Тема. Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка.
Мета: узагальнити уявлення учнів про зв'язок дій додавання і віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання – додаванням; розв'язувати складені задачі на знаходження невідомого доданка; розвивати мислення; виховувати любов до історії України та інтерес до народних обрядів та традицій.
1
Бондаренко Людмила Володимирівна,
Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»
Урок математики. 4 клас
Тема. Перевірка додавання відніманням. Складені задачі на знаходження невідомого доданка.
Мета: узагальнити уявлення учнів про зв'язок дій додавання і віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання – додаванням; розв’язувати складені задачі на знаходження невідомого доданка; розвивати мислення; виховувати любов до історії України та інтерес до народних обрядів та традицій.
Обладнання: малюнки посуду братини, меду у сотах, лікарських трав, краплинки води, картки.
Хід уроку:
І. Зараз у нас урок математики. За вікном глибока осінь, кінець листопада – ворота зими. А що в цей час робили наші предки?
В кінці листопада у селах організовувались колективні гуляння, пов’язані із зустріччю зими і першого снігу. Вони називалися «братчини». А ще це свято бджолиного рою. Якщо хтось хотів заприятелювати з односельцем, то весною, коли виходив перший рій – відносив його сусіду і говорив: «Даю на братчину». Це означало, що рій уже доглядатиме кілька родин. З меду, який викачували з вулика, робили ситенний мед, яким частувалися на братчинах. Цей мед виготовляли на травах і лікували навіть дітей. Рецепт приготування тримали в таємниці. Наливали його в спеціальний посуд – братину.
Такий посуд є і в нас. І на уроці ми будемо не тільки розв’язувати приклади і задачі, але й приготуємо ситенний мед. Якщо ви працюватимете дуже добре – будемо у братину класти соти меду, добре – трави, а не дуже – краплинку води. А тепер – до роботи.
(даю 3 картки на місці, 1 – біля дошки)
ІІ. Усний рахунок
Коли ж починалися «осінні братчини»?
(на дошці 2 рядки прикладів)
Хлопці: 380 – 200 : 2 7 : 30 = 21
Дівчата: 640 – 400 : 4 7 : 20 = 21
(оцінювання в братину)
21 листопада – Архангела Михаїла. Це свято знаменує закінчення всіх літніх і осінніх с/г робіт і прихід зими. Починалися народні гуляння. Столи накривались у складчину: люди зносили продукти, гроші і готували страви.
Усні задачі:
(оцінювання)
ІІІ. Каліграфічна хвилинка:
(об’єднаємо відповіді наших задач)
9649 9648 9650
ІV. Робота над задачею
Після обряду братчин господарі допомагали один одному, перевідували, а за втрати годувальника в багатодітній родині зобов’язувалися брати на виховання кількох дітей – сиріт. Таким сім’ям допомагала і громада.
(складіть задачу за коротким записом про допомогу громади сім’ям, які втратили годувальника)
Тетяна –
Галина – ?
Оксана –
На 3 родини, які залишилися без годувальників, громада виділила 13.550грн. Родинам Тетяни і Галини дали 9.760грн., а Галини і Оксани – 8.660грн. Скільки грошей одержала родина Галини?
(діти складають задачу, а потім розв’язує один учень біля дошки)
(оцінювання)
V. Фізхвилинка під музику (оцінювання)
VІ. Повторення правил перевірки додавання відніманням і навпаки
На велике застілля потрібно було добре все прорахувати. Щоб прораховувать, потрібно згадати формули.
а + в =с а – в = с
с – а = в с + в = а
с – в = а
Отже, сьогодні ми будемо розв’язувати приклади на додавання і віднімання багатоцифрових чисел і перевіряти їх протилежною дією.
48.345 40.725 78.064 50.791
3.328 12.944 3.568 24.375
(оцінювання)
VІ. На колективних гуляннях найпочесніші місця відводились молодим парам. І зараз будуть змагатися хлопці і дівчата – розв’язувати рівняння.
Хлопці – х + 34.013 = 764.354
Дівчата – х – 20.244 = 45.645
(оцінювання)
VІІ. Диференційовані завдання
Гуляння тривали до 27 листопада – Пилипа. Починається строгий Різдвяний піст – Пилипівський. Пропоную вам диференційовані завдання.
Найскладніше – медові соти
Три сім’ї зібрали 10.480кг зерна. І і ІІ родини разом зібрали 8.350кг, а ІІ і ІІІ родини – 6.180кг. Скільки кілограмів зерна зібрала ІІ родина?
Складне – трави
Три сім’ї зібрали 10.480кг зерна. І і ІІ родини разом зібрали 8.350кг, а ІІ і ІІІ родини – 6.180кг. Скільки кілограмів зерна зібрала І родина?
Просте – крапля води
Розв’яжи приклади
26.751 37.016 93.857 86.049
42.204 12.854 21.624 4.536
(самоперевірка)
VІІІ. Підсумок уроку
Я бачу, братина наша повна – працювали недарма. Маємо ситинний мед. Отже, у класі усі побратались. Попереду вихідні. Тому домашнім завданням буде – усно повторити закони додавання і віднімання.
Дякую за роботу!