Ознайомити учнів із постаттю Івана Франка, його творами про дітей і для дітей, збіркою казок «Коли ще звірі говорили», поняттям «літературна казка», розпочати роботу над змістом казки «Фарбований Лис»; удосконалювати навички виразного читання,творчу уяву; виховувати інтерес до літературної спадщини митця.
Тема. І.Франко «Фарбований Лис». Дитинство письменника.
Мета. Ознайомити учнів із дитячими роками Івана Франка, його творами про дітей і для дітей, збіркою казок «Коли ще звірі говорили», поняттям «літературна казка», розпочати роботу над змістом казки «Фарбований Лис»; удосконалювати навички виразного читання,творчу уяву; виховувати інтерес до літературної спадщини письменника.
Ім’я уроку. Повір у казку – і усе здійсниться (Н.Красоткіна).
Очікувані результати.
Учні знатимуть: біографію митця, тематику збірки казок «Коли ще звірі говорили», поняття «літературна казка».
Учні вмітимуть: переказувати фрагменти казки, виразно і вдумливо читати казку в дійових особах.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку. Урок-дослідження.
Обладнання. Ілюстрації, портрет письменника, копії текстів, роздатковий матеріал, картки самооцінювання.
Методи, прийоми, форми роботи. Робота в групах, «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», градуйована загадка, проблемне завдання, читання із зупинками, робота з підручником.
Епіграф уроку. Кожен є ковалем своєї долі.
Аппій Клавдій
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.1 Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Психологічна вправа «Комплімент»
Вч. Ти мені подобаєшся, тому що ти щирий (учні продовжують дарувати один одному компліменти).
1.2 Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань
«Градуйована загадка»
Вч. Здогадайтесь із підказок, про кого йдеться.
Представники роду характеризуються видовженим присадкуватим тулубом, головою з видовженою загостреною мордочкою.
Хвіст пухнастий, заокруглений.
Забарвлення спини яскраво-руде, часто з неясним темним візерунком.
У казках виступає як хитрий персонаж.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо...
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене... (лисиця).
1.3 Постановка проблеми. Мотивація
«Картинна галерея»
Вч. Із гарним настроєм вирушаємо до картинної галереї. Розгляньте фото, подумайте, як ці світлини пов’язані із нашим уроком (додаток 1)?
Вч. Що вам відомо з початкових класів про І.Франка, його твори?
Робота з таблицею "Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися".
ІІ. Операційно-пізнавальний етап
Теоретичний блок
Робота з епіграфом
Вч. Як ви розумієте слова епіграфа? Чому саме ці слова прикрашають наш урок?
Вч. Сьогоднішній урок незвичайний: ви побуваєте у ролі літературознавців-дослідників, а результатом вашої праці будуть літературознавчі довідники. Отож не барімось, а до роботи хутчіше берімось!
Читання із зупинками
Вч. Ваше перше завдання - прочитати фрагментами текст, після чого обговорюємо його, заповнюємо прогалини у довідниках.
Вч. І.Я. Франко написав майже п’ятдесят казок, двадцять із них увійшли до збірки “Коли ще звірі говорили” (1899). Як правило, всі вони – це художньо опрацьовані переклади з грецької, індійської, німецької, російської, арабської та інших мов, своєрідні літературні обробки. Проте найчастіше він запозичував образ чи сюжет, який доповнював, розширював, надаючи творові національного колориту (як говорив сам автор: “На чужий позичений рисунок наклав українські кольори”).
Ця збірка призначалася дітям від шести до дванадцяти років. Письменник сподівався, що казки прийдуться їм до смаку, розбудять їхню фантазію, викличуть сміх і роздуми, спонукають пильніше придивлятися до життя, до рідної природи.
Пропоную вам розглянути ілюстрації казок, а ті, які найбільше запам’яталися, записати у довідник (додаток 2).
«Мозковий штурм»
Вч. Пригадайте, що називається казкою?
Яка казка називається народною?
Гра «Сонечко»
Вч. Знайдіть у довідці та підкресліть ті твердження, які стосуються народної казки. Твердження, які залишилися, стосуються літературної казки, уважно прочитайте їх та заповніть ними промінчики сонечка (додаток 3).
Аналіз імені уроку
Вч. Коли звірі говорили й були вільні на землі,
Жив у лісі лис Микита у прихованій норі.
Зачекався нас Лис Микита, тож пропоную швидше із ним познайомитися.
Робота зі змістом казки (учитель читає фрагмент, решту тексту – учні).
Бесіда
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
3.1 Рефлексія змісту, емоцій
Робота із таблицею "Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися"
Незакінчене речення
Тепер я вмію…
Тепер я знаю…
Тепер я впевнений…
Відмінно, супер |
Гарно |
Для мене нормально |
Хм-хм |
|
|
|
|
ІV. Домашнє завдання
Обов’язково загальне: знати зміст казки.
На вибір: ілюстрації до найцікавішого епізоду казки або план казки.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Довідка: автор – народ, автор – письменник, усна форма, варіативність, незмінність, письмова форма, прозова й віршова форма, магічні числа, пригоди вигаданих героїв.