу за коротким записом про допомогу громади сім’ям, які втратили годувальника)

Тетяна –

Галина – ?

Оксана –

 

 

На 3 родини, які залишилися без годувальників, громада виділила 13.550грн. Родинам Тетяни і Галини дали 9.760грн., а Галини і Оксани – 8.660грн. Скільки грошей одержала родина Галини?

(діти складають задачу, а потім розв’язує один учень біля дошки)

(оцінювання)

 

V. Фізхвилинка під музику (оцінювання)

 

VІ. Повторення правил перевірки додавання відніманням і навпаки

На велике застілля потрібно було добре все прорахувати. Щоб прораховувать, потрібно згадати формули.

а + в =с  а – в = с

с – а = в  с + в = а

с – в = а

Отже, сьогодні ми будемо розв’язувати приклади на додавання і віднімання багатоцифрових чисел і перевіряти їх протилежною дією.

48.345  40.725  78.064  50.791

  3.328  12.944    3.568  24.375

(оцінювання)

 

VІ. На колективних гуляннях найпочесніші місця відводились молодим парам. І зараз будуть змагатися хлопці і дівчата – розв’язувати рівняння.

Хлопці –  х + 34.013 = 764.354

Дівчата – х – 20.244 = 45.645

(оцінювання)

 

VІІ. Диференційовані завдання

Гуляння тривали до 27 листопада – Пилипа. Починається  строгий Різдвяний піст – Пилипівський.  Пропоную вам диференційовані завдання.

Найскладніше – медові соти

Три сімї зібрали 10.480кг зерна. І і ІІ родини разом зібрали 8.350кг, а ІІ і ІІІ родини – 6.180кг. Скільки кілограмів зерна зібрала ІІ родина?

Складне – трави

Три сімї зібрали 10.480кг зерна. І і ІІ родини разом зібрали 8.350кг, а ІІ і ІІІ родини – 6.180кг. Скільки кілограмів зерна зібрала І родина?

Просте – крапля води

Розв’яжи приклади

26.751  37.016  93.857  86.049

42.204  12.854  21.624    4.536

(самоперевірка)

 

VІІІ. Підсумок уроку

Я бачу, братина наша повна – працювали недарма. Маємо ситинний мед. Отже, у класі усі побратались. Попереду вихідні. Тому домашнім завданням буде – усно повторити закони додавання і віднімання.

Дякую за роботу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Михайлишина Тетяна Вікторівна
    Дякую автору. Робота змістовна та цікава.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
3544
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку