Урок узагальнення і систематизації з теми «Лексикологія»

Про матеріал

Урок узагальнення і систематизації із теми "Лексикологія" побудований у формі командної гри "Космічна подорож", протягом якої учні виконують завдання різного типу на знання відомостей про омоніми, антоніми, синоніми, вміння використовувати їх у мовленні тощо.

Перегляд файлу

Тема: Урок узагальнення і систематизації з теми «Лексикологія»

 

Мета: закріпити знання учнів про лексикологію; удос­коналювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати мислення, мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідного слова.

 

Обладнання: підручник, дошка, картки, карта міжпла­нетної подорожі, книги про слова: «Таїна слова» Вихован­ця, «Життя і пригоди знайомих незнайомців» Коваль, «Диво калинове» і «Чари барвінкові» Білоуса.


Епіграф по уроку

Ти постаєш в ясній обнові,

 як пісня линеш,

рідне слово.

 Ти наше диво калинове, кохана

материнська мово!

Д. Білоус.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційна частина

 

  1. Повідомлення теми і мети, мотивація навчальної
    діяльності

- Вирушимо в міжпланетну подорож. Усе це для того, щоб повторити вивчений матеріал із розділу «Лексикологія» і переконатися, що ми грамотні й допитливі учні.

 

III. Перед тим, як вирушити в подорож цією ракетою, що називається «Лексика», проведемо «Розумову розминку»:

  • Що таке лексика? 
  • Що таке лексикологія?
  • Що таке лексичне значення слова?  
  • Які слова називаються багатозначними? Однознач­ними?
  • Що ви знаєте про пряме і переносне значення слова?

 

IV. Естафета «Космічний словник»
Допуск в ракету.

- На картках записані в колонку «космічні слова». Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (ус­но).

  1. Космонавт (людина, що літає в космос).
  2. Космічний (той, що стосується космосу).
  3. Космічний корабель (апарат для польотів у космос).
  4. Землянин (житель планети Земля).
  5. Космос (Всесвіт).
  6. Космонавтика (наука про польоти в космос).
  7. Супутник (тіло, що обертається навколо планети по орбіті).

 

V. «Загадковий» словник

- Раз ми так добре знаємо «космічні слова», можна
вирушати в гості на інші планети. Щоб завести ракету,
слід відгадати загадку:

Тарасик набігавсь,

примчав із двора. 

Уже й за уроки

сідати пора.

Ось віршика вивчив,

задачі зробив.

В щоденник як глянув -

тривогу забив.

Гласить неодмінний   

шкільний записник:

«Принести до школи

клумачний словник».

Завдання у класі

він сам записав.

А що за словник то -

і досі не взнав.

Прибіг до бабусі, що

прала рушник:

  •   А що таке, - каже, - клумачний словник?

 Сестричка сміється, швидка на язик:

  •   Сам, -  каже. - доклумай,

 Який це словник!

 

- Допоможіть Тарасикові. Поясніть, про який словник
іде мова?

 

VI. Планета синонімів

  • Що таке синоніми? .
  • Доводи­лося вам, напевно, строчити, тобто писати швидко, поспіхом. Якщо спішиш, кажуть добрі люди,  людей насмішиш. Буває й так.

Черкати - теж не краща справа, мабуть, і гірша. Тож пишеш недбало. А дряпати, шкрябати - то нікудишня пи­санина!

Уявіть собі, що який-небудь недбалець дряпає, шкря­бає. За подібні дії не будемо його хвалити. Адже пишуть тоді нерозбірливо. Ми з вами повинні не строчити, не чер­кати і ні в якому разі не дряпати і не шкрябати. Ми повинні писати.

Отже, до роботи!

На планеті Синонімів живуть слова-«побратими», тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прий­ти на допомогу, замінити його в потрібну хвилину.

Гра «П'ятий зайвий»

- Записувати лише 4 синоніми, а п'яте слово випускати.

1.Смуток, журба, скорбота (сміх), печаль.

2.Сильний, дужий (слабий), потужний, міцний.

3.Хуртовина (дощ), віхола, завія, хурделиця.

4. Лагідно, любо, приязно (сердито), привітно.

 

VII. Планета антонімів

- А на тому боці, - співається у пісні, - там живе
Марічка...

У мові ж на тому, тобто протилежному, боці живуть ду­же цікаві слова  - антоніми.

- Що це таке?

Гра «Скажи без затримки»

Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (про­воджати), хворіти (видужувати), день (ніч) товстий (тонкий).

 

VIII. Планета омонімів

- Ми знаємо, що тезками називають людей із однако­вими, іменами. Слова, що живуть на цій планеті, однакові
за звучанням і різні за значенням, також можна назвати
тезками. Як називаються такі слова? (Омоніми).

1. Загадки

- Який прут не можна переламати? (Ріку)

- Чи літають ключі? (Журавлині)

- Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)

- На якій лаві не всидиш ? (На вулканічній}

Скласти речення із словами-омонімами: бал, бабка, такса, вити, гриф, ласка, бокс. Записати їх в зошити.

 

  IX. Повернення на Землю

- На кожній планеті отримали подарунок: завдання на
згадку про жителів тих планет.

Поки летимо додому, виконаємо завдання слів-«тезок», тобто омонімів.

- Намалювати з пам'яті два предмети: перший ряд ма­лює косу, а другий — ручку.

 

X. На Землі

(Завдання від слів-«побратимів», тобто синонімів).

- Виправити помилки в тексті.

 «Учні 5 класу вирішили зробити живий куточок. Учні охоче взялись до роботи. Спочатку зробили майданчик. У шкільній майстерні учні зробили клітки. Навколо майдан­чика учні зробили огорожу. Клітки для тварин учні поста­вили під тінистими деревами. Тепер учні з цікавістю спос­терігатимуть за життям тварин у зробленому ними кутку».

 

- Записати прислів'я, підкреслити антоніми. (Завдання від «слів з протилежних берегів»).

Із великої хмари малий дощ іде.

На чорній землі білий хліб родить.

 

- Нас зустрічають слова з переносним значенням..
Впізнайте їх і запишіть. 

Розпалити сварку - розпалити в печі. Холодна вода - холодна людина, розбиті мрії - розбиті; тарілки, спить ліс - спить людина, співає душа - співає дівчина, гострий ніж - гострий язик, теплий день - теп­лий погляд, шепоче хлоп'я - шепоче трава.

 

XI. Підсумок уроку.

  • Що ви розкажете про сьогоднішню подорож вдома?
  • Про які групи слів за значенням пам'ятаєте?
  • Як називається наша ракета і що це означає?

 

XIII.Повідомлення домашнього завдання
 

 

docx
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
1059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку