ПЛАН – КОНСПЕКТ
УРОКУ
З УКРАїНСЬКОї МОВИ У 5 КЛАСI
НА ТЕМУ: «УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦIЯ
ЗНАНЬ З РОЗДIЛУ «ВIДОМОСТI З СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦIї»
УЧИТЕЛЬ:
ЧЕРНЯВСЬКА ЛЕСЯ ОЛЕКСIїВНА
ЗОШ №10
ТЕМА: Узагальнення i систематизацiя знань з роздiлу «Вiдомостi з синтаксису i пунктуації»
МЕТА: Узагальнити i систематизувати основнi вiдомостi з синтаксису i пунктуації, удосконалювати
пунктуацiйнi умiння i навички; ровивати творчi вмiння самостiйно виконувати новi пiзнаваль
нi завдання; розвивати мовленнєво – комунiкативнi вмiння, спостережливiсть, кмiтливiсть,
уважнiсть, виховувати любов до рiдного слова, патрiотичнi почуття.
ТИП УРОКУ: Урок узагальнення i систематизацiї вивченного матерiалу.
ОБЛАДНАННЯ: Схема етапiв уроку, iндивiдуальнi картки
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: Урок – программа телепередач
ПРОГРАМА ПЕРЕДАЧ СТУДIї «МОВОЗНАВIЯ»
9:55 – Актуальне iнтерв’ю
10:00 – Дiлова розмова
10:05 – В гостях у казки
10:10 – Подробицi
10:25 – Контрольний пакет
10:25 – Ключовий момент
10:30 – Пiсяня на замовлення
10:35 – служба розшуку
10:40 – Рейтингова панорама
!0.45 – Домашня школа
ЕПIГРАФ: Любiть красу своєї мови,
Звучання слв, правопис слiв.
Це квiтка нiжна i чудова
Широких батькiвських степiв
(Т. Мосенко)
ХIД УРОКУ
Вчитель: Юнi друзi! Ми вивчаємо рiдну мову – духовне богатство народу. Кожен урок допома –
гає вам глибше пiзнати тонкощi мови, збагатити своє мовлення, розвивати мислення. Будбте
допитливими, оволодiвайте правильною усною i писемною формами рiдної мови. Нiколи не
соромтесь рiдного слова, пишайтесь тим, що ви – українцi.
Сьогоднi пригадаємо, що вивчили про мову.
Нехай звучить iз ваши уст чарiвне рiдне слово.
Вчiться речення складати, мудрих слiв не обминати
Звертання й дiалог сьогоднi пригадайте
Та при написаннi помилок не допускайте.
2.Повiдомлення теми i мети уроку.
Вчитель: Ми завершуємо знайомство з роздiлом «Вiдомостi з синтаксису i пунктуації» i сьгоднi
на уроцi пiдсумуємо вивчений матерiал з теми.
Завдання уроку:
Ви повиннi
знати: визначення синтаксисчних одиниць;
умiти: знаходити в текстi речення з однорiдними членами, звертанням, прямою мовою, вставними словами; розрiзняти простi i складнi речення, речення за метою висловлювання; складати складнi та простi ускладненi речення; вести дiалог; правильно ставити роздiловi знаки в реченнi»
цiнувати: красу та силу рiдної мови
Виконуючи цi завдання, ми спробуємо органiзувати нашу роботу не як звичайний урок, а урок –
программу телепередач, а наш клас уявити телестудiєю.
- Ознайомлення з программою /программа на партах/
УВАГА! УВАГА! Всiм любителям рiдного слова! В Ефiрi програма «Мовознавiя»
Нашу програму ми розпочнемо з актуального iнтерв’ю
-Робота з тлумачним словником
- Що означає слово «iнтерв’ю»? (з англ – бесiда)
-Як називається розмова двох або кiлькох осiб?
-Як називається висловлювання кожного спiврозмовника?
-Якi роздiловi знаки ставляться при дiалозi?
Сьогоднi в ролi кориспондента виступить…
Запитання:
- Що нового дiзнався, вивчаючи роздiл «Синтаксис i пунктуація»?
- Для чого вивчається цей роздiл на уроках української мови?
- Чого чекаєш вiд сьогоднiшнього уроку?
Вчитель: Щоб досягти поставленої мети, будьте уважнi, беручи участь в наступнiй програмi
Дiлова розмова
- Що вивчає синтаксис?
- Що вивчає пунктуацiя?
- Як поєднуються слова у словосполучення?
- Яке слово називається головним?
- Яке слово називається залежним?
- Що таке речення?
- Назвати головнi i другоряднi члени речення
- Чим вiдрiзняютьсяя двоскладнi речення вiд односкладних?
- Якi речення називаються поширеними?
- Якi речення називаються складними?
- Якi роздiловi знаки ставляться в реченнi з узагальнювальними словами та однорiдними членами
речення?
- Що таке звертання?
- Як видiляються вставнi слова i звертання у реченнi?
- Що таке пряма мова?
- Якi роздiловi знаки ставляться в реченнi з прямою мовою?
Вчитель: А зараз в ефiрi передача «В гостяз у казки» В нiй беруть участь учнi, якi виконували
творче завдання – складали лiнгвiстичну казку /вiдповiдь учнiв/.
Вчитель: Настав час передачi «Подробицi»
Розпочнемо з епiграфа, записанного надошцi.
А) – Виразно прочитайте епiграф. Як ви розумiєте цей вислiв? (записати в зошити)
- Якi цi речення за метою висловлювання?
- Чим ускладненi данi речення?
Б) Виконати синтаксичний розбiр речення, визначити у видiленому словосполученнi головне i
Залежне слово /робота в парах/ - /взаємоперевiрка/
- Буду я навчатись мови золотої
-Вперше рiдну мову дитина чує вiд матерi
-Вiками народ витворював свою рiдну мову
-Якщо людина байдужiє до рiдної мови, то в її душi вмирає краса рiдної землi
-Патрiотизм справжнього українця починається зi ставлення до своєї мови
-Друзi, борiться за правильнiсть I чистоту мови!
В) Творче моделювання /робота в парах/.
Доповнити речення звертанням, вствним словом, передати прямою мовою.
Мати високу культуру мови означає вмiти користуватися мовним багатством (А. Коваль)
Г) Поставити пропущенi роздiловi знаки.
Безперечно слово чемне кожному приємне
Пташку кажуть пiзнають по пiр’ю й пiснi, а людину по мовi й мислi
Слова важать багато, протее багато слiв не важать нiчого вчить народна мудрiсть
Д) З поданих слiв утворити речення, скласти текст /робота з картками/
Вчитель: Чи можна назвати складенi вами речення текстом?
У спiльному текстi ви використали простi i складнi речення, ускладнили їх звертанням, однорiни
ми членами речення, а також висловили свою любов до рiдної землi.
Пiдсумовуючи сказане, хочу запропонувати вам участь у передачi «Контрольний пакет»
Поставити пропущенi роздiловi знаки, виконати синтаксичний розбiр речення.
Україно Україно Пiсля далечi дорiг вiрне серце твого сина я кладу тобi до нiг
/iндивiдуальна робота бiля дошки/
Вчитель: Нас чекає наступна передача «Ключовий момент» /усно/
-Вiдгатати ребуси
Ключ: 1) Вiдгадане слово останнє в прислiв’ ї
«Слово до слова – зложиться ….»
2) Вiдгадане слово перше в прислiв’ ї
«…… не стрiла, а глибоко ранить»
-Пiдiбрати означення до слiв – вiдгадок
Вчитель: Наступна передача збагатить нас не тiльки красою слова, а й чудовою мелодiєю. Про
поную всiм взятии участь у передачi «Пiсня на замовлення» /виконання пiснi про мову/
- Про що ви спiвали?
- Якi речення за метою висловлювання використаннi в приспiвi пiснi?
Вчитель: Наступна передача «Служба розшуку» /вибiрковий диктант/
Вибрати слова – термiни, що стосуються теми «Синтаксис i пунктуацiя». Скласти речення з однорiд
ними членами та узагальнювальними словами.
Речення, орфограма, словосполучення, приголосний звук, фонетика, присудок, звертання, алфавiт, залежне слово, чоловiчий рiд, пряма мова, апостроф, дiалог, голоснi звуки, вставне слово
Вчитель: Наша передача пiдходить до кiнця.
- Чи задоволеннi ви результатами своєї роботи?
- З яуим настроєм залишаєте студiю?
А зараз – «Рейтингова панорама»
- Сьогоднi ви були старанними! Дякую за працю! /оцiнювання/
- I на завершення – «Домашня школа» вправа 224 /190/ - на вибiр
Творче завдання: пiдiбрати i розiграти жартiвливi дiалоги на тему «Шкiльне життя».
- До наступних зустрiчей.
Ви не сумуйте, стрiнемося знову
Хоч грудень вже холодить день при днi
Вчимося разом – отже не однi!
Зустрiнемось, поклонемося слову!
Творче моделювання
Доповнити речення звертанням:
Мати високу культуру мови означає вмiти користуватися мовним
багатством (А. Коваль)
Творче моделювання
Доповнити речення вствним словом:
Мати високу культуру мови означає вмiти користуватися мовним
багатством (А. Коваль)
Творче моделювання
Доповнити речення прямою мовою:
Мати високу культуру мови означає вмiти користуватися мовним
багатством (А. Коваль)
Завдання
Вставити пропущенi роздiловi знаки:
Безперечно слово чемне кожному приємне
Пташку кажуть пiзнають по пiр’ю й пiснi, а людину по мовi й мислi
Слова важать багато, протее багато слiв не важать нiчого вчить народна мудрiсть
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Україна, мiста, це, села, багатолюднi, i, маленькi.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Україна, це, мова, материнська, казка, мудрi, бабусина, батька, порада.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Україна, наше, минуле, славнее, це.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Я, своєю, горджусь, Батькiвщина.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Око, пшеничнi, поля, милують, житнi, та.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Чарує, красою, нас, своєю, вона.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Це, держава, прекрасна, Україна, велика.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
До, усмiхаються, сонця, соняшники, калина, червоним, спалахує,
яскраво, намистом.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Ставки, виблискують, сонця, протии, озера, та.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Україна, гори, високi, стрмкi, i, рiки.
З поданих слiв утворiть речення та зберiть текст:
Лiси, i, ягiд, дарують, багато, нам, грибiв.
Картка № 1
Виконати синтаксичний розбiр речення:
Буду я навчатись мови золотої
Визначити головне i залежне слово у словосполученнi
мови золотої
Картка № 2
Виконати синтаксичний розбiр речення:
Вперше рiдну мову дитина чує вiд матерi.
Визначити головне i залежне слово у словосполученнi
рiдну мову
Картка № 3
Виконати синтаксичний розбiр речення:
Вiками народ витворював свою рiдну мову.
Визначити головне i залежне слово у словосполученнi
витворював вiками
Картка № 4
Виконати синтаксичний розбiр речення:
Патрiотизм справжнього українця починається зi ставлення до рiдної мови
Визначити головне i залежне слово у словосполученнi
справжнього українця
Картка № 5
Виконати синтаксичний розбiр речення:
Якщо людина байдужiє до рiдної мови, то в її душi вмирає краса рiдної землi.
Визначити головне i залежне слово у словосполученнi
людина байдужiє
Картка № 6
Виконати синтаксичний розбiр речення:
Друзi, борiться за правильнiсть I чистоту мови!
Визначити головне i залежне слово у словосполученнi
борiться за правильнiсть
Завдання
Розгадати ребус:
О
Ключ: Вiдгадане слово перше в прислiв’ ї «…… не стрiла, а глибоко ранить»
Пiдiбрати означення до слова - вiдгатки
Завдання
Розгадати ребус:
А
Ключ: Вiдгадане слово останнє в прислiв’ ї «Слово до слова – зложиться ….»
Пiдiбрати означення до слова - вiдгатки