Урок "Мова рідна, звучи у нашім домі!"

Про матеріал

бібліотечний урок до Дня Рідної мови

Мета: вшанування рідної мови, виховання поваги до неї, передавати з покоління в покоління слова незабутнього В.Сосюри: « Без мови рідної юначе, й народу нашого нема», які повинні для кожного з нас стати наказом-заповітом, зробити вагомий внесок у збереження і збагачення рідної мови.

21 лютого відзначається Міжнародний день Рідної мови – це ще один привід поговорити про нашу рідну мову – українську. Вивчати її, вдосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов'язок кожного українця

Перегляд файлу

                               Мова рідна, звучи у нашім домі

 

                                          ( бібліотечний урок до Дня Рідної мови )

 Мета: вшанування рідної мови, виховання  поваги до неї

 Обладнання: книжкова виставка «Наша мова солов’їна піде з нами у віки», крилаті вислови

Хід уроку:

Сценка: двоє учнів, між ними  відбувається діалог:

  • Хто ти, дівчинко маленька?
  • Доня я Вкраїни-неньки

Українкою зовуся й тою назвою горджуся

  • А по чім тебе впізнаю?
  • По вкраїнському звичаю. В мене вдача щира й сміла і відвага духу й тіла. І душа моя здорова – українська в мене мова.
  • А скажи, де край твій рідний?
  • Там, де неба круг погідний, там де сонце сяє ясне та вкраїнські діти красні. Де лани, степи безкраї, Де орел буйний літає. Де Карпат вершини високі, Де потоків дна глибокі, Де Дністер і хвилі Прута, де Дніпро – старий Славута, де високі могили, що в них голови зложили.

Мої предки в лютім бою за Вкраїну любу свою.

  • Як поможеш своєму люду?
  • Пильно все учитись буду, щоб свої мене любили, а чужі щоби цінили, щоб про мій нард питали і Вкраїну шанували. Ні маєтку, ані труду жалувати я не буду, щоб народу України помогли устать з руїни, все зумію перенести, для Вкраїни слави й честі. Господа буду благати, щоб нам дав добра дождати.

 

 Бібліотекар:     Юні друзі! Усі ви юні сини та доньки нашої рідної України. Вам належить продовжувати славний літопис її ратних і трудових справ, передавати з покоління в покоління слова незабутнього В.Сосюри: « Без мови рідної юначе, й народу нашого нема», які повинні для кожного з нас стати наказом-заповітом, зробити вагомий внесок у збереження і збагачення рідної мови. 21 лютого відзначається Міжнародний день Рідної мови – це ще один привід поговорити про нашу рідну мову – українську. Вивчати її, вдосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного українця.

 Пісня «Мова, наша мова»

   Мова, наша мова –

   Мова кольорова,

   В ній гроза травнева

   Й тиша вечорова

   Мова, наша мова –

   Літ минулих повість,

   Вічно юна мудрість,

 Сива наша совість

 Мова, наша мова –

 Мрійнику – жар – птиця,

 Грішнику спокута,

 Спраглому – криниця

 А для мене, мово

 Ти мов синє море,

 У якому тоне

 І печаль, і горе

 Мова, наша мова –

 Пісня стоголоса

 Нею мріють весни,

 Нею плаче осінь

 Нею марять зими,

 Нею кличе літо,

 В ній криваві рими

 Й сльози «Заповіту»

 

1-й учень:

                                    Рідне слово

  Ти постаєш в ясній обнові

   Як, пісня, линеш, рідне слово,

   Ти наше диво калинове,

   Кохана материнська мово!

   Несеш барінь гарячу, яру

   В небесну синь пташиним граєм

   І, спинивши там від сонця жару,

   Зеленим дихаєш розмаєм.

   Плекаймо в серці кожного гроно,

   Прозоре диво калинове,

   Хай квітне, пламенить червоно

   В сімї великій, вольній, новій.

                                                    ( Дмитро Білоус)

 

 2-й  учень:

 

   Рідна мова в рідній школі

  Рідна мова в рідній школі!

   Що бринить нам чарівніш?

   Що нам ближче і миліш,

   І дорожче в час недолі?

   Рідна мова! Рідна мова!

   Що в єдине нас злива, -

   Перші матері слова,

   Перша пісня колискова

 Як розлучимось с тобою,

 Як забудеш голос твій

 І в Вітчизні дорогій

  Говоритимем чужою?

  Краще нам німими стати,

  Легше гори нам знести,

  Ніж тебе розіпясти,,

  Наша мова, наша мати!

  Ні! В кім думка прагне слова,

  Хто в майбутнім хоче жить,

  Той всім серцем закричить:

 « В   рідній школі рідна мова!»

 І спасе того в недолі

  Наша мрія золота,

  Наше гасло і мета:

  Рідна мова в рідній школі!

 

                        (Олександр Олесь)

 

 Бібліотекар: Ви – діти великого українського народу, коріння якого сягає глибини віків. Древньою і водночас вічно молодою є наша мова: барвиста, милозвучна, чарівна, солов’їна, калинова. Для нас вона рідна, і ми зобов’язані берегти її, як зіницю ока.

 

 3- учень:

                                       Рідна мова

 

       Мова кожного народу

       Неповторна і – своя.

       В ній гримлять громи в негоду

       В тиші – трелі соловя

       На своїй природній мові

       І потоки гомонять;

        Зелен – клени у діброві

        По – кленовому шумлять

        Соловїну, барвінкову,

        Колосисту – на віки –

        Українську нашу мову

         В дар дали мені батьки

         Берегти її, плекати

          Буду всюди й повсякчас, -

          Бо ж єдина – так, як мати, -

          Мова в кожного із нас!

                                                       ( Оксана Забужко)

 

   Бібліотекар:

   Нашу мову ганьбили, нищили, забороняли, зневажали, її вважали мужицькою, але через усі ці терня вона мужньо і нескорено, бо вона – мова великого народу, бо вона дарована йому самим Богом.

 

 4 учень:

     Як довго ждали ми своєї волі слова,

     І  ось воно співа, бринить

      Бринить, співає наша мова

      Чарує тішить і п’янить

      Як довго ждали ми..

      Уклін чолом народу,

      Що рідну мову нам зберіг

      Зберіг в таку страшну негоду,

      Коли він сам стоять не міг.

 

 5 – учень:

      Наче світла музика святкова,

       Як весняна річечка жива

      Пробудилась українська мова

       Відродились батьківські слова.

 

 

Пісня « Звучи, рідна мово..» ( слова А.Демиденка, музика О.Семенова)

 

Далі слово бібліотекарю:

  Відзначаючи День рідної мови ми маємо знати, як народилися наші літери, як виникла наша писемність. Понад тисячу років  тому назад це зробив болгарський священик, вчений і просвітитель  Кирило разом зі своїм братом Мефодієм.  Алфавіт було створено у 863 році. Для створення букв скористалися візантійським алфавітом, а своє письмо назвали глаголицею. Разом вони створили два письма. У першому – глаголиці - позначки були дивно закручені, нагадували ієрогліфи, писати ними було нелегко. Довелося придумувати інші значки.

   У новій абетці позначки прості і зручні й пишуться швидко. Назвали Кирилицею. Вона склалася із сорока трьох букв. В її основі лежав грецький алфавіт. Кирилиця точно передавала на письмі звуки мови. Глаголиця мала 38 букв. У Х столітті кирилиця і глаголиця існували одночасно. Пізніше почали користуватися лише кирилицею. Так виникла писемність, якою ми зараз користуємося. Тож коли будете читати свої улюблені книги, згадуйте скільки пригод і змін довелося зазнати літерам, перш ніж вони стали такими, як зараз.

 У 16 столітті у східних словян виникло друкарство, а перша книга «Апостол» була надрукована у 1574 році Іваном Федоровим у Львові. Де і по сьогоднішній день відбуваються Свята письменників, друкарства  книги.

 6-й учень:

    Кожну літеру ціни

    Кожну літеру ціни

    Бо немає їм ціни,

    Ось відома в давнину

    Дудочка – сопілка;

    Виймеш літеру одну –

   І вже буде спілка

    Сварка йде така, що й ну! –

    Перепалка (бійка)

    Зміниш літеру одну

    Мирна перепілка

    Зміниш літеру одну

   І словечку бійка –

   І вже – леле – на сосну

    Мчить звірятко білка

    Більше прикладів не дам,

    Поміркуй – придумай сам

                                 ( Дмитро Білоус)

 

 Далі конкурс шанувальників мови

 

  1. Які алфавіти складаються з шести літер? ( Абетка, Азбука)
  2. У якому  вигуку є сто однакових звуків?  (стоп)
  3. За який приголосний звук треба «заховати» інший приголосний, щоб вистрелили разом кілька гармат?      (залп)
  4. Від яких букв (двох) стає жарко, гаряче? (Пече)
  5. Який синонім прислівника  «тепер»  не змінює свого значення, коли його прочитати справо наліво?  (зараз)
  6. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши перше слово справа наліво? (сир – рис)
  7. Що знаходиться всередині школи? (О)
  8. Що стоїть між підлогою і стелею? (літера І)
  9. Чим закінчується зима і весна? ( літерою А)
  10.  Як записати слово «робота» п’ятьма (чотирма) літерами? (праця, труд)
  11. Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Чайка)
  12. Які два займенники, написані поруч, псують дороги? (Ями)

 

Бібліотекар:

 Мова – Берегиня нашого роду і народу. Хвилююче звучать рядки «Молитви до мови» відомої української письменниці Катерини Мотрич: « Мово! Пресвята богородице мого народу!»

  З чорнозему, з любистку, м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народжена. Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу.

 Мово! Велична молитва наша!

 

 7-й учень: Коли ти плекаєш слово,

                    Мов струна воно бринить

                     Калиново, барвінково

                     Рідна мова пламенить

                      Коли мовиш, як належить –

                      Слово чисте, як роса…

                       І від тебе теж залежить

                       Мови рідної краса…

 

Бібліотекар:

 « Як парость виноградної лози, плекайте мову!» - благав нас, заповідав і наказував нам незабутній Максим Рильський.

 Ми повинні гідно виконувати цей заповіт, бо , як писав відомий мовознавець, перекладач професор Іван Огієнко: «мовне каліцтво є початком каліцтва душі». Плекаймо кожне слово рідної мови, полімо буряни у власному мовленні, делікатно підправляємо мовлення інших . Не даймо вмерти рідному слову, не забуваймо його ні за яких обставин.

 

8-й учень:

               Коли забув ти рідну мову

               Коли забув ти рідну мову

               Біднієш духом ти щодня,

               Ти втратив корінь і основу,

                Ти обчухрав себе до пня.

                Коли в дорогу ти збирався, 

                Казала мати,  як прощавсь

                Щоб і чужого научався

                 Й свого ніколи не цуравсь

                 Ти ж повернувсь, відступник сущий,

                 Прийшов під рідний небозвід,

                   Немов Іван Непамятущий,

                  Хто твій народ і де твій рід?

                  Не раді родичі обновам,

                  Чи ти обївся блекоти

                  Що не своїм, не рідним словом

                   Із матерю говориш ти?

                   Ти втратив корінь і основу,

                   Ти обчухрав себе дотла.

                   Бо ти зневажив рідну мову,

                    Ту що земля тобі дала

                    Ту, що не вбили царські трони

                        Ту, Що пройшла крізь бурі всі

                        Крізь глузи й дикі заборони

                         Й постала нам у всій красі

                          Сяйних вершин тобі не шкода,

                         Адже, набувши вищих прав,

                          Те, що дала сама природа,

                          Ти добровільно занедбав.

                                                              (Дмитро Білоус)

 

Бібліотекар: Наша мова – цілюще джерело, з якого черпають живодайну силу наші пісні, думи, легенди, наші літературні надбання. Цураючись мови материнської, ми цураємось свого роду, Бога, який дав нам цей вічний і неоцінений дар, невмираючий скарб.  Досліджуйте цей скарб – нашу мову та  вчитись її берегти.

 

  Лунає пісня «Не цурайся пісні» ( слова М. Федунця, музика В. Кравчука)  

 

 

Підготувала : Соколовська В.В завбібліотекою гімнаії «Інтелект»

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку