Урок – подорож з історії в 6 класі "Таємничий світ первісних людей"

Про матеріал
Урок – подорож з Всесвітньої історії в 6 класі "Таємничий світ первісних людей"
Перегляд файлу

КЗ  «Шполянська загальноосвітня санаторна

школа – інтернат Черкаської обласної ради»

 

 

 

 

Урок – подорож з історії в 6 класі

Таємничий світ первісних людей

 

 

 

 

 

 

 

Підготував учитель історії

Вербівський Віталій  Дмитрович

  Урок – подорож  з  історії,

 розроблений  для  учнів 6 класів

 

Тема уроку:

                           Таємничий світ первісних людей

Мета навчальна: узагальнити знання учнів про основні етапи антропогенезу,  заняття   людей на різних етапах первісного суспільства; перевірити вміння порівнювати спосіб життя та соціальну організацію первісних суспільств на території Європи та України, оцінювати значення первісної доби в історії людства.

Розвивати  зв’язне мовлення школярів, вміння описувати головні винаходи людства  кам’яної та мідно-бронзової доби, первісні форми релігійних вірувань і мистецтво людей первісної доби, порівнювати форми господарювання та спосіб життя людини за різних етапів її розвитку.

Виховувати інтерес до життя людей за первісних часів, бережливе ставлення до історичних памяток, любов до рідного краю.

Обладнання: мультимедійна презентація, тлумачний словник, карта,ілюстрації.

Тип уроку: узагальнення та систематизації, контролю та корекції знань, умінь та навичок.

Хід уроку

І.Організаційний момент уроку

Пролунав чарівний шкільний дзвінок,

Всі зібралися швиденько на урок.

Сьогодні будете багато думати й відповідати,

Ще й  в стародавній світ уявно мандрувати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Сьогодні в нас урок незвичайний. Ми здійснимо віртуальну подорож до Національного науково-природничого музею Академії Наук України. Поїдемо автотранспортом. Щоб не було  безладу, потрібно кожному отримати квиток  з номером місця в автобусі.

Прийом «Горнятко Блума».  Діти витягують  листочки у формі зернини  із запитанням і записаним номером місця в автобусі. Після відповіді, займають відповідні місця, записані на спинках «сидінь». За правильну відповідь зернинку учень залишає собі, за неправильну – віддає учителю.

Варіанти запитань

  1. Що вивчає історія? (Наука, що досліджує, яким було життя людства в минулому).
  2. Як називаються різноманітні пам’ятки, які є свідками минулих подій? (Історичні джерела).
  3. З чим можна порівняти час, який ніколи не спиняється? (З річкою).
  4. Мудреці кажуть: «Час і течія річки не чекають        …         »  (людину).
  5. Держава – це   …   (спосіб управління суспільством).
  6. Що називають цивілізацією? (Рівень розвитку суспільства, за якого постають міста, винаходять писемність, зявляється держава).
  7. Назвати рік падіння Західної Римської імперії  (476р.)
  8. Який період історії називають первісною добою?     ( Період від появи перших пралюдей до  виникнення міст, держав і появи писемності).
  9. Історія нашої Батьківщини є частиною   …  ( всесвітньої історії).
  10. Що таке хронологія? (Наука, що вивчає способи обчислення часу).
  11. Що називається літочисленням? (Відлік років від певної події).
  12. Яким літочисленням користуються в Україні? (Від умовного року народження (Різдва) Ісуса Христа – християнським, або нашою ерою).
  13. Як називається ера, в якій ми живемо? (Наша ера).
  14. Як називаються такі цифри    1,2, 3, 4  …? (Арабськими).
  15. Що позначають римськими цифрами?  (Тисячоліття й століття).

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

Учитель:

Щоб ви не сумували, я зараз розповім  коротко про музей, до якого їдемо.

Твітер-повідомлення учителя про Національний науково-природничий музей Академії Наук України, зокрема про археологічний музей, який розташований у цокольному поверсі будівлі (короткий текст, який доповнюється зображеннями і відеофрагментами).

Словникова робота:   цоколь, археологія

Цоколь – (zoccolo, буквально — «черевик на дерев'яній підошві») — нижня частина зовнішньої стіни будинку, споруди, пам'ятника або колони, що лежить на фундаменті. Цоколь зазвичай дещо виступає. Його оформлюють рустом, профілями, декоративним оздобленням.

Археологія - (від архео… і …логія) – наука, що вивчає історичний розвиток суспільства на основі матеріальних залишків життя та діяльності людей.

Учитель:                                                                                                                                         Наближаємося до першої зали музею. Двері зачинені. Щоб їх відчинити, потрібно скласти пазли, які знаходяться у двох конвертах (робота в групах). Дізнаєтеся назву першої зали.       Назва І зали     «Виникнення людини та її розселення»

Розгляд ілюстрацій про  виникнення людини та її розселення

(перегляд слайдів)

Вправа «Продовжити  речення»

1)Істот, яких називають пралюдьми, 4 млн років виявили в …       .

2)Австралопітеки -  це        .

3)Гомогабіліс – істота, яку вважають      .

4)Пітекантроп – новий       .

5)Першими мешканцями Європи були       .

6)На території України пітекантропи вперше зявилися         .

7)Неандертальці  це          .

8)Найвідомішою стоянкою  неандертальців на території України є            .

9)В Європі людина розумна зявилася в            .

10)Кроманьйонці мали          .

11) «Людина розумна» користувалася            .

12)Кроманьйонці  виготовляли знаряддя з           .

Учитель:

Переходимо до другої зали. Як вона називається, вам підкаже ось цей напис, в якому пропущені  літери, що позначають голосні звуки.

З…р…дж…нн…      м…ст…цтв…     т…    р…л…г…йн…х        в…р…в…нь

Проблемне питання: Коли людина почала зображувати тварин?

Розгляд ілюстрацій про зародження мистецтва в кроманьйонську добу

(перегляд відповідних слайдів)

Вправа «Асоціації» до виразу «Мистецтво первісних людей».

(Це малюнки, скульптури, прикраси, різьблення і т.д.)

Вправа «Словознайки»  (робота у  двох великих групах)

На екран спроектовано слова: релігія, фетишизм, тотемізм, культ предків, магія, табу. Завдання: пояснити  лексичне значення цих слів.

Відвідування третьої зали музею

Заняття та спосіб життя первісних людей

Перегляд буктрейлера про заняття та спосіб життя первісних людей

(В.Костюченко «Українські землі в первісну епоху»)

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А

Розгадати кросворд

 

 

 

Г

О

Н

Ч

А

Р

С

Т

В

О

 

 

 

 

 

 

 

З

Е

М

Л

Е

Р

О

Б

С

Т

В

О

 

 

Х

У

Д

О

Б

У

 

 

 

 

 

 

 

 

С

В

Е

Р

Д

Л

И

Л

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

І

Л

Ь

Н

И

Ц

Т

В

О

 

 

 

 

С

К

О

Т

А

Р

С

Т

В

О

 

 

 

 

 

1.Ремесло людей останнього періоду камяного віку.

2.Форма господарювання.

3.Як гроші використовували        .

4.Люди навчилися     камінь.

5.Те саме, що землеробство.

6.Форма господарювання в період неоліту.

Гра «Продовжити думку»

1.Для палеоліту характерне панування привласнювальних форм господарства 

2.Пітекантропи живилися  

3.Неандертальці навчилися 

4.У післяльодовиковий період  змінилися  

5.Останній період камяного віку називається  

6.Нові форми господарювання, які виникли в неоліті.

7.В неоліті зароджувалися ремесла 

8.Першим металам, який люди навчилися обробляти, стала …

9.Уперше мідь використали мешканці   

10 Перші так звані гроші виникли  

Переходимо до наступної зали. Як вона називається, потрібно виконати вправу «Мозаїка»  Із записаних окремих слів скласти правильний вираз                                    (робота  в групах)

Часів,  за,  організація, та,  суспільна,  влади, організація, первісних.

Суспільна організація  та організація влади за первісних часів

Розгляд ілюстрацій про суспільну організацію  та організацію влади за первісних часів  (перегляд файлів).

Гра «Допоможи Незнайці визначити правильні та хибні твердження»

1.Становлення людського суспільства відбулося із появою людини сучасного типу (Так)

2.Перші люди жили по 3-5 особин (Ні)

3.Родова община складалася з 5-7 сімей (Так)

4.Старійшини керували общинами (Так)

5.Територію, що належала родові, ділили на 5 частин  (Ні)

6.На зміну колективу кровних родичів прийшла сусідська община (Так)

7.Майнова нерівність виникла через зовнішній вигляд людей  (Ні)

8.Вождь очолював людей під час праці на полі    (Ні)

9.У мирний час життям спільноти керували народні збори та рада старійшин (Так)

10.Народні збори складалися з чоловіків-воїнів і їх жінок  (Ні)

11.За спільністю мови, території та способу життя виникали племена  (Так)

12.Найбільшим із перших міст був Київ (Ні)

Історичний аукціон      «Продаються» питання високого рівня знань

1.Тезисно пояснити, як було організоване людське суспільство за первісних часів?

2.Як в історії називається перша форма родових відносин?

3.Яка форма родових відносин змінила матріархат?

4.Що сприяло виникненню найдавніших міст?

Учитель:

А тепер «відвідаємо»  істо́рико-археологі́чний музе́й «Прада́вня Ара́тта — Украї́на», розташований в селі Трипіллі на березі Дніпра неподалік Дівич-гори, на місці розкопок прадавньої трипільської культури  (перегляд відповідних файлів).

Усне малювання-опис  Мізинської стоянки. Проблемне питання: Що б ви ще домалювали на картині  І.Їжакевича «Мізинська стоянка»?

Вправа «Мозковий штурм»

1.Яким було трипільське суспільство?

2.Коли і ким була вперше досліджена трипільська культура? 

3.Назвати найбільші міста під час розквіту трипільської культури на території Черкаської області,     Шполянського р-ну (поблизу с.Веселий Кут) .

4.Як історики пояснюють причини занепаду трипільської культури?

Учитель:

Наша віртуальна подорож підійшла до кінця. Виставлення оцінок учням.

Вправа «Незакінчене речення»

На сьогоднішньому уроці я …

Найбільше мені сподобалося  

 

IV.Домашнє завдання: повторити основні положення теми, намалювати малюнки, створити кросворди (за бажанням).

 

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
2286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку