«Інтегрований курс ВСЕСІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ» 6 клас
Тема: Зародження мистецтва та релігійних вірувань.
Очікувальні результати:
Після цього уроку учні зможуть: пояснити поняття «мистецтво», «релігія», тотемізм», «анімізм», «магія», «табу»; описати первісні форми релігійних вірувань і мистецтво первісних людей; висловлювати власні міркування про духовний світ давніх людей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ментальна карта вчителя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Гра «Пароль».
Учні по черзі називають одне слово (поняття) з попередніх тем і після сказаного «паролю» отримують кожен бланк ментальної карти.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення первісної доби. Як ви вважаєте, на які питання ми сьогодні знайдемо відповіді? Про що дізнаємося?
ІV. Оголошення теми і очікувальних результатів.
План.
1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.
2. Як виникло мистецтво?
3. Релігія та найдавніші релігійні вірування.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.
Робота з ілюстраціями. (Великий чорний бик з печери Ласко у Франції. Лань з печери Альтаміра в Іспанії.)
Робота з підручником.
Коментоване читання. (параграф 4, п. 1.)
Бесіда.
Робота з ментальною картою.
Учні записують знання та вміння доби давнього кам’яного віку.
2. Як виникло мистецтво?
Вчитель. На той час, коли людина виділилася із тваринного світу, вона вже могла мислити абстрактно, символами та образами. Свої думки, почуття, ставлення до навколишнього світу первісна людина виражала в різноманітних художніх образах. В епоху пізнього палеоліту виникають зародки мистецтва.
Робота з поняттям.
Мистецтво – творче відображення, відтворення дійсності в художніх образах.
(Учні вписують визначення поняття мистецтво в свою інтелект-карту.)
Робота в парах. (Бізон з печери Альтаміри. Ст. 23)
Робота з ментальною картою.
Записати приклади мистецтва праданіх людей.
3.Релігія та найдавніші релігійні вірування.
Вчитель. Первісні люди боялися сил природи, обожнювали їх і приносили їм жертви. Таким чином, виникають перші релігійні вірування.
Робота з поняттям.
Релігія – це віра в надприродні сили та поклоніння їм.
(Учні вписують визначення поняття релігія в свою інтелект-карту.)
Робота з ілюстрацією.
(Поховання мисливця на мамонтів. Ст 24.)
Робота з ментальною картою.
(Формування понять про первісні форми релігії. Учні записують форми релігії у свої інтелект-карти).
Тотемізм – віра в походження від предка - тварини.
Анімізм – віра в надзвичайних істот (душа і духи).
Фетишизм – віра в надзвичайні властивості певних предметів.
Магія – віра в здатність людини за допомогою певних обрядів впливати на інших людей, тварин, рослин, явища природи.
Табу – різні правила та заборони, що регулювали життя первісних людей.
Робота в групах.
Учням потрібно визначити, про яку форму первісних релігій ідеться у наведених прикладах.
VІ. Рефлексія.
Бесіда.
Гра «Оплески»
Вчитель називає поняття, терміни. Якщо вони стосуються даної теми, діти плескають в долоні.
VІІ. Домашнє завдання.