Урок узагальнення і контролю знань

Про матеріал
Урок узагальнення і контролю знань за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.»
Перегляд файлу

Історія України 8 клас

 

Тема: Урок узагальнення і контролю знань за темою «Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст.»

 

Мета: узагальнити вивчене і здійснити контроль знань про перебіг Національно-визвольної війни; розвивати картографічні та хронологічні навички; виховувати почуття патріотизму, дружби, взаємопідтримки, вдячності захисникам української землі.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Методи та прийоми: Урок-гра «Козаки», картографічна хвилинка, історична розминка, вправи: «Козацький герць»,  «Упізнай подію», «Упізнай героя», «Влучний постріл»,  метод «Займи позицію».

Обладнання: ілюстрації: Пам’ятник  Б. Хмельницькому, «Ікона «Покров Богородиці» (з портретом гетьмана Богдана Хмельницького), карта, картки із завданнями, картки-жетони, картки для самооцінювання.

Епіграф:

 

 «Рідко коли окремі особи так визначали хід епохальних подій, як це зробив стосовно Великого Українського повстання 1648 р. Богдан Хмельницький».

О. Субтельний

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань

Учитель. Населення українських земель мало досить об’ємну соціальну структуру. (Згадуємо соціальні верстви українського суспільства)

Після підписання Люблінської і Берестейської уній представники окремих верств населення терпіли великі утиски. Багато хто не витримував і подавався в козаки.

Потрапити на Січ було дуже складно. Для цього охочі мали пройти випробування. Сьогодні козаками будемо ми всі, тож всіх вас чекає козацький герць. Своїми знаннями ви будете доводити, що гідні зватися козаками і перебувати на Січі.

У нас два курінних, які мають сформувати свої курені. До куренів зможуть потрапити лише ті, хто пройде випробування.

ІІІ. Основна частина

1. Вправа «Козацький герць»

  1. Поясніть термін «козак»»
  2. Обов’язкова умова для того, щоб парубок чи чоловік  став козаком?
  3. Де збиралися козацькі ватаги?
  4. Звідки походить назва «Запорізька Січ»
  5. Чим займалися козаки?
  6. Чому жінок не допускали на Січ?
  7. Що найбільше цінували козаки?
  8. За що боролися козаки?
  9. Найвищий орган влади у козаків?
  10.  Як обирали гетьмана?
  11.  Як голосували козаки?
  12.  Для чого козакам давали прізвиська?

(Курінні почергово набирають козаків у свій курінь)

Учитель. Всі, хто витримав випробування  зараховуються до козацького коша. Але час навчатися  козацькій справі, ви тепер  зброєносці козацької старшини.

Як називали зброєносців козацької старшини? (Джура)

Вітаю вас у козацькому товаристві і пропоную розпочати наше нелегке козацьке життя-буття.

Рік 1647. Богдан Хмельницький втікає на Запоріжжя, в січні 1648 року без бою захоплює Запорізьку Січ і козаки обирають його гетьманом.

Чому Хмельницький не зразу поїхав на Запорізьку Січ?

Тому, що там перебувала польська залога і реєстрові козаки.

Попереду тяжка і виснажлива війна з ляхами в якій вам доведеться захищати козацькі вольності міцністю набутих знань під час дистанційного навчання. В кінці гри ми підведемо підсумок вашої активності і рівня набутих знань.

(Учні мають картки самооцінки, які заповнюють в ході гри).

Історична розминка

Курінь ім. І Богуна

  1. Як називалася війна українського народу проти Речі Посполитої? (Національно-визвольна)
  2. Коли населення України потрапило під владу Речі Посполитої?

(Після укладення Люблінської унії 1569 р.)

  1. Причини війни.

(Соціально-економічний, національний, релігійний гніт.)

Курінь Ім. М.Кривоноса

  1. Хто очолив війну за визволення?

(Б. Хмельницький)

  1. Дата початку Національно-визвольної війни

(25 січня 1648 р.)

  1. Головний результат війни.

(Створення держави Військо Запорізьке)

 

Учитель. Для того, щоб убезпечити себе від будь-яких непередбачених військових сутичок козаки перед походом і в поході мали козацьку розвідку.

  1. Вправа.  Картографічна хвилинка.

Зараз змагання між куренями на швидкість. Козаки команди по черзі за одну хвилину мають показати на карті місця важливих подій часів Національно-визвольної війни.

  • «Микитинська Січ»
  • Жовті Води (6 травня 1648 р.)
  • Корсунь (16 травня 1648 р.)
  • Пилявці (16 вересня 1648 р.)
  • Облога Львова (вересень – жовтень 1648 р.)
  • Київ, який вітав Хмельницького після перших преможних битв.
  • Зборівський договір (1649 р.)
  • Територія держави «Військо Запорізьке» за умовами Зборівського договору?
  • Берестечко (28 червня 1651 р.)
  • Територія держави «Військо Запорізьке» за умовами Білоцерківського договору?
  • Батіг (23 травня 1652 р.)
  • Жванець (5 грудня 1653 р.)
  • Переяславська рада (8 січня 1654 р.)
  1. Вправа «Влучний постріл».

Таблиця з карманчиками в яких запитання і завдання.

 

1

2

3

4

А

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

В

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

Учитель називає прізвище «козака» і витягає жетон з номером картки для «пострілу». При вірній відповіді постріл зараховується, якщо відповідь за стрільця дає команда, то стрілець вважається пораненим. За відсутності відповіді, «козак» вважається вбитим.

А 1. Хронологічні рамки  Національно-визвольної війни?

А 2. Символи влади військової старшини

А 3. Переможні  битви 1648 р. між козаками та поляками?

А 4  За яким договором під владу гетьмана переходила територія колишніх Київського, Брацлавського і Чернігівського воєводств?

Б.1 За яким договором територію Гетьманщини було обмежено лише Київським воєводством?

Б.2  Яка битва сталася у травні 1652 року?

Б 3 Збірна назва для означення всього військового товариства запорізьких козаків?

Б 4 Коли відбулися битви під Жовтими Водами, Корсунем та Пилявцями?

В 1 Цар, з яким в 1654 році  було підписано Переяславську угоду?

В.2 Коли утворилася Українська козацька держава – Військо Запорозьке?

В 3 Союзник козаків у боротьбі проти Польщі до підписання українсько-московського договору?

В 4  Соратники Б. Хмельницького?

Г 1 Яка битва сталася 28 червня 1651 року?

Г 2 Син Богдана Хмельницького?

Г 3 Необжиті осілим населенням степи між Доном, Верхньою Окою й лівими притоками Десни та Дніпра.

Г 4 Українські козаки, що перебували в 1572-1648 рр. на державній службі Речі Посполитої і вносилися в спеціальні списки (реєстри). Вони користувалися особливими привілеями за службу – одержували плату, були звільнені від податей і повинностей тощо.

 

  1. Вправа «Упізнай подію».

За уривком історичного документа, назвати про яку подію йде у ньому мова.

  1. Вони тікали без пам’яті, як хто міг і куди міг, кинувши всі свої обози з численними пребагатими статками і скарбами, залишивши їх на користь і в нагороду Хмельницькому. (Битва під Пилявцями)
  2.  Це була найбільша битва Хмельниччини між Військом Запорозьким під командуванням Богдана Хмельницького і союзним йому кримсько- татарським військом Ісляма III Ґерая, який під час битви зрадив Богдана Хмельницького і втік з поля бою. Внаслідок цього козаки потрапили в оточення, а Богдан Хмельницький, який погнався за татарами, був захоплений в полон, і тому з оточення частину військ вивів Іван Богун. (Битва під Берестечком)
  3. 15 тис. козаків Б.Хмельницького за участю кримських татар розгромили 20-тисячну польську армію Потоцького. Внаслідок перемоги була знищена урядова армія Речі Посполитої на землях «українних» (Корсунська битва)
  4.  Страшенна січа почалася. Трохи не все військо польське загинуло або потопилося у річці… Самого Каліновського було вбито, відтяли йому голову і послали Хмельницькому. Одплатили козаки за Берестечко. (Битва під Батогом)
  5. Ця перемога породила надії українського народу до виходу з-під ярма Речі Посполитої. Надбанням військового мистецтва Б. Хмельницького є застосування загону, сформованого з татарської кінноти, що прикривала головні сили козацької армії, і розгрому ворога частинами. (Жовтоводська битва)
  6.  Гетьман зі старшиною домагався, щоб посли московські присягали за царя, що він вольності й порядки України порушати не буде й ворогам її не оддасть на поталу. (Переяславська рада)
  1. Вправа «Упізнай історичну особу»

А. Виходець з дрібної шляхти українського походження. Закінчив Львівський колегіум, вільно володів польською, латинською, турецькою, французькою мовами. Служив реєстровим козаком в Чигиринській сотні. Був у турецькому полоні, з якого його викупили. У 1637 р. став писарем в козацькому війську. Пізніше стає сотником Чигиринського реєстрового полку. Скориставшись його відсутністю поляк Чаплинський привласнив його родинний хутір Суботів, до смерті забивши молодшого сина та привласнивши його дружину. Очолив національно-визвольну війну 1648-1657 рр. (Б. Хмельницький)

Б. Український військовий і державний діяч, козацький полководець часу  Хмельниччини, полковник.  З початком у 1648 році Визвольної війни українського народу  став одним із сподвижників гетьмана Богдана Хмельницького.   Відіграв значну роль у битві під Берестечком влітку 1651 року. Вивів козацьке військо  з оточення. (Іван Богун)

В. В 1647 році звільнив Б. Хмельницького з ув’язнення. Наступного року на чолі реєстрових козаків приєднався до козаків.  У 1649 році у битві під Лоєвим зупинив просування литовського війська гетьмана Януша Радзивілла в Україну. Тяжко поранений був узятий у полон, він заподіяв собі смерть.

(Михайло (Станіслав) Кричевський)

Г. В 1648 році уклав воєнний союз з гетьманом України  Богданом Хмельницьким, спрямований проти Речі Посполитої. Проте зацікавлений у тривалій війні і взаємному виснаженні України і Речі Посполитої, неодноразово порушував союз. Боячись зміцнення України, в  Зборівській битві  1649,  Берестецькій битві 1651,  Жванецькій облозі 1653 років зраджував Богдана Хмельницького. За його правління кримські загони часто нападали на Україну, брали податок.(Іслам-Гірей ІІІ)

Д.  Відіграв велику роль у битвах під Жовтими Водами, Корсунем, звільненням Чернігівщини, Поділля. Він помер від чуми в 1648 році під час облоги міста Замостя.(Максим Кривоніс )

Є. Другий правитель династії Романових.  Він сам писав і редагував багато указів і першим із російських царів став власноручно їх підписувати.  В середині 1653 під впливом інформації щодо готовності  Османської імперії прийняти Військо Запорозьке під покровительство султана  Мегмеда IV, у січні 1654, уклав двосторонню угоду щодо переходу України під зверхність Московії.

(Олексій Михайлович)

  1. Метод «Займи позицію».

Учні обирають одну із тез, доводять чи спростовують її.

1. Національно-визвольна війна 1648-1657 рр – подія, яка була глибоко закономірним явищем.

2. Національно-визвольна війна 1648-1657 рр – подія, яка була спричинена особистою образою Б. Хмельницького.

Учитель. Національно-визвольна війна 1648-1657 рр – подія, яка була глибоко закономірним явищем. Свідченням цього є численні повстання, що мали місце на Україні в  XVІ - п/п  XVІІ ст. Згадайте виступи під проводом К. Косинського,

С. Наливайка, Т. Трясила, Я. Остряниці, М. Жмайла. Невдоволення владою Речі Посполитої зростало. Потрібна була лише іскра, якою і став заклик

Б. Хмельницького до боротьби.

 «Рідко коли окремі особи так визначали хід епохальних подій, як це зробив стосовно Великого Українського повстання 1648 р. Богдан Хмельницький».  Так високо оцінив роль Б. Хмельницького в історії України відомий історик О.Субтельний. На знак подяки на Софіївській площі  м. Києва славетному гетьману встановлено пам’ятник виконаний за проектом М.Микишина. Його зображення є і на іконі Святої Покрови. Ці візуальні зображення є обов’язковими для розпізнавання для тих, хто складатиме ЗНО з історії України.

 

Підведення  результатів І туру змагань.

Виконання козацької пісні «Ми-козаки»

ІV. Тестування  (Додаток. 1)

V Підсумок.

Національно-визвольна війна завершилася для української нації поразкою: не вдалося ні створити державу в етнічних межах України, ні відстояти незалежність козацької України, хоча за досягнення політичної самостійності вона заплатила неймовірно високу ціну. Втрати від воєнних дій, голоду, епідемій, захоплення в ясир, переселень до Московії та Молдавії становили близько 65-70 % всього населення України, яке на 1648 р. сягало 4-5 млн осіб. Страхітливих руйнувань зазнали міста й села; надзвичайно великої шкоди було завдано розвитку ремесел, промислів і торгівлі. Усе це — негатив Національно-визвольної війни.

Позитивне її значення як найбільшої битви в історії української нації за незалежність ми вбачаємо в тому, що вона:

— привела до створення (вперше після загибелі в 40-х рр. XIV ст. Українського королівства) національної держави, частина якої у формі Лівобережного гетьманства проіснувала на правах автономії у складі Російської імперії до початку 80-х рр. XVIII ст.;

— зумовила появу національної державної ідеї, яка стала для наступних поколінь українців неписаним заповітом у боротьбі за незалежність;

— відіграла вирішальну роль у формуванні нової політичної еліти;

— стала потужним імпульсом для розвитку національної самосвідомості, зокрема ідеології елітарного націоналізму;

— зумовила закріплення за утвореною державою назви "Україна" й започаткувала зміну назви "руський народ" на означення "український народ";

— пробудила волю нації до самоутвердження й самовираження у формі незалежної соборної держави;

— суттєво збагатила традиції боротьби проти національно-релігійного та соціального гноблення;

— протягом тривалого часу після її завершення козаки, селяни й міщани Лівобережної України користувалися плодами її соціально-економічних завоювань (навіть матеріали Генерального опису 1765-1769 рр. зафіксували численні факти, коли селянські й козацькі поля, городи, сіножаті кваліфікувалися  як "свої власні", "свої жилі");

— служила каталізатором розвитку (переважно в Лівобережній Україні) усної народної творчості, мови, освіти, літописання, літератури тощо.

 

VІ. Домашнє завдання.  Скласти кросворд. Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1.               Сорочинська М.Н., Гісем О.О.. Історія України [Текст]: підруч. Для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України . – Тернопіль.: Навчальна книга -Богдан, 2016. – С.123-163.
  2.     https://znohistory.ed-era.com/m2/l8
  3.               https://naurok.com.ua/uzagalnennya-znan-za-temoyu-nacionalno-vizvolna-viyna-ukra-nskogo-narodu-seredini-hvii-st-71661.html
  4.               http://postup.if.ua/rol-b-hmelnytskoho-v-ukrajinskij-istoriji/
  5.               https://www.historyua.com/2018/12/17/urok-kontrolyu-i-korektsiyi-navchalnyh-dosyagnen-uchniv-iz-rozdilu-natsionalno-vyzvolna-vijna-ukrayinskogo-narodu-seredyny-xvii-st-8-klas-istoriya-ukrayiny
  6.               https://edufuture.biz/index.php?
  7.               https://www.google.com/search?
  8.               https://sites.google.com/site/svetickusnerova/istoria-ukraieni/pocatok-nacionalno-vizvolnoie-vijni-ukraienskogo-narodu-seredini-xvii-st/soratniki-bogdana-hmelnickogo
  9.               https://sites.google.com/site/vizvolnavijnahmelnickogo/hid-nacionalno-vizvolnoie-vijni
  10.          https://zno.osvita.ua/ukraine-history/tema.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Число. __________ Прізвище, ім’я учня_____________________________                           Тестові завдання підсумкової контрольної роботи з теми: Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр.

І. Рівень.( 0,5 б.)

Продовж речення.

1. Вільна озброєна людина - це____________________.

2. Перша згадка про українських козаків припадає на __________________

3. Зростання феодального землеволодіння, посилення феодального, релігійного, національного гніту, зростання зовнішньої загрози - це основні причини___________________________________________________________

 

  1.               Більшість українських земель на початку 17 ст. належала _______________________________________________________________

 

  1.               Хронологічні межі Національно-визвольної війни українського народу __________________________________________________

 

6. Держава-союзник у  Національно-визвольній війні українського народу

_________________________________________________________________

ІІ. Рівень. (1 б.)

  1.                Яка подія вважається датою початку Національно-визвольної війни?

А. Зруйнування Д. Чаплинським родинного хутора Б. Хмельницького;

Б. Утеча Б. Хмельницького з в’язниці в Чигирині;

В. Оволодіння Б. Хмельницьким без бою Запорозькою Січчю;

Г. Обрання Б. Хмельницького гетьманом Війська Запорозького.

  1.                Із яким кримським ханом у березні 1648 р. Б. Хмельницький уклав договір про воєнно-політичний союз?

             а. Хаджі-Гіреєм;  б. Девлет-Гіреєм; в. Шагін-Гіреєм; г. Іслам-Гіреєм

  1.                Коли відбулася битва під Пилявцями?

  а. 5-6 травня 1648 р.; б. 16 травня 1648 р.;в. 11-13 вересня 1648 р.; г. 5-6 вересня 1649 р.

ІІІ. Рівень. (1,5 б.)

  1.     Установіть послідовність описаних нижче подій Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої середини XVII ст.

А «Через рік після перемоги під Берестечком повністю загинуло польське військо... Того ж року господарю Василю довелося влаштовувати весілля своєї дочки Розанди з Тимошем, сином козацького гетьмана Хмеля...»

Б «Стали поляки обозом та вишикували своє військо на рівнині коло Корсуня. Того ж ранку вдарив Хмельницький зі своїм і ординським військом на поляків. Ті, недовго втримуючи свій стрій, з великими втратами відступили...»

В «То ми, великий государ, підданого нашого Богдана Хмельницького... і все наше Військо Запорозьке пожалували – веліли їм бути під нашою, царського величества, високою рукою, згідно з давнішими їх правами і привілеями...»

Г «Увесь народ, вийшовши з Києва, вся чернь вітала його. Академія вітала його промовами як спасителя народу від рабства польського, як Мойсея, вбачаючи в імені Богдан добрий знак і називаючи його Богом даний...»

 

 

Позначте відповіді:

 

А

Б

В

Г

1

2

3

4

2.. Установіть відповідність між битвою часів Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б. Хмельницького та роком, коли вона відбулася.

1 Берестецька

2 Корсунська

3 Батозька

4 Зборівська

А 1648 р.

Б 1649 р.

В 1650 р.

Г 1651 р.

Д 1652 р.

Позначте відповіді:

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

2

3

4

 

ІV. Рівень (3 б.)

  1.                                        Історичне значення Національно-визвольної боротьби українського народу проти Речі Посполитої.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загальна кількість балів__________________

Оцінка___________________

 

 

 

Додаток 2.

Складна дошка-таблиця багаторазового використання із змінними карточками на будь-яку тему. Кожна карточка має запитання і відповідь на зворотній стороні. Перед уроком історії карточки можна поміщати в карманчики. Учні мають змогу перед уроком пригадати необхідну інформацію. А на уроці дати відповіді на поставлені запитання учителя. Це стимулює учнів до ознайомлення із змістом таблиці. Для підготовки карточок-завдань варто залучати і учнів.

20210203_150936

 

 

Додаток 3.

 

Картка

самооцінювання навчальних знань учня

(Прізвище, ім’я учня)

 

Вправа

Участь

Кількість набраних балів

Козацький герць

 

 

Історична розминка

 

 

Картографічна розминка

 

 

Влучний постріл

 

 

Упізнай подію

 

 

Упізнай історичну особу

 

 

Займи позицію

 

 

Активність

 

 

Інше

 

 

Всього набрано балів

 

 

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку