До Вашої уваги запропоновано урок-квест з літератури рідного краю для п'ятикласників. Учні вчаться працювати з маршрутним листом (інфографікою), виконують завдання, створюють плакат за творчістю М. Чернявського.
Веб-квест
Тема. Микола Чернявський – співець рідного краю. Картини рідної Донецької землі у віршах поета
Мета:
Очікувані результати:
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
Термін: короткотривалий
Результат: створення плакату; розміщення матеріалу на сайті Комишуватської ЗОШ
Методи і прийоми: наочні (інфографіка – маршрутний лист); словесні (бесіда, розповідь-пояснення); перегляд та обговорення фотоматеріалів.
Обладнання: програмне забезпечення для демонстрації інфографіки (маршрутного листа), портрет М.Чернявського, вірші поета, маркери, картки, папір.
Попередня підготовка до квесту: ознайомитися з біографією М.Чернявського, його віршами, з’ясувати, що таке «сонет»
https://create.piktochart.com/output/22418205-квест-з-укр-літ-мчернявський-співець-рідного-краю
Хід квесту
1. Організація роботи
Перший етап – підготовка
Мета першого етапу – спланувати роботу для реалізації веб-квесту
Другий етап – реалізація квесту
- ознайомлення з додатковою інформацією;
- виконання завдань;
- збирання інформаційних карток для створення плаката;
- оформлення результатів.
Третій етап – рефлексія та оцінювання
На цьому етапі учні порівнюють результати роботи із запланованим. Визначають складові успіху.
2. Завдання веб-квесту
За кожне правильно виконане завдання учні отримують бали. Повне виконання завдання – 2 бали, завдання, виконане наполовину – 1бал, невиконане завдання – 0 балів. Наприкінці квесту бали обмінюються на картинки (фото, написи, інформацію) для створення плакату.
Завдання 1. Інформаційне. Складіть інформаційне гроно до образу поета
Географічна довідка
Відомі назви ріки: Танаїс, Малий Дон, Донець, Сіверський Донець, Північний Донець.
Назву річка отримала через те, що текла з Сіверського князівства, на відміну від витоків Дону, про що і пише мандрівник XVI століття Алессандро Гваньїні: «Є також інший Дон, менша ріка, котра бере свій початок у Сіверському князівстві, а називається — Сіверський Донець. Ця річка вище від Азова впадає у великий Дон».
Як і багато інших річок, Сіверський Донець відігравав важливу роль в житті давньої людини. Річка не тільки служила джерелом води і їжі, але пізніше засобом пересування, захисним кордоном і торговим шляхом. Крім цього, до виникнення картографії річки служили природними рубежами розселення племен і народів. Люди селилися на території басейну Сіверського Дінця з давніх часів.
Сіверський Донець — найбільша річка східної України і найбільша притока Дону. Загальна протяжність річки становить 1053 км, а в межах України — близько 718 км.
Завдання 2. Дослідницьке. Доведіть, що твір «Донець» — сонет. Запишіть ознаки сонету.
Історія Савур-Могили від козака Савура до кургана української військової слави
Савур-Могила - одна з найвищих точок Донецької області. Висота кургану – майже 278 метрів над рівнем моря.
Існує кілька легенд, що пояснюють назву «Савур-Могила».
За однією, серед дозорних сторожового козацького посту на вершині кургану був молодий козак Савур. Дозорні пізно помітили татарську кінноту і не змогли вчасно запалити вогонь на вишці, який був сигналом небезпеки. Оточені козаки зуміли запалити вогонь і відійти, але Савур не зміг вибратися і був зарубаний татарами. Далі за легендою земля сама стала рости і козаки, повернувшись вранці, знайшли тіло Савура на вирослому кургані. Вони поховали його і шапками насипали ще більший курган.
З 1941 до 1943 року Донбас був окупований німецькими військами. Після Другої світової війни на Савур-Могилі було встановлено обеліск із залізобетону, облицьований гранітом, висотою 36 метрів.
Внаслідок бойових дій в червні-серпні 2014 меморіальний комплекс отримав значні пошкодження. Рухнула фігура солдата, її уламки розсіяні. Сильно постраждали пілони, барельєфи і сам обеліск.
Завдання 3. Аналіз твору. Заповніть таблицю за твором М.Чернявського «Савур-могила»
Літературний паспорт твору |
|
Рід |
|
Вид |
|
Жанр |
|
Тема |
|
Ідея |
|
Образи твору |
|
Квітка маку в українській традиції
В українській міфології мак має дуже багато значень. Це символ сонця, безкінечності буття й життєвої скороминущості, пишної краси, волі, гордості, сну, отрути, оберегу від нечистої сили, а також хлопця-козака, крові, смерті. В останніх з перелічених значень квітка часто згадується в українських народних піснях та думах, особливо козацької доби. Образ маку нерідко символізує козака, що героїчно загинув, боронячи Україну. Відомо, що Донеччина та Луганщина – це козацькі землі України. Тому, мак – найпопулярніша квітка донецьких степів.
З 2014року червоний мак є символом пам’яті жертв Другої світової війни.
Завдання 4. Пошукове. Знайдіть у вірші «В степу цвітуть маки червоні…» епітети. Запишіть їх на пелюстках маку.
Екологічна довідка
Степи не винесені в Україні в окрему категорію земель, тому їхня охорона дуже ускладнена. Їх віддають під створення штучних лісів або розорюють. З 2009 року Державний комітет лісового господарства України ініціює збільшення лісистості. Натомість висаджують ліс переважно на природних степових ділянках, оскільки вони нікому не належать, і їх найпростіше отримати для заліснення. На думку екологів, така діяльність знищує степи, яких в Україні залишилося біля 3%. У цих останніх залишках степів зосереджена третина всіх видів, занесених до Червоної книги України. Аби зупинити знищення степового біорізноманіття, створена громадська кампанія «Збережемо українські степи!».
Місцевий степ
«Полове́цький степ» — регіональний ландшафтний парк, що функціонував раніше на території Донецької області.Парк створений у 2000 році. У РЛП «Половецький степ» включені три природні ділянки у Нікольському й Мангушському районах Донецької області.
Рослинний та тваринний світ цих ділянок, які складають ландшафтний парк «Половецький степ», характерний для цілинних, типчаково-ковилових, петрофільних степів, які є типовими для південного сходу України.
З 2004 року він увійшов до складу регіонального ландшафтного парку «Меотида».
Завдання 5. Творче. Уважно прочитайте вірш «Степ». Складіть сенкан на тему «Степ».
3. Критерії оцінювання
|
10-12 балів |
6-9 балів |
1-5 балів |
Розуміння завдання |
Робота демонструє точне розуміння завдання. |
Використані матеріали, що мають відношення до теми, а також матеріали, що не мають відношення до теми; обмежене коло джерел. |
Включені матеріали,що не мають відношення до теми, опрацьовано лише одне джерело, немає аналізу зібраної інформації. |
Виконання завдання |
Широкий спектр джерел, джерела достовірні, висновки аргументовані, слушне цитування. |
Не всі джерела достовірні, частина інформації є неточною або не має прямого відношення до теми |
Випадкова підбірка інформації, яка часто неточна або не має прямого відношення до теми, немає аналізу. |
Результат роботи |
Чітке, логічне, структуроване подання інформації. Критичний аналіз матеріалу. |
Точність, структурованість подання, але недостатньо виражена власна оцінка. |
Матеріал логічно не-структурований, поданий непривабливо, немає чітких відповідей на питання. |
Творчий підхід |
Подані різні підходи до проблеми. Робота має чітку індивідуальність. |
Демонструється лише одна точка зору на проблему, або робляться порівняння без висновків. |
Копіювання інформації з джерел без критичного переосмислення. |
Список використаних джерел
Інтернет – джерела
http://espreso.tv/article/2014/08/12/savur_mohyla___kurhan_ukrayinskoyi_slavy
http://ridna.ua/2015/05/maky-pamyati-dovidka/
Фотогалерея