Урок проведений у формі телепередачі. Учні побували на таких телепередачах:
Тема. Морфологічний розбір дієприслівника. Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприслівник».
Мета: повторити й узагальнити вивчене про дієприслівник; навчитися виконувати морфологічний розбір дієприслівника; розвивати логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами; виховувати потребу пізнавати мовні глибини.
Обладнання: дидактичний матеріал, підручник, комп’ютер, презентація, електронна лінгвістична гра, завдання з ключем , аркуші для графічного диктанту.
Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого (урок-телепередача)
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ.Мотивація навчання
Слово вчителя
Сьогодні складно собі уявити наш світ без телекомунікацій. Адже іноді так хочеться прийти після довгого робочого дня чи школи, лягти на диванчик біля телевізора і подивитися свій улюблений серіал або телепередачу. А хто-небудь замислювався над тим, хто винайшов телевізор? За яких обставин це було? І коли саме сталося? Насправді, досить важко розібратися в тому, хто винайшов перший телевізор. Багато вчених брали в цьому участь.
У 1907 році Дікман продемонстрував телевізійний приймач, з двадцятирядковим екраном розміром 3х3 см і частотою розгортки 10 кадр / с ( коли був створений перший кольоровий телевізор, то було уже 525 рядків при 50 кадрах (25 полів) в секунду) .
Перші телевізори, придатні для масового виробництва з'явилися в кінці 30-х років минулого століття. Спочатку трансляція була беззвучна, а через 3 роки уже і відображався звук. З 1939 року починається регулярна телетрансляція. А це ви бачите рідкокристалічні телевізори з 3-Д зображенням.
(показ слайда)
Сьогодні я запрошую вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення.
--- Як ви вважаєте, а хто працює на телебаченні?
---- А яких ведучих ви знаєте?
Як сумлінні журналісти давайте візьмемо ручки і запишемо тему нашого телевізійного уроку.
ІII. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми узагальнимо знання про дієприслівник; навчимося робити морфологічний розбір дієприслівника; розвиватимемо логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами, виховувати потребу пізнавати мовні глибини.
Крім цього, повторимо мовні теми, які вивчали раніше, тому будьте уважними.
Сподіваюся, що кожен виявить глибокі знання, "потроху та помалу зробить користі чимало".
ІV . Проведення уроку
Ведуча
Увага! Увага! Телекомпанія «Дієприслівник» 7-Б класу ЗОШ №2 розпочинає свою роботу. Ми працюємо в прямому ефірі. Ведуча,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ознайомтесь з розкладом телепередач на сьогодні
Ведучий “Прогнозу погоди”
Послухайте прогноз погоди на ….січня. (Звучить заставка до передачі “Прогноз погоди”).
…… у ЗОШ №2 очікується сонячна ясна погода. Щоправда на першому поверсі відбудеться легкий землетрус від біганини четвертокласників. Найбільше постраждають учителі від радісних викриків, гамору . Рятівниками будуть чергові
На другому поверсі буде мінлива хмарність з проясненнями при появі директора. На третьому поверсі все без змін. У кабінеті № 21 в 7-Б класі на уроці української мови очікується сонячна і тепла погода, яка буде супроводжуватися дванадцятибальним шквалом оцінок.
2. Рольова гра «Актуальне інтерв’ю».
Один учень виконує роль кореспондента інші відповідають на запитання.
В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв'язку наш власний кореспондент ……………. Вона з’ясує, як школярі вивчили теоретичний матеріал.
Орієнтовні запитання:
Що називається дієприслівником?
Що називається дієприслівниковим зворотом?
Коли дієприслівниковий зворот виділяється комами?
Коли дієприслівниковий зворот комами не виділяється?
Коли не з дієприслівниками пишеться разом?
Коли не з дієприслівниками пишеться окремо?
Увага! У нас технічні проблеми! Зник звук! Пропонуємо респондентам відповіді на запитання надавати у графічному зображенні.
Респонденти показали, що теоретичний матеріал засвоїли добре. Для телеканалу «Дієприслівник» ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
---- Дорогі друзі! А чи знаєте ви , які бувають за тематикою телепередачі?
3. «Наш родовід». (Слайд 8)
Шановні глядачі! Ви в гостях в освітньої програми «Наш родовід». З давніх-давен в українців існує правило, що зобов’язує кожного знати свій рід до сьомого коліна. Перше коліно – я. Друге – батько й мати. У третьому – 2 бабусі і 2 дідусі. У четвертому – 4 прадіди і 4 прабабці. У п’ятому – 8 прапрадідів і 8 прапрабабусь. У шостому – 16 пращурів і 16 пращурок. У сьомому коліні ми нараховуємо 32 прапращури і стільки ж прапращурок. Разом – 64.
Ця цифра в міфології слов’ян знаменує Всесвіт. Людину, яка не знала своїх предків, не шанували. Аби цього не сталося, батьки, матері, діди та бабусі ще змалечку прилучали нащадків до вивчення свого родового дерева.
А від кого веде рід дієприкметник?
Що спільного у дієприслівника з прикслівником?
Що спільного у дієприслівника з дієсловом?
Об’єднавши ці ознаки, ми отримаємо порядок морфологічного розбору дієприслівника. (зачитуємо з підручника на сторінці 106)
- Епіграфом сьогоднішнього уроку ми обрали такі слова:
Я калина, я краплина
Твого серця, Україно! ( слайд про калину )
Адже калина — це одвічний символ українського народу
Діти! На уроках української літератури ми вивчаємо усну народну творчість. То, може, хтось пригадає нам якісь прислів'я, приказки, можливо, народні прикмети про калину? А може хтось знає легенду про калину? А чому так назване наше місто?
4.Наступна передача “Будьмо здорові”
Знайти помилки у тексті.
Червона калина від ста хвороб лікує
Якщо вас огорнуло не бажання будь-що робити , не забувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною ви неодмінно станете бадорішими. Може ви роздратовані? Ви одразу ж заспокоїтесь випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю ви позбавитесь заздрошчів злості пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож посадивши калину на своєму обійсті будьте певні: ніяке лихо непереступить поріх вашої хати.
«Ви одразу ж заспокоїтесь, випивши відвар з кори калини» або 2 речення.
5. Передача «Страшне перо не в гусака»
Усі знають і люблять цю рубрику в газетах, журналах і на телебаченні. Щоб усунути комічний ефект, вам потрібно відредагувати подані речення (усно) (за рядами).
6.Передача “Хто швидше”
Встановіть співвідношення між фразеологізмами та їхнім значенням. Користуючись словником, пояснити значення фразеологізмів, увести їх у речення.
Відповідь: 1-а 2-д 3-г 4-б 5 –в 6-е
7 . Ключі від форту “Буаяр” ( мелодія хвиль на морі, крик чайок)
--- Чи любите ви бувати на морі, а на океані.
Спробуйте уявити себе зараз на морі: тепле сонце, приємний легенький вітерець обвіває вас, чути шум прибою, крики чайок . Ви на атлантичному березі океану біля берегів Франції. І раптом перед вашими постала стара будівля на морі. Це форт Буаяр. Будувався він 56 років для захисту Франції від ворога, але поки був збудований, потреби у захисті уже не було. Зараз використовується для різних телепрограм, зокрема Ключі від форту Буаяр.
І ми з вами спробуємо позмагатися за ключі від скарбниці. А для цього виконаємо завдання.
А) Доберіть до слова говорячи синоніми-дієприслівники
( кажучи, оповідаючи, розповідаючи, промовляючи, балакаючи, бесідуючи, базікаючи, патякаючи)
Б) Розкривши дужки, впишіть дієприслівники у два кросворди. У перший – ті, що пишуться з не разом, а у другий - окремо.
(Не)хтуючи, (не)трудившись, (не)вколовши, (не)навидячи, (не)стямившись (втратити самовладання), (не) працюючи, (не) здужавши( не змогти зробити), (не)добачати, (не)ївши, (не)моргнувши, (не)зробивши
Ключ. Якщо правильно впишете букви, то прочитаєте закінчення прислів’я
” Без верби і калини …..(нема України)”
ненавидячи
нехтуючи
нестямившись
недобачаючи
не трудившись
не вколовшись
не працюючи
не здужавши
не ївши
не моргнувши
не зробивши
Ключами, які ми отримали під час гри , відкриємо двері до країни знань.
Просим учнів, до зубріння звичних:
Ви не бійтесь правил граматичних.
Є у кожного до мови хист,-
Не зубріть, а розумійте зміст.»
Д. Білоус
8. Новини
Сьогодні команда 7- Б класу, не побоявшись бурі на морі , мольфара, перемогла у випробуваннях. Здобула 2 ключі і відкрила двері до скарбів знань. Набравши повні пригорщі умінь, досвіду, навиків, повернулась додому і готова до виконання контрольної роботи, яка відбудеться наступного уроку.
9.Програма передач на завтра
Домашнє завдання: повторити параграф 20-23 і написати міні-твір
«Про що розповіла мені калина за вікном?»
Використати опорні словосполучення:
затамувавши подих; опустивши додолу важкі віти; весело наспівуючи; мріючи про весну; згадуючи тепле літечко.
V.Підсумок уроку
Отже, закінчив свою роботу канал «Дієприслівник». … січня він знову вийде в ефір. Покажіть, діти, яку кнопку на пульті ви натиснете наступного уроку.
Зелена кнопка означає, що матеріал ви засвоїли на високому рівні і думаєте, що контрольну роботу зможете виконати без проблем.
Жовта кнопка означає, що тема вам загалом зрозуміла, але необхідно ще попрацювати над нею.
Червона кнопка означає, що матеріал вам здається ще не зовсім зрозумілим і ви потребуєте допомоги.