Клас: 5
Предмет: Математика
Тема уроку: Масштаб
Мета уроку: сформувати поняття масштабу;сформувати вміння розв’язувати задачі, які передбачають використання поняття масштабу; сформувати вміння користуватися масштабом на практиці; виховувати інтерес до вивчення математики; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: підручник; роздавальні матеріали; глобус; карта України; презентація Microsoft PowerPoint до уроку
Тип уроку:засвоєння знань, навичок і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, підготовка класу до роботи. З’ясування відсутніх учнів на уроці . Перевірка наявності у дітей на партах необхідного для уроку обладнання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бліц-опитування за технологією «Мікрофон»
1. Наведіть визначення відношення двох чисел.
(Відношенням двох чисел називається їх частка)
2. Що називається процентом (відсотком) від будь-якої величини?
(Процентом (відсотком) від будь-якої величини називається одна сота її частини)
3.Чому дорівнює пройдений шлях, якщо відомі швидкість та час?
(Так як S = v t, то t = S : v)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Виразіть:
1) у сантиметрах: 7 дм 4 см, 4 м 1 см, 2 м 6 дм, 1 м 2 дм 5 см;
2) у дециметрах і сантиметрах: 72 см, 146 см, 450 мм, 8 м 40 мм;
3) у кілометрах: 200 000 см, 45 000 000 см, 9 000 000 см.
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності
- Яку назву має об’єкт, який я тримаю? (глобус)
- Що таке глобус?
- Чим глобус відрізняється від Землі?
- Наскільки він менший?
- Від чого залежить розмір глобуса?
- За допомогою чого можна виразити зменшення? (за допомогою масштабу).
Отже, тема нашого уроку «Масштаб».
- Яку мету поставите перед собою на цей урок?
V. Викладення нового матеріалу
Масштаб (нім. mab-міра, stab - палиця) - відношення довжини відрізка на карті або плані до його дійсної довжини на місцевості.
Ви вже знаєте, що для зображення ділянок земної поверхні використовуються плани і географічні карти, на яких ці ділянки зображують у загальному вигляді. При цьому розміри зображуваних об’єктів зменшують у певну кількість разів. Для того, щоб мати уявлення про реальні розміри предметів на місцевості, на карті (плані) роблять спеціальний запис, який і показує, у скільки разів відстань на місцевості більша за відстань на карті (або у скільки разів відстань на карті менша від відстані на місцевості).
Такий запис зазвичай має вигляд:
1:100; 1:100 000; 1:250 000.
Учитель демонструє різні географічні карти і показує, де записується масштаб і чому він дорівнює.
Якщо ширина класної дошки 100 см, а ми зображаємо її на папері у вигляді 10 см, то розмір предмета на папері в 10 разів менший за його розмір в натурі. У цьому випадку говорять, що предмет зображений у масштабі один до десяти, і пишуть так:
масштаб 1 : 10, або 1/10 .
Тут одиниця означає 10 см на папері, а десять – 100 см в натурі. Відношення 1 : 10 називається числовим масштабом плану.
Що показує масштаб? (Він показує, який відрізок на місцевості відповідає відрізку довжиною 1 см на карті (плані).
Наприклад, якщо масштаб карти 1:100, це означає, що 1 см на карті відповідає 100 см = 1 м на місцевості.
Масштаб 1:250 000 показує, що 1 см на карті відповідає відрізок довжиною 250 000 см = 2500 м на карті.
Як же дізнатись про відстань між містами на поверхні Землі, якщо маємо карту цієї ділянки поверхні Землі?
VІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Розглянемо приклад.
Маємо карту з масштабом 1: 6 000 000, відстань між містами Київ і Каховка дорівнює 10,4 см на карті. Яка відстань між містами Київ і Каховка на місцевості?
Розв’язання.
Масштаб показує, що реальна відстань між містами більша від відповідної відстані на карті у 6 000 000 разів.
Тому шукана відстань дорівнює 10,4 • 6 000 000 = 62400 000 см = 624 км.
Отже, відстань між Києвом і Каховкою 624 км.
Цю задачу можна розв’язати за допомогою пропорції.
На карті - На місцевості
1см - 6 000 000 см
10,4 см - x см
см
62400 000 см = 624 000 м= 624 км
Розглянемо інший приклад.
Маємо карту з масштабом 1:20 000 000, відстань між містами Львів і Каховка дорівнює 946 км на місцевості. Яка відстань між містами Львів та Каховка на карті?
Розв’язання.
Масштаб показує, що відстань на карті буде меншою за відстань на місцевості у 20 000 000.
Отже, щоб знайти відстань на карті, треба: 946 км : 20 000 000 = 946 00 000 : 20 000 000 = 4,73 см.
VІІ. Формування вмінь
Тестові завдання
1) Який з масштабів більший?
а) 1:25; б) 1:300; в) 1:50000.
2) Перетворіть числовий масштаб в іменований: 1:9000000
а) у 1см - 90км, б) в 1см - 900км; в) в 1см - 9 000 км.
3) У скільки разів відстань на місцевості більша, ніж на плані, якщо місцевість зображена в масштабі 1:35 000?
а) в 35 000 разів; б) у 35 разів; в) в 3,5 рази.
4) На плані відстань між пунктами 3 см, що відповідає 900м на місцевості. Визначте масштаб плану?
а) в 1 см - 200 м; б) в 1 см - 300 м; в) в 1 см - 900 м;
5) Визначте, числовий масштаб плану, якщо місцевість на ньому зменшена в 300 разів.
а) 1: 3000; б) 1: 30; в) 1: 300.
6) Якій відстані на плані буде відповідати відстань на місцевості 500метрів, якщо
масштаб 1 см - 50 м.
а) 20 см, б) 10см; в) 1 см.
Виконайте креслення класу в двох варіантах: ширина - 6 м, довжина – 8м.
А) в масштабі - в 1 см - 1 м
Б) в масштабі - в 1см - 2 м
Креслення, в якому масштабі буде більшим? Знайти площі отриманих прямокутників.
Розв’яжіть задачі практичного спрямування:
Задача 1.Які розміри комоду насправді, якщо на плані його розміри 12смх16см, масштаб1:5?
Задача 2. Який масштаб потрібно використати, щоб квадратну ділянку саду площею 1 га зобразити у вашому зошиті?
Задача 3. Довжина крила комахи , намальованій в масштабі 20 : 1, дорівнює 4 см.
Яка його довжина насправді?
Розв’язання
Масштаб 20 : 1
Нехай d – довжина крила комахи, d (на малюнку) = 4 см,
тоді 20:1 = 4: d (в природі).
Отже, 20 = 4: d (в природі).
d (в природі) = 4 : 20 = 2 : 10 = 0,2 см = 2мм
Відповідь: довжина крила комахи насправді 2 мм.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
Давайте підіб’ємо підсумки нашого уроку методом «Мікрофон».
Закінчіть, будь ласка, речення:
Домашнє завдання
Намалювати план своєї кімнати у масштабі 1:50. На плані показати розташування меблів.