Тема. НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ ВІДНІМАННІ. ПЕРЕВІРКА ВІДНІМАННЯ ДОДАВАННЯМ. ЗНАХОДЖЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ З БУКВЕНИМИ КОМПОНЕНТАМИ. ПЕРИМЕТР ТРИКУТНИКА
Мета: узагальнити знання учнів про практичне застосування зв'язку дій віднімання і додавання для перевірки обчислень; закріплювати вміння обчислювати значення виразів з буквеними даними; знаходити периметр трикутника; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати старанність.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки ; схеми задач.
Тип уроку. Комбінований.
1.Перевірка домашнього завдання
2. Гра «Хто швидше?»
75 – 5 -► О-20-► О +16-►О -23 -►О + 3 -►О+14 -►О
3. Математичний диктант
Запишіть суму і різницю чисел 45 і 20.
Число 69 зменшити на суму чисел 15 і 3.
На скільки 48 більше, ніж 8?
Білочка знайшла на гілці 12 горіхів. У дупло вона перенесла лише 9 горіхів, решту загубила. Скільки горіхів загубила білочка?
Відповіді: 65; 25; 40; 3.
4. Фронтальне опитування (с. 12, завдання 70)
5. Робота за картками. (Індивідуальна робота) Під час уроку за необхідності
6. Пальчикова гімнастика
- Сьогодні ми закріпимо знання про дію віднімання, навчимося перевіряти віднімання додаванням, будемо вчитися знаходити вирази з буквеними компонентами, розв’язувати задачі на дві дії, знаходити периметр трикутника.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Зменшуване |
Від’ємник |
Різниця |
27 |
-7 |
= 20 |
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Робота за таблицею
- Як називаються компоненти при відніманні?
- Вираз 27-7 також є різницею чисел 27 і 7.
2.Складання прикладу на додавання з прикладу на віднімання за зразком
(с. 13, завдання 71)
- Що отримали, якщо до різниці додали від’ємник? (Зменшуване)
3.Розв'язування прикладів на віднімання з перевіркою за зразком
(с. 13, завдання 72)
Висновок. Щоб перевірити віднімання додаванням, можна до різниці додати від’ємник. Якщо дістанемо зменшуване, то розв’язання правильне.
4.Самостійна робота (с. 13, завдання 73)
- Обчисліть і виконайте перевірку.
5.Складання, аналіз, розв'язування задач за короткою умовою
(с. 13, завдання 75)
- Розв’язання до першої задачі записати виразом самостійно.
Розв’язання
24 + 9 - 13 = 20 (кг)
Перевірка виконаної роботи.
- Складіть умову до другої задачі.
Було — ?
Відрізали — 4 м і 5 м
Залишилось — 12 м
- Складаємо схему: О - 4 - 5 =12
- Якою арифметичною дією розв’яжемо задачу? (Відніманням)
- Чому? (Відрізали, отже стало менше.)
- Який компонент дії віднімання невідомий? (Зменшуване)
- Як знайти зменшуване? (До різниці додати від’ємник.)
- Назвіть різницю. (12) Від’ємник. (4; 5)
- Отже, щоб знайти, скільки метрів тканини було, треба (12 + 4 + 5).
- Запишіть розв’язання в зошити. Зачитайте відповідь.
6.Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Знаходження значень виразів з буквеними компонентами
Пояснення вчителя
- Обчисліть вираз: 24-8.
- Знайшовши значення виразу і поставивши знак рівності між виразом і його значенням, що ми одержали? (Рівність)
- Чим відрізняється вираз від рівності? (У цьому записі не може бути знака «=», а так само знаків «більше» чи «менше» — це буде нерівність.)
- Що спільного у виразі і рівності? (Рівність складається з виразу і числа, чи двох виразів.)
- У даному виразі, замініть від’ємник буквою а. (24 - а)
- Чим відрізняється цей вираз від попереднього? (Попередні вирази складалися тільки з чисел — це числові вирази.)
- Замінивши число буквою, ми одержали буквений вираз. Значення буквених виразів можна знайти, якщо дано значення букви.
- Самостійно задайте значення букви та знайдіть значення даного буквеного виразу.
- Що потрібно зробити, щоб знайти значення буквеного виразу?
Перевірка обчислень.
- Назвіть значення букви і значення буквеного виразу при даному значенні букви.
Висновок. Як бачимо, кожен учень задав букві свого значення, відмінного від інших, і одержав значення буквеного виразу, відмінне від значень інших учнів. Який висновок можна зробити? (Букві можна надавати будь-якого значення. Значення буквеного виразу залежить від значення букви.)
- Таким чином, буквені вирази мають безліч розв’язань при різних значеннях букви. Якщо ми задамо букві 10 значень, буде і 10 розв’язків.
2. Тренувальна вправа (с. 13, завдання 74)
3. Робота над геометричним матеріалом (с. 13,завдання76)
- Виміряйте довжини сторін та знайдіть периметри трикутників.
- Порівняйте довжини найбільших сторін трикутників.
- Порівняйте периметри трикутників.
4. Завдання з логічним навантаженням (с. 13, завдання 77) Відповіді: 25; 27; 52; 57; 72; 75.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
- Як перевірити дію додавання?
- Як перевірити дію віднімання?
- Що таке периметр? Як знайти периметр?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 14, завдання 78; 79.