Тема: Гроші
Підтема: Навіщо потрібні гроші
Мета:
Навчальна: Ознайомити учнів з новою лексикою теми, ідіоматичними виразами, формувати навички монологічного та діалогічного мовлення з теми, прослуховуванні тексту для отримання нової інформації, удосконалювати навички говоріння, практикувати учнів у роботі в парах, формувати комунікативні навички;
Розвивальна: розвивати мовну здогадку, мовні здібності, пізнавальний інтерес до вивчення англійської мови, здатність до логічного викладу думок, загальнокультурні вміння спілкуватися з іншими людьми, соціокультурну компетенцію учнів;
Виховна: виховувати почуття відповідальності, вміння прислуховуватися до думки інших.
Обладнання: відео «Cha-Ching. Money Matters», презентація, HO1 ( банкноти :фунт стерлінгів, канадський долар, гривня, американський долар), HO2 (слова та їх значення), HO3 (ідіоми), підручник New Opрortunity Pre – Intermediate level, словники
Міжпредметні зв’язки: економіка, інформаційні технології
PROCEDURE
І. Introduction
Warm up
Today we are going to talk about money and money matters. I think this theme is very interesting for and today we’ll find out what we can do with our money. Watch the video and tell us what you can do with your money? (перегляд відео «Cha-Ching. Money Matters»)
By the way, I have cash. Do you want it? Where can we use these banknote, in what country? How did you understand it?
ІІ. The main part of the lesson
Presenting Vocabulary
WORDS: Bank account, cash (coin\note), cheque book, credit card, discount, quarantee, loan, price, savings account, special order
DEFINITION:
(робота з презентацією)
Dialogue - presentation
Tina: I wanna going to the restaurant. Let’s call to Jack.
Barbara: No, he is pinch dollars.
Tina: Don’t worry. He made a killing yesterday.
Barbara: No, we’ll go together. But I’m stone broke
Tina: OK. I have money to burn
Vocabulary
Pinch dollars – to be very mean
Made a killing – having lots of money
Stone broke – having no money
Money to burn – to have very much money
Listening
What’s the difference between shopping in the UK and shopping in Ukraine?
How good with money is she?
Speaking
Listen to the dialogue about money matters.
Akiro: Hi, Stepan. How are you?
Stepan: Not so good. Life is getting more difficult.
Akiro: That’s bad news. What’s the problem?
Stepan: I’m short of money. Could you lend me some cash?
Akiro: Sure. How much do you want?
Stepan: Well, my parents are sending me a hundred dollars.
Akiro: That’s about sixty pounds. I can’t lend you more than twenty.
Stepan: That’s fine. I might borrow the rest from Lucia.
Akiro: Okay. I could get some money from the cashpoint this afternoon. You can come with me.
Stepan: Is it far?
Akiro: No, it’s just down the road.
Stepan: All right, I might come, then.
(At the cash dispenser)
Stepan: I haven’t got a cash card.
Akiro: You should get one. They’re more useful than cheques. You can get money twenty-four hours a day, and at the weekend.
Stepan: I’ve got a bank account in Ukraine, but I really must get an EC card.
Akiro: Yes, then you haven’t got to change money — or borrow it! Here you are — two ten-pound notes.
Stepan: Thanks. Well, you’re the expert — where should I change hundred dollars into pounds?
Akiro: A bank is always better than a bureau de change.
Stepan: Oh, Akiro, you can speak French, too!
Pair Work
Let’s pretend you with your friend go to the football stadium to see the match but you don’t have cash. What will you? Use idioms, expressions and our new words.
IV. Summing up
You were great today. I hope this lesson was interesting for you.
Homework
Написати твір «The customer is always right».