Урок з математики у 6 класі
Тема. Розв'язування задач на рух за допомогою рівнянь.
Мета:
навчитися розв'язувати задачі на рух за допомогою рівнянь;
відпрацьовувати навички розв'язування рівнянь та виконання арифметичних дій з раціональними числами;
виконувати охайні записи у зошиті;
продовжувати розвиток творчих здібностей.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп'ютер, презентація у форматі Microsoft Office Power Point 2010.
Урок математики в 6 класі
Тема: Розв'язування задач на рух за допомогою рівнянь.
Мета:
Тип уроку: закріплення знань, умінь та навичок.
Обладнання: комп’ютер, презентація у форматі Microsoft Office Power Point 2010, роздатковий матеріал.
Через рівняння, теореми
Я всякі вирішував проблеми.
Джеффі Чосер (1340(45)- 1400),
є одним з початківців англійскої національної літератури, та літературної мови,першим почав писати свої твори не на латині, а на рідної мові.
Те,що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ,
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Вітання, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Самоперевірка за зразком на проекторі.
1) З пункту А у напрямі пункту В, відстань між якими 40 км, о 8 год. виїхав червоний автомобіль. Через 1 год. з пункту В назустріч йому виїхав жовтий автомобіль, який був у дорозі 4 год. Відстань між автомобілями 660км. Знайти швидкість кожного автомобіля, якщо швидкість червоного автомобіля на 5 км/год більша, ніж жовтого.
Розв’язання
Нехай х км/год швидкість жовтого автомобіля. За умовою відстань між автомобілями на початку руху 40км, в кінці 660км.
Складаємо і розв’язуємо рівняння:
5(х+5) + 4х – 40 = 660;
5х + 25 +4х – 40 = 660;
5х +4х = 660 +40 – 25;
9х = 675;
х = 75.
Отже, швидкість жовтого автомобіля 75 км/год, тоді швидкість червоного
автомобіля 75 + 5 = 80 км/год.
Відповідь: 75 км/год; 80 км/год.
2) Літак виконав рейс між містами зі швидкістю 180 км/год. Якби він збільшив швидкість на 20 км/год, то міг би виконати рейс на 30 хвилин швидше. Знайти відстань між містами.
Розв’язання
Нехай х год , час за який літак здійснив політ
Складаємо і розв’язуємо рівняння:
200(х-0,5) = 180х;
200х – 100 = 180х;
200х -180х = 100;
20х = 100;
х = 5.
Отже, 5 годин – час за який літак здійснив політ. Відстань між містами 180*5 = 900 км.
Відповідь: 900 км.
2. Математичне лото.
Кожен учень отримує картку з відповідями (два варіанти). Учитель читає запитання, а учні відшукують відповідь у себе на картці та ставлять номер питання.
Варіант 1
розв’язання |
протилежний |
|
алгоритм |
подібні |
|
корінь |
|
|
спрощення |
множення |
|
Варіант 2
алгоритм |
множення |
|
розв’язання |
|
|
спрощення |
подібні |
|
корінь |
протилежний |
|
Питання:
3. Усні вправи:
a) -9m + 3m;
б) 0,6b – b;
в) -2 (а + 3);
г) 0,5 (-х - 3).
а) 325 + х = 45 + 325;
б) 2(х-5) = 2*7 – 10;
в) х +5 = х - 90;
г) 2(3+х) = 2х + 6.
ІІІ. Формування теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на урок я пропоную таке гасло:
Думати – колективно,
Діяти - оперативно,
Сперечатись – доказово.
Це для всіх обов'язково!
Я сподіваюсь, що це гасло надихне вас на творчу працю.
Тема нашого уроку «Розв'язування задач на рух за допомогою рівнянь».
Мета: навчитися розв'язувати задачі на рух за допомогою рівнянь та відпрацьовувати навички розв'язування.
(Учні записують тему уроку в зошиті)
IV. Удосконалення знань, вмінь та навичок.
Загадкове, вам знайоме,
В ньому є щось невідоме.
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко, без вагання
Відповість, що це… рівняння
Ми з вами повторили деякі теоретичні і практичні питання, тепер можна починати розв’язування задач.
Технологія «Мозковий штурм».
Задача 1. Човен плив 1,8 год за течією і 1,4 год проти. Шлях, який проплив човен за течією, виявився на 12,4 км більшим від шляху, який він проплив проти течії. Знайдіть швидкість течії, якщо швидкість човна в стоячій воді становить 15 км/год.
Розв’язання
Нехай х км/год – швидкість течії.
За умовою задачі шлях за течією на 12,4 км більший, ніж проти течії.
Складаємо і розв’язуємо рівняння:
1,8 (15+х) – 1,4 (15-х) = 12,4;
27 + 1,8 х – 21 + 1,4 х = 12,4;
1,8 х + 1,4 х = 12,4 – 27 + 21;
3,2 х = 6,4;
х = 6,4 :3,2;
х = 2.
Отже, швидкість течії річки 2 км/год.
Відповідь: 2 км/год.
Задача 2. Турист пройшов дві ділянки шляху протягом 12 годин. На одній з ділянок він ішов зі швидкістю 4 км/год, а на іншій 5 км/год. Знайдіть довжину кожної ділянки, якщо середня швидкість туриста склала 4,75км/год.
Розв’язання
Нехай х год , час за який турист пройшов І ділянку. Середня швидкість туриста на всьому шляху склала 4,75км/год.
Як знайти середню швидкість? Записати на дошці: vсер=sзаг:tзаг
Згідно умови можна знайти загальну відстань яку пройшов турист.
4,75 = s= 4,75*12 s= 57 км
Складаємо і розв’язуємо рівняння:
4х + 5(12-х) = 57;
4х + 60 - 5х = 57;
-х = -3;
х = 3.
Отже, 3 год , час за який турист пройшов І ділянку.
Тоді довжина І ділянки 4*3=12 км, довжина ІІ ділянки 5(12-3)=45 км.
Задача 3. Велосипедист проїхав ділянку шосе зі швидкістю 18 км/год і ділянку грунтової дороги зі швидкістю 12 км/год. Усього він проїхав 78км. Скільки часу велосипедист витратив на весь шлях, якщо по дорозі він їхав на 0,5 год більше, ніж по шосе?
Розв’язання
Нехай х год , час який їхав велосипедист грунтівкою. За умовою задачі весь шлях 78 км.
Складаємо і розв’язуємо рівняння:
18х + 12(х+0,5) =78;
18х + 12х + 6 = 78;
18х +12х = 78 - 6;
30х = 72;
х = 2,4.
Отже, 2,4 години – час, що велосипедист їхав по шосе,
2,4+0,5=2,9 (год) час грунтовою дорогою.
2,4+2,9=5,3 (год) час, який велосипедист витратив на весь шлях.
Відповідь: 5,3год.
V. Домашнє завдання.
Кожен учень отримує завдання на окремому аркуші..
№1. Човен плив 1,8 год за течією і 1,4 год проти. Шлях, який проплив човен за течією, виявився на 12,4 км більшим від шляху, який він проплив проти течії. Знайдіть швидкість течії, якщо швидкість човна в стоячій воді становить 15 км/год.
№2. Турист пройшов дві ділянки шляху протягом 12 годин. На одній з ділянок він ішов зі швидкістю 4 км/год, а на іншій 5 км/год.
Знайдіть довжину кожної ділянки, якщо середня швидкість туриста склала 4,75км/год.
№3. Велосипедист проїхав ділянку шосе зі швидкістю 18 км/год і ділянку грунтової дороги зі швидкістю 12 км/год. Усього він проїхав 78км. Скільки часу велосипедист витратив на весь шлях, якщо по дорозі він їхав на 0,5 год більше, ніж по шосе?
Творче завдання
Складіть задачу і рівняння до неї за даними таблиці і розв’яжіть.
|
|
t (год) |
s (км) |
|
Пішки |
x |
2 |
|
Разом 38 км |
Велосипедом |
х + 6 |
3 |
|
VІ. Підсумок уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми:
Оцінки за роботу на уроці.
Рефлексія:
- дізнався... - зрозумів... - навчився... - найбільший мій успіх - це...
- найбільші труднощі я відчув... - я не вмів, а тепер умію... - я змінив своє ставлення до... - на наступному уроці я хочу...
Я хочу дізнатися з яким настроєм ви прийшли до кінця уроку, за моєю командою.
Хто відчуває, що у нього в душі перший смайлик підніміть, будь ласка за моєю командою 2 руки вгору, якщо ваш стан – другий смайлик, то руки за голову, якщо у вас не дуже хороший настрій, то покладіть руки на парту. І так…
Рівняння – це не просто рівність
З одною змінною чи кількома.
Рівняння – це думок активність,
Це інтелекту боротьба .
Так будьте творчими, активно розвивайтесь,
Долайте труднощі у своєму житті,
Але з рівняннями, прошу, не розлучайтесь,
Вони послужать вам іще у майбутті!
Дякую за урок.