Карабаза Наталія Василівна
вчитель Млинівської філії Лохвицької гімназії №1
Урок образотворчого мистецтва у 6 класі
Морська далечінь (6 клас)
Тема уроку: Морська далечінь
Мета уроку:
формування предметних компетентностей: учні використовують термін пейзаж-марина, знають назву пейзажних творів та їх авторів; вміють передавати стан та колір води за допомогою відтінків складного кольору, передають стан природи, враження від спостережень навколишнього світу; порівнюють, навчаються образно мислити, фантазувати; усвідомлюють бажання творити прекрасне навколо себе;
формування ключових компетентностей: навчання впродовж життя, що передбачає опанування вмінь і навичок, необхідних для подальшого навчання; інформаційно-комунікаційна компетентність, що передбачає опанування основи цифрової грамотності для розвитку і спілкування; культурна компетентність, що передбачає залучення до різних видів мистецької творчості, творчого вираження особистості; вільне володіння державною мовою.
Тип уроку: комбінований
О Обладнання: зразки робіт, репродукції картин українських мариністів, таблиці, карта України, будівельна стрічка, гуаш.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
Доброго дня присутнім всім.
І дорослим і малим
Наснаги і творчості всім вам бажаю
І урок свій розпочинаю.
– А чи всі приготувались до уроку?
– А чи є у нас ліниві дітки?
– А чи всі ви любите малювати?
– Якщо у нас все з вами гаразд. Тоді вирушаємо у світ мистецтва.
– Скажіть мені, будь-ласка, а чи вірите ви у таку гіпотезу, що кожної хвилини на землі стається диво? (народжується людина, розквітає квітка, вчені винаходять якийсь новий технічний виріб)
– А що ж такого може статися у нас на уроці?
Тому візьмемо для нашого уроку девіз: «Кожна творча робота - це диво».
II. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Мозковий штурм»
- Жанр образотворчого мистецтва, в якому об’єктом зображення є природа – це…(пейзаж)
-Основним завданням в створенні пейзажу є… (передавання простору).-Для цього художники використовують…(закони перспективи).Спосіб зображення на площині предметів такими, яким ми їх бачимо в дійсності-це….(перспектива).
- Що зображають у пейзажних творах?(Краєвиди)
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Складання слів «Пейзаж», «Марина» з цеглинок Лего.
- Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати говорити про пейзаж та його види.-Пригадайте, які види пейзажів ви знаєте? Вправа «Гронування».
2. Прослуховування запису «Шум моря». (Діти заплющують очі і уявляють, що вони на морському узбережжі. Діляться своїми враженнями).
3. Складання асоціативного куща.
- З чим асоціюється слово «Море»?
(Пляж, сонце, відпочинок, хвилі, вітрильник, дельфіни, медузи).
- Ви вже, мабуть, здогадалися, що сьогодні ми будемо малювати морський пейзаж-марина, художник-мариніст.
ІV. Робота над темою уроку.
1.Природнича сторінка
- Що таке море ?
Море - це частина океану, яка заходить у сушу.
- Отож, у подорож !
а) Перегляд відеоролика про море https://www.youtube.com/watch?v=oyZVBTDiok0
- Яким воно зображене ?( трохи неспокійне )
- Які моря омивають береги України?
б) Робота з картою України
- Покажіть на карті моря , що омивають береги України.
- Порівняйте їх за площею.
2. Сприймання учнями творів мистецтва.
(Розгляд репродукцій картин українських мариністів) https://kyiv.gallery/statii/vidomi-ukrainski-khudozhnyky-marynisty-kartyny-moria.
- Зараз ми здійснимо подорож до картинної галереї українських мариністів.
- Ваше завдання: запам’ятати назви картин художника, які сподобаються найбільше.
Перед вами репродукції картин відомих українських художників.
В історію мистецтва вони увійшли, як видатні мариністи, тобто художники, що малюють морські пейзажі - марини. Художники неперевершено передавали прозору товщу води, гойдання хвиль, штормову піняву, світлі сонячні промені, що пробиваються крізь товщу води.
- Назви яких картин ви запам’ятали?
4. Словникова робота.
Марина – картина, на якій зображено морський пейзаж.
Мариніст – художник, який пише морські пейзажі.
Порівняльна характеристика картин ( різний стан моря ).
5. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем вчителя).
Фізкультхвилинка (під музику) https://www.deezer.com/ru/album/300109167
«На морі»
Хвилі бавляться та б'ються, Роблять хвильові рухи руками
Наче неслухи-хлоп'ята. перед собою, зліва направо і навпаки.
I стрибають, і сміються:
Вітер їм лоскоче п'яти. Стрибають.
Вгору, вниз і знову вгору Руки вниз — вгору, очима
Підганяє дужий вітер. слідкують за рухами.
Розгойдав він ціле море — Розводять руки в сторони,
Як же хвилям не радіти! усміхаються.
V. Практична діяльність учнів.-
- А тепер я пропоную вам уявити себе художниками.
- Наше завдання буде перетворити аркуш паперу на морський пейзаж – марину. У своїх роботах ви намалюєте лагідне море, як у віші Лесі Українки..
Поетична хвилинка.
Тиша морська
Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста
Править хтось малим човенцем, -
В'ється стежечка злотиста.
Править хтось малим човенцем,
Стиха весла підіймає,
І здається, що з весельця
Щире золото спадає. (Л.Українка )
- Яким зображує море Л.Українка ? (Тихим, спокійним, милим, ніжним).
1. Починаємо свою роботу з визначенням лінії горизонту та лінію берега моря.
2. Намітимо скелі, хмару, вітрильник (за бажанням).
3. Широким пензлем фарбуємо море та небо.
4. Тоншим пензлем зобразимо скелі, хмару, вітрильник.
- Які відтінки візьмемо для неба та моря ? ( холодні )
- Небо блакитним, а море синьо-зеленим кольором (змішайте синьо-зелені кольори на палітрі )
- Якими кольорами будемо фарбувати берег, вітрильник, скелі ?
(Звучить легка музика . Учні працюють під контролем учителя)
VI. Підсумок уроку та рефлексія
1. Аналіз та оцінювання робіт
2. Виставка дитячих робіт
- Що вчилися малювати ?
- Я дізнався…
- Я навчився…
- Мене вразило..