Урок " Мистецькі паралелі"

Про матеріал
Урок "Мистецькі паралелі" Розроблено для 7 класу. Тема ІІ семестра "Діалог традицій і новаторства. Мета: Ознайомити учнів із джазовою та естрадною інструментальною музикою романтичного характеру та музичного напрямку нью-ейдж; навчити розпізнавати на слух звучання різних інструментів; розглянути особливості естрадної, джазової музики та особливості виникнення музичного напрямку нью-ейдж; ознайомити з творчістю французького композитора та аранжувальника Поля Моріа, японської композиторки Кейко Мацуі, життям та творчістю російського письменника Олександра Гріна. Розвивати вміння уважно слухати і аналізувати музику, надавати характеристику тембральному забарвленню та особливостям звучання окремих інструментів; вміння знаходити потрібну інформацію, вільно володіти літературним сюжетом, розвивати навички виразного читання, усного мовлення, аналізу прочитаного твору; Виховувати ціннісне ставлення до почуття кохання, до романтичної музики, інтерес до авторів музичних і літературних творів, любов до літературного і музичного мистецтв загалом, віру в добро, любов до прекрасного, прагнення змінити своє життя на краще.
Перегляд файлу

7 кл.

Діалог традицій і новаторства. Мистецькі паралелі.

Мета: Ознайомити учнів із джазовою та естрадною інструментальною музикою романтичного характеру та музичного напрямку нью-ейдж;               навчити розпізнавати на слух звучання різних інструментів;               розглянути особливості естрадної, джазової музики та особливості виникнення музичного напрямку нью-ейдж;

 ознайомити з творчістю французького композитора та аранжувальника Поля Моріа, японської композиторки Кейко Мацуі, життям та творчістю російського письменника Олександра Гріна.

Розвивати вміння уважно слухати і аналізувати музику, надавати характеристику тембральному забарвленню та особливостям звучання окремих інструментів;  вміння знаходити потрібну інформацію, вільно володіти літературним сюжетом, розвивати навички виразного читання, усного мовлення,  аналізу прочитаного твору;

Виховувати ціннісне ставлення до почуття кохання, до романтичної музики, інтерес до авторів музичних і літературних творів, любов до літературного і музичного мистецтв загалом, віру в добро, любов до прекрасного, прагнення змінити своє життя на краще.

Тип уроку: Інтегрований (музичне мистецтво і зарубіжна література), поглиблення в тему.

Обладнання: Фортепіано, Комп'ютер,  мультимедійна дошка, відео і аудіо матеріали,  мультимедійна презентація.

Основні поняття для засвоєння: Джаз, імпровізація, естрадний оркестр, романтична музика, нью-ейдж.

Твори що вивчаються на уроці: П.Моріа «Історія кохання», «Симфонія Сонця і Моря», Кейко Мацуі « Квіти Моря», О. Янушкевич «Червоні вітрила», О.Грін» Парпурові вітрила».

Хід уроку

Вхід під музику П. Моріа. Організаційний момент.

Мотивація до навчання

  Сьогодні ми з вами поринемо у світ прекрасних почуттів, мрій, переживань.

Актуалізація опорних знань.

  • Що вам відомо про естрадну музику?
  • Які особливості джазової музики?
  • Які інструменти переважають в естрадному оркестрі?
  • Які інструменти є сольними?
  • Які відомі оркестри ви знаєте?

Слово вчителя

Ви вже знайомі з естрадною музикою і з її виконавцями, сьогодні ми зупинимось на романтичному напрямку естрадної музики.  Це дуже великий пласт надбань 20 століття.

 Поль Моріа (1925-2006) - французький диригент і аранжувальник. Один з небагатьох сучасних композиторів, який зумів об'єднати в музиці різні стилі. Його творчість цінують і люблять вже кілька поколінь людей. І кожного разу, коли звучить його музика, світ стає трішки добрішим і кращим!

 Поль з'явився на світ 4 березня 1925 року у французькому місті Марселі. Хлопчику було три роки, коли він вперше доторкнувся до клавіш музичного інструменту. Він побачив фортепіано, підійшов до нього і став награвати мелодію. Увечері, коли прийшов батько, мама сказала йому: «Наш Поль вміє грати». тато спочатку не повірив, і тоді малюк зіграв для нього п'єсу, яку недавно почув по радіо. Звичайно, він грав недосконало, але мелодію передав вірно.

 З того моменту батько став навчати Поля музиці. З кожним новим днем він бачив, що фортепіано для дитини не якась забава, а серйозне захоплення. Сам батько працював на пошті, професіоналом в музиці не був, а захоплювався нею на аматорському рівні, грав на роялі, гітарі та арфі. Але мав дивовижний талант педагога, йому вдалося,  не змушуючи, прищепити синові бажання навчатися музиці. Батько проводив навчання у вигляді гри, саме тому хлопчик легко і швидко схоплював багато серйозних речей.

В десять років Поль  вступив до Паризької консерваторії. У 17 років він зібрав свій перший оркестр, з яким гастролював Францією.

1965 року Поль створив свій Гранд-оркестр, з яким довгі роки записував інструментальні версії популярних пісень, майстерно поєднував джазові та естрадні прийоми для обробки та виконання класичної музики. Протягом свого життя Моріа написав більш як 150 інструментальних композицій та пісень.

Іскри його мистецтва запалюють і об'єднують інтелектуальні уми різних народів. Грають усіма барвами ненав'язливими, оригінальними і вільнодумної течії людської думки, перетворюючи нотний ряд в сонячну пісню душі.

Кожен може відчути доступність, легкість, професійне багатство емоційних фарб, чарівність яких відкрито для всіх. Китайський оглядач назвав його «Посланцем музики настрою» і «Богом післявоєнної музики Франції». Однак описати Поля Моріа неможливо, так само як описати аромат квітки, адже будь-який опис буде обмеженим і не достовірним! Його творчість можна тільки лише переживати, пропускаючи через себе і насолоджуватися особливим запахом його творінь, але не описувати!

 Нічна прохолода, багаття і тремтіння ранкової роси на ніжних пелюстках троянд, звучать в музиці залишеної  Полем для майбутніх поколінь.

Музичне сприймання.

 П. Моріа «Історія Кохання», «Симфонія Сонця і Моря»

Аналіз музичних творів.

  • Які характерні виконавські особливості у прослуханих композиціях?
  • Які музичні інструменти задіяні?
  • Які інструменти ведучі?
  • Розкажіть про своє враження і почуття.
  • Які прийоми аранжування застосовує композитор для того щоб зробири твір більш привабливим і неповторним?
  • Які образи навіює така музика?
  • Яких ви знаєте музикантів, що пишуть і виконують романтичного напрямку музику?

Слово вчителя:

Кейко Мацуї. Народилася 26 липня 1961 року в Токіо, Японія. У п`ять років її мати Еміко вперше відвела Кейко на уроки гри на фортепіано. Згідно з японською традицією, якщо дитина у такому віці серйозно зацікавиться чимось, то вдосконалюватиме цей предмет і в майбутньому. Саме так і сталося з Кейко - гру на фортепіано вона вивчатиме усі шкільні роки. Якщо в дитинстві Кейко цікавилася класичною музикою, то в підлітковому віці захопилася джазом і почала складати власну музику. Кейко виконує музику в стилі Нью-ейдж.

Музичний словничок:

«Нью-ейдж» - напрямок у музиці, який часто пов'язують з філософським напрямком нью-ейджу. Музика нью-ейджу включає в себе інструментальні та електронні композиції, а іноді також вокальні твори.

Музика нью-ейджу виросла з експериментів різних композиторів 1960-х – 70-х років як реакція на джазових і рок-музикантів, на віртуозну імпровізовану, популярною в ті часи, музику. Ці експерименти були направлені на пошуки більш медитативної, споглядальної музики.

Музине сприймання. Кейко Мацуі «Квіти Моря»

Бесіда за сприйманням:

  • Які особливості звучання та виконання цього твору?
  • Чи сподобалась вам ця композиція? Аргументуйте.
  • Яка на вашу думку ця музика - академічна чи розважальна?
  • Чи включили б ви твори Кейко Мацуі в свій щоденний плейлист?

Слово вчителя.

Що спільного ви помітили в творах які ми сьогодні прослухали?

Відповіді дітей: Музика романтична, приємна, торкається струн душі, у двох творах мова йде про море.

Не випадково сьогодні на уроці прозвучали  саме ці композиції. Море і музика невід'ємні поряд з романтичною і мрійливою натурою.Сьогодні ми доторкнемось іще до однієї тонкої, мрійливої і творчої людини, письменника, закоханого у море, представника романтичного реалізму Олександра Степановича Гріневського.

Мистецький словничок :

Романтизм – напрям у літературі та мистецтві І чверті XIX ст., котрий характеризується зображенням ідеальних героїв і почуттів. Улюбленим героєм романтиків був одинак, людина пристрасна і недосконала, яка діє в надзвичайних обставинах, змінює себе та життя навколо

Реалі́зм (від лат. realis - «суттєвий», «дійсний») - стиль і напрям у літературі та мистецтві, які ставили метою правдиве відтворення дійсності в її типових рисах. Іноді  розвиток романтизму і реалізму  йшов послідовно, іноді - паралельно, а іноді вони перепліталися.

Розповідь про Олександра Гріна , коротенькі повідомлення  із біографії (виступ учнів )

Олександр Степанович Гріневський народився у Слободському повітовому містечку В'ятської губернії, у сім'ї службовця-поляка. Через деякий час родина переїхала у В'ятку. Отримавши початкову освіту вдома, Олександр продовжив навчання в реальному училищі.

З самого дитинства Олександра Гріна оточували злидні. У 16 років, після закінчення міського училища він подався шукати роботу. Проте головною мрією, яка переслідувала його з дитинства, було море. І недарма, бо більшість його творів пов’язані з морем. Екзотику далеких країн, небезпечні пригоди, всі свої мрії він залишив на папері.

Олександр Грін завжди мріяв про щастя для кожної окремої лю­дини, а не для абстрактних мільйонів. Особисте щастя, кохання, здійснення за­повітних бажань — ось ті цінності, які були головними для митця. «Чудеса в самих нас...» Грін зрозумів цю істину ще змолоду і почав шукати дивовижне не в казкових країнах, а передовсім — у душах людей. Він шукав надзвичайне і неповторне, де він був.

Його твори пронизані яскравим сонячним світлом, наповнені гулом морського прибою і шелестом листя. Всі вони зігріті людським теплом і щирістю. У своїх творах він прожив світлу радість життя і намагався долучати до неї численних читачів.

Настали часи, коли кращих письменників розстрілювали, цькували, відправляли у заслання. У ті часи куля важила набагато більше за поетичне слово. І все ж таки душа Гріна прагнула до берегів прекрасної країни, де немає місця брехні й насильству і на всіх людей чекає довгождане щастя. «Пережити, значить прожити», – ця фраза, мабуть, могла б стати девізом письменника, романтика і мрійника. У 1921 р. написана дивовижна повість, яка стала класикою світової літератури,— «Пурпурові вітрила»...

На могилі письменника у Старому Криму височіє скульптура героїні твору «Та, що біжить по хвилях», а поряд дерево, на якому на знак пошани і любові червоніють стрічки, неначе справжні Грінівські «багряні вітрила».

Перегляд уривків із кінофільму «Алые паруса»

Прийом «Активний мікрофон»

  • Визначте основну тему повісті-казки «Пурпурові вітрила». (Тяжкий шлях Ассоль до своєї мрії.)
  • Які ще теми порушуються у творі? (Зіткнення мрії з брутальною дійсністю, кохання, доброта, батьківська відданість, заздрість і лицемірство, праця тощо.)
  • Пригадайте характерні риси чарівної казки. Які з цих рис виявилися в повісті О. Гріна? (Вигаданість подій і ситуацій, герої мають незвичні імена, перемога добра й кохання у фіналі твору, піднесений стиль тощо.)
  •  У чому ви вбачаєте зв’язок твору з реальністю? Доведіть свою думку на при­кладах з тексту. (Зображення тяжкої праці Лонгрена, життєподібність образів у зображенні поведінки і характерів, показ соціальної та майнової нерівності Людей, правдивість в описах помешкання персонажів, картин природи тощо.)

Аналітична робота. Прийом “Перехрестя думок”.

  •   Які істини проголошує Грей? (1-ша група).
  •   Як він утілив свої мрії в життя? (2-га група).
  •   Яка фраза є ключовою у розкритті основної ідеї твору? (Чудеса треба робити своїми руками…), (3-тя група)
  •   Чи у всьому ви погоджуєтесь з головним героєм? Аргументуйте.  (4-та група).

Застосування знань, умінь і навичок. (робота в групах)

1 група: Визначити, що є складовими щастя у повісті (Ассоль).

  • віра в мрію;
  • оптимізм;
  • здатність протистояти труднощам;
  • передчуття дива;
  • щастя;

2 - група: Підсумуйте, що необхідно, на думку автора, для здійснення мрії героя.

  • жива душа;
  • допитливість;
  • сміливість;
  • співчуття чужому болю;
  • цілеспрямованість;
  • прагнення у здійсненні мрії.

3-тя група: Назвіть предмети, що інтегровані в даному творі.

  • географія;
  • навігація;
  • ботаніка;
  • музика;
  • етнографія;
  • технології;
  • морська справа.

4-та група: Назвіть моральні аспекти, що їх ви зауважили у повісті.

  • почуття обов’язку;
  • протест проти “законів натовпу;
  • особистість і колектив;
  • добро і зло.

Слово вчителя.

Вустами головного героя письменник проголошує провідну ідею твору: “Чудеса треба робити своїми руками…”

І щоб підсумувати нашу роботу ми розучимо пісню О. Янушкевич «Червоні вітрила».

Вокально-хорова робота.

Вправи для розвитку музичного слуху, артикуляційного апарату, інтонування та дикції.

Розучування пісні:

  • уважне прочитання літературного тексту
  • розучування мелодії
  • виконання пісні під фонограму.

Домашнє завдання:

групі художників

Створіть за допомогою олівців ілюстрацію до пісні.

групі музикантів

створити диск з музичними композиціями романтичного характеру на фоні звуків моря і природи.

групі літераторів

написати сюжет продовження повісті-казки «Пурпурові вітрила».

 

 

Висновок

Сьогодні на уроці ми з вами провели паралелі добра, щирості, мрійливості, любові та співчуття між музичним і літературним мистецтвами. Я хочу побажати вам щоб від подиху думок затріпотіли вітрила-мрії у вашому серці і понесли вас у чудовий світ радості, миру, світла, всього того, що допомагає нам рухатись вперед у вирії наших непростих буднів.

Вихід класу під пісню «Червоні Вітрила»


 

docx
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку