Урок "Місто Рим та його життя"

Про матеріал
Це сучасний компетентісний урок із використанням інтерактивних методів навчання. Форма уроку-подорож. Після цього уроку учні зможуть: -описувати імператорський Рим, побут і повсякденне життя у ньому; -порівнювати повсякденне життя патриціїв та плебсу, римлян та греків; -називати та описувати основні розваги римлян; -висловлювати власне ставлення до звичаїв, традицій, розваг імператорського Риму; -оцінювати внесок Римської цивілізації та культури в історію людства;
Перегляд файлу

 

Відділ освіти Житомирської РДА

Черемошнянська ЗОШ I-II ст.

 

 

 

 

 

 

Урок історії у 6 класі  на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Підготувала і провела

                                вчитель історії

Оникійчук Оксана Йосипівна

 

Мета: сформувати уявлення про життя столиці Римської імперії   та її мешканців, їхній  побут, традиції , розваги; ознайомити школярів із визначними пам’ятками Риму;  працюючи у групах, розвивати вміння працювати з додатковими історичними джерелами: добирати, аналізувати  інформацію, вилучати головне та цікаве, готувати змістовні локанічні повідомлення, унаочнювати  їх, впевнено доносити  інформацію до слухачів; оперувати історичними термінами, пояснювати  їх значення; аналізувати перебіг історичних подій, узагальнювати, робити висновки;  формувати інформаційну,  просторову,  хронологічну ,  мовленнєву, логічну, аксіологічну компетентності, естетичні уподобання учнів;  виховувати інтерес до історичного минулого  столиці Римської імперії    

 Обладнання: підручник Пометун та ін..Всесвітня історія. Історія України (К., 2014), карта Стародавнього Риму, історичний атлас, роздавальний матеріал, інформативні тексти, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-подорож

Очікувані результати. 

Після цього уроку учні зможуть:

-описувати імператорський  Рим, побут і повсякденне життя у ньому;

-порівнювати повсякденне життя патриціїв та плебсу, римлян та греків;

-називати та описувати основні  розваги римлян;

 -висловлювати власне ставлення до звичаїв, традицій, розваг  імператорського Риму;

-оцінювати внесок Римської цивілізації та культури  в історію людства;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

I.ВСТУПНА ЧАСТИНА

1.Привітання. Рефлексія настрою і стану.

2.Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Сьогодні ми з вами здійнимо уявну подорож  до одного з найбільших міст стародавнього світу «Вічного міста» - Рим. Ми  зануримося у римський світ, глибше пізнавши його. Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати у часі та просторі, а допоможуть нам в цьому ваші підручники, додаткова література та історичні документи, комп’ютер і звичайно карта самого Риму.

Записуємо в зошитах тему  уроку :  МІСТО РИМ І ЙОГО ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ.

Перед вами   план уроку питання якого і  будуть нашими пізнавальними зупинками, на які ми повинні дати відповіді                                               План уроку. 


1. Місто Рим у часи імперії.

2. Будинки римлян.

3.Повсякденне життя римлян.

        4.Розваги


 


  А допоможе нам у цьому відомий римський філософ Сенека, якому належить вислів, який соьгодні буде  епіграфом нашого уроку.

1)Робота з епіграфом

 « Вік живи – вік учись!»

                                            Сенека

-Як ви розумієте ці слова?

Отож, починаємо подорож до Риму.   Уявіть себе мандріниками, які прибули до Риму.

Перше завдання, яке пропонує виконати нам філософ  . Йому дуже цікаво, що ви знаєте про місто Рим та Римську державу.

2)Робота зі схемою

ЗНАЄМО….

 

На початку II ст. до н.е. Рим з невеличкого поселення землеробів перетворився на одне з найбільших міст стародавнього світу, що налічувало вже близько мільйона жителів.

А ви хотіли б побувати в Римі того часу? Вам би хотілося дізнатися, …..чим займалися римляни? Де і в яких умовах жили? Де і як саме відпочивали? Як виховували своїх дітей?

ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ…

ДІЗНАЛИСЯ…(в кінці уроку)

3)Оцінювання за допомогою методу «Мішень»

4).Усвідомлення цілей і завдань

ЩО зможемо після уроку?(оголошення очікуваних результатів уроку)

II.ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Сприймання, осмислення, запам'ятовування (робота у групах)

Ми відкрили ворота до Риму та прибули на зупинку…

Зупинка 1. Місто Рим у часи імперії.

1)робота з підручником с.230-231, ілюстраціями та слайдами мультимедійної презентації

2)бесіда

-Доведіть, що Рим –одне із найбільших міст Середземномор'я. На яке ст.. припадає досягнення  першості?

- Представників яких народів можна було б зустріти у Римі?

-Що було центром Риму? Чим він приваблював ? Доведіть, що Форум-це економічний і політичний центр Риму.

- Що можна побачити поблизу  Форуму?

-Роздивіться ілюстрацію.Поміркуйте, як відчувала себе людина з провінції, коли приїжджала до Риму на гостину?

-Чим вабив Рим подорожніх?(Акведуки, тріумф. Арки, Пантеон, дороги,…)

-Один з поетів назвав Рим «містом семи пагорбів та всієї землі володарем».Якою мірою це твердження можна вважати слушним?

 

Зупинка2. Будинки римлян. (Далі ми обєдн у 2 групи)

1)Робота у групах.

-Групи отримують тексти, опрацьовують їх, відповідають на питання. (15-16 хв.) Відшукати особливості, які стосуються жител бідних та багатих і занести відомості у схему.

1 група. «Побут римських багатіїв». (текст 1)

2 група. «Побут простих  римлян». (текст 2)

 

 

 

Текст 1.Будинки багатих римлян .

У Римі налічувалось 1800 палаців , де жили багаті римляни . Їхні будинки називалися віллами та домусами .Ці будинки вражали пишнотою оздоблення та зручностями(водогін, каналізація,опалення). Домуси виходили на вулицю глухими стінами. Іноді вони мали відкриті приміщення─крамнички. У центрі житлового будинку була зала ─атрій, де господар приймав та відвідував гостей. Атрій─ найошатніша частина будинку.Тут був отвір в центрі даху, під яким розташовувався басейн для дощової води.Навколо нього розміщувалися спальні, кухня,бенкетний зал, де мешканці будинку їли лежачи на ложах Заможні римляни дуже піклувалися про зовнішнє вбрання своїх будинків . Стіни художники розмальовували фресками , а підлогу покривали мозаїчними картинами . Кімнати були оздоблені статуями . З зали мимо кабінету господаря дому вів хід до внутрішнього , залитого сонцем , дворика з фонтанами , квітниками . Його оточувала тіниста галерея з колонами , де відпочивали господарі дому . У спеціальному місці зберігалися рукописні книжки (сувої) , які вважалися найціннішими речами в домі .                                                                                                               

- Які побутові звичаї супроводжували життя багатих римлян?     

   Текст 2. Будинки  римської бідноти.

Квартали бідноти забудовували багатоповерховими спорудами. Ці будинки дуже тулилися один до одного .Вулички були тісні й вузькі Багатоповерхові будинки для простих людей – інсули.. Вони збудовані з дерева нашвидкоруч, тому часто завалювались.Кімнати в таких будинках були маленькі й без елементарних зручностей, вони здавалися в оренду римським бідарям, умови життя яких у Римі були жалюгідними. Обігрівалися кімнати та їжу готували жаровнями , але через них існувала загроза пожеж .  У будинках часто траплялися пожежі від перекинутого світильника. Іноді вигоряли цілі квартали. У римських багатоквартирних будинках не було каналізаційних трубопроводів , тому жителі викидали сміття і виливали помиї прямо з вікон на вулицю . У кімнатах було не багато меблів через тісноту . До нашого часу дійшли різноманітні стільці , ліжка , столи , скрині та буфети для зберігання різного начиння , запасів і речей .

Однак іншого притулку міський плебс не мав, тож біднота з усієї Італії скупчувалася в столиці. Удень і вночі на вулицях Рима стояв гамір, стукотіли бруківкою колеса возів і підкови коней.                                                                                                                                                 

  - Які побутові проблеми супроводжували життя бідноти?

 2)Вправа  «Намисто знань»  або «Коло Венна» у супроводі з бесідою.

 

-Як називалися будинки багатіїв?

-Які умови життя були у багатих?

Які побутові звичаї супроводжували життя багатих? (бенкети)

-Як проходили бенкети? Хто ще у ст.. світі їх влаштовував?

-Як називалися будинки бідних мешканців Риму?

-Які умови життя були у бідних?

-З якими проблемами побуту стикалась біднота?

-  Чи були однаковими умови життя багатих і простих римлян ?

                                                                                     -Доведіть, що Рим –це місто контрастів?

-Ви побували  в гостях у родинах багатих та бідних римлян. Поділіться своїми враженнями

 

Зупинка 3.Повсякденне життя римлян.

1)Випереджаючі завдання(виступи учнів супроводжуються мультимедійною презентацією та складанням таблиці)


1-й виступ «Їжа»

 

2-й виступ «Одяг»

3-й виступ «Зачіски й прикраси»


Їжа

 

Одяг

 

Розваги

 

 

 

-Пригадайте , що їли греки та який одяг вони носили? Чи знайшли ви спільні та відмінні риси?

-Чи була мода у стародавньому світі?

3)Робота з історичним текстом «Розпорядок дня стародавнього римлянина»(текст 3)

Текст 3.Організація дня  римлян .

Бідняк, який одержує хліб  від держави,  ремісник,   чи сенатор жили дуже по-різному. Проте, розпорядок було майже однаковий  для міського населення: ранкове вставання, зайнятий  час, відпочинок у середині дня, що пов'язаний з лазнями, розвагами.

День у римлян починався зі сходом сонця.Перші години вони проводили за молитвами у домі чи храмі. Після чого настав час візитів, які здебільшого робили бідні громадяни, випрошуючи щось у заможних. Потім починалися громадські засідання у судах і колегіях. В обіді була мала обідня перерва, а по обіді-велика. Пообідній час був присвячений розвагам і відпочинку, в цей час громадяни йшли до терм, а потім вечеряли.                          

-Чи був у римлян розпорядок дня?

-Як вони організовували робочий день?

Зупинка 4. Розваги

 -Назвіть розваги римлян і занесіть відомості про  їх у таблицю

Пообідній час був присвячений розвагам і відпочинку, в цей час громадяни йшли до терм, а потім вечеряли.       Найбільшими були терми Каракали. В Римі 1 ст. до н. е. їх налічувалося 170. Вони вміщували до 18 тис чоловік одночасно – багатих і бідних вільних громадян.                        

1)Терми-громадські бані, лазні, які були улюбленим місцем відпочинку і розваг римлян

-Які сучасні заклади нагадують вам римські терми?  (Відвід щодня, плата новел., )

-Доведіть, що терми –це не тільки місце гігієни і санітарії.

-Для кого були доступні ці заклади?

2)Гладіаторські бої та перегони на колісницях. Колізей..Великий цирк.

Вас не здивує, якщо я скажу, що раби вбивали один одного на арені цирку для розваги римлян? Як називали таких рабів? Що ви знаєте про гладіаторів?

Влаштування гл. боїв у Римі викликало потребу у будівництві величезного амфітеатру, арена якого і слугувала місцем змагань, розваг ймення цього амфітеатру КОЛІЗЕЙ

-Повідомлення про Колізей

-Чим вас вразив Колізей?

-Скільки років Колізею? (80 р.  н. е.   2015-80=1935)?

-Яке місце для змагань обирали греки?

-Чи були подібні змагання у греків? Що зявилось раніше Олімпійські ігри чи гладіаторські бої?

-Скільки років, століть розділяє їх появу? (776 р. до н. е.-О.і., 216 р. до н.е.- гл. бої)

Діти зображують стрічку часу, на якій позначають вище вказані дати

-Які у вас враження від розваг римлян? Чи подобаються вам вони?

-Чи вважали у Римі життя людини за найвищу цінність?

-Яких негативних рис людство й досі не змогло подолати?

Чому в Стародавній Греції не було гладіаторських боїв?

1. Елліни були висококультурними людьми і не відчували насолоди від споглядання людської крові, страждань і смерті. Вони отримували задоволення в театрі, гімнасії, любили вчені диспути. Високо цінували живопис, скульптуру, архітектуру. Вони були добре виховані.

2. Невелика Греція не мала такої кількості рабів, щоб убивати їх задля втіхи.

3. Багато хто із греків уважав, що раби такі ж люди, як і всі інші.

4. Вони просто не додумалися до такого захоплюючого видовища

-Рим. цивілізація-одна із найбезжальних у світі( 700 тис. загинуло на арені Колізею)

-Що означає вислів «хліба та видовищ»? Чому він саме виник у Римі?

 

 

2.Оцінювання за допомогою методу «Мішень»

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

1.Узагальнення та систематизація знань

- вправа «Експерти і журналісти»

 -складання сенкану до слів форум, Рим, Колізей, гладіатори,

2. Підведення підсумків уроку. Продовжіть речення (Метод «Прес»)

 Внесок Римської цивілізації в історію людства….( змагання, буд. Догіг, арх.. пам., право, підтрим чистот.,водопровід, зачіски)

-Які римські звичаї і традиції успадкувала сучасна цивілізація?

-Чи йтиме мова лише про позитивні риси?

 

Я вважаю, що рим –вічне місто, тому що….Отже,…

 

Таким чином, мешканці Риму перетворили своє місто на величне і квітуче, в якому багатії мали багато вільного часу, щоб займатися як державними справами, так і приємно проводити час, займатися вихованням дітей. Прості римляни через велику кількість рабів майже не працювали, а вимагали «Хліба і видовищ!»

 3. Рефлексія.

Продовжіть речення методом «Уявний мікрофон»(схема)

«Мені було цікаво …»; «Я вчився (вчилася) …»; «Я для себе зрозумів(ла) …»…

 

  4. (повернення до схеми «ЗХД») Чи розглянули ми всі питання уроку? Чи всі однаково активно працювали в групі? Чи досягли ми поставленої мети на початку уроку? Чи дізнались ми про те, що планували на початку уроку?

   5. Оцінювання за допомогою методу «Мішень»

 

   6.Рефлексія настрою і стану.

   7. Домашнє завдання.

1).Опрацювати §-51 підручника, відповісти на запитання.

2.) Написати невеликий твір «Я – мешканець Риму» Уявити себе представником однієї з груп населення і описати один день життя в Римі.

 

 

1

 

docx
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
7604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку