Урок "Моральний заповіт нащадкам (О. Теліга "Сучасникам")"

Про матеріал

Урок української літератури для учнів 7 класу на тему "Моральний заповіт нащадкам (О. Теліга "Сучасникам")". Форма уроку: урок-усний журнал

Перегляд файлу

Українська література                    7 клас

Урок № ___

Тема: Моральний заповіт нащадкам (Олена Теліга  «Сучасникам»)

Мета: формувати ключові компетентності:

  • уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
  • загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
  • здоров’язбережувальну – викликати бажання бути сміливими, фізично і духовно сильними;
  • соціальну – спонукати учнів до самостійного пошуку розв’язку навчальних завдань та формувати вміння знаходити раціональний варіант з’ясування окресленої проблеми;
  • інформаційну – формувати бажання збагачувати свої знання;
  • комунікативну – удосконалювати вміння дітей, формулювати цілі власної діяльності та робити висновки.

 Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

  • емоційно-ціннісну – виразно читати текст, осмислювати творчо художній твір, визначати головну думку прочитаного, висловлювати власне ставлення до відображених у художньому творі подій, образів, тем, ідей;
  • літературознавчу – виховувати прагнення до знань, розширення світогляду, розвивати мислення, вміння працювати з текстом, аргументувати власну думку;
  • загальнокультурну – висловлювати власне розуміння почуття патріотизму, національної свідомості, виховувати відповідальність за долю рідного краю, готовність працювати і жити для блага України

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок-усний журнал

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України

Дизайн уроку:   портрет О. Теліги, бібліотечка творів,  презентація «Струни

                             життя і творчості О. Теліги», опорні таблиці, дидактичний 

                              матеріал

Перебіг уроку

 

                                                                 Рідне слово і рідні  пісні,

                                                                 Рідна мова і рідна держава,

                                                                 Україно, явися  ві сні,

                                                                 Україно, явися в уяві!

І. Організаційний момент

       1. Створення позитивного емоційного настрою учнів

                      * «Моделюємо настрій разом!»

                      * Ви – співпраця, ви – єднання, ви – це безліч  «Я»!

                      * Ви – веселі, ви – щасливі!  Ви – одна сімя!

       2. Аутотренінг.

     Учитель. Тож сядьмо обличчям один до одного, відчуймо тепло долонь, заплющіть очі та промовте :

  • Я – розумний …
  • Я – щасливий…
  • Я – впевнений у собі, бо я живу заради добра на Землі…»

  Розплющте очі й подаруйте один одному посмішку! Сподіваюсь, ваш  

    позитивний настрій сприятиме успішній роботі.

   ІІ. Актуалізація опорних знань

            1. Гра «Так  чи ні».

  • Автобіографічний твір – це літературний твір, головним героєм є сам   автор.    +
  • Алегорія – це вірш, у якому перші літери рядків утворюють слово або речення. Поширений в сучасній літературі.  – (Акровірш)
  • Афоризм – короткий влучний  оригінальний вислів; узагальнена, глибока думка, виражена в лаконічній формі. +
  • Бібліографія – наукова галузь, що займається виявленням, обліком і систематизацією друкованих літературних творів. +
  • Білий вірш – це  неримований  вірш із чіткою внутрішньою метричною структурою. +
  • Віршований розмір – розмірений, ритмічно організований, часто поділений на строфи.       ( Віршована мова)
  • Метафора  – означення, що виражає образність і емоцію, підкреслює ознаку предмета чи враження від нього. –  ( Епітет)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV.  Цілевизначення та планування роботи на уроці

1. Повідомлення теми уроку та її аналіз.

2. Вибір цілей із запропонованих учителем.

3. Колективне планування роботи на уроці.

         Учитель. Ми поміркуємо над такими запитаннями:

                       1) Як ви розумієте прислів’я «Кожному мила своя сторона»?

                  2) За що ми любимо рідний край?

V. Опрацювання навчального матеріалу

       4. Консультація з теорії літератури

Емігранти – це люди, які з різних причин покинули рідний край і переїхали в іншу країну для постійного чи тривалого проживання.

Еміграційна література

     Еміграційною літературою дослідники називають тільки ту, яка з’явилася після Другої світової війни, зокрема 1945-1950 рр., коли значна кількість українських письменників остаточно порвала зі своїм рідним середовищем і опинилася в оточенні чужорідних культур. На початку 20-х років поети-емігранти, чия творчість почалася в Празі чи Подєбрадах, презентували «Празьку школу». 

    «Празька школа» – це не тільки літературне явище, але й чинник пробудження національної свідомості, боротьби за встановлення України.

Етапи  існування «Празької школи»

 

Перший етап

 

Другий етап

 

Третій етап

 

1922 – 1928 рр.

 

1929 – середина  40-х рр.

 

З кінця 40-х рр.

 

Формування творчого «ядра школи».

 

Творче зростання «Празької школи».

 

Вихід у менші літературні угрупування («Танк», «Варяг»).

 

Знищення поетів-пражан під час Другої світової війни.

 

 

Вихід у повоєнний світ тих членів угрупування, які залишилися живими.

 

Оцінка поетами нових ідеологічних та естетичних реалій.

 

Відмежування від ідеалів пражан.

 

 

     2. Огляд життєвого і творчого шляху Олени Теліги

    Усний журнал «Моральний заповіт нащадкам»

         Сторінка 1. Дитинство і навчання.

        Сторінка 2. Життєві випробування.

        Сторінка 3. Туга за рідною землею.    

        Сторінка 4. Літературна спадщина.

      3.  Презентація «Струни життя і творчості О. Теліги»

      4. Вправа «Асоціативний кущ»

                                   Олена Теліга – це…..

      5.  Проведення хвилинки відпочинку           

                                    Треба, діти, нам хвилинку приділити відпочинку:

Помахайте головою, мов не згодні ви зі мною.

Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.

Від роботи відпочили? Знов приймаємось за діло!

 6. Виразне читання поезії «Сучасникам» (с.250)

 7. Робота над змістом твору

             7.1 Проведення полілогу:

                               Без чого в світі немає щастя?

                               Що понад усе потрібно любити в житті?

              7.2 Робота в парах.   Художній аналіз поезії

                          Завдання: складіть художній паспорт поезії:

  •    автор твору;
  •    історія та рік написання;
  •    вид  поезії;
  •    тема твору;
  •    головна думка;
  •    художні образи;
  •    художні засоби.

                 7.3  Творча лабораторія.  Уявіть, що ви  журналіст, вам потрібно написати відгук про поезію Олени Теліги  «Сучасникам».

       На що ви зосередите головну увагу читача?

                7.4. Дослідження-спостереження над поетичною мовою вірша.        

                                    Робота у групах

                        Завдання:  випишіть художні засоби

  •    Група 1 –  епітети
  •    Група 2 – метафори

 7.5.  Панорама учнівських ідей.  З якою метою автор використовує        

         ці художні засоби?

VІ. Осмислення вивченого матеріалу

            1. Вправа «Сенкан» .

                   Місце і роль творчості письменниці-емігрантки в контексті  літератури свого часу            

1-й рядок

Одне слово (іменник), яке позначає тему

2-й рядок

Два прикметники, які описують тему

3-й рядок

Три дієслова

4-й рядок

Фраза (чотири слова), що виявляє ставлення автора до теми

5-й рядок

Одне слово (іменник) – асоціація до теми 

 

           2. Рубрика «Коротко про головне»

-   Висловіть свої враження про творчість О. Теліги.

- Поміркуйте, чому О. Теліга взяла в лапки першу строфу вірша «Сучасникам». Як із цим пов’язана назва поезії?                  

 VІІ.  Рефлексивно-оцінювальний етап

           1. Метод « Мікрофон»

   На уроці я відкрив ( ла ) …

   Сьогодні я задумався (лася) …

   Я зрозумів (ла) …

          2. Оцінювання словесником роботи учнів.

VІІІ Домашнє завдання:  с.250, написати міні-твір на тему «Ідея

                                               патріотизму в творах О. Теліги».

 

 

 

Список використаних джерел

1. Авраменко О. М. Українська література: підручник для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл. – К.: Грамота, 2015

2.Великий довідник школяра: 5-11 класи. Ч.1. – Харків: ВД «Школа», 2004. – 528 с.

3.  Нечволод Л. І. Українська література. Літературознавчий словник. 

     Видавничий дім «Весна». Харків 2011.

4.Нетрадиційні уроки з української літератури 5-11 класи. Видавництво

     «Торсінг» Харків 2014.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. хоменко інна
    Дякую! Багато інформації, доступно, цікаво
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 травня 2018
Переглядів
4000
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку