Урок математики у 7 класі на тему : " Швидкість руху. Розвязування задач на обчислення швидкості руху"

Про матеріал
Урок математики у 7 класі на тему : " Швидкість руху. Розвязування задач на обчислення швидкості руху" розроблено відповідно до програми з математики для 5-9 (10 ) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушенням інтелектуального розвитку .
Перегляд файлу

Тема : Швидкість руху. Задачі на знаходження швидкості
Мета:  ознайомити учнів з поняттям «швидкість руху»,скороченим позначенням швидкості, пояснити правило знаходження швидкості руху за даними відстанню і часом руху; вчити розв’язувати задачі на знаходження швидкості руху ,вправляти у виконанні дій над іменованими числами; розвивати логічне мислення і  увагу, обчислювальні навички, здійснювати взаємо і самоконтроль, збагачувати  словниковий запас учнів,  зміцнювати бажання працювати в групі, парі, мотивувати необхідність математичних знань у подальшому житті.

Обладнання. Інтерактивна презентація уроку, тематична таблиця, картки для роботи в групах.
                            “Пташиний політ – це великий символ, це символ творчості”     Древні мудреці

                                                                           ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
- Доброго дня! Рада вітати вас сьогодні на уроці математики.
                        Проникаючі в зоряні далі, в таємниці земної кори,
                        Математика всіх закликає:   ти міркуй, фантазуй и твори!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання ( № 4. Підручник, ст. 115 )
            - Сьогодні ми в першій половині уроку відправимось у віртуальну подорож на повітряній кулі. Але спочатку  нам треба  перевірити, чи правильно ви зробили домашнє завдання.

2. Фронтальне опитування.

 - Які  теми  розглядали  на  попередніх  уроках? Чого  навчились ? Як  обчислити  відстань ? Як обчислити час ?

3. Математичний диктант.
    1).Яка величина зайва?                            189м,   637дм,    542км,    417 кг,    38см.
    2). Назвіть величини у порядку зростання.           540м, 602дм, 180км, 380см

    3). Гра  у  групах  «Путаниця» ( одна група вибирає  міри  часу, друга  - відстані).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
   - Отже, ви гарно виконали завдання , то можемо тепер вирушати у  політ на  повітряній  кулі.  До   речі, у 1783   році   брати   Монгольф’є   вперше  здійснили запуск повітряної кулі перед Версальським палацом в присутності короля та придворних.   На  430   метрів була піднята корзина з бараном, качкою та півнем.

  • Тему  уроку  дізнаєтесь, розгадавши  загадки. Яку  величину  ми  ще  не  вивчали ?

     Загадка .

1). Йде з села до села, з міста до міста, а з місця і кроку не ступить. (Шлях)

2).Що не повернеш назад? (Час)

3). Долає шлях вона за певний час,   То змагаючись з будь-ким із нас,

То вітер обганяючи, то хмарку здоганяючи.  Є вона і в кожного із нас,

І в машини, літака чи черв'яка,У ракети, пароплава, А також і в жука. (Швидкість)

  • Про що ми відгадували загадки? (Швидкість, відстань, час)

     Яку  величину  ми  ще  не  вивчали ? 

Отже, тема  нашого  уроку   -   швидкість . (Запишіть  у  зошит). Будьте уважні, адже, знання  цієї  теми допоможе  вам  у  житті    не  тільки    не  запізнюватись , але    в    деяких  випадках   врятувати   своє  життя .   Протягом  уроку  дізнаєтесь  про  деяких  тварин.

- Діти, а як ви гадаєте, швидкість польоту на кулі буде великою, чи не дуже?
- А   який   літальний   аппарат  летить  швидше за кулю? (літак, ракета, вертоліт). Ось ми піднімаємося вище та вище і уявіть, що бачимо яке красиве наше місто з висоти пташиного польоту.

ІV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

   1.Пояснення нового матеріалу. Розв’язання задачі. Знайомство з правилами та формулами.
- Але, що відбувається? У небі з’явилося багато хмар і наша куля почала витрачати висоту! Потрібна ваша допомога. Треба розв’язати задачу.
         Легка хмаринка за 20 секунд долає відстань у 80 м, а важка грозова  хмара за 15 секунд долає відстань у 45 м.  Що рухається швидше: хмаринка  чи   грозова  хмара?

- Давайте поміркуємо, що будемо робити. Очевидно, що хмаринка витратила більше часу, але й пройшла більшу відстань.
- Для того,щоб дізнатися, що рухається швидше, треба порівняти відстані, які грозова  хмара  і хмаринка долають за 1 секунду.
       Схематичне зображення умови задачі.
- Щоб дати відповідь на запитання, я відкрию вам таємницю знань.
- Для того, щоб знайти швидкість, треба знати відстань і час руху.
- Звичайно швидкість позначають буквою V, відстань буквою S, а час – буквою t (записати у зошити)
- Отже, виберемо ту формулу, яка нам необхідна, щоб розв’язати задачу.
                                 V = S: t
1) 80: 20 = 4 м за 1 секунду пролетіла хмаринка.
2) 45: 15 = 3 м за 1 секунду пропливла туча.
- Який  можна зробити висновок?   4 > 3. Значить,хмаринка рухається швидше, або з великою швидкістю.


2. Первинне закріплення.

- Отже, запам’ятайте, або зав’яжіть вузлик на пам’ять:     Швидкістю   називають   відстань, яку долають за одиницю часу. Одиниці швидкості: м/с, м/хв, км/с, км/хв, км/год .     Щоб знайти швидкість, треба відстань поділити на час.
     1).  Пояснити зміст висловлювань:
«Літак летить зі швидкістю 800 км/год»
«Машина їде зі швидкістю 90 км/год»
«Катер пливе зі швидкістю 22 км/год»
- Як  замінити  одним  словом  слова : літак, машина, катер? (транспорт).

 - А  як  водій  знає  швидкість  руху  свого  транспортного  засобу?

    Для вимірювання  швидкості руху транспортного засобу  існує  прилад, який  називається  спідометром.. Був винайдений хорватом Йосипом Білічічем у 1888 році.

  Який  прилад  регулює  на  дорогах  рух  транспорту? Чи  знаєте  з  якою  швидкістю  транспорт  може  рухатись  в  населених  пунктах ? ( 60 км/год).   Рухаючись   з   такою   швидкістю,   різко    зупинити    авто    практично  не можливо. Ви  повинні  це  пам’ятати , додержуватись  правил  вуличного  руху.

-Де  можна  переходити  вулицю?

     2). Гра  на  увагу  « Світлофор».

     3). Колективна  робота  над  задачею .

    – На    прикладі     наступної    вправи   ми   з’ясуємо, з   якою  швидкістю плавають деякі  морські  жителі  :акула, дельфін та кит, якщо нам відомі відстань, яку вони пропливали і час, за який вони долали цю відстань.
V = S: t (записати у зошити)
1)  90: 3 = 30 (км/год) – швидкість акули.
2) 240: 4 = 60 (км/год) – швидкість дельфіна.
3) 80: 2 = 40 (км/год) – швидкість кита.

      4). Гра «З’єднай стрілочками»                                                                                                  
- А тепер подивіться з якою швидкістю літають різні   об’єкти . Назвіть їх швидкість.
 

Метелик                                900 км/год

Вертоліт                               96 км/год

Літак                                     12 м/с

 Ракета                           3  10км/год

Лебідь                                  1 м/с

  V. Закріплення та осмислення знань.

    Робота в парах.

 1). Усний  рахнок  «Математична  абетка».

6 Х 3 + 2 = 20 (П) ,  4  Х  5  +  3  = 23 (Т),    4  Х  2  -  7  = 1 (А), 5  Х  5  +  1 = 26(Х ),   3  Х  3  +  2  = 11 ( И)

   Продовжуємо  говорити  про  швидкість  і  зараз  згадаємо  живих  істот, про  яких ми  говоримо, що вони літають.   Правильно, це    птахи.   Вони   приносять    у   наше  життя  радість, задоволення, вчать доброті, і піклуються разом з нами про збереження природи. Багато птахів полетіло  у вирій, але їх дзвінкоголосі пісні залишаються у нашому серці і зігрівають лютою зимою. Отже, завдання ваші будуть пов’язані із птахами.

                                            Фізкультхвилинка .
  2).  Поділ на групи.  Інструктування.
Кожна  група отримує  конвер т із завданням , розв’язавши  задачі  можна  дізнатись  про  швидкість  птахів          ( колібрі, стриж, галка, ластівка,шпак).

Пропоную учням для роботи в групах.

1 група –Інколи, гуляючи  в  доганялки,стрижі  за 2 години  долають  відстань     340 км.  Яку  швидкість  можуть  розвивати  стрижі  ?

    2 група - Ластівки зимують у Південній Африці, але вже у березні  зграї цих птахів летять на північ, в Європу,долаючи відстань500км за 5 годин. Яка швидкість польоту ластівок?
    3 група - Галка  за  2  години  може  пролетіти  80 км . Яка швидкість  галки?
    4 група - Маленькі  пташки  колібрі   долають без зупинки  400км протягом 5 годин. З якою швидкістю летять..колібрі?
    5 група –Шпак   летів 3 год.За  цей  час  він  подолав  відстань   150 км. З якою швидкістю летів  шпак? 

  Під  час відповіді учня – керівника групи на екрані з’являється інформація про птаха, назва якого записана на картці групи.

       3). Висування проблемного питання та оголошення очікуваних навчальних результатів.
-  Розташуйте   птахів   у   зростаючій   послідовності:   спочатку   пташку,   яка   відзначається   найменшою швидкістю, а  потім птахів із зростаючою швидкістю.

 - Як вирішити суперечку? - Як дізнатися, яка послідовність правильна?
Мета дослідження :Визначити швидкість польоту: галки, стрижа, ластівки, шпака, колібрі.
Повторення умовних позначень швидкості, відстані і часу.
Вибір формули необхідної для знаходження швидкості руху.  V = S: t
4. Дослідження у малих групах.
    Кожна   група   отримує   конверти  з  текстами  задач, при розв’язуванні яких діти знаходять  шлях  щодо вирішення проблеми.
  Учитель нагадує учням як буде проходити обмін інформацією:
1. Розкажіть, яке завдання виконувала група.
2. Які заходи ви ужили задля виконання завдання.
3. Наведіть розв’язок задачі.
• В ході роботи вдалося навчитися…
• Ми дізналися …
4. Оцініть роботу своєї групи.
Зраділи тому, що…
   Кожна   група  презентує   результати  обчислень  швидкостей. Вчитель на дошці фіксує швидкість птахів. Користуючись даними своїх обчислень, учні будують правильну послідовність.
  Приходять   до висновку, що величина – число не постійне, вона може змінюватись у менший або більший бік.

  5).  Послухайте  вірш  про  тварин-рекордсменів.

  6).  Робота  з  підручником.

  Задача  № 4 (1-а) , с.119.     ( самостійно).

Для  слабших – завдання  на  картках.

  7). Цікава  задача.

Черепаха, катаючи  левеня, рухалася  із  швидкістю  20 м/хв. Із  якою  швидкістю  рухалось  левеня ?

 V. Підсумок уроку.

    1). Тест від Незнайка. 1.У яких  одиницях  вимірюється швидкість? а) км, м, см;б)  км/год, м/хв, м/с.

2. Яке слово пропущене? Щоб знайти швидкість, потрібно відстань … на час.

                             а) помножити;                             б) поділити;                          

 3. З якою швидкістю можуть летіти бджоли?   а) 10 км/год;                                б) 75 км/год;

 4. Турист пройшов 20км за 5год. Яка його швидкість?   а) 15 км/год;                  б) 4 км/год;

 5. Вибери  правильне твердження. Швидкість – це…

                           а) відстань між двома пунктами;       б) це відстань, яка подолана за одиницю часу;

2).  Рефлексія. Учням пропонується закінчити вислови.
Я дізнався … Я навчився… Зрадів тому, що… Розумію зміст… Висловлю свою думку  стосовно…
3). Гра «Побажання» (гіперпосилання)

Я бажаю тобі … Під спокійну мелодію  передаю дитині подушечку-сердечко зі словами побажання, а дитина наступній і т.д.

VІ. Домашнє завдання. Правило за  конспектом. Домашнє завдання:  Задача    № 5 , с.119

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
9 квітня 2023
Переглядів
587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку