Урок "Українська мова як визначальний чинник державної безпеки. Українська мова – державна мова в українській державі, її повноцінне функціонування в усіх сферах життя"

Про матеріал

Розробка уроку з українознавства для 11 класу розрахована на дві години. Заняття проводиться у формі веб-квесту.

Мета веб-квесту: пропагувати використання української мови в усіх сферах життя, мережі Інтернет, ЗМІ; навчитися використовувати Інтренет-ресурси для пошуку потрібної інформації; виробити в учнів навички критичного мислення; відшліфовувати навички роботи у програмах Proshow Producer, LearningApps, Adobe InDesign, Adobe Premiere Pro, Microsoft PowerPoint, додатках до Google диску – Google форми, RealtimeBoard; виховувати прагнення до креативності, творчої самореалізації особистості; удосконалювати навики створення презентацій, кейсів, реклами формату Digital signage, відеосюжетів, анкет, проектів, сторітелінгів, стартапів, постерів¸ власних веб-сторінок і сайтів.

Учні поділені на групи: "Дизайнери настрою", "Кейс-технологи", "Мовні волонтери", "Бренд-менеджери", "Медійники", "ІТ-фахівці". кожна група виконує важливе завдання, користуючись інтернет-джерелами, вказаними вчителем. Кінцевий продукт деяких груп був представлений на Міжнародному дні рідної мови. Домашнє завдання спрямоване на підготовку одинадцятикласників до ЗНО: групам створити завдання для повторення за темами ЗНО з української мови за допомогою програми LearningApps (вчитель скоригує відповідні теми).

Перегляд файлу

Клас: 11.

Предмет: українознавство.

Тривалість: 90 хвилин (2 уроки).

Тема. Українська мова як визначальний чинник державної безпеки. Українська мова – державна мова в українській державі, її повноцінне функціонування в усіх сферах життя, мережі Інтернет, ЗМІ. 

Мета:

  • поглибити знання учнів про визначальні чинники державної безпеки, зокрема мову;
  • розвинути вміння установлювати причиново-наслідкові зв’язки, послідовно висловлювати власні думки, обґрунтовувати міркування і робити висновки;
  • формувати уміння використовувати інформаційні  технології у дослідницькій діяльності, інтегрувати знання різних навчальних предметів;
  • виховувати цілеспрямовану, ініціативну соціальну особистість з активною громадянською позицією.

Обладнання: мультимедійний комплекс, ноутбуки для груп, пам’ятки-алгоритми для учасників веб-квесту, картки для ролей із завданнями, картки оцінювання.

Форма проведення: короткотривалий веб-квест.

Раби – це нація, котра не має Слова.

 Тому й не зможе захистить себе.

Оксана Пахльовська

Нації вмирають не від інфаркту.

Спочатку їм відбирає мову.

Ліна Костенко

Скільки української мовної території,

стільки й української державності. 

Іван Заєць

 

Хід уроку

I.  Організаційний момент (привітання, перевірка відсутніх)

1.1.  Створення робочого настрою.

Працює група «Дизайнери настрою», яка упродовж уроку на різних етапах допомагатиме підтримувати позитивний настрій.

Один із можливих прийомів – показ відеопритчі «Усе в твоїх руках».

II.  Повідомлення теми, мети уроку. Ознайомлення з епіграфом

2.1. Робота з епіграфом. Конкурс ораторів.

На дошці записані епіграфи. Учні вибирають один з них за тему для промови. Після всіх виступів відкритим голосуванням обирається найкращий оратор.

2.2. Слово вчителя.

Сьогодні наш урок буде незвичайним. Ми проведемо його у вигляді веб-квесту. Веб-квест (webquest) – це проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.

Учасники веб-квесту поділяються на групи в залежності від того, яку роль планують виконувати. Усі члени групи повинні допомагати один одному. У кожній ролі є свої завдання, які необхідно виконати. Потім  підготувати звіт про виконану роботу у такому вигляді, яке вказано в завданнях.

Завдання веб-квесту є окремими блоками питань, в яких перераховано інтернет-ресурси. Там можна отримати необхідну інформацію. Основні критерії звіту: розуміння завдання, достовірність використаної інформації, творчий підхід.

 (Кожна група отримує пам’ятку — алгоритм роботи у веб-квесті, яка допоможе організувати роботу)

Пам’ятка-алгоритм для учасників веб-квесту

  1. Познайомтеся з темою і проблемою веб-квесту.
  2. Об’єднайтеся у групи.
  3. Познайомтеся із завданнями для груп.
  4. Вивчіть список ресурсів.
  5. Складіть план пошуку інформації.
  6. Досліджуйте інформаційні ресурси згідно із завданнями.
  7. Оформіть свій звіт.
  8. Ознайомтеся з критеріями оцінювання.
  9. Обговоріть результати роботи в команді.
  10. Підготуйтеся до захисту веб-квесту.

ІІІ. Організація роботи у веб-квесті

3.1. Веб-квест

  1. Проблемне запитання:
  • Як, на вашу думку, забезпечити повноцінне функціонування української мови в усіх сферах життя, мережі Інтернет, ЗМІ?
  1. Ролі:

Дизайнери настрою — спеціалісти, котрі забезпечують позитивний супровід уроку.

Кейс-технологи — професіонали, котрі опрацьовують інформацію, відбирають потрібну і, створюючи відповідні тематичні кейси, наповнюють їх відібраним матеріалом.

Мовні волонтери — добровольці, котрі прагнуть упровадження української мови в усіх галузях, агітують розмовляти українською мовою, проводять мовні акції і т.п.

Бренд-менеджери — фахівці, які пропагують певну ідею, «розкручують» її, роблять популярною на ринку.

Медійники — спеціалісти, що займаються медіа-стратегіями, медіа-плануванням, а потім медіа-баінгом на ТВ, радіо, пресі, в Інтернеті.

ІТ-фахівець — професіонал, котрий консультує з різних питань в галузі ІТ.

  1. Мета веб-квесту:
  • пропагувати використання української мови в усіх сферах життя, мережі Інтернет, ЗМІ;
  • навчитися використовувати Інтренет-ресурси для пошуку потрібної інформації;
  • виробити в учнів навички критичного мислення;
  • відшліфовувати навички роботи у програмах Proshow Producer, LearningApps, Adobe InDesign, Adobe Premiere Pro, Microsoft PowerPoint, додатках до Google диску – Google форми, RealtimeBoard.
  • виховувати прагнення до креативності, творчої самореалізації особистості;
  • удосконалювати навики створення презентацій, кейсів, реклами формату Digital signage, відеосюжетів, анкет, проектів, сторітелінгів, стартапів, постерів¸ власних веб-сторінок і сайтів.

ІV. Робота учасників веб-квесту над обраними завданнями з використанням ресурсів мережі Інтернет

  • Дизайнери настрою

Шановні дизайнери настрою! Ваше завдання не просте: вам потрібно упродовж уроку на різних етапах допомагати підтримувати оптимістичний настрій. Не забувайте про статус державної мови, тому весь матеріал, представлений вами, повинен бути українською мовою.

  • На початку уроку для створення позитивного настрою покажіть відеопритчу «Усе в твоїх руках».

Інтернет-джерела

https://www.youtube.com/watch?v=Sv_3rjndq0s&t=3s

  • Складіть оптимістичний міні-сторітелінг про роботу груп на уроці.

Інтернет-джерела

http://ua.telekritika.ua/profesija/2015-06-17/108306

http://timso.koippo.kr.ua/hmura13/dubok-tetyana-vasylivna-vykorystannya-tehnolohiji-storitelinh-na-urokah-ukrajinskoji-movy-ta-literatury

  • Кейс-технологи

Ви – дипломовані спеціалісти. Перед вами постають нові перспективи дослідження. Не підведіть!

  • Опрацюйте інтернет-ресурси, розміщуючи інформацію у відповідні кейси «Державна мова в Україні» і «Українська мова – визначальний чинник державної безпеки». Представте матеріали у вигляді презентації за допомогою програми Microsoft PowerPoint.

Інтернет-джерела

https://urist-ua.net/закони/конституція_україни/ стаття_10/

http://www.rusnauka.com/7._DN_2007/Pravo/20735.doc.htm

http://kumlk.kpi.ua/node/1509

http://oksamyt.org/publik/derzh-spava/1104-160320151

http://liber.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/6780/1/7-10.pdf

http://universum.lviv.ua/magazines/universum/2004/4/mova.html

  • Бренд-менеджери 

Ви, друзі, – не просто професіонали своєї справи. Ви справжні майстри, тому на вашу креативність ми покладаємо особливі надії.

  • Створіть рекламу на підтримку української мови у форматі Digital signage. Використайте програму Adobe Premiere Pro.
  • У Міжнародний день рідної мови о 12.00 запустіть ролики у всіх кабінетах школи. (Робота буде представлена і на уроці, і 21 лютого)
  • Зверніть увагу на те, що в мережі Інтернет уже є багато відеосюжетів, але ваша реклама має бути авторською, цікавою, оригінальною, неперевершеною і, звичайно, спрямуйте її на цільову аудиторію дітей 11-17 років (5-11 класів). Зважайте на те, що у нас багатонаціональна школа (13 національностей), тому будьте толерантними.

 Методична ремарка. Digital signage (термін не має однозначного перекладу) — це форма зовнішньої реклами, в якій контент та повідомлення відображаються на електронних екранах з метою донесення цільового повідомлення у визначене місце та визначений час.

Інтернет-джерела

https://uk.wikipedia.org/wiki/Digital_signage

https://www.youtube.com/watch?v=gwvToV5YWuI

http://prolviv.com/blog/2017/02/04/henialna-reklama-pro-ukrainsku-mov/

https://www.google.com.ua/search?q=картинки+українська+мова&rlz=1C1GGRV

  • Мовні волонтери 

Дорогі мої, ви свідомі та активні, зацікавлені у допомозі іншим, ви не байдужі до чужих проблем, відкриті, добрі, чуйні… У вас складне завдання. Я впевнена, що ви, як завжди,  творчо підійдете до його вирішення.

  • Проведіть анкетування школярів Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 з метою визначення кількості учнів, які розмовляють українською мовою і готові пропагувати її.
  • Анкети складіть за допомогою додатку до Google диску – Google форми.
  • Представте результати у вигляді інфографіки за допомогою додатку до Google диску – RealtimeBoard.
  • Підберіть цитати відомих людей про значення української мови в житті людей.
  • Створіть постер у програмі Adobe InDesign і ознайомте з ним учнів, батьків, вчителів, гостей школи в Міжнародний день рідної мови. (Робота буде представлена і на уроці, і 21 лютого)

Інтернет-джерела

http://dovidka.biz.ua/vi

http://slovokalinove.blogspot.com/2010/11/blog-post.html

http://tsitaty.blogspot.com/2010/11/blog-post_28.html

  • Медійники

Вам, медійникам, спецзавдання. Я покладаюся на ваше неординарне мислення, творчий потенціал і неабиякий хист.

  • Створіть на сайті школи мультимедійний стартап «Мова про мову».

Інтернет-джерела

https://uk.wikipedia.org/wiki/Стартап

http://itstatti.in.ua/zarobitok-v-interneti/161-startap-shcho-tse-take.html

https://biznesua.com.ua/shho-take-startap/

  • ІТ-фахівець

Шановний спеціалісте, твоїм завданням буде розмістити дослідження однокласників на сайті своєї школи, щоб інформація про визначальний чинник державної безпеки – мову – стала доступною для всіх; сприяти створенню мультимедійного стартапу «Мова про мову».

V. Представлення результатів роботи

Звіт груп. Афішування робіт.

(Звіт групи «Дизайнери настрою» у підсумку уроку)

VI. Підсумок уроку

7.1.Рефлексія.

Дизайнери настрою складають оптимістичний міні-сторітелінг про роботу груп на уроці. Візуалізують його за допомогою програми Proshow Producer у вигляді слайд-шоу.

VII. Оцінювання. Самооцінювання. Взаємооцінювання.

Додаток №2.

VII. Домашнє завдання

Групам створити завдання для повторення за темами ЗНО з української мови за допомогою програми LearningApps (вчитель скоригує відповідні теми).

Список використаних джерел

  1. Касян Л., Семенюченко О. Українознавство у навчально-виховному процесі: Основи методики викладання: Науково-методичний посібник [Для слухачів курсів підвищення кваліфікації з українознавства, вчителів ЗНЗ, методистів, студентів, викладачів ВНЗ] / МОН України; Науково-дослідний інститут українознавства. – К.: НДІУ, 2008. – 56 с.
  2. Кононенко П.П. Мова і майбутнє України // Українознавство. – 2003. – Ч. 2–3 (7–8). Кононенко П.П. Мова і майбутнє України // Українознавство. – 2003. – Ч. 2–3 (7–8).
  3. Кононенко П.П., Касіян Л.Г., Семенюченко О.В. Українознавство 5-11 класи. Програма курсу за вибором. – К., 2014. – 32с.
  4. Кононенко П.П., Кононенко Т.П. Феномен української мови. – К.: Наша культура і наука, 1999.
  5. Півторак Г. Українці: Звідки ми і наша мова.– К.: Наук. думка, 1993.
  6. Ярошинський О. Теоретичні розробки вчених Науково-дослідного інституту українознавства з проблем розвитку українознавчої науки та їх практична цінність: хроніка 2008 року // Українознавство. – 2009. – № 1. – С. 74–88.

Інтернет-ресурси

  1. Гарбовська Л. Г., Рожок І. Л., Сукач Н. В., Степаницька С. С. Авторський посібник «Веб-квест на уроках української мови та літератури як засіб активізації навчальної діяльності учнів». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/45861/.
  2. Веб-квести на уроках української літератури та мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-78D6AE495C70F/list-A863690726.
  3. Стаття 10 Конституції України.[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/ukrainianquestion/library_ua/movi.

Додатки

Додаток № 1. Анкета для учнів Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4.

1. Вкажіть Ваш вік:

А) 7-9 років;

Б) 10-14 років;

В) 15-17 років.

2. Ваша стать:

А) чоловіча;

Б) жіноча.

3. Ваша рідна мова:

А) українська;

Б) російська;

В) румунська;

Г) інша (вкажіть яка) __________.

4. Як Ви оцінюєте свій ступінь володіння українською мовою?

А) вільно володію;

Б) базові знання;

В) читаю, але говорю і пишу з труднощами.

5. Якою мовою переважно Ви спілкуєтеся:

А) в родині _____________;

Б) в школі _____________;

В) з друзями _____________;

Г) з іншими родичами _____________;

Ґ) зі знайомими _____________;

Д) з сусідами _____________;

Е) в побуті (магазин, транспорт, майстерні і т.п.) _____________;

Є) у соціальних мережах _____________.

6. Якій мові Ви віддаєте перевагу при:

А) читанні книг _____________;

Б) перегляді спектаклів _____________;

В) перегляді телепередач _____________;

Г) слуханні радіопередач _____________.

7. Чи знаєте Ви про необхідність вживання української мови в усіх сферах життя, мережі Інтернет, ЗМІ?

А) знаю;

Б) не знаю;

В) мені байдуже.

8. Чи вважаєте Ви, що в Україні необхідно спілкуватися українською мовою усіх сферах життя, мережі Інтернет, ЗМІ.

А) так;

Б) ні;

В) немає значення;

Г) мені байдуже.

9.Чи налаштовані Ви пропагувати українську мову?

А) так;

Б) ні;

В) про це не думав.

Додаток №2. Картка оцінювання (самооцінювання, взаємооцінювання, оцінювання вчителем) учнів у групі.

Оцінювання відбувається за 12-бальною системою. Бал учня виводиться як середнє арифметичне і заокруглюється на користь учня.

 

 

  • самооцінювання

 

 

  • оцінка вчителя

 

 

  • оцінювання іншим учнем у групі

 

 

  • оцінка учня за урок

 

ПІП учня – прізвище, імя, по батькові учня з групи

 

 

 

ПІП учня

ПІП учня

ПІП учня

ПІП учня

Учитель

Бал

ПІП учня

 

 

 

 

 

 

ПІП учня

 

 

 

 

 

 

ПІП учня

 

 

 

 

 

 

ПІП учня

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №3. Презентація до уроку.

1

 

docx
Додав(-ла)
Чифурко Ірина
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку