Клас. 3-Г
Тема. «Мишкова домашня миша»
Мета. Удосконалювати навички читання мовчки; учити активно думати; створювати умови для розвитку критичного та аналітичного мислення, уваги та спостережливості; спонукати до роздумів над тим, яке значення має для них матеріал тексту; формувати вміння висловлювати оцінні судження вчинків героїв; виховувати позитивні людські якості: порядність по відношенню до інших, потребу у справжній дружбі, бажання бути справжнім другом.
Обладнання: презентація, підручник «Літературне читання» 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.1. Привітання
Встаньте, діти, всі рівненько
Посміхніться всі гарненько.
Гостей, що до нас завітали, привітайте,
Всім присутнім здоров’я й добра побажайте.
Доброго дня!
- А тепер пригадайте правила роботи на уроці.
- Сидимо – (учні доповнюють: рівно).
Працюємо – (старанно).
Читаємо – (правильно і виразно).
Відповідаємо – (чітко).
ІІ . Мотивація та повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з новим твором, будемо аналізувати, доводити, обґрунтовувати, працювати в парах та групах і звичайно знайдемо хвилинку для відпочинку.
- Хочу нагадати: в ході відповідей використовуйте дані вислови.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
1.1.Вправи для вдосконалення навичок читання
а) Мовна розминка.
Фонетична зарядка.
➢ Сядьте рівно. Спокійно вдихніть повітря через ніс і так само спокійно видихніть через рот. (4 рази)
➢ Вправа «Проколи кульку» : рот закритий, напруженим язиком впирайтесь то в праву, то в ліву щоку.
➢ Вправа «Коник»: присмоктати язик до піднебіння, цокати голосно і сильно.
➢ Проартикулюйте голосні звуки без голосу.
б)Робота над скоромовкою .
- Прочитайте повільно, потім швидко.
Ой збирала Маргаритка
маргаритки на горі.
Розгубила маргаритки
Маргаритка у дворі.
ІV.Повідомлення теми уроку.
– Ми починаємо з вами новий розділ «Пригоди і фантастика», і сьогодні ми прочитаємо та пропналізуємо з вами уривок з оповідання.
V. Вивчення нового матеріалу
5.1. Бесіда
Відкрийте підручник на сторінці 109
- Прочитайте назву оповідання , яке ми сьогодні будемо читати? ( Мишкова домашня миша)
- Про кого ця казка?
5.2 Словникова робота.
- Спочатку ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться у тексті. Читання луною слів, записаних на дошці:
ПластмАсових, уповІльньюючи, обстЕживши, нетерплЯчого
Потяг, залізниця, локомотив, машиніст, провідник, стрілочник, вокзал, колія, шлагбаум, вагон, рейки
- Прочитайте найкоротше слово.
- Прочитайте найдовше слово.
5.3. Читання оповідання вчителем.
- Послухайте оповідання «Мишкова домашня миша» і скажіть, які почуття вас охопили ?
(Вчитель читає)
Михайлик бавився іграшковою залізницею у своїй кімнаті. Потяг біг колією, зупинявся перед шлагбаумами, вагони переходили з рейок на рейки... Аж раптом під столом у кутку кімнати хтось перелякано запищав!
Хлопчик теж неабияк настрашився з несподіванки - але потім побачив маленьку сіру Мишку. Потяг щойно зробив крутий поворот перед самісіньким її носом, мало не зачепивши, і вже мчав у зворотному напрямку - чух-чух-чух-чух!
- Ф-фу! Як ти мене налякав! - невідомо кому дорікнула Миша, прийшовши до тями. - Вибираєшся, бач, на поверхню - а на тебе мчить локомотив! Збожеволіти можна! А це, бач, іграшкова залізниця... Яке щастя!.. Мені завжди щастить! Твоя кімната?
Чорненькі оченята на Михайлика блим-блим! Гостя трималася так, ніби вони з хлопчиком -давні приятелі.
- Моя. А ти звідки тут узялася?
- З нірки. Онде, бач - прогризла, - Мишка показала хвостиком на отвір під стіною. - Обрала твою кімнату, бо звідси чути музику. Майже щовечора. А я музику люблю... Особливо рок. Я - Миша-композитор.
Михайликові досі не випадало зустрічати мишей-композиторів. І мишей, які б розмовляли - теж. Та й загалом жодних мишей він дотепер не знав.
Сіренька гостя хутко обнюхала вокзал, побудований із пластмасових кубиків, раз у раз позираючи на потяг. Михайли« потягнувся до пульта - і вагончики, уповільнюючи, рух зупинилися...
Пухкенька гостя була напрочуд рухлива. Обстеживши всі куточки кімнати, вона стрімко видряпалась на стіну з кубиків.
- Хіба серед мишей є композитори?! - наважився запитати Михайлик, спостерігаючи за Мишею.
- Звісно, є. - відповіла вона.
- То наспівай щось зі своєї музики.
Миша озвалася миттєво, ніби була готова до такої пропозиції. Лише набрала повні груди повітря:
- Тум! Ту-дум! Ту-дум! Тум-тум! Тр-р-р-ча-ча! Тр-р-р-ча- ча! Тс-с-с. Там-там!..
Перевела дух.
- Узагалі, я голосу не маю. Але слух у мене є. І талант є. Я складаю музику, запам'ятовую її й тримаю у голові. Ось де вона вся, - миша постукала хвостиком собі по лобі. - Всі три пісні.
- Я теж люблю музику, - сказав хлопчик. - Он вона, у комп'ютері...
Миша дивилася на хлопчика уважними оченятами-гудзиками.
- Як тебе звуть?
- Михайлик.
- Тобі ім'я Мишко більше пасує. Сам тут живеш, Мишку?
- З татом і мамою.
- А як вони до мишок ставляться?
- Ну-у... Якщо мама ввійде, тобі краще не показуватися їй на очі.
Відповідь Миші не сподобалася.
- Як можна не любити того, кого ще не знаєш? - здивувалася вона й зникла в Михайликовому капці. Лише хвостик залишився на поверхні.
- 3атишно у вас. Мені подобається, - гостя визирнула з капця, зручно влаштувавшись у ньому, немов у гніздечку. - А що це в тебе на столі? Яблуко?
- Недогризок.
- Зернятка залишилися? Обожнюю недогризки яблук із зернятками. Давай-но сюди!
І, не припиняючи базікати, Миша захрумтіла качанчиком. Напрочуд балакуча миша.
- Буду до тебе заходити, гаразд? Не бійся, мамі на очі не показуватимуся. Миша приходитиме в гості до Мишка! Миша та Мишко! Звучить? Коли в мене буде своя рок-група, я придумаю їй красиву назву. А собі - гарне сценічне ім'я. У відомих артистів має бути гучне ім'я. Ти вже обідав?
- Борщ їв після школи, - Михайлик зніяковів від того, що не здогадався запропонувати Миші якогось гостинця. - Їстимеш борщ?.. Я принесу.
- Краще все окремо й сире: капусту, моркву, картоплю... У мене вдома, в моїй хатці. - Миша знову показала хвостиком у бік нірки, - зосталося тільки трохи вівса. Їсти, правду кажучи, хочу.
- Я миттю! - і хлопчик побіг на кухню.
Коли повернувся з морквиною та картоплиною. Миша вже чекала, сидячи на кубику. Її шия була оповита серветкою - носовою хустинкою, що вона знайшла на підлозі. На мордочці застиг вираз нетерплячого очікування, а лапка відбивала швидкий ритм.
- Чух-чух-чух-чух-чух, - заспівала вона і двічі щосили вдарила по кубику: - Там-там! Це буде «Пісенька веселого паровозика, який не хотів налякати Мишу». Отут усе поклади. Дякую. Яке щастя!
Сіренькій гості подобався Михайлик, його кімната, нова пісенька та обід, до якого вона й узялася з апетитом.
...А згодом вони бавилися залізницею. Миша була начальником вокзалу. Мишко - машиністом. Відтак Миша була начальником потягу. Мишко - провідником. Потім Миша оголосила себе начальником переїзду, а Мишка - стрілочником. Та в розпал гри у передпокої почулися мамині кроки, і не встиг Михайлик оком змигнути, як Мишу наче вітром здуло.
- Годі вже бавитися, - сказала мама, прочинивши двері. - Час робити уроки. Складай, Михайлику, іграшки.
І він одразу взявся до роботи. Мама з подивом спостерігала, як син слухняно прибирає розкидані забавки. Але не завважила, як під столом він затулив капцем дірку в підлозі - щоб ніхто не побачив входу в мишачу нірку
- Які ж почуття вас охопили? (обурення, жаль, сум, смуток, тривога)
- А чи хотіли б ви брати участь у подіях зображених у тексті?
5.4. Хорове читання
- Отже, діти, а зараз ми всі прочитаємо цю казку напівголосно, отже, починаємо…
- Чи сподобалася вам казка?
- Хто із героїв сподобався?
- Хто не сподобався?
5.5 Читання ланцюжком
Отже, зараз ви повинні прочитати казку. Кожен по 1 - 2 реченню, передаючи естафету читання сусідові.
-Хто є головними героями в оповіданні?
-Про що мріяла мишка?
5.6 Вибіркове читання
-Прочитайте що сказала Миша коли вперше побачила Михайлика
-Що Михайлик дав поїсти Миші? Прочитайте
-Хто був начальником вокзалу, а хто - машиністом? Зачитайте
5.7 Читання в особах.
- Назвіть дійових осіб казки?(Мишка і Михайлик)
- З якою інтонацією будемо читати слова Мишки?
-Діти, зараз уявіть себе акторами. Прочитаємо оповідання в особах.
( діти читають оповідання в особах)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
6.1 Перевірка первинного сприймання. Тестування
1.Хто є головними героями в тексті?
а)іграшки
б)Мама і тато
в)хлопець і мишка
2. Чому злякалася мишка?
а)Швидкий локомотив
б)Швидке таксі
в)Великий хлопець
3. Про що мріяла мишка?
а)Про їжу
б)Про рок-групу
в)Про локомотив
4. Що полюбляла їсти гостя?
а)Варені овочі
б)Сирі овочі
в)Борщ
5.Чому Мишкові стало соромно?
а)Не прибрав в кімнаті
б)З‘їв все яблуко
в)Не пригостив мишку
6.Куди заховалася мишка після приходу мами?
а)В нірку
б)В лодоні хлопцю
в)Під ліжко
7.Що сказала мама хлопцю зайшовши в кімнату?
а)Прибрати і помити підлогу
б)Прибрати і виконати уроки
в)Піти в магазин
6.2 Фізкультхивилинка
6.3 Встанови послідовність
-Ваша задача встановити відповідність фразеологізмів з тим, що вони означають.
1)затамувати подих - а) постійно пам‘ятати
2)тримати в голові - б) зникнути
3)прийти до тями - в) тихо дихати, щоб зробитися непомітним
4)вітром здути - г) заспокоїтися після хвилювання
6.4 Встанови послідовність
- Ф-фу! Як ти мене налякав! (1)
Миша озвалася миттєво, ніби була готова до такої пропозиції.(4)
Михайликові досі не випадало зустрічати мишей-композиторів. І мишей, які б розмовляли - теж. (3)
Коли повернувся з морквиною та картоплиною. Миша вже чекала, сидячи на кубику. (5)
Годі вже бавитися, - сказала мама, прочинивши двері. - Час робити уроки. Складай, Михайлику, іграшки.(6)
Гостя трималася так, ніби вони з хлопчиком -давні приятел (2)
6.5 Загадка
-Складіть слово з перших букв зображених об‘єктів. Скільки разів ужито слово-відгадку в тексті?
VII. Підсумок уроку
7.1 Вправа «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці ми прочитали оповідання …
Головних героїв звали …
Оповідання вчить …
Домашне завдання
- Ваше завдання це прочитати цей твір самостійно вдома та вміти переказувати(с.109-112, вміти переказувати)