Урок "Що таке непрограмна музика?"

Про матеріал
Пропоную до Вашої уваги розробку уроку з музичного мистецтва в 5 класі по темі "Що таке непрограмна музика"
Перегляд файлу

Урок музичного мистецтва в 5 класі

 

Тема: «Що таке непрограмна музика?»

 

Мета: навчальна — ознайомити учнів із відмінностями програмної та непрограмної музики на прикладах творів Г. Генделя та Т. Альбіноні; ознайомити з прикладами «музики води» ті відомими живописними творами, присвяченими водній стихії, розповісти про різновиди програмних та непрограмних симфонічних творів європейських композиторів.

- розвиваюча — розвивати вміння учнів розпізнавати відмінність між програмною та непрограмною симфонічною музикою, давати характеристику музичному образу симфонічної музики, розрізняти на слух музичні інструменти, розвивати вміння порівнювати характер музичного та образотворчого творів та знаходити спільні засоби виразності.

- виховна — виховувати інтерес до симфонічних програмних та непрограмних музичних творів зарубіжних композиторів, інтерес до пісенної творчості українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна презентація, портрети композиторів.

Основні поняття для засвоєння: програмна та непрограмна музика, музичні та живописні твори, присвячені водній стихії.

Твори, що вивчаються на уроці:

- Г. Гендель. Алегро із сюїти №1 фа мажор «Музика на воді»

- Т. Альбіноні. Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів.

- М. Назарець «Ми - козаки»

 

Хід уроку

1. Організаційний момент. Привітання.

Вчитель: 

Урок музики почався

Кожен з нас приготувався

В світ фантазії, уяви

Поринай скоріш із нами.

Двері серця відчини,

Музику, шануючи, впусти.

Для того, щоб наш урок пройшов вдало й плідно давайте разом промовимо:

В мене гарний настрій!

Я посміхаюсь!

Я налаштован на плідну роботу

Я зроблю все від щирого серця!

2. Мотивація до навчання.

Вчитель.«Клавіші фортепіано чорно-білі, але вони звучать як мільйон кольорів у вашому розумі» Гі де Мопассан, фр. письменник (епіграф на дошці). Сьогодні ми з вами поринимо у справжній вирій мистецтв, в якому в одне ціле зливаються музичні звуки, яскраві кольори, архітектурні шедеври і земні стихії. Будемо багато слухати музики, співати, здобувати нові знання і спробуємо на папері втілити мільйони тих кольорів, що зявляються у нашому розумі під час сприймання музичних творів.

 

3. Актуалізація опорних знань.

Запишіть дату і тему  нашого уроку «Що таке непрограмна музика?». Але перед тим, як ми звами розпочнемо роботу над новою темою, давайте згадаємо, що ми  вивчили на минулих уроках. Я читаю ствердження, якщо на вашу думку воно правильне, кажіть «Так» і  «Ні» , якщо не згодні.

1. Професійною називають музику, що не має автора.

2. Професійна музика має три різновиди: вокальна, інструментальна, симфонічна.

3. Музичний твір, що має назву називають програмним.

4. Музичний твір, що не має назви, а лише зазначення жанру, називають народним.

 

4. Вивчення нового навчального матеріалу.

     Серед безлічі інструментальних композицій є твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів. Їх відносять до непрограмної музики.  Непрограмні твори називають сонатами, симфоніями, прелюдіями тощо. Подібні назви не дають уявлень про характер того чи іншого твору, але вказують на музичний жванр, у якому він написаний. Під час слухання непрограмної музики у кожного слухача виникають власні образи та відчуття залежно від особистісного сприйняття, підготовленості та рівня духовної культури. Запишемо основне поняття уроку.

Непрограмна музика — це інструментальні твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів.

А розібратися у цьому визначенні  нам допоможуть музичні приклади.

 

5. Музичне сприймання.

     Ми завжди говоримо, що музика не має меж, не знає кордонів, володіє універсальною мовою, що зрозуміла і доступна будь-якій людині. Мільйонами кольорів та відтінків музика малює в нашій уяві безліч картин завдяки засобам музичної виразності. І тим ширше коло художніх образів, яке створює наша фантазія, якщо музичний твір не має чіткої програми або назви.  Пропоную порівняти два музичні твори. Обидва вони були написані у ХVIII ст. відомими композиторами німецьким автором Георгом Генделем та італійцем Томазо Альбіноні. А вам цікаво, чим  надихався композитор, створюючи твір. Що його оточувало? Я пропоную вам побачити навколишній світ очима цих композиторів. Ми відправляємося у 18 ст. Що на нас там чекає?

    Придивіться уважно, це головний герой подорожі (показ портрета композитора Г. Генделя). Чим він живе? Проаналізуємо цю картину. По-перше, це так званий передний портрет. Коштовне задоволення, які могли собі дозволити лише люди з високим рівнем достатку. Отже, і вдягнений чоловік скоріше за все, відповідно до моди. Гляньте, дорогий атласний кафтан, білосніжна шовкова сорочка, пишна напудрена перука. Ось, навіть в одязі, проявилися основні тенденції стилю — парадність, урочистість, декоративність, навіть деяка театральність. То як називається цей напрям в мистецтві?

      Цей стиль має назву — бароко. У перекладі з португальської мови — перлина неправильної форми. І кожне слово в цьому перекладі має значення. «Перлина» - отже, цей стиль коштовний, дорогоцінний, але «неправильної форми», тобто занадто парадний, урочистий, патетичний, виходячи за межі. Він яскраво проявився у всіх сферах художньої діяльності в архітектурі, живописі, графіці, скільптурі, літературі, музиці, створенні грандіозних міських і паркових ансамблів. Більше про цей стиль знають музикознавці.

 

Учень 1. Бароко — стиль в мистецтві Західної Європи кінця 16 — 18 ст. Вперше зявився в Італії. Характерною особливістю бароко є проникнення світського світогляду в усі сфери художньої діяльності. Монументальність форм, експресивність, введення алегорій та символів, пишна декоративність орнаментики, парадність та урочистість — все це характарні риси цього стилю.

(перегляд ілюстрацій: споруди, паркові ансамблі, картини в стилі бароко)

 

Учень 2. Яскраво проявився стиль бароко і в одязі. Жінки одягали корсети, нереально пишні спідниці на основу з китового уса , обовязково туфлі на підборах, рукавички, парасольки та ювелірні прикраси, бажано з великими коштовними каменями. Чоловіки не відставали від жіночої половини, носили штани до коліна, мереживні сорочки, панчохи, обовязково банти, атласні кафтани, коміри жабо, а також пишні, напудрені перуки.

 

Учень 3. Бароко в усій красі, блиску та величчі  проявився і в музиці. Пишність, драматизм, заглиблення у внутрішній світ людських почуттів, синтез мистецтв (у жанрах опери, ораторії та кантати) і водночас прагнення до відділення музики від слова (розвиток інструментальної музики)- ось що вирізняло музику бароко серед інших стилів.

 

Вчитель. Отже, головний завдання стилю бароко — вразити, приголомшити слухача і глядача. Під цими настроями знаходився і наш головний герой. До речі, Георга Генделя вважають найзнаменитішим придворним композитором свого часу. Він задумав здобути прихильність англійського короля. Так під час прогулянки короля по річці Темза, поруч з ним пливла барка з 50 музикантами, які грали, створені спеціально для цього випадку композитором, твори. З того часу ці 3 сюїти називають спільною назвою «Музика на воді». Сьогодні ці інструментальні твори на відкритому повітрі вважають передтечею «популярної музики».

Зараз ми послухаємо Алегро із сюїти №1 Георга Генделя   і спробуємо передати характер музики кольорами. Для цього пропоную вам малювати акварельними фарбами в техніці «по-вологому». (Ця техніка малювання аквареллю найбільш ефектна і непередбачувана. Аркуш паперу змочується водою. Завдяки перетіканню фарб  утворюються красиві переходи кольору, легкість і прозорість живопису.) Діти малюють довільно.

 

Вчитель. Розкажіть, що ви почули та зобразили під час прослуховування твору? Який настрій викликала музика? (відповіді дітей).

 

   Розгляньте репродукції відомих картин художника та композитора М. К. Чюрльоніса «Схід сонця», «Безтурботність», «Соната моря». Доберіть ілюстрацію, яка найбільше співзвучна музиці композитора. (відповіді дітей)

 

А як ви гадаєте «Музика на воді» сьогодні існує?

 Зараз ми побачимо справжню феєрію кольору, музики та води. Називається це диво, про яке можливо мріяв і Гендель «Музичний фонтан». Увага на екран (перегляд відеороліку «Музичний фонтан» м. Вінниця»)

 

6. Фізкультхвилинка

 

7. Музичне сприймання

 

Вчитель. Познайомимося ще з одним героєм нашого уроку. Томазо Альбіноні — італійський композитор епохи бароко. Є автором близько 50 опер, проте сьогодні він відомий переважно завдяки інструментальній музиці, особливо концертам для гобоя. Його інструментальна музика привернула увагу Й. С. Баха, який написав принаймні дві фуги на теми Альбіноні і постійно використовував його басові партії для вправ свої учнів у гармонії .

 

Слухання. Т. Альбіноні . Адажіо соль мінор.

Вчитель. Послухайте музику і вигадайте назву для твору (відповіді дітей)

Звучання яких інструментів вам вдалося розпізнати в музичному творі?

Який настрій створює музика? (відповіді дітей)

 

Отже, як показали наші приклади, непрограмна музика розповідає не менш виразно і натхненно, ніж програмна. Музика співпереживає з людиною, передає найтонші порухи душі. А також може передавати красу навколишньої природи, створювати позитивний фон та гарний настрій.

 

8. Поспівка

 

9. Виконання пісні

А тепер час пригадати пісню, що ми вивчали на минулому уроці  «Ми — козаки».

 

10. Узагальнення вивченого.

- яка музика називається непрограмною?

- твори яких композиторів ми слухали?

- назвіть відмінності між програмними і непрограмними музичними творами.

Рефлексія. Продовжіть речення:

«Сьогодні на уроці я дізнався...»

 «Мене вразило...»

 «Мені сподобалось...»

 

11. Домашне завдання

 Виготовувати  рамку для малюнку, що створили на уроці.

 

 

 

 

docx
Додано
26 вересня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку