Тема: Множення раціональних чисел
Мета:
Навчальна: сформувати уявлення про зміст дії множення двох раціональних чисел з різними знаками та виробити вміння використовувати цей алгоритм для обчислення значень виразів; вчити використовувати їх до розв’язування вправ;
Розвиваюча: сприяти формуванню та розвитку в учнів інтелектуальних і творчих здібностей у процесі узагальнення та систематизації матеріалу;
Виховна: виховувати культуру математичного мовлення, зосередженість, взаємоповагу.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Епіграф уроку:
Найвище призначення математики полягає в тому, щоб знаходити прихований порядок у хаосі, що нас оточує.
(Норберт Вінер, американський математик)
Добрий день, діти. Що таке УРОК = увага + розуміння + обміркування + кмітливість. Тема нашого уроку множення раціональних чисел, а мета його навчитися застосовувати ваші знання і вміння правил множення раціональних чисел.
Сьогодні ми живемо в епоху інформаційного суспільства, коли неможливо уявити свого життя без комп’ютера та Інтернету. Всі ці досягнення людства стали можливим завдяки математиці. Ось чому епіграфом нашого уроку є слова видатного американського математика, основоположника кібернетики та штучного інтелекту – Норберта Вінера.
ІІ. Сповіщення теми та мети уроку
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування «Мікрофон»
- сформулюйте правило множення :
а) двох додатних чисел;
б) двох від’ємних чисел;
в) двох чисел з різними знаками;
- як можна визначити знак добутку за знаками множників?
- чому дорівнює добуток чисел, одне з яких дорівнює нулю?
- чи може добуток чисел, жодне з яких не дорівнює нулю, дорівнювати нулю?
- чому дорівнює частка:
а) а·1;
б) а·(-1)?
Актуалізація опорних знань учнів
Учням пропонується за допомогою рук показати який знак має добуток
Який знак добутку
99∙(-1) -6,88∙(-2) (-2)⁴∙(-1) -12∙7∙32 -3∙(-1) -7∙(-9)∙(-5)
Протягом уроку ми дізнаємося про основні етапи розвитку Інтернету та попрацюємо в одній із соціальних мереж, яка має назву «Інстаграм». Але, щоб попасти в «Інстаграм» нам потрібно дізнатися пароль доступу до мережі.
На парті у кожного учня папірець із завданнями, де треба поставити у відповідність прикладу відповідь та розшифрувати пароль
№ |
Приклад |
Відповідь |
Цифра коду |
1 |
2,5⋅(-8) |
- 20 |
1 |
2 |
-7⋅ 0,4 |
-2,8 |
9 |
3 |
-0,4⋅(-25) |
10 |
1 |
4 |
-200⋅(-0,5) |
100 |
9 |
5 |
45· (-3) |
-135 |
6 |
6 |
-1, 25⋅ 0,8 |
-1 |
9 |
Ключ
Варіант відповіді |
-13 |
- 1 |
3 |
|
10 |
101 |
-20 |
- 2,8 |
100 |
Цифра коду |
6 |
9 |
5 |
4 |
1 |
3 |
1 |
9 |
9 |
Отже, ми потрапила в «Інстаграм», де нас очікує цікава інформація, а саме «1 вересня 1969 року – День народження інтернету (встановлено перший сервер в Лос Анжелесі; сервер – це програмне забезпечення, що приймає запити від клієнтів, або комп’ютер, який виконує певні сервісні функції)
Історична довідка
Перша згадка про від’ємні числа з’явилася в Китаї в 1 ст. до н.е. в зв’язку з розв’язуванням рівнянь. Оскільки у ті часи знаків «плюс» і «мінус» ще не було, то від’ємні числа, на відміну від додатних, зображували іншим кольором. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток. Їм раділи і зображували їх червоним кольором (китайці їх назвали «чен»),від’ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором (їх називали «фу»).
У Європі вперше про від’ємні числа згадує італійський математик Леонардо Пізанський. Він називає їх «числами, меншими ніж ніщо»(меншими від 0),і пише «Нуль міститься між істинними і абсурдними числами».
Дуже давно знаки + і – широко застосовували у торгівлі. Купці на порожніх бочках ставили – , що означало «збиток». Якщо бочку наповнювали, то знак «-» перекреслювали і виходив «+», який означав «прибуток».
Сучасне позначення додатніх і від'ємних чисел знаками «+» і «-» ввів наприкінці XV сторіччя німецький математик Ян Відман.
А ось правила знаків, якими користувалися арабські математики, під час множення цілих чисел:
Друг мого друга – мій друг
Друг мого ворога – мій ворог
Ворог мого друга – мій ворог
Ворог мого ворога – мій друг
ІV. Застосування знань та вмінь до розв’язування вправ.
Ой, напевне, до нас у систему прокрався вірус, який наробив помилок, а то й взагалі частково знищив інформацію. Поодинці можна його і не подолати, тому працювати будемо в парах.
Знайти помилки. (Робота в парах, 2 учні виходять до дошки).
Неправильно |
Правильно |
(-5) ·8 = · = - 44 |
(-5) ·8 = · = - 46 |
(-2) · (-1) = · = = - 4 |
(-2) · (-1) = · = = 2 |
· (-2) = · = = 3 |
· (-2) = · = = - 3 |
-3 · (-) = · = = - 1 |
-3 · (-) = · = = 2 |
Але вірусна база ще не оновилася. Для цього потрібно відновити втрачену інформацію..
· = = |
· = = |
· =∎ = ∎∎ |
· =- = -3 |
(- 1) ·) = ∎ = = 6 |
(- 1) ·) = + = = 6 |
Отже, вірусна база оновилася, а в «Інстаграм» з’явилося нове повідомлення: «4 квітня щорічно святкується Міжнародний день Інтернету, який у 1998 році заснував Папа Римський Іоанн Павло ІІ»
Робота з підручником № 1142, 1144
Дізнатися, коли в Україні відзначається День Інтернету, ми зможемо, виконавши такі завдання (виконуються у групах).
Виконайте обрахунки і запишіть їх у порядку зростання
-6 ·2,5 = - 15
-100 · (- 10,5) = 1050
6 ·(- 1) = - 9
-5 ·(- 21) = 105
-4·3 = -13
-6·(-1) = 9
У «Інстаграм» з’явилося нове повідомлення: «Щорічно з 14 грудня 2001 року в Україні відзначається День Інтернету»
Самостійна робота
Я вважаю, що ви вже зможете поспілкуватися у «Інстаграм» самостійно
Варіант 1 Знайдіть добуток: (-6) · (-9); 0,4 · (+0,6); -10 · (-3,2) -3,2 · (-20,1);
|
Варіант 2 Знайдіть добуток: (-10) · (-18) (-0,5) · (-0,8) (+0,16) · (+3) -2,4 · (-1,5)
|
У «Інстаграм» з’явилося нове повідомлення: «Кількість інтернет-користувачів у світі становить понад 2 мільярди, в Україні – близько 13 мільйонів. Ми теж входимо до їх числа.
V. Підведення підсумків уроку
Вправа «5 сходинок успіху»
VІ. Домашнє завдання
Виконати письмово № 1143, 1145
Список використаних джерел:
4. Виконайте обрахунки, відповіді запишіть у порядку зростання. Кожній відповіді поставте у відповідність певну ціфру.
1) -6 ·2,5 (число 1) 3) 6 ·(- 1) (число 2) 5) -4·3 (число 4)
2) -100 · (- 10,5) (число1) 4) -5 ·(- 21) (число 0) 6) -6·(-1) (число 0)
5. Самостійна робота
Варіант 1 Варіант 2
Знайдіть добуток:
(-6) · (-9) (-10) · (-18)
0,4 · (+0,6) (-0,5) · (-0,8)
-10 · (-3,2) (+0,16) · (+3)
-3,2 · (-20,1) -2,4 · (-1,5)