Урок музики у 1 класі
Тема: милуємося довкіллям. Високі й низькі звуки. СМ: Е. Гріг «Пташка», Д.Шостакович «Ведмідь». ХТД: «Мушка лапки рахувала» муз. А. Олейникової сл.Т. Єфімова (укр.. текст Л. Ратич) – виконання з рухами; імпровізація на ДМІ. М/ф «Ведмедик і той, що живе у річці».
Мета: (формувати компетентності): предметні: формувати знання про високі і низькі звуки в музиці; розвивати тембровий слух, музичний смак, навички хорового співу, вміння слухати музичні твори, розширювати загальний кругозір; виховувати ціннісне ставлення до навколишнього середовища, культуру сприймання та виконання музики; ключові: спілкування державною мовою (уміння усно висловлювати власну думку, тлумачити поняття та ін.); уміння навчатися впродовж життя (уміння сприймати й аналізувати інформацію, визначати головне, формулювати, оцінювати результати роботи — своєї та однокласників); соціальні та громадянські (здатність працювати на результат, досягати компромісів, виявляти ініціативу); загальнокультурну грамотність (здатність розуміти твори мистецтва, естетичний смак); екологічну грамотність і здоровий спосіб життя (здатність і бажання дотримувати здорового способу життя, усвідомлювати роль навколишнього середовища для здоров'я та життя людини).
Оснащення: підручники, ДМІ - маракаси, бубон, трикутник, барабан, 5 склянок, паличка, вода, презентація «Милуємося природою» Новікова І. А.
Тип уроку: комбінований.
Форма організації пізнавальної діяльності: колективна робота
Методи: репродуктивно-ілюстративний, інтонаційно-стилеве розуміння музики, емоційна драматургія.
Очікувані результати: формування естетичних цінностей як інтегральної основи світогляду, продуктивне сприйняття і виразне виконання.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний етап.
1. Музичне вітання. Продзвенів дзвінок. Вже почавсь урок. – Добрий день вам, діти. – Добрий день. 2. Вступна бесіда. Навколо нас існує безліч звуків. Назвемо їх…(Шум листя, дощ, гудіння машин, спів птахів, цюкаття сокири, шурхіт паперу…) Є звуки мовні і не мовні. Давайте пригадаємо. (Мовні спілкування людей, немовні – створені природою, технікою, людиною). 3. Прослухайте дитячу пісеньку «Звуки природи». - Які звуки впізнали? 4. Робота в парах. – Розгляньте об’єкти довкола. Які з них створюють звуки? – Плесніть у долоні, якщо предмет створює звук, і підніміть руки догори, якщо не створює.
Камінь, пташка, автомобіль, телефон, крісло, людина.
ІІ. Мотиваційний етап: - Чи відомо вам, що музика – справжня чарівниця? Вона може не тільки передавати різні настрої, а й почуття. Разом з нею ми зможемо здійснити подорож до осіннього лісу й почути таємничі звуки. Якщо прислухатися, то можна почути багато звуків. Яких мешканців ми можемо зустріти в лісі? ІІІ. Етап засвоєння нових знань. Будь які звуки прикрашають наше життя, дають певну інформацію про наше довкілля, вони роблять наше життя прекраснішим, цікавішим. Послухайте музику. Хто б це міг бути? (Е. Гріг «Пташка») Відгадайте загадку і дізнаєтесь, чи вірна ваша відповідь.. Прилетіли гості, Сіли на помості. Без сокири, без лопати Поробили собі хати. (Птахи)
Гра «Прогулянка лісом». Давайте разом спробуємо наслідувати звуки лісу : дме вітер, стукає дятел, цінькає синичка, тріснула гілка. - Кого ми могли б зустріти у Карпатських горах? Послухайте цей твір. (Д. Шостакович «Ведмідь») А це хто? Буркотливий, вайлуватий, Ходить лісом дід кошлатий: Одягнувся в кожушину Мед шукає і ожину. Літом любить полювати, А зимою в лігві спати. Як зачує він весну - Прокидається від сну. (Ведмідь) - Як ви здогадались, де музика про пташку, а де про ведмедя? Як композитор передав настрій пташки? Чи можна під цю музику марширувати? Як композитор зобразив ходу ведмедя? Уявіть, що ви перетворилися на ведмедика. Пройдіться і ви як ведмідь. ІV. Етап закріплення засвоєних знань. Отже! Музичні звуки можуть звучати високо і низько. Погляньте. Клавіатура піаніно складається з клавіш. У співі пташки – високі звуки. Їх передають клавіші розташовані праворуч. Ведмідь видає низькі звуки. Аби почути їх, грайте на клавішах, що праворуч.
Знаймо! Звуки, що виникають під час співу або гри на музичних інструментах, мають певну висоту. Вони бувають високими та низькими. Давайте переглянемо фрагмент м/ф «Ведмедик і той, що живе у річці». V. Вокально – хорова робота. 1. Розспівки. Щоби правильно співати, треба сісти або стати. Спинки рівні, як тростина, руки вниз чи на коліна. 2. Розучування пісні : «Мушка лапки рахувала» муз. А. Олейникової сл. Т. Єфімова (укр.. текст Л. Ратич). – виконання з рухами; - виконання з чіткою артикуляцією пісні; - повторення рухів в програші; - виконання пісні. 3. Робота в парах. Доберіть музичний інструмент, на якому підіграємо музику Мушки. (Маракаси, бубон, трикутник, барабан). VІ. Етап дослідження. Утворення різних за висотою звуків. Наберімо води у 5 склянок: у першу 1/5 води, у другу – 2/5, у третю – 3/5, у четверту – 4/5 і п’яту – повну. Торкайтеся до склянок паличкою. Як змінюються звуки? Скільки треба налити води, щоб утворилися високі і низькі звуки? VІІ. Рефлексія. Яку музику ми слухали? Які музичні інструменти ви використовували? Пригадайте чого ми з вами навчились на уроці? Покажіть співацьку поставу стоячи, сидячи. Спів пташки передають високі чи низькі звуки? А ходу ведмедика? Що вам найбільше сподобалося робити на уроці7