Урок узагальнення і систематизації із теми "Лексикологія" побудований у формі командної гри "Космічна подорож", протягом якої учні виконують завдання різного типу на знання відомостей про омоніми, антоніми, синоніми, вміння використовувати їх у мовленні тощо.
Тема: Урок узагальнення і систематизації з теми «Лексикологія»
Мета: закріпити знання учнів про лексикологію; удосконалювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати мислення, мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: підручник, дошка, картки, карта міжпланетної подорожі, книги про слова: «Таїна слова» Вихованця, «Життя і пригоди знайомих незнайомців» Коваль, «Диво калинове» і «Чари барвінкові» Білоуса.
Епіграф по уроку
Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня линеш,
рідне слово.
Ти наше диво калинове, кохана
материнська мово!
Д. Білоус.
Хід уроку
- Вирушимо в міжпланетну подорож. Усе це для того, щоб повторити вивчений матеріал із розділу «Лексикологія» і переконатися, що ми грамотні й допитливі учні.
III. Перед тим, як вирушити в подорож цією ракетою, що називається «Лексика», проведемо «Розумову розминку»:
IV. Естафета «Космічний словник»
Допуск в ракету.
- На картках записані в колонку «космічні слова». Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (усно).
V. «Загадковий» словник
- Раз ми так добре знаємо «космічні слова», можна
вирушати в гості на інші планети. Щоб завести ракету,
слід відгадати загадку:
Тарасик набігавсь,
примчав із двора.
Уже й за уроки
сідати пора.
Ось віршика вивчив,
задачі зробив.
В щоденник як глянув -
тривогу забив.
Гласить неодмінний
шкільний записник:
«Принести до школи
клумачний словник».
Завдання у класі
він сам записав.
А що за словник то -
і досі не взнав.
Прибіг до бабусі, що
прала рушник:
Сестричка сміється, швидка на язик:
Який це словник!
- Допоможіть Тарасикові. Поясніть, про який словник
іде мова?
VI. Планета синонімів
Черкати - теж не краща справа, мабуть, і гірша. Тож пишеш недбало. А дряпати, шкрябати - то нікудишня писанина!
Уявіть собі, що який-небудь недбалець дряпає, шкрябає. За подібні дії не будемо його хвалити. Адже пишуть тоді нерозбірливо. Ми з вами повинні не строчити, не черкати і ні в якому разі не дряпати і не шкрябати. Ми повинні писати.
Отже, до роботи!
На планеті Синонімів живуть слова-«побратими», тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прийти на допомогу, замінити його в потрібну хвилину.
Гра «П'ятий зайвий»
- Записувати лише 4 синоніми, а п'яте слово випускати.
1.Смуток, журба, скорбота (сміх), печаль.
2.Сильний, дужий (слабий), потужний, міцний.
3.Хуртовина (дощ), віхола, завія, хурделиця.
4. Лагідно, любо, приязно (сердито), привітно.
VII. Планета антонімів
- А на тому боці, - співається у пісні, - там живе
Марічка...
У мові ж на тому, тобто протилежному, боці живуть дуже цікаві слова - антоніми.
- Що це таке?
Гра «Скажи без затримки»
Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (проводжати), хворіти (видужувати), день (ніч) товстий (тонкий).
VIII. Планета омонімів
- Ми знаємо, що тезками називають людей із однаковими, іменами. Слова, що живуть на цій планеті, однакові
за звучанням і різні за значенням, також можна назвати
тезками. Як називаються такі слова? (Омоніми).
1. Загадки
- Який прут не можна переламати? (Ріку)
- Чи літають ключі? (Журавлині)
- Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)
- На якій лаві не всидиш ? (На вулканічній}
Скласти речення із словами-омонімами: бал, бабка, такса, вити, гриф, ласка, бокс. Записати їх в зошити.
IX. Повернення на Землю
- На кожній планеті отримали подарунок: завдання на
згадку про жителів тих планет.
Поки летимо додому, виконаємо завдання слів-«тезок», тобто омонімів.
- Намалювати з пам'яті два предмети: перший ряд малює косу, а другий — ручку.
X. На Землі
(Завдання від слів-«побратимів», тобто синонімів).
- Виправити помилки в тексті.
«Учні 5 класу вирішили зробити живий куточок. Учні охоче взялись до роботи. Спочатку зробили майданчик. У шкільній майстерні учні зробили клітки. Навколо майданчика учні зробили огорожу. Клітки для тварин учні поставили під тінистими деревами. Тепер учні з цікавістю спостерігатимуть за життям тварин у зробленому ними кутку».
- Записати прислів'я, підкреслити антоніми. (Завдання від «слів з протилежних берегів»).
Із великої хмари малий дощ іде.
На чорній землі білий хліб родить.
- Нас зустрічають слова з переносним значенням..
Впізнайте їх і запишіть.
Розпалити сварку - розпалити в печі. Холодна вода - холодна людина, розбиті мрії - розбиті; тарілки, спить ліс - спить людина, співає душа - співає дівчина, гострий ніж - гострий язик, теплий день - теплий погляд, шепоче хлоп'я - шепоче трава.
XI. Підсумок уроку.
XIII.Повідомлення домашнього завдання