Урок трудового навчання «Людина - людина»
у 4 класі для учнів зі зниженим слухом
Робота з текстильними матеріалами. В'язання гачком.
Цілі: познайомити учнів з історією розвитку в'язання;
навчити учнів правильної хватці гачка, підхваті і підтримки нитки, вив'язування початкової петлі і ланцюжки з повітряних петель;
познайомити з видами гачків і ниток для в'язання; основними прийомами в'язання;
розвивати інтерес у дітей до виду рукоділля, що займає одне з перших місць в народній творчості, рухливість, гнучкість, пластичність пальців, точне рух рук, наочно-образне мислення, просторову уяву, координацію рухів;
виховувати працелюбність, посидючість, увагу, терпіння, правильну поставу, художнє мислення та фантазію;
провести словникову роботу: закріпити з учнями матеріал минулих уроків, збагачувати активний словник новими словами, ввести їх в мова, домагатися промовляння учнями назв виконуваних дій в ході роботи до і після.
Завдання уроку:
1) виконати початкову петлю, повітряну петлю, ланцюжок з повітряних петель;
2) ознайомити із зображенням умовних позначень елементів в'язання.
Форми і методи роботи: пояснення, бесіда, ілюстрація, видеоурок, вправи, застосування знань на практиці, самостійна робота, демонстрація, інструктаж.
Словник: гачок (сталевий, алюмінієвий, пластмасовий, дерев'яний, кістяний), борідка гачка, ручка гачка, клубок ниток, початкова петля, повітряна петля, ланцюжок з повітряних петель, нитки вовняні, бавовняні.
Обладнання: гачки, нитки, ножиці, інструкційні карти, відеозапис "В'язання гачком, перші кроки", наочні посібники. зразки в'язаних виробів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Ι Організаційний момент. Вітання. Перевірка роботи звукопідсилюючої апаратури, установка на виразне, гучне, чітке вимова звуків, закінчень слів, відповіді на запитання вчителя фразою, правил поведінки в кабінеті під час роботи.
ΙΙ Актуалізація опорних знань
- Що це вправно так петляє,
Робить з ниточки петлю
І в узори все складає? (гачок)
ΙΙΙ Мотивація учбової діяльності:
1.Знайомство з темою.
- В'язання гачком дуже корисне і захоплююче заняття. З його допомогою можна не тільки виготовити дуже красиві і оригінальні речі, іграшки, предмети інтер'єру, одяг, побутові речі, але і розвинути свою увагу, посидючість, майстерність. Сьогодні на уроці я розповім вам про історію в'язання, навчу підбирати гачок і нитки, ознайомлю з простими прийомами в'язання.
Історія виникнення технологій в’язання гачком.
3. Нитки для в'язання.
В'язати можна з різних ниток: вовняних, бавовняних, синтетичних, білих, кольорових, товстих і тонких. Вибір ниток залежить від призначення вироби: на серветки йдуть білі, тонкі, котушкові бавовняні нитки; для шапочки, шарфа і кофти потрібні нитки товсті залежно від товщини нитки вибирається гачок. (Діти на дотик визначають відмінності ниток бавовняних і вовняних, котушкових і в клубочках.)
4. Інструменти для роботи.
- Які ви знаєте матеріали та інструменти для в’язання? (спиці, гачок, нитки)
В'язати можна не тільки спицями, але і гачком. Гачок - прекрасний інструмент для в'язання з будь-яких ниток.
Гачки розрізняють не тільки за товщиною, але і за матеріалом, з якого вони виготовлені. Гачки бувають:сталеві, алюмінієві, дерев'яні, кістяні, пластмасові.
Алюмінієві гачки в роботі сильно гнуться; пластмасові ламаються, у роботі з ними потрібна обережність; дерев'яні гачки придатні для товстого в'язання, тонкі дерев'яні і кістяні гачки швидко сточуються про пряжу. Кращий варіант для роботи - сталеві гачки.
Гачки бувають з ручкою або без ( так звані "суцільнометалеві"). На металевій частині кожного гачка є деталь "борідка". Її призначення - підхоплювати нитку.
5. Положення гачка в руці. Гачок розташовується в робочій руці точно як ручка або олівець: дотримується великим і вказівним пальцями і лежить на зігнутому середньому пальці. Цей спосіб допомагає дітям швидше освоїти техніку роботи з новим інструментом. Нитка лежить на вказівному пальці лівої руки.
6. Початкова петля. Взяти нитку великим і вказівним пальцем лівої руки так, щоб вона переважують через середній суглоб вказівного пальця, заходила під середній і виходила з боку долоні між середнім і безіменним. Підводять гачок під нитку борідкою вниз, повертають у напрямку годинникової стрілки і прокручують на 180̊ При цьому ручка гачка описує неповний коло, а на гачку виходить невелика петелька.
Не виймаючи з неї гачок і підтримуючи її знизу великим і середнім пальцями лівої руки, підводять борідку під нитку і, захопивши її борідкою гачка, витягають крізь петлю зворотним рухом "до себе" до тих пір, поки борідка не потягне за собою нитку в петельку, що знаходиться на гачку. Так з’являється перша петля. (діти виконують вправу за вчителем)
8. Корисні поради. Краса і правильність майбутнього виробу залежать від того наскільки туго натягується нитка,що йде від клубка до гачка. Від нерівномірно пропускається пряжі, а також неточних рухів рук і гачка петлі і стовпчики виходять різної величини. Це спотворює візерунок і виріб у цілому. Рухи рук і гачка весь час повинні проводитися плавно в одному і тому ж ритмі. Клубок з нитками повинен під час роботи лежати так, щоб нитка розмотувалася вільно і поступово.
Санітарно – гігієнічні вимоги і правила безпечної роботи під час в’язання.
ΙV Практична робота класу.
Виконання вправ:
а) у хватці гачка, підтримки нитки, повороті гачка під ниткою, над ниткою, протягуванні нитки в петлю, витягуванні петель, початку в'язання ланцюжка з повітряних петель.
б) зі слабкими учнями повторювати всю послідовність роботи до тих пір, поки вони не навчаться вив'язувати початкову петлю самостійно.
в) вив'язування ланцюжка з повітряних петель:
знаходиться на гачку першу петлю утримувати вказівним пальцем правої руки, а борідку гачка знову підвести під нитку, протягнути її крізь готову петлю, затягнути неміцно і приступити до виготовлення наступної петлі ланцюжка.
Фізкультхвилинка:
Час наступає взятись за діло
І повернутися вправо і вліво.
Двічі наліво, двічі направо.
Будемо мати ми гарну поставу.
«Раз» - нахилися, «Два» - піднімись.
В темпі виконуй і не барись.
Словникова робота проводиться протягом всієї практичної роботи учнів; питання задаються вчителем за змістом виконуваних дій, назві матеріалів та інструментів для роботи.
V Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Вправа "Незакінчене речення":
1. Гачок - це інструмент для ..........
2. Гачки виготовлені з..................
3. Гачок складається з ........................
4. Для в'язання гачком використовують нитки........
5. В'яжуть гачком...................................
6. Під час в'язання гачком треба сидіти............
VΙ Рефлексія
Що цікаве ви дізналися на уроці?
Що сподобалося на уроці?
VΙΙ Підсумки уроку.
Відзначити учнів, які навчилися правильно поводитися з гачком, тримати нитку,вив'язувати початкову петлю, в'язати ланцюжок.
Аналіз якості виконаної роботи, визначити, чому окремі петлі вийшли довше інших?
- Як уникнути цієї помилки?
Оцінювання виконаної роботи.