Дієслово завжди важко вивчити дітям. Тому намагалася урок побудувати так, щоб було цікаво вчити майбутній час дієслова. Використала цікавий матеріал про годинник.
Тема. Майбутній час
Мета:поглибити знання учнів про часи дієслова, зокрема про майбутній час; удосконалити вміння й навички визначати час дієслів та вирізняти майбутній час від дієслів від інших; розвивати творчі вміння ; за допомогою дидактичного матеріалу знайомити учнів з цікавими винаходами учених України та інших країн
Обладнання:підручник, роздатковий матеріал у вигляді годинників, квіткові годинники(малюнки), питальник
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Емоційне налаштування
Олег Паламарчук «Зла подруга лінь» с. 113.
Зараз ми також будемо проганяти нашу лінь, пригадавши теоретичний матеріал по темі
ІІІ. Актуалізація набутих знань, умінь і навичок.
Питальник
ІУ. Оголошення теми,мети уроку
Шведський природознавець- ботанік, зоолог і лікар- Карл Лінней- видатний учений ХУІІІ століття запропонував наукову класифікацію відомих тоді рослин і тварин. Він вивчав не лише будову рослин, він цікавився також питанням їхньої фізіології-ростом, цвітінням, плодоносінням. При цьому він помітив, що в деяких рослин квітки розкриваються вранці, в інших вдень, у третіх-надвечір, а у четвертих –вночі. І закриваються вони також в певній послідовності, кожна у свій час. Це навело вченого на думку зробити квітковий годинник-«годинник флор».
Ми сьогодні також будемо вивчати ще один час дієслова досить- таки детально. Записуємо тему уроку.
У.Вивчення нового матеріалу.
1. Слово учителя.
Майбутній час означає дію, що відбудеться або відбуватиметься після моменту мовлення.
Літо перелітую, осінь перейду.
Буду дихати, падать, рости й воювать до загину, бо великий наш гнів, бо дорога рівнішою є (.А.Малишко)
Майбутній час має форми:
-просту доконаного виду(скажу, скажеш, скажуть);
-складну недоконаного виду(підніматимеш. Підніматимуть)
-складену недоконаного виду (буду робити, будуть робити)
Дієслова майбутнього часу змінюються за числами й особами.
2. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.
УІ. Виконання вправ на закріплення вивченого
Спершу Лінней ретельно спостерігав за рослинами і записував. О котрій годині розкриваються чи закриваються квіти. Він склав список приблизно 50 рослин, які вказували йому години дня. Потім він зібрав ці рослини і висадив їх у себе в саду на спеціальну клумбу, розташувавши їх так, щоб, глянувши, можна було б з достатньою точністю визначити час. А квітки й справді поводилися як годинник. Зараз ми також проведемо спостереження за роботою біля дошки.
1.Робота біля дошки
Завдання.
Відновити вислови усної народної творчості, уставляючи потрібні за змістом дієслова у формі майбутнього часу з довідки. Визначити форму майбутнього часу дієслів
Довідка: надійти, перепадати; тріснути; горіти; блищати, тріщати; прорости.
Квітковий годинник Карла Ліннея – не універсальний посібник для людей усіх країн світу, оскільки життя скрізь проходить за місцевим часом, в різних районах Землі біологічні процеси у рослин і тварин виявляються по-різному. Перевірка і порівняльні спостереження показали, що годинник Ліннея придатний в основному для районів, розташованих на рівні 60 градусів північної широти.
Інакше кажучи, квіткові годинники в різних широтах «ходять2 по-різному.
Тому вашій увазі творче завдання.
Робота з деформованим висловлюванням
1.Відновити текст, розкриваючи дужки: поставити дієслова у формі майбутнього часу.
(поїхати) знайомитися зі степовим біосферним заповідником Асканія – Нова.
(відвідати )штучний ставок та пташник.
(знайомитися) з життям промислово-мисливських і декоративних птахів.
(цікавитися) планами на майбутнє.
2. Утворити від складеної форми майбутнього часу складну. 2-3 форми ввести у речення, ускладнені однорідними членами.
Буду радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, будемо захищати.
3. Від неозначеної форми дієслова утворити складну форму майбутнього часу в першій і другій особах однини і множини. Виділити закінчення, скласти речення, використовуючи дієслова складеної форми майбутнього часу.
Летіти, сидіти, казати, берегти, запрягти, стерегти.
УІІ. Підсумок уроку.
До 2001 року кращим у світі квітковим годинником вважали годинник у Женеві. Це квіткове диво мало 5 метрів у діаметрі, а також секундну стрілку. А вже у 2001 році квітковий годинник зявився у Москві на Поклонній горі. Його діаметр становив 10 метрів. Книга Рекордів Гіннеса негайно назвала його першим за розміром. Пізніше лідерство перехопив Іран, створивши 16-метрову квіткову композицію.
А ми зараз підведемо підсумок уроку і оцінимо вашу роботу, отримавши від мене такі цікаві наліпки у вигляді квіткового годинника з кількістю балів за урок.
2. Оцінювання.
УІІІ. Домашнє завдання.
Історія квіткового годинника у Києві сягає початку минулого століття. Перший такий годинник було створено за ініціативи світової знаменитості –годинникових справ майстра швейцарця Мозера.
Вуличний електричний годинник Мозера було розташовано на Черепановій горі, у районі НСК Олімпійський. Наступний годинник містився на парковому схилі уздовж вулиці Михайла Грушевського. Він не тільки показував час, а й дату та день. До свята 9 травня наступного року було вирішено створити нову квіткову композицію на тому ж місці. Годинник клумба зявився у вигляді символу – ордена «Перемога» із георгієвською стрічкою до 65-річниці Великої Перемоги.
Поданий текст переробити так , щоб були використані дієслова майбутнього часу.