Урок "Множення на круглі числа"

Про матеріал
Матеріал подається у цікавій формі. Завдання підібрані різноманітні.Використані методи та форми роботи НУШ.
Перегляд файлу

 Тема: Множення на круглі числа

Мета: вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення,  творчу самостійність, математичну мову, пізнавальний інтерес; мотивувати доцільність введення письмового прийому множення  трицифрового  числа на кругле число. Дослідити  залежність  кількості  нулів у добутку від кількості нулів у другому множнику при множенні на кругле число; від кількості нулів в обох множниках при множенні круглих чисел.

 

Обладнання: підручни, індивідуальні картки;   мікрофон, ноутбук, проектор.

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу                                                            

- Сьогодні до нас на урок завітали гості! Тож,  будь ласка, діти, поверніться до них, подаруйте їм свої посмішки. А тепер усміхніться самі до себе, до мене, до товариша по парті.

-  Покажіть, будь ласка, який у вас зараз настрій?

- Я б дуже хотіла, щоб такий настрій у вас був до кінця уроку, а у кого він не зовсім гарний, щоб він змінився!

Сядьте зручно, Ви, будь ласка, 

Бо мандруємо ми в казку.

Саме в казку, не дивуйтесь,

Працювати не лінуйтесь.

­ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності       

- Ви готові вирушити у казку?

- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули,  завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування».  Вперед!

­ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності        

- Ви готові вирушити у казку?

- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули,  завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування».  Вперед!

1) Вправа «Кубування»                                                         

(Кожна грань містить завдання. Я кидаю куба до будь-якого учня… Учень ловить і дістає своє завдання. Якщо він сумнівається  у правильності відповіді, просить товариша йому допомогти).

     Назви сусідів числа 899.

     Запропонуй , що треба зробити, щоб помножити число на 100?

     Скільки всього десятків у числі 560?

     Чому  дорівнює добуток чисел 689 і 100?

     Поділись що ти знаєш про круглі числа.

     Придумай шестицифрове кругле число.

2) Слухання казки                                                               

 - Молодці! Я обіцяла казку і ми до неї дібралися.   А ось і вона: (звучить дуже лагідна  тиха музика).

Колись давно у королівстві цифр жил собі Нуль. Спочатку він був маленьким як макове зернятко, але так як Нуль ніколи не відмовлявся від манної кашки, він швидко виріс і став великим, кругленьким та кремезним.

Цифри 1, 4, 7, стрункі та незграбні заздріли йому. А деякі почали говорити, що у Нуля є тільки зовнішність, а змісту ніякого. Почув це Нуль і засумував… Він намагався витягуватися, становитися навшпиньки, присідав, лягав на бік, нічого не виходило…

Бродив Нуль по білому світу нещасний і знедолений.

Одного разу він побачив як цифри вишикувалися в ряд і потягнувся до них, набридла йому самотність. Підійшов непомітно та став скромно позаду всіх. О диво! Нуль відразу відчув в собі силу, і всі цифри подивилися на нього по-іншому: адже він в десять разів збільшив їх величину.

Нуль миттю опинився праворуч від цифри 5 і вона стала п’ятьома десятками, числом 50. Довго він ще підходив до кожної цифри, вставав праворуч  і просив  назвати утворене число.

-  Діти, пропоную вам сьогодні на уроці з᾽ясувати значення нуля під час множення і ділення на круглі числа.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку                               

Отже, тема уроку: «Множення на круглі числа».

-         Ми вже певний час працюємо  з багатоцифровими числами. Навчилися виконувати арифметичні дії додавання й віднімання, множення та ділення з такими числами. А сьогодні на уроці ми використаємо вже відомі нам способи дій у випадках множення багатоцифрових чисел на круглі, а також відкриємо письмовий спосіб множення у випадку, коли обидва множники закінчуються нулями.

А ділення на круглі числа ми розглянемо на наступному уроці.

-  Запишіть у зошиті дату  і тему уроку.

Хвилинка каліграфії                                                     

-  Так як головний герой сьогодні у нас нуль, то й писати ми будемо цифру нуль. Я буду називати числа, а ви запишете ту кількість нулів, яка є в цьому числі.

-         Готові?

-         100, 10, 1000, 1000000, 110, 1500, 40, 480, 110 000.

(Перевірка на слайді).

-         Випишіть з ряду чисел лише круглі:

50, 65, 1, 5, 80, 8, 15, 30, 90, 100, 105, 300, 4005, 20 000.

(Перевірка на слайді).

IV. Актуалізація опорних знань                            

 1) Математичний диктант    

* Слабкі учні працюють за картками

  1. Записати вирази і їх значення.

- Суму чисел 525 і 405   збільшити в 100 разів.

- Різницю чисел 920 і 400 зменшити в 10 разів.

- Частку чисел 630 і 7 збільшити у 10 разів.

  1. Перетворити і записати.

- У хвилинах: 6 год;  240 с.

  1. Задача.

60 книг становлять всіх книг у бібліотеці. Скільки всього книг у бібліотеці?

Перевіряємо:

1. 93000; 52; 900

2. 360 хв; 4 хв

3. 600 книг

2) Вправа  «Мікрофон» (1 хв)

-  Які розрядні одиниці ви знаєте?

 -  Як  помножити  число на  розрядну  одиницю?

- Як подати число 6000 у вигляді  добутку числа  та   розрядної     одиниці?

-         Молодці!

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  ДЛЯ  ОЧЕЙ

V. Робота з новим матеріалом                                                        

1) Робота за підручником, № 2 (с. 36)      Усно                                                

Перевір, чи правильно подано розрядні числа у вигляді добутку  числа та розрядної  одиниці.

  80 = 8 ˑ 10           

* Звертаємо  увагу на кількість нулів у круглому числі.

- Яка розрядна одиниця записується такою самою кількістю нулів – це другий множник.  Прикриваємо стільки ж нулів у круглому числі – одержуємо перший множник.

500 = 5 ˑ 100        7000 = 7 ˑ 1000

№ 3 (с. 36)                                                                                

265 ˑ 30 = 265 ˑ (3 ˑ 10) = (265ˑ3) ˑ 10 = 795 ˑ 10 = 7950

  1) 265 ˑ 3 =795                    2) 795 ˑ 10 = 7950

- Це ми зробили усне обчислення цього виразу

- А якщо ми хочемо зробити письмове обчислення? (у стовпчик)

ЗАПАМ᾽ЯТАЙ !  

Алгоритм письмового множення чисел, що закінчуються нулями

1. Записуємо множники стовпчиком, так щоб нулі залишилися праворуч.

2. Виконуємо множення, не зважаючи на нулі.

х  265                           

         30                                   

    7 950                      

3. Визначаємо кількість нулів в обох множниках разом.

4. Дописуємо стільки ж  нулів до результату справа.

- Давайте розглянемо інші приклади:

х 265                  х 2650

      300                      300        

 79500                   795000

№ 4 (с. 36)   усно                                                                      

-         Зіставте добутки. Чим вони відрізняються? 

-         Як ця відмінність може вплинути на розв’язання?

х 456            х  456               х  456              х   4560
       70                  700                   7000                 700
31 920           31 9200            31 92000          31 92000

-         Який висновок можемо зробити?

Висновок: якщо змінюється один із множників у кілька разів, то  і добуток збільшується у кілька разів. Якщо один з множників збільшується на певну кількість розрядів, то і добуток  збільшиться на ту ж саму кількість розрядів.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА                

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб:

цифру 1 «пишемо» носом,

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6  – лівим ліктем,

цифру 7   правим коліном,

цифру 8   лівим коліном,

цифру 9  – правою ногою,

цифру  0 – «хвостиком».

-         Напишіть, будь ласка, цифру 123400

Задача № 8 (с. 37)                                                                                                                        

(Коротка умова на слайді)

 

Кількість

 (ос.)

Час

Продуктивність

праці

Загальний заробіток

І б.

4 р.

Однаковий

-         ? грн.

-         ? грн.

}935100 грн

 

ІІ б.

5 р.

Розв᾽язання:

-         Чи можемо ми відразу дізнатися як бригади повинні поділити заробіток?

-         Чому?

-         За допомогою якої дії ми можемо дізнатися?

1)  4 + 5 = 9 (р.) -  кількість робітників у І і ІІ бригадах;

-         Якщо ми знаємо загальну кількість робітників (9 осіб) і нам відомий загальний заробіток, то що ми можемо дізнатися?

-         За допомогою якої дії ми можемо дізнатися?

2)  935100 : 9 = 103900 (грн.) – один робітник;

-         Чи можемо ми тепер відповісти на перше  запитання задачі? Що для цього потрібно зробити?

3)  103900 ˑ 4 = 415600 (грн.) – продуктивність праці 4-х робітників;

-         Яка дія буде наступною?

4)  103900 ˑ 5 = 519 500 (грн.) – продуктивність праці 5-х роб.

-         Вірно і це буде відповідь на друге  запитання задачі?

-         Чи можемо ми зробити перевірку?

          Перевірка:

415 600 + 519 00 = 935 100

-         Давайте запишемо відповідь.

Відповідь: перша бригада отримає 415 600 гривень; друга – 519 600 гривень.

№ 5 (с. 37)                                                                            

х 237                   х 7800                  

       600                    70

 142200                546000

ІІ, ІІІ стовпчик               «Пісочні часи»     (учні слідкують за часом)

Перевіряємо :

ІІ стовпчик      385 200            936 000

ІІІ стовпчик     649 200           512 000

VI. Підсумки уроку. Рефлексія                                        

-         Над якою темою ми працювали? 

-         Які вміння ми удосконалювали на уроці?

-         Які вирази на уроці ми вчилися розв’язувати?

-         Покажіть який  у вас настрій

        Вправа «Мікрофон» (продовжить речення)                       

-         Мені сподобалось на уроці…

Дом. завдання: с. 37 № 7, 9; вивчити алгоритм письмового  множення чисел, що закінчуються нулями., с. 36

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку