Урок "Зародження мистецтва та релігійних вірувань"

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть: пояснити поняття «мистецтво», «релігія», тотемізм», «анімізм», «магія», «табу»; описати первісні форми релігійних вірувань і мистецтво первісних людей; висловлювати власні міркування про духовний світ давніх людей.
Перегляд файлу

«Інтегрований курс ВСЕСІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ»  6 клас

Тема: Зародження мистецтва та релігійних вірувань.

Очікувальні результати:

Після цього уроку учні зможуть: пояснити поняття «мистецтво», «релігія», тотемізм», «анімізм», «магія», «табу»; описати первісні форми релігійних вірувань і мистецтво первісних людей; висловлювати власні міркування про духовний світ давніх людей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ментальна карта вчителя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  1. Розташуйте у хронологічному порядку назви людиноподібних мешканців нашої планети.
  2. Порівняйте родову та сусідську общину.
  3. Кого називають «людиною розумною»?
  4. Визначте яке слово зайве: стадо – село – рід – плем’я.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Гра «Пароль».

Учні по черзі називають одне слово (поняття) з попередніх тем і після сказаного «паролю» отримують кожен бланк ментальної карти.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення первісної доби. Як ви вважаєте, на які питання ми сьогодні знайдемо відповіді? Про що дізнаємося?

ІV. Оголошення теми і очікувальних результатів.

План.

1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.

2. Як виникло мистецтво?

3. Релігія та найдавніші релігійні вірування.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.

Робота з ілюстраціями. (Великий чорний бик з печери Ласко у Франції. Лань з печери Альтаміра в Іспанії.)

  1. Як ви думаєте, коли людина почала зображувати тварин?
  2. Як подані пам’ятки характеризують своїх творців?
  3. Чому багато наскельних малюнків було створено у важкодоступних печерах?

Робота з підручником.

Коментоване читання.  (параграф 4, п. 1.)

Бесіда.

  1. Яке, по вашому, місце в колективі первісних людей належало носіям згаданих в тексті вмінь та знань?
  2. Учені, які досліджують особливості розвитку суспільства, переконані, що нерівність виникла разом з людиною. Поміркуйте, чому?

Робота з ментальною картою.

Учні записують знання та вміння доби давнього кам’яного віку.

2. Як виникло мистецтво?

Вчитель. На той час, коли людина виділилася із тваринного світу, вона вже могла мислити абстрактно, символами та образами. Свої думки, почуття, ставлення до навколишнього світу первісна людина виражала в різноманітних художніх образах. В епоху пізнього палеоліту виникають зародки мистецтва.

Робота з поняттям.

Мистецтво – творче відображення, відтворення дійсності в художніх образах.

(Учні вписують визначення поняття мистецтво в свою інтелект-карту.)

Робота в парах.  (Бізон з печери Альтаміри. Ст. 23)

  1. Спробуйте визначити призначення цього зображення?
  2. Хто, на вашу думку, навчив первісних людей робити такі досконалі малюнки?
  3. Як змінилося ваше уявлення про давніх людей після отриманої інформації?

Робота з ментальною картою.

Записати приклади мистецтва праданіх людей.

3.Релігія та найдавніші релігійні вірування.

Вчитель. Первісні люди боялися сил природи, обожнювали їх і приносили їм жертви. Таким чином, виникають перші релігійні вірування.

Робота з поняттям.

Релігія – це віра в надприродні сили та поклоніння їм.

(Учні вписують визначення поняття релігія  в свою інтелект-карту.)

Робота з ілюстрацією.

(Поховання мисливця на мамонтів. Ст 24.)

  • Про які вірування первісних людей свідчить картина?

Робота з ментальною картою.

(Формування понять про первісні форми релігії. Учні записують форми релігії у свої інтелект-карти).

Тотемізм – віра в походження від предка - тварини.

Анімізм – віра в надзвичайних істот (душа і духи).

Фетишизм – віра в надзвичайні властивості певних предметів.

Магія – віра в здатність людини за допомогою певних обрядів впливати на інших людей, тварин, рослин, явища природи.

Табу – різні правила та заборони, що регулювали життя первісних людей.

Робота в групах.

Учням потрібно визначити, про яку форму первісних релігій ідеться у наведених прикладах.

  1. «Вважалося, що тотем (ведмідь) – «батько роду», який у всьому йому допомагає. Люди роду не повинні вбивати свого тотема, не могли вживати його в їжу». (Тотемізм)
  2. «Сучасні австралійські аборигени вірять, що душа ненародженої дитини живе в дерев’яній пластинці, вкритій орнаментом або в невеликому камені». (Анімізм)
  3. «У цього народу існують різноманітні замовляння: людина, яке їде оленями, використовує замовляння для скорочення шляху; жінки замовляють нитки, щоб зробити їх міцнішими». (Магія)
  4. «Люди вірили, що, задобривши дерева, камені, можна забезпечити собі успішне полювання». (Фетишизм)

VІ. Рефлексія.

Бесіда.

  1. Яких часів сягають найдавніші твори мистецтва?
  2. Що вас вразило в найдавніших пам’ятках?
  3. Які види мистецтва , на вашу думку, зародилися за первісної доби?

Гра «Оплески»

Вчитель називає поняття, терміни. Якщо вони стосуються даної теми, діти плескають в долоні.

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
  2. Скласти сенкан на слова «Релігія» і «Мистецтво».
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
4468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку