Тема: Множення на круглі числа
Обладнання: підручни, індивідуальні картки; мікрофон, ноутбук, проектор.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
- Сьогодні до нас на урок завітали гості! Тож, будь ласка, діти, поверніться до них, подаруйте їм свої посмішки. А тепер усміхніться самі до себе, до мене, до товариша по парті.
- Покажіть, будь ласка, який у вас зараз настрій?
- Я б дуже хотіла, щоб такий настрій у вас був до кінця уроку, а у кого він не зовсім гарний, щоб він змінився!
Сядьте зручно, Ви, будь ласка,
Бо мандруємо ми в казку.
Саме в казку, не дивуйтесь,
Працювати не лінуйтесь.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
- Ви готові вирушити у казку?
- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули, завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування». Вперед!
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
- Ви готові вирушити у казку?
- Але, щоб до неї потрапити необхідно відповісти на деякі запитання. Я впевнена, що ви з ними легко впораєтесь, бо ви багато чого знаєте і вмієте, а якщо ви щось призабули, завжди можна звернутися за допомогою до товариша. Отже вправа «Кубування». Вперед!
1) Вправа «Кубування»
(Кожна грань містить завдання. Я кидаю куба до будь-якого учня… Учень ловить і дістає своє завдання. Якщо він сумнівається у правильності відповіді, просить товариша йому допомогти).
Назви сусідів числа 899.
Запропонуй , що треба зробити, щоб помножити число на 100?
Скільки всього десятків у числі 560?
Чому дорівнює добуток чисел 689 і 100?
Поділись що ти знаєш про круглі числа.
Придумай шестицифрове кругле число.
2) Слухання казки
- Молодці! Я обіцяла казку і ми до неї дібралися. А ось і вона: (звучить дуже лагідна тиха музика).
Колись давно у королівстві цифр жил собі Нуль. Спочатку він був маленьким як макове зернятко, але так як Нуль ніколи не відмовлявся від манної кашки, він швидко виріс і став великим, кругленьким та кремезним.
Цифри 1, 4, 7, стрункі та незграбні заздріли йому. А деякі почали говорити, що у Нуля є тільки зовнішність, а змісту ніякого. Почув це Нуль і засумував… Він намагався витягуватися, становитися навшпиньки, присідав, лягав на бік, нічого не виходило…
Бродив Нуль по білому світу нещасний і знедолений.
Одного разу він побачив як цифри вишикувалися в ряд і потягнувся до них, набридла йому самотність. Підійшов непомітно та став скромно позаду всіх. О диво! Нуль відразу відчув в собі силу, і всі цифри подивилися на нього по-іншому: адже він в десять разів збільшив їх величину.
Нуль миттю опинився праворуч від цифри 5 і вона стала п’ятьома десятками, числом 50. Довго він ще підходив до кожної цифри, вставав праворуч і просив назвати утворене число.
- Діти, пропоную вам сьогодні на уроці з᾽ясувати значення нуля під час множення і ділення на круглі числа.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Отже, тема уроку: «Множення на круглі числа».
А ділення на круглі числа ми розглянемо на наступному уроці.
- Запишіть у зошиті дату і тему уроку.
Хвилинка каліграфії
- Так як головний герой сьогодні у нас нуль, то й писати ми будемо цифру нуль. Я буду називати числа, а ви запишете ту кількість нулів, яка є в цьому числі.
- Готові?
- 100, 10, 1000, 1000000, 110, 1500, 40, 480, 110 000.
(Перевірка на слайді).
- Випишіть з ряду чисел лише круглі:
50, 65, 1, 5, 80, 8, 15, 30, 90, 100, 105, 300, 4005, 20 000.
(Перевірка на слайді).
IV. Актуалізація опорних знань
1) Математичний диктант
* Слабкі учні працюють за картками
- Суму чисел 525 і 405 збільшити в 100 разів.
- Різницю чисел 920 і 400 зменшити в 10 разів.
- Частку чисел 630 і 7 збільшити у 10 разів.
- У хвилинах: 6 год; 240 с.
60 книг становлять всіх книг у бібліотеці. Скільки всього книг у бібліотеці?
1. 93000; 52; 900
2. 360 хв; 4 хв
3. 600 книг
- Молодці!
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ
V. Робота з новим матеріалом
* Звертаємо увагу на кількість нулів у круглому числі.
- Яка розрядна одиниця записується такою самою кількістю нулів – це другий множник. Прикриваємо стільки ж нулів у круглому числі – одержуємо перший множник.
500 = 5 ˑ 100 7000 = 7 ˑ 1000
- А якщо ми хочемо зробити письмове обчислення? (у стовпчик)
ЗАПАМ᾽ЯТАЙ !
Алгоритм письмового множення чисел, що закінчуються нулями
1. Записуємо множники стовпчиком, так щоб нулі залишилися праворуч.
2. Виконуємо множення, не зважаючи на нулі.
х 265
30
7 950
3. Визначаємо кількість нулів в обох множниках разом.
4. Дописуємо стільки ж нулів до результату справа.
- Давайте розглянемо інші приклади:
х 265 х 2650
300 300
79500 795000
№ 4 (с. 36) усно
- Зіставте добутки. Чим вони відрізняються?
- Як ця відмінність може вплинути на розв’язання?
х 456 х 456 х 456 х 4560
70 700 7000 700
31 920 31 9200 31 92000 31 92000
- Який висновок можемо зробити?
Висновок: якщо змінюється один із множників у кілька разів, то і добуток збільшується у кілька разів. Якщо один з множників збільшується на певну кількість розрядів, то і добуток збільшиться на ту ж саму кількість розрядів.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб:
цифру 1 «пишемо» носом,
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
цифру 0 – «хвостиком».
- Напишіть, будь ласка, цифру 123400
Задача № 8 (с. 37)
(Коротка умова на слайді)
|
Кількість (ос.) |
Час |
Продуктивність праці |
Загальний заробіток |
|
І б. |
4 р. |
Однаковий |
- ? грн. - ? грн. |
}935100 грн
|
|
ІІ б. |
5 р. |
||||
Розв᾽язання:
- Чи можемо ми відразу дізнатися як бригади повинні поділити заробіток?
- Чому?
- За допомогою якої дії ми можемо дізнатися?
1) 4 + 5 = 9 (р.) - кількість робітників у І і ІІ бригадах;
- Якщо ми знаємо загальну кількість робітників (9 осіб) і нам відомий загальний заробіток, то що ми можемо дізнатися?
- За допомогою якої дії ми можемо дізнатися?
2) 935100 : 9 = 103900 (грн.) – один робітник;
- Чи можемо ми тепер відповісти на перше запитання задачі? Що для цього потрібно зробити?
3) 103900 ˑ 4 = 415600 (грн.) – продуктивність праці 4-х робітників;
- Яка дія буде наступною?
4) 103900 ˑ 5 = 519 500 (грн.) – продуктивність праці 5-х роб.
- Вірно і це буде відповідь на друге запитання задачі?
- Чи можемо ми зробити перевірку?
Перевірка:
415 600 + 519 00 = 935 100
- Давайте запишемо відповідь.
Відповідь: перша бригада отримає 415 600 гривень; друга – 519 600 гривень.
№ 5 (с. 37)
х 237 х 7800
600 70
142200 546000
ІІ, ІІІ стовпчик «Пісочні часи» (учні слідкують за часом)
Перевіряємо :
ІІ стовпчик 385 200 936 000
ІІІ стовпчик 649 200 512 000
VI. Підсумки уроку. Рефлексія
- Над якою темою ми працювали?
- Які вміння ми удосконалювали на уроці?
- Які вирази на уроці ми вчилися розв’язувати?
- Покажіть який у вас настрій
Вправа «Мікрофон» (продовжить речення)
- Мені сподобалось на уроці…
Дом. завдання: с. 37 № 7, 9; вивчити алгоритм письмового множення чисел, що закінчуються нулями., с. 36