Урок "Металопластика. Тиснення на металізованій фользі. Виготовлення сувенірів"

Про матеріал
Виховувати працьовитість, інтерес до творчості, вміння спостерігати, охайність, прагнення до точного виконання завдання, критичне ставлення до своєї роботи.
Перегляд файлу

                     Урок трудового навчання «Людина -  художні образи»

                            у 4 класі  для учнів з недоліками слуху

 

                    Тема: Металопластика. Тиснення на металізованій фользі.           

                                               Виготовлення сувенірів.

 

           Мета: Ознайомити з технікою карбування по металу, як разновидом  декоративно-прикладного мистецтва, властивостями та характеристикою металів, які застосовуються у карбованих роботах, різновидом карбованих робіт.

          Навчити прийомам тиснення на фользі, виготовленню рельєфного зображення з допомогою найпростіших інструментів.

            Розвивати координацію рухів рук, увагу в роботі, вміння продавлювати фольгу точно по контуру.

            Виховувати працьовитість, інтерес до творчості, вміння спостерігати, охайність, прагнення до точного виконання завдання, критичне ставлення до своєї роботи.

             Провести словникову роботу, відпрацювати звуковимову нових слів, ввести їх в мову учнів, вимагати від учнів чіткої мови з дотриманням правил орфоепіі.

Словник: карбування, металопластика, рельєф, алюміній, мідь, латунь,       жесть, металізована фольга.

Обладнання: готові роботи минулих років, листи металізованої фольги, друковані зразки, давильца, подкладні аркуші, таблички з словниковим матеріалом, ілюстрації з друкованими матеріалами по темі.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

Ι Організаційний момент. Привітання. Перевірка роботи апаратури. Установка на правильну вимову контрольних звуків, закінчень слів, розстановку наголосів, дихання.

           Мовленнєва зарядка. Називання дня тиждня, навчального предмета,    інструментів та пристосування для урока праці. Назва свята, яке  нещодавно було, та те, яке буде.

 

ΙΙ Основна частина.

  1. Знайомство з темою уроку.

   Сьогодні ви познайомитися з новим для вас матеріалом, який називається металізована фольга, зІ зразками виробів, які виготовлялись учнями в минулі роки з цього матеріалу.

2.Ознайомлення із зразками настінних прикрас. Виробами з тонкого метала, яким притаманна краса, легкість, оригінальність, вони довго служать людині, не змінюють свій колір, не псуються з часом.

 

 

       

 

 

             

 

                    3. Теми на цих роботах різноманітні. Учні   називають зображення на виробах з жесті.

               4.  Запитання класу усно:

    -  Яка з представлених робіт вам сподобалася більше, ніж інші?

    -  Хотіли б ви виготовити таку роботу й подарувати її мамі на особисте, чи  до іншого свята?

          - Хто запам′ятав – з якого матеріалу виготовлені ці роботи?

                   5. Слово металізована фольга виникло від слова метал, а які  ви знаєте метали?

 Металів дуже багато і всі вони відрізняються від інших за якістю та назвою. Всім вам відомий метал з назвою сталь. З сталі (це сплав заліза з вуглецем) виготовляють, перед усім, міцні конструкції для будівель, верстатів, автомобілів,  цистерн, кранів , використовують у виробництві зубил, ножиць по металу, плоскогубців, кліщів та іншого інструментарію. Вироби з сталі необхідні і в побуті: розмаїтість кухонного начиння – ножів, ножиць, овощечисток, терок, ложок, м′ясорубок, каструль, чайників, та багатьох предметів з нержавіючої сталі вражає. Крім того з сталі роблять прикраси, декоративні конструкції та  багато чого іншого.

 

 -  де виготовляють сталь? (на металлургійних заводах).

      - Назвіть металургійні комбинати міста Маріуполя. 

      -  А представники яких професій працюють на цих виробництвах? Це – сталевар, плавильник, горновий доменної печи, розливальник, нагрівальник, машиніст металургійного крану, металургі – інженери.

    

Кусок нагретого металла    Нагрівальник сталі (терміст)

 

                   

                                                       

        Розливальник сталі

   Горновий                

 

Сталевар

 

6. Фольга, з якою ви сьогодні будете працювати,  зроблена з алюмінія. Це м′який метал світло-сірого кольору. Різні метали йдуть на виготовлення настінних прикрас, посуду, ювелірних виробів. Кожен метал має свій колір: мідь має червоний колір та його відтинки, а латунь – жовтий

 

7. Словникова робота.

     Карбування – процес отримання на металевій пластині опуклого зображення.

      Металопластика – вид художньої обробки металів.

      Рельєф – опукле зображеня на площині.

      Тиснення – видавлювання зображення.

      Жесть – тонке  листове залізо.

      Фольга – дуже тонкий металевий лист.

 

8. Метали, що застосовуються в карбуванні.

Для карбованих робіт застосовують м′які листові метали, які володіють пластичністю, здатністю легко змінювати форму. Властивості та характеристики їх наступні:

       Алюміній – метал, сріблясто-білого кольору, м′який та пластичний.

       Мідь – найбільш часто застосовуваний метал, колір  рожево-червоний, дозволяє робити високий рельєф, але швидко окислюється, набуваючи зеленуватого  кольору.

       Латунь – сплав міді та цинку, колір жовтий, золотистий.  Вона жорсткіше міді, але вироби з неї довго зберігають  блиск.

 

9. Алюмінієва фольга – металевий лист, набагато більш тонкий, ніж жесть. Робота з цим матеріалом називається не «карбування», а «тиснення» і полягає в легкому натисканні спеціальним інструментом «давильце»  (давилка). Тиснення на фользі - різновид  карбування, по-іншому вона називається металопластика.

 

10. Металопластика  з′явилася майже  200 років тому. Це один з найпростіших і доступних за технікою виконання вид художньої обробки металу. Техніка металопластики полягає в тому, що барельєфне  зображення на тонкому металі  видавлюють. Вироби з металопластики можуть прикрашати поясний ремінь, сумку, пенал, шкатулку, поличку та обкладинку  альбому. Це дуже корисні заняття, оскільки  дають можливості ознайомитися з властивостями листових металів, навчитися бачити і розуміти красу художньо обробленого металу.

 

11. Найважливішими умовами для успішного заняття є акуратність, уважність та послідовність у роботі. Перш ніж розпочати роботу зі створення композиції, необхідно підготувати робоче місце, матеріали для роботи та вибрати малюнок. Оскільки у нас – тонкий, м′який і ніжний матеріал, під аркуш фольги необхідно

(обов′язково) підкласти картон. Якщо є готова друкована форма малюнка, то перемальовувати її на окремий аркуш паперу не потрібно, аркуш з малюнком поміщається зверху на аркуш фольги і кріпиться шпильками (щоб малюнок не зміщувався). Натискаючи на давильца, не більше ніж на олівець, обвести контури зображення. Переконатися в тому, що всі лінії обведені, не важко. Для цього достатьньо просто перевернути листочки зворотньою стороною  і перевірити роботу.Після цього можна відстегнути шпильки і провести більш чітку лінію по лініях малюнка. Далі фольга перевертається зворотною стороною вгору і продавлюється паралельна лінія з будь-якого боку  від контурної лінії

                  

        Малюнок майже готовий. Залишилося опрацювати деталі. Для цього пластину кладуть лицевою стороною догори і остаточно вирівнюють стеком фон. Фон рідко або густо ( по ідеї малюнка), опрацьовується точкою ( робиться набивка ).

        Всі етапи роботи демонструються вчителем. Щоб надати роботі завершеного вигляду її можна вставити в рамку. Для цього по краях пластини під линійку видавлюють давильцем смужки. Рамку можна зробити виступаючою, або увігнутою, в залежності від того, з якого боку будемо тиснути. Але рамку можна тільки тода тиснути, коли закінчена робота над ельєфом і фоном. Оскільки метали, в металопластиці, дуже тонкі, вироби з них можна легко пошкодити при падінні, або навіть при необережному дотику. Тому опуклі делянки рекомендується із зворотнього боку заповнити  якою –небуть шпаклівкою. Готують її з крейди, яку змішують з водою і з клеем «ПВА» до густоти сметани.

        

12. Складання плану роботи.

     а) вибрати друкований малюнок;

     б) закріпити малюнок на аркуші фольги;

     в) продавити зображення по лініям малюнку на виворотній стороні металу;

     г) навести контури на металлі без папіру;

     д) на лицовій стороні провести ліниї на відстані 2мм від тих, що вже є;

     е)  поглибити точками фон;

     ж) прочеканити з лицьової сторони потрібні деталі;

     з) продвавити лінії сгину по виворотній стороні і подготувати пластинку до окантовки, обрізав кути;

     и) заготовити картон потрібного розміру і окантувати його платівкою;

     к) закріпити до звороті вироби петельку.

 

13. Охорона праці в роботі з металізованою фольгою.

      - Ріж фольгу тільки спеціаьними ножицями.

      - Не проводи рукою вздовж гострої кромки листа фольги.

      - Стеж, щоб куточки фольги не загиналися вгору.

      - Не размахуй давильцем в повітрі.

      - Під час роботи не відволікайся, всю увагу -  роботі.

 

ΙΙΙ. Практична робота класу.

   Учні приступають до виготовлення виробів після демонстраціі всіх етапів роботи вчителем. Робота виконується за планом. Звертати увагу в ході работи на правильну організацію робочого місця, акуратність в роботі з металом, правильну поставу. Нагадати про точне виготовлені тиснення, видавлюванні строго по контуру, виконання набивання на лицьовій стороні.

     В ході роботи закріпити словниковий матеріал, назви  нових матеріалів та інструментів для їх обробки.

      Вчити учнів називати дії, наприклад:

                            « я наношу малюнок на фольгу»

                            « я продавлюю по контуру»

                            « я карбую деталь»

                            « я окантовую картон платівкою»

                            « матеріал для роботи – фольга»

                            « інструмент для роботи називається «давильце» та інше.

 

   На 22 хвилині уроку провести фізмінутку:

                  « всі підняли руки – раз,

                     став навшпиньки увесь клас.

                     Два – присіли, руки вниз,

                     до сусіда повернись;

                     раз – і вгору,

                     два – і вниз,

                     й до сусіда повернись.

                     Хай міцніє наше тіло,

                     обернемось вправо, вліво.

                     Хто старався присідати,

                     може далі працювати.

Рухи відповідають словам зарядки. Стежити за правильним диханням, поставою, чітким виконанням присідань та інших вправ.

 

ΙV. Висновки. Називання учнями роботи сьогоднішнього уроку. Що означає слово «тиснення»? На якому матеріалі виконується тиснення? Де може знайти застосування виріб, яке сьогодні  виготовили?

 

                    

                    

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 січня 2022
Переглядів
2941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку