навчальна: сформувати уявлення про коло, круг та їх елементи; домогтися засвоєння залежності між радіусом і діаметром кола, формул для обчислення довжини кола, площі круга; навчити розв'язувати задачі, які передбачають використання поняття кола та його елементів. розвивальна: розвивати ключові компетентності, навички критичного мислення, дослідницької діяльності, творчої роботи. виховна: виховувати пізнавальний інтерес, старанність, наполегливість, акуратність під час зображення рисунків та виготовлення виробу; виховувати усвідомлення ролі знань у житті людини.
Урок математики в 6 класі з використанням STEM освіти
Тема. Коло. Круг. Круговий сектор.
Мета:
навчальна: сформувати уявлення про коло, круг та їх елементи; домогтися засвоєння залежності між радіусом і діаметром кола, формул для обчислення довжини кола, площі круга; навчити розв'язувати задачі, які передбачають використання поняття кола та його елементів.
розвивальна: розвивати ключові компетентності, навички критичного мислення, дослідницької діяльності, творчої роботи.
виховна: виховувати пізнавальний інтерес, старанність, наполегливість, акуратність під час зображення рисунків та виготовлення виробу; виховувати усвідомлення ролі знань у житті людини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання уроку: комп'ютер,підключений до мережі Інтернет; презентація "Коло, круг, круговий сектор", геометричне приладдя, предмети круглої форми, нитки, клей, кольоровий папір, ножиці.
Хід уроку
І. Організація учнівського колективу
Учитель. Шановні шестикласники ! Я хочу, щоб епіграфом до нашого уроку стали слова видатного психолога, письменника, автора книг із самовдосконалення Дейла Карнегі: "Сильне бажання навчитись чогось ― це вже 50٪успіху" То ж ваше, діти, бажання, мої поради, наша співпраця допоможуть нам подолати всі труднощі і досягти мети під час вивчення теми на всі 100٪ У нас із вами єдина мета.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Діти, роль математики в сучасному світі й у практичній діяльності людини настільки велика, що наш час називають "епохою математичних знань". Математика дуже тісно пов'язана з промисловістю, сільським господарством, будівництвом та повсякденним життям. До прикладу наведу вам життєву ситуацію. Одного дня до мене зателефонував сусід, Анатолій Єгорович, в минулому військовий, зараз на пенсії. І запитав мене, як обчислити площу круга. Я йому відповіла. Але потім подумала, а навіщо йому формула площі круга ? (пригадавши, що напередодні він мені розповідав, що хоче змайструвати з дерева вішалку для одягу) А можливо йому потрібна інша формула ?...
І ось сьогодні ви дізнаєтесь на уроці, яку ж саме формулу потрібно було Анатолію Єгоровичу і навіщо.
А зараз пропоную переглянути відео "Славетний гуцульський аркан" Аркан ― український старовинний народний чоловічий танець, поширений у Карпатах. У давнину він був головним елементом обряду посвячення гуцульського двадцятирічного хлопця в легені (перегляд відео:https://youtu.be/YPIMS47MWUY)
Учитель. Діти, ви звернули увагу як танцюють цей чоловічий танець? (відповіді учнів)
Так, вірно. Танцюють зімкнутим колом з топірцями в руках. Після участі в цьому танці чоловік (легінь) здобував право виконувати танці, носити топірець, знищувати ворогів і підперізуватися широким поясом.
(Учень, заздалегідь підготовлений, декламує уривок вірша Василя Герасимюка "Чоловічий танець")
Ти мусиш танцювати аркан,
Хоч раз,
Хоч раз ти повинен відчути,
як тяжко рветься на цій землі
древнє чоловіче коло,
як тяжко зчеплені чоловічі руки,
як тяжко почати і зупинити
цей танець.
Хоч раз
ти стань у це найтісніше коло,
обхопивши руками плечі двох побратимів,
мертво стиснувши долоні інших,
і тоді в заповітному колі
ти протанцюєш під безоднею неба
із криком по-звіриному протяжним.
Щоб не випасти із цього грішного світу,
хоч раз
змішай із ближнім
піт і кров.
Сину людський,
ти станеш у чоловіче коло,
ти готовий до цього древнього танцю
тільки тепер.
З хрестом за плечима.
З двома розбійниками.
Тільки раз.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми, мети та завдання уроку.
Учитель. Ви, мабуть, вже здогадались, що сьогодні на уроці, мова піде про коло та його елементи, круг, круговий сектор. Запишіть в зошитах сьогоднішню дату і тему уроку.
"Мікрофон". Давайте разом сформулюємо завдання нашого уроку, наприклад, "Сьогодні на уроці я навчуся..." (учні формулюють завдання уроку).
1. Коло, круг та їх елементи, круговий сектор (перегляд презентації з поясненням учителя).
Практична робота. Учитель. Пропоную взяти паперові круги, які лежать у вас на столах і перегнути їх так, щоб утворився відрізок, який є діаметром, радіусом кола, хордою (учні виконують завдання).
- Як потрібно перегнути круг, щоб утворився діаметр круга (навпіл), радіус (2 рази навпіл)?
- Що буде в такому випадку центром круга? (точка перетину двох діаметрів) - - Скільки утвориться кругових секторів?(чотири)
- Чому дорівнює градусна міра кожного з цих чотирьох кругових секторів?(90°)
- То яка градусна міра круга? (360°)
- Перегніть круг так, щоб утворився круговий сектор, градусна міра якого 45°. Зафарбуйте такий круговий сектор.
2. Залежність між радіусом та діаметром кола.
Проводимо експеримент. П'ятеро учнів будують в зошитах коло з радіусом, який відповідає їх порядковому номеру в журналі (№1-5), інші шестеро учнів будують коло з діаметром, відповідно до свого порядкового номера ( № 6-11). Всі вимірюють радіус і діаметр та перевіряють чи підтверджується залежність радіуса і діаметра. (d = 2ґ, ґ = d ).
3. Довжина кола, число π
Робота в парах. Проводимо експеримент. Пропонуємо учням поставити круглу склянку (або будь-який інший предмет круглої форми) на аркуш паперу та обвести її олівцем. Отримаємо коло. Узяти нитку та обвести нею склянку. Випрямити нитку та виміряти її довжину. Виміряти діаметр кола. Знайти відношення довжини кола до його діаметра. Напевне, у всіх учнів вийде число, близьке до трьох. Звертаємо увагу учнів на те, що кола у всіх різні, а відношення довжини кола до його діаметра ― однакове. Таку закономірність , дане відношення позначають буквою π . Учні роблять висновок: довжину кола можна обчислити за формулою: С = πD або С = 2πR
4. Площа круга.
Учні за підручником знайомляться з формулою площі круга: S=πґ²
ІV. Закріплення матеріалу. Розв'язуваня життєвих проблем
1. Учитель. Діти, а тепер ви можете відповісти на поставлене запитання на початку уроку, яку ж саме формулу потрібно було Анатолію Єгоровичу і навіщо, якщо вішалка, яку він змайстрував була круглої форми? (відповіді учнів)
2. Виконання письмових вправ.
1) Клумба має форму круга, діаметр якого дорівнює 4 м. Чи вистачить 25 г насіння квітів, щоб засіяти цю клумбу, якщо витрати насіння становлять 2 г на 1м² ?
2) Із аркуша квадратної форми зі стороною 0,6 м потрібно вирізати круг найбільшого радіуса. Чому дорівнює площа цього круга?
3. Виготовлення паперових квіток та колективної роботи " Віночок".
Учитель. Діти, пригадайте, де ми можемо зустріти коло в календарній обрядовості? Так, у піснях літнього циклу. Однією з найпомітніших літніх подій із ритуалами й іграми , було свято Купала, що супроводжувалося купальськими піснями. У цей день дівчата плели вінки у формі кола і пускали по воді. За тим, як вони пливли (швидко, обертаючись, тонучи), визначали свою майбутню долю. Вінок у купальських піснях є давнім образом, символом річного коловороту, сонячного світла, безконечності, дівочої долі, вроди, дівоцтва. Дівчата та хлопці розводили вогонь, навколо якого танцювали по колу, співаючи пісень. А потім через вогонь стрибали. Вогонь ― символ очищення. Я пропоную зараз виготовити свою квітку, яка буде символізувати кожного з вас . А потім ми разом "сплетемо" віночка із наших квітів. (Вчитель проводить інструктаж з правил техніки безпеки під час виготовлення виробу та пояснює послідовність виконання, вказує радіус кругів для квітів. Учні під звучання українських народних пісень "Заплету віночок", "Ой вінку мій, вінку" виготовляють паперові квіти, які потім розміщують і приклеюють на аркуші білого паперу розміром А3 у формі віночка.
V. Підсумок уроку.
Можна запропонувати дітям скласти акровірш-шифр (читається по перших літерах, текст не має прямого відношення до змісту вірша). Акровірш ― вірш, в якому початкові букви кожного рядка, що читаються зверху вниз, утворюють яке-небудь слово або фразу. Наприклад:
Коли ти у руки візьмеш олівець,
Обточиш його серцевину,
Лінійку легенько приставиш ― і враз
Охайний виходить малюнок.
V. Домашнє завдання
Задача 1. На шкільному подвір'ї розпланували три квіткові клумби, які мають форму круга, діаметр якого 3м. На кожний квадратний метр площі
клумби садитимуть по 5 кущів троянд. Скільки кущів потрібно купити, щоб
засадити всі клумби. Скільки коштуватимуть троянди, якщо вартість однієї 55грн.?
Задача 2. Колесо зробило 100 обертів. Яку відстань воно пройшло, якщо діаметр колеса 78 с.
Література:
1. Тарасенкова Н.А., Богатирьова І.М., Коломієць О.М., Сердюк З.О. Математика: підруч. для 6 кл.―К.:Освіта, 2018.
2. Математика в школах країни.
3. Інтернет-джерела.