Урок. "Модерна українська проза. Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв’язку з культурою Європи, активні націєтворчі процеси".

Про матеріал
Конспект уроку створено за методикою критичного мислення. У ньому подано матеріал про модернізм у світовій та українській літературі, зокрема у прозі.
Перегляд файлу

Тема. Модерна українська проза. Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв’язку з культурою Європи, активні націєтворчі процеси. Основні риси українського прозового модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, В. Винниченко). «Нова школа» у прозі.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- пояснювати, що таке модернізм та «нова школа» у прозі;

- називати та характеризувати течії модернізму, риси українського прозового модернізму; 

- визначати цінність літератури модернізму, висловлювати власну думку.

Обладнання уроку

Інтерактивна дошка, роздатковий матеріал.

Основні питання теми

1. Хронологічна таблиця «Літературні стилі».

2. Асоціативний кущ.

3. Повідомлення учнів (випереджаюче завдання).

4. Бесіда за змістом почутого.

5. Робота з підручником.

6. Сенкан.

Регламент уроку

1. Вступна частина – до 5 хв.

2. Основна частина – до 35 хв.

3. Заключна частина – 5 хв.

Перебіг уроку

І. Вступна частина.

Організаційний момент

Інтерактивний прийом «Посмішка»

C:\Users\lenovo\Desktop\Різне\Смайлики\images (11).jpg

Доброго дня, діти! Гадаю, ви вже знаєте: якщо посміхнутися перехожому, він посміхнеться у відповідь. Якщо посміхнуться небу і сонцю, розійдуться хмари.

Якщо посміхнуться Всесвіту, трапиться щось казкове.

То ж давайте посміхнемося губами, долонями, очима, серцем.

Асоціативна формула

А зараз спробуйте розв’язати «асоціативну»  формулу.

Праця + мовлення + мислення = ?

(розум)

Молодці!

Оголошення теми і завдань уроку

Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою, що стосується української прози, адже  саме прозові твори вивчатимемо протягом перших двох місяців другого семестру. Починаючи з дев’ятого класу, ми з вами вивчаємо не тільки біографію письменників та зміст художніх творів, а і стилі та напрями, у яких створено той чи інший твір, а ще говоримо про чинники, які тому сприяли.   Я впевнена, що запас ваших знань вагомий, тому ви активно відповідатимете на запитання та висловлюватимете свої думки.  Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошити (учні з інтерактивної дошки списують тему уроку).

Літературна розминка

Подивіться, будь ласка, на схему «Періодизація української літератури» і пригадайте стилі, притаманні кожному періоду, записавши їх у таблицю.

C:\Users\lenovo\Desktop\завантаження.jpg

Хронологічна таблиця «Літературні стилі»

(Учні у дві колонки записують століття і стиль)

1. Який стиль існував у давній українській літературі ХІ ст., коли виникли повчання, літописи, «житія» святих? (Монументальний стиль)

2. А у ХІІ ст., коли «писалося» «Слово про похід Ігорів», який стиль існував? (Орнаментальний)

3. Який стиль в літературі існував у ХVІ  столітті? (Ренесанс)

4. Хто назве стиль  доби Григорія Сковороди, а саме початку ХVІІІ ст.? (Бароко)

5. Який стиль «панував» у кінці ХVІІІ ст.? (Класицизм)

6. Який стиль (напрям)  в українській літературі започаткував Г. Квітка-Осно’яненко на початку ХІХ ст.? (Сентименталізм)

7. Яке «забарвлення» мають ранні твори Тараса Шевченка, написані у першій  половині ХІХ ст., тобто назвіть стиль? (Романтизм)

8. Який стиль притаманний творам І. Нечуя-Левицького та П. Мирного, тобто кінцю ХІХ та початку ХХ ст.? (Реалізм)

Молодці! Залиште один рядок для стилю, який ми сьогодні вивчатимемо. До речі, слова «стиль» і «напрям» доволі часто є словами-синонімами.

ІІ. Основна частина.

Перш ніж почати розмову про модернізм, хочу запропонувати вам скласти асоціативний кущ до слова «модерн», адже, на мою думку, ви його чули неодноразово.

Асоціативний кущ

(Модерн — новий, сучасний, незвичайний, модний)

Вивчення нового матеріалу

Модернізм (від латин. modernus – сучасний, буквально – осучаснений) – напрям в образотворчому мистецтві, архітектурі й світовому письменстві, який зародився на початку XX ст., але пережив період свого розквіту в літературі лише після Першої світової війни, а в малярстві та архітектурі не вичерпав себе й досі.

У літературі, як зарубіжній, так і українській, до того чи іншого літературного напряму належать письменники, які мають спільні принципи художнього зображення, естетичні ідеали та уподобання (тобто спільний художній метод). Найвизначнішими в історії літератури   напрямами й водночас художніми методами (стилями) є всі ті, що ми згадали і записали в таблицю. Модернізм – це загальна назва сукупності літературних тенденцій нереалістичного характеру на межі ХІХ-ХХ ст. Головні ознаки модернізму:

• перевага інтуїтивного, ірраціонального начала над логічно-раціональним;

• вищість таланту й мистецтва;

• головним знанням уважалася не наука, а поезія, краса, що здатна проникати в глибини буття;

• звільнення мистецтва від практичних цілей («мистецтво для мистецтва») та від жорстких канонів.

Модернізм виник у Франції, пов’язаний з іменами Ш. Бодлера, A. Рембо, П. Верлена, Е. Верхарна, М. Метерлінка, В. Брюсова, О. Блока, Р.-М. Рільке. В українській літературі модернізм набув специфічних рис, ставши перш за все рухом до новітніх європейських течій.

В українській літературі модернізм  не проявився у повному й концептуальному виді, однак засвідчив себе рядом формальних особливостей поетики та зразками нетрадиційно суб'єктивно-індивідуалістичного розуміння людини й дійсності.

Художня думка в Україні в цілому зберегла віру в суспільно-політичні, національні, моральні, гуманістичні ідеї  ХVІІІ-ХІХст.,  коригуючи й оновлюючи їх відповідно до власних обставин історичного і духовного розвитку.

А зараз я надаю слово учням-інформаторам, які мали випереджаюче домашнє завдання.

Повідомлення учнів

1. Період останніх десятиліть XIX ст. і початку XX ст. для української літератури продемонстрував зміни в естетичній свідомості митців, що зумовили появу модернізму як нового літературно-мистецького напряму. Не всі митці схвально сприйняли новітні ідеї та форми  мистецтва. Тоді чітко визначилися дві основні тенденції літературного розвитку. Одна – традиційна, просвітницька, народницька. Друга – виразно новаторська, зорієнтована на європейські віяння і здобутки, в основному модерністська. Але в українському письменстві ранній модернізм виявився явищем не так естетичним, як культурно-історичним, а це означало, що національній самоідентифікації в художніх текстах модерністського звучання митці приділяли особливу увагу. Іван Франко справедливо наголошував, що письменники модерністського напряму виявляли себе патріотами, адже намагалися «цілком модерним європейським способом» у літературі відтворити «своєрідність життя українського народу».

2. Для творів молодих прозаїків, які в літературознавстві отримали назву «нової школи» (Ольга Кобилянська, Михайло Коцюбинський, Василь Стефаник, Володимир Винниченко, Богдан Лепкий), властиві інтелектуалізовані роздуми героїв про індивідуальні й загальнокультурні проблеми, елементи психоаналізу в розкритті характерів, оприявнення сфери підсвідомого, соціальної і масової психології. На перший план виходять новітні форми й засоби зображення: міфологічні образи, символи, імпресіоністичне нюансування людських почуттів і думок.

3. Модерністи реалізували свої таланти як пошуки «вглиб людини», прагнули переосмислювати дійсність, піднімаючи особистісне над буденним і рутинним.

Для модерної української прози характерними виявилися пошуки сильної особистості, людини, яка має сміливість відстоювати власний вибір, своє природне право гідно жити, реалізувати свої здібності. Із цієї причини новаторські віяння в українському красному письменстві справедливо вважають протистоянням літературних «батьків» та «дітей», адже послідовники модернізму визнавали право на існування літератури для обраних, високоінтелектуальних її читачів, навіть афішували гасло «мистецтво для мистецтва», яке митці-народники сприймали дуже критично.

4. Творчість молодих літераторів-«бунтарів» і творчість письменників старшого покоління – «традиціоністів» – суттєво відрізнялася. Якщо в попередні десятиліття характерними для українського красного письменства були образи зламаних долею, нещасних, безпорадних і слабких персонажів, то модерна проза передбачала своєрідний рух опору обставинам, суспільству, застарілим уявленням про щастя. Модернізм поривав зв’язки з традиціями класичної літератури, йому був властивий активний пошук нових виражальних засобів, він звертався до новаторських для українського письменства ідей емансипації, фемінізму, ніцшеанства.

Емансипація – буквально: звільнення від залежності, вирівнювання у правах.

Фемінізм – ідеологія, громадські рухи за досягнення рівних політичних, економічних, культурних, особистих та соціальних прав жінок із чоловіками.

Ніцшеанство – філософська течія, започаткована німецьким ідеологом Фрідріхом Ніцше, наріжним каменем якої був культ сильної особистості.

5. Жіночі образи-характери в літературних творах уже набули цілісності й самодостатності. Героїні модерної української прози вже усвідомлювали свою потенційну рівність у правах і обов’язках із чоловіками. Актуальність відтворення «духу доби» увиразнювали ідеї фемінізму й емансипації. Письменниці-модерністки (Наталя Кобринська, Любов Яновська, Уляна Кравченко, Людмила Старицька-Черняхівська, Христина Алчевська) у своїй прозі розкривали теми, які досі були майже заборонені. Інтелектуальний напрям українського літературного модерну в ліриці й драмі очолила Леся Українка, у прозі – Ольга Кобилянська.

6. Водночас у нашому національному красному письменстві зародився культ сильної, яскравої чоловічої особистості, тобто такого літературного героя, який демонстрував би свою незламність і непоборність у найскладніших життєвих ситуаціях. Тема самого митця як надзвичайно вразливого носія таланту, людини з високим порогом болю в західноєвропейській та американській літературах уперше також з’явилася тільки у творах модерної літератури.

7. Також для модерних прозових творів цього періоду властиві психологізм, ліризація та поширення малоформатних жанрів. «Традиційна «мала» епічна форма... на початку XX ст. стала провідним жанром у тогочасній прозі, художньо досягаючи небувалого розмаїття модифікацій. Полістильні, різнотематичні, поглиблено психологічні, жанрово поліфонічні оповідання характеризувалися активним взаємопроникненням епічного, ліричного й драматичного начал». На думку І. Франка, письменники нової генерації втілювали в новелах чуттєві рефлексії душі, яку вони малювали, що породжувало «несвідомий наклін до ритмічності і музикальності».

8. У формуванні українського модернізму значну роль відігравало не тільки західне мистецтво, але й «філософія серця», споріднена з філософією життя. Західноєвропейські модерністи уникали соціальних і політичних проблем, а українські були заангажовані національними питаннями. «Це, – як зауважив В. Пахаренко, – негативно позначилося на художньому, естетичному рівні творів (зокрема у Івана Франка, Лесі Українки, Олеся, Вороного, Володимира Сосюри, Олена Теліга, Василь Симоненко) проте й увиразнювало актуальність, величезне значення і авторитет українського модерного письменства в житті нації, не давало йому (письменству) змізерніти, перетворитися лише на розвагу. Цікавою у цьому контексті є духовна еволюція двох представників раннього українського модернізму – Лесі Українки та М. Коцюбинського, які починали як реалісти».

9. Модернізм вибірково сприймав традицію, переосмислював її, визнавав неможливість пізнання чи відтворення сучасного світу наявними засобами й прийомами, тому сповідував ідею нового погляду на світ і нових підходів до людини, абсолютизував категорії «краса», «чисте мистецтво». Модернізму притаманні конструктивність, віра в прогрес та гуманістичні ідеали. У межах модернізму виділяють такі літературні течії: символізм, імпресіонізм, експресіонізм, футуризм, авангардизм, сюрреалізм, неоромантизм.

- Дякую! Запишить, будь ласка,  у зошити літературні течії модернізму.

Бесіда за змістом почутого

1. Чому кінець XIX – початок XX ст. для української літератури виявився особливим періодом?

2. Кого прийнято вважати прозаїками «нової школи» в українській літературі початку XX ст.?

3. Що нового вносив модернізм у громадське життя, мистецтво й літературу?

4. Чому емансипація і фемінізм виявилися особливо актуальними темами у прозі жінок-письменниць?

5. Який тип чоловічої особистості зародився у нашому національному красному письменстві цього періоду?

6. Що властиве для модерних прозових творів цього періоду?

7. Назвіть основні течії модернізму.

8. Як ви вважаєте, у чому полягає  цінність літератури модернізму?

Робота з підручником

Прочитайте визначення кожної течії та проведіть «термінологічну  ідентифікацію».

Термінологічна ідентифікація

Поєднайте назву терміну з  його визначенням.

1 Імпресіонізм

2 Експресіонізм

3 Футуризм

4 Символізм

5 Авангардизм

6 Модернізм

А Напрям модернізму, представники якого створювали такі образи, що навіювали певні настрої та асоціації, проте повчальних мотивів митці намагалися уникати.

Б Сукупність літературно-мистецьких тенденцій, що заперечували реалістично-натуралістичну практику в художній дійсності.

В Відгалуження модернізму, напрям, який основним завданням мав передачу мінливих миттєвих вражень.

Г Напрям, що виникає в кризові періоди історії мистецтва, йому властиве прагнення зруйнувати попередні естетичні системи.

Д Напрям, що прагнув утвердити ідею про настання технічної цивілізації, зруйнувати всі принципи написання текстів. Цьому напряму властива філософія «трьох М».

Е Напрям модернізму, який мав передавати не стільки враження від дійсності, скільки напружене, гранично емоційне світосприйняття автора.

КЛЮЧ: 1 – В, 2 – Е, 3 – Д , 4 – А, 5 – Г, 6 – Б.

ІІІ. Підсумкова  (заключна) частина.

Рефлексія

Сенкан

Модернізм

Новий,  незвичайний.

Заперечує, символізує, аналізує.

Надихає шукати відповіді на запитання.

Мислення.

Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника про модернізм.

2. Дібрати цікаві факти про життя та діяльність Михайла Коцюбинського, підготувати по два запитання для  «зустрічі з письменником».

3. Повторити матеріал про новелу як епічний жанр, знати зміст новели «Intermezzo».

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Удовкіна Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сіладі Антоніна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
15 березня 2020
Переглядів
25082
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку