Тема. Моніторинг фізичної складової здоров'я
Мета: Сформувати в учнів поняття про моніторинг фізичної складової здоров'я. Розвивати навички правильної постави, ведення правильного моніторингу власного здоров'я. Виховувати здоров'язберігаючі компетентності.
Обладнання та матеріали: фотографії й плакати, що дозволяють ілюструвати моніторинг фізичної складової здоров'я. Базові поняття й терміни: моніторинг фізичної складової здоров'я.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Тема. Моніторинг фізичної складової здоров'я
Мета: Сформувати в учнів поняття про моніторинг фізичної складової здоров'я. Розвивати навички правильної постави, ведення правильного моніторингу власного здоров’я. Виховувати здоров’язберігаючі компетентності.
Обладнання та матеріали: фотографії й плакати, що дозволяють ілюструвати моніторинг фізичної складової здоров'я. Базові поняття й терміни: моніторинг фізичної складової здоров'я.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Обговорення проблемної ситуації «Кирило сказав Сергієві, що той занадто повільно росте й що йому слід звернути на це увагу. Сергій розхвилювався, оскільки не знав, як визначити, відповідає його фізичний розвиток віку чи ні. Що б ви порадили Сергієві?»
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
■ 1. Для чого потрібний моніторинг здоров'я
Латинське слово означає «той, що попереджає», а слово моніторинг означає «спостереження», «контроль», «вимір». Під моніторингом розуміють систематичне одержання й обробку інформації, що може бути використана в процесі прийняття того або іншого рішення. Моніторинг може бути корисним і при здійсненні контролю стану здоров'я. Фізичний розвиток підлітка можна відслідковувати для того, щоб вчасно вживати заходів щодо його збереження. Які показники можна при цьому враховувати?
Учені розрізняють суб'єктивні й об'єктивні показники здоров'я. До суб'єктивних показників стану здоров'я належать показники самопочуття, працездатності, сну, апетиту, настрою.
Об'єктивні показники стану здоров'я пов'язані з антропометричними вимірами (наприклад, вимір маси тіла, зросту, окружності грудної клітки, шиї, плеча, стегна, гомілки), частотою дихання, життєвою ємністю легенів, пульсом, артеріальним тиском.
Універсального критерію для оцінки здоров'я вчені поки що не виробили. Зазвичай задля цієї мети використовують сукупність тестів.
Якщо вести моніторинг стану фізичної складової здоров'я в підлітковий період, то можна судити про те, наскільки успішно йде дорослішання організму. У тому разі, коли цей розвиток не відповідає віковим вимогам, необхідно вживати заходи, які допоможуть виправити ситуацію. Тож не випадково вчені використовують слово топііог. Саме моніторинг попереджає нас про небезпеку, на яку наражається наше здоров'я.
Вести спостереження й проводити вимірювання, пов'язані з фізичним аспектом здоров'я, слід регулярно. Отримані показники можуть щось говорити про стан здоров'я тільки в динаміці.
■ 2. Як проводити моніторинг фізичної складової здоров'я
Моніторингом здоров'я підлітків займаються медичні працівники. Але існують прості методи самоконтролю, який можна здійснювати власноруч у домашніх умовах.
Перше, що свідчить про стан фізичного здоров'я,— це самопочуття. Відчуття бадьорості й сили, почуття впевненості в собі, життєрадісність, міцний сон з вечора до ранку, гарний апетит свідчать про те, що фізична складова здоров'я не викликає побоювань.
Друге — це здатність справлятися із фізичними навантаженнями. Якщо ви добре вчитеся, упродовж дня ефективно працюєте у школі, ввечері можете виконувати необхідну повсякденну роботу вдома, легко витримуєте тривалі поїздки в громадському транспорті — виходить, ваш фізичний розвиток іде нормально.
Але ці оцінки свого здоров'я є суб'єктивними, вашими особистими оцінками. Окрім цього, існують ще й об'єктивні показники для самоконтролю. Можна використовувати досить прості прийоми, що дозволяють судити про те, як працюють життєво важливі органи й системи органів.
Одним з надійних показників об'єктивного контролю стану свого здоров'я є пульс. Артеріальний пульс — це коливання стінок судин, викликане змінами тиску крові, у ритмі скорочень серця. Пульс подає інформацію про реакцію серцево-судинної системи на фізичні навантаження.
У спокої частота серцевих скорочень коливається від 60 до 80 ударів за хвилину. У процесі регулярних спортивних занять пульс стає більш рідким, частота пульсу може знизитися на 3 і більше ударів за хвилину. Це свідчить про тренованість організму.
Оцінка стану органів дихання Оцінку стану органів дихання заведено проводити за кількістю подихів за хвилину в положенні сидячи в розслабленому стані. Для цього покладіть долоню на нижню частину грудної клітки, дихайте рівномірно, природно — як виходить само по собі.
Нормальний показник у стані спокою — це 14—18 дихальних циклів. Один дихальний цикл складається зі вдиху й видиху. З поліпшенням фізичної підготовленості частота подихів знижується.
Зовнішні ознаки нормального фізичного розвитку Оцінюючи фізичний розвиток підлітка за зовнішніми ознаками, визначають поставу, форму хребта, форму грудної клітки, будову ніг та форму стопи.
Ознаки неправильної постави:
При порушеннях постави може утворитися кругла спина, плоска спина, сідлоподібна спина. Найбільш виражені відхилення у формі спини відзначаються при бічних викривленнях хребта — сколіозах. Можливість появи бічних викривлень хребта (сколіозу) є особливо високою у віці 11—15 років, коли швидко росте скелет, а м'язова система відстає у своєму розвитку. Саме в цей період на поставу впливають сон на м'якій постелі, неправильне положення тулуба під час сидіння й стояння, нерівномірне навантаження на хребет.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Робота із зошитом. Виконання практичної роботи на с. 23—26.
Практична робота № 2
Тема: самооцінка рівня фізичного здоров'я
Мета: навчитися проводити самооцінку рівня власного фізичного здоров'я.
Обладнання та матеріали: сантиметр, картка з тестом.
Хід роботи
■ 1. Визначення стану організму за допомогою суб'єктивних показників.
Заповніть таблицю, позначивши в ній суб'єктивні показники вашого здоров'я.
Показники стану |
Оцінка |
||
добре («4») |
задовільно («3») |
погано («2») |
|
Самопочуття |
Гарне |
Млявість, знесилля |
Слабкість, дратівливість, запаморочення |
Сон |
Спокійний, міцний, освіжаючий |
Переривчастий, засипання через силу |
Безсоння або підвищена сонливість |
Апетит |
Нормальний або трохи підвищений |
Знижений |
Відсутній |
Настрій |
Життєрадісний, бадьорий, позитивний |
Сумний, кволий, негативний |
Занепадницький |
Бажання навчатися |
Велике |
Помірне |
Відсутнє |
Працездатність |
Висока, гарна |
Погіршена |
Різко знижена |
Біль у м'язах |
Відсутній |
Є, але швидко минає після душу, масажу |
Тривалий |
Підрахуйте загальну суму балів, отриману в результаті відповідей. Якщо сума балів становить:
2. Визначення стану організму за допомогою об'єктивних показників.
Грудолопатковий тест
Грудолопатковий тест є найпростішим для оцінки змін, що відбуваються в поставі. У нормі лопатка по всій площині прилягає до грудної клітки, тимчасом як у разі порушень постави виникає «зяючий» простір, величина якого й підлягає виміру. Вимірюють його так. Підліток стоїть у звичайній вільній позі. Тверду сантиметрову лінійку ставлять строго уздовж спини безпосередньо під нижнім краєм лопатки. При цьому фіксується кількість міліметрів до зовнішньої поверхні нижнього краю лопатки. Наприклад, у Петра на початку навчального року грудолопатковий вимір становив 14 мм. Через півроку ця величина була вже 18 мм. Це свідчить про те, що в хлопчика відбулося погіршення постави на 4 мм.
Проведіть за допомогою твердої сантиметрової лінійки грудолопатковий тест. Запишіть результат. Для того щоб судити про те, що відбувається з вашою поставою, цей тест треба знову провести через кілька місяців.
Грудоплечовий тест
Інший тест, що може показати зміну стану постави,— це грудоплечовий тест. Методика цього тесту полягає у визначенні відстані від середини одного плеча до середини іншого попереду й позаду. Після цього перший показник ділять на другий (див мал. на с. 25 робочого зошита).
У нормі частка від ділення має бути в межах 1—0,9. Показники 0,8—0,9 уважають початковими проявами порушення постави. Показник 0,7 і нижчі свідчать про порушення постави. Наприклад, у Катрусі на початку навчального року передній грудоплечовий вимір складав 27 см, задній — 28 см. Через півроку передній розмір був уже 26 см, а задній — 29 см. Це свідчить про погіршення постави.
Проведіть за допомогою твердої сантиметрової лінійки грудоплечовий тест. Запишіть результат. Для того щоб судити про те, що відбувається з вашою поставою, цей тест треба знову провести через кілька місяців.
Визначення ширини плечей.
Для визначення ширини плечей спочатку намацайте виступаючі кісткові горбочки над плечовими суглобами. Візьміть сантиметрову стрічку лівою рукою за нульову поділку й притуліть її до лівого горбочка. Правою рукою простягніть стрічку по лінії ключиць до правого горбочка. Отримане число показує ширину плечей.
Для того щоб судити про свій фізичний розвиток, це вимірювання треба проводити кожні два місяці.
Визначення окружності талії.
Окружність талії вимірюють так. Візьміть сантиметрову стрічку правою рукою за нульову поділку, а лівою — за середину й, визначивши з її допомогою найвужче місце тулуба між грудною кліткою й тазом, виміряйте окружність. Стежте за тим, щоб позаду й попереду стрічка була на одному рівні.
Для того щоб судити про свій фізичний розвиток, це вимірювання треба проводити кожні два місяці.
Визначення окружності плеча. Окружність плеча визначається спочатку в напруженому, а потім у розслабленому стані. Зігніть у ліктьовому суглобі руку, стиснену в кулак, і підніміть кулак до плеча. Іншою рукою візьміть стрічку за нульову поділку, накладіть на найбільш опукле місце двоголового м'яза (біцепса) так, щоб зверху й знизу вона була на одному рівні, і з'єднайте кінці на внутрішньому боці. Зафіксуйте показник. Потім, не знімаючи стрічки, опустіть руку вниз, розслабте м'язи й у тому самому місці зробіть другий вимір. Різниця між результатами першого й другого вимірів якраз і характеризує розвиток м'яза, це так званий «розмах плеча».
■ 3. Оформлення результатів.
Заповніть таблицю. До цієї самої таблиці треба записувати й усі наступні виміри.
Дата проведення тесту |
Дані грудолопаткового тесту |
Дані грудоплечового тесту |
Ширина плечей |
Окружність талії |
Окружність плеча |
|
|
|
|
|
|
V. Самостійна робота учнів
Робота із зошитом. Виконання завдання № 1—5 на с. 20—21.
VI. Домашнє завдання
VII. Підбиття підсумків уроку
Учні самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, які вони отримали на уроці, демонструють розуміння основних понять уроку.
Волобуєва Тетяна Миколаївна
вчитель біології та основ здоров’я
Слобожанської гімназії №2
Зміївської районної ради