Урок мовленнєвого розвитку. Твір-розповідь на основі власних спостережень (5 клас)

Про матеріал
Анотація Урок мовленнєвого розвитку має на меті ознайомити п'ятикласників з вимогами до складання твору-розповіді, навчити усно й у письмовій формі зв'язно висловлювати свої думки на основі почутого та власних спостережень.
Перегляд файлу

Урок мовленнєвого розвитку. Твір-розповідь на основі власних спостережень (5 клас)

Мета: ознайомити учнів з вимогами до складання твору-розповіді; вчити усно й у письмовій формі висловлювати свої думки на основі почутого та власних спостережень, удосконалювати вміння аналізувати тексти-розповіді, викладати матеріал послідовно, логічно, дотримуючись художніх стильових ознак;  розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; підвищувати мовну і мовленнєву культуру; виховувати любов до природи.

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя

Протягом року ми ходили до віртуального лісу осені, зими, весни. Тільки з літом не зустрічались, бо це щаслива пора канікул, вашого цікавого відпочинку.

Кожна пора року має свій колір. Як ви гадаєте, який колір зими (білий), осені (жовтий), весни (зелений)? А якого кольору літо? Цікаво, скільки ж у нього кольорів?

Літо вчора я зустрів:

- Скільки в тебе кольорів?

- Не лічило я ніколи.

Запитай колосся в полі,

У берізки, квітів, річки,

У пташат, у дня, у нічки…

А найкраще -  в дітвори,

Та полічить кольори!

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про одну з найчудовіших пір року – літо, доповнимо почуте й побачене власними спостереженнями, повчимося складати тексти-розповіді.

ІІІ. Робота з мовним матеріалом

  1. Чи знаєте ви,  де межа між весною і літом?

 За календарем літо «приймає» естафету 1 червня. Насправді ж воно настає з початком цвітіння конюшини і шипшини.

Розгляд ілюстрації із зображенням веселки.

Як називається незвичне явище природи, яке можна спостерігати тільки влітку? (Веселка, райдуга)

Хто спостерігав, коли буває веселка? Яка вона, скільки кольорів у ній і які вони?

Веселка – це дуги різного кольору: червоного, жовтогарячого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового. Утворюється, коли одночасно світить сонце і йде дощ.

Ви мали завдання знайти  у тлумачному словнику визначення цього природного явища. Доповніть почуте знайденою інформацією. (Веселка - це сонячне проміння , що переломлюється в краплинах дощу.)

Розповідь учителя у супроводі відеоролика про літо.

Літо по праву вважається святом барв. Зацвітає кожна рослина. Вийдіть у поле, на подвір'я, до лісу. Придивіться до різнобарв'я квітів. Ось маки розкрили червоні капелюшки, а волошки мерехтять, наче сині зірочки, за ними визирають фіолетові дзвоники, оксамитом переливаються чорнобривці, рясно вкрили землю рожеві польові гвоздики, білі ромашки.

  1. Прослуховування аудіо запису пташиних голосів.
  2. Творче завдання.

Щоранку, ледь промені сонця ніжно торкнуться верхівок дерев, розпочинається пташиний концерт. Подумайте, спів яких пташок характеризують зазначені слова.

Цвірінькання…(горобців), скрекіт…(сороки), пересвистування…(іволг), трелі…(соловейка), спів…(вівсянки та чижа).

А тепер, скориставшись словами для довідки, доповніть описами вищезгаданих пернатих.

Слова для довідок: сіреньких, чорно-білої, жовто-золотистих, оливково-бурого, брунатної, жовто-зеленого.

ІV. Робота над загадками та приказками про літо. Усне малювання

  1. Пропоную кілька завдань, які допоможуть ще раз переконатися у розмаїтті кольорів літа та дізнатися про деякі таємниці природи.

Жовтий, соковитий,

На паличку надітий.   

(Абрикос)

Стебельце – шорстка драбинка,

У середині чорна вуглинка,

Пелюстки блискучі, як лак.

Це квітує червоний…   

(Мак)

Зверху свитка оксамиту зеленого,

А всередині – атласу червоного,

З сотнею зерняток золота чорного,

Смаку солодкого і неповторного. 

(Кавун)

В чистім полі він росте:

На високих ніжках,

В зелених панчішках,

Квіточки блакитні –

Оченьки привітні. 

(Льон)

Понад гори, понад ліс

Виріс в небо диво-міст.

Хоч знайомий дітям всім,

Та ніхто не йде по нім.

Має міст аж сім шарів

Із веселих кольорів.

Сонце сяє – міст палає,

Зайде сонце – він зникає!

Що за диво? Хто вгадає?

(Веселка)

  1. Усне малювання

Скориставшись власними спостереженнями за природою, доповніть розповідь.

У коробці було сім олівців. Намалював…олівець усміхнене сонце, а…- грозову хмару. Заступила хмара на небі сонце. Тоді взявся за роботу…олівець – і закапав із хмарки рясний дощ. Почали рости під дощем шовковиста трава та яскраві квіти. Все це постаралися…олівці. А потім олівці…кольору намалювали веселку.

V. Складання тексту-розповіді «Скільки в літа кольорів»

План

  1. Літо – різнокольорова пора року.
  2. Веселка – диво природи.
  3. Розмаїття квітів.
  4. Такі різні пташки.
  5. Барвисті метелики.
  6. Достиглі овочі та фрукти.

VІ.  Самостійне складання тексту – розповіді

VІІ. Читання та редагування творів

 

VІІІ. Підсумок уроку

 

 

Анотація

Урок мовленнєвого розвитку має на меті ознайомити п'ятикласників з вимогами до складання твору-розповіді, навчити усно й у письмовій формі зв'язно висловлювати свої думки на основі почутого та власних спостережень.

 

 

docx
Додано
14 січня 2020
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку