Даний захід сприяє розширенню знань учнів про багатство української мови; формуванню вміння використовувати у мовленні синоніми, антоніми, слова з переносним і прямим значенням, фразеологізми.
3 клас.
Тема. Мовний турнір.
Мета: розширити знання учнів про багатство української мови; формувати вміння використовувати у мовленні синоніми, антоніми, слова з переносним і прямим значенням , фразеологізми; розвивати мовлення, уяву, увагу ; виховувати цікавість до вивчення української мови, вчити учнів любити і шанувати рідну мову, з повагою ставитися один до одного.
Обладнання: емблеми команд «Соловейко», «Ластівка»; вислови про мову, картки із завданням, годинник.
Хід турніру
Ведучий 1: - Доброго дня!
Ведучий 2: - Здоровенькі були!
Ведучий 1: - Пані і панове!
Ведучий 2: - Добродії й добродійки!
Ведучий 1: - Раді вітати вас на нашому турнірі.
Ведучий 2: - Турнір незвичний – дивовижний!
Присвячений науці непростій.
Ведучий 1: Наука цікава, змістовна,
Багата й милозвучна.
Ведучий 2: Звичайно, це рідна мова.
Дитина 1: Рідна мова моя, поетична, пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я,
Як народу душа: щира, добра, натхненна.
Ти найкраща у світі, бо рідна моя!
Дитина 2: Бо слова твої серце уміють зігріти,
Приголубити, втішити.
Мово,рідна,ну як нам тебе не любити?
Ти весела і ніжна, неначе весна!
Дитина 3: Наша мова веселкова,
Дивна, ніжна калинова.
В ній усе – і небо, й квіти,
Рід людський, батьки і діти.
Дитина 4: Наші звичаї чудові -
Хліб і сіль на рушникові.
Запальний гопак і пісня
Так звучить, аж серце тисне.
Танець «Черевички»
Ведучий 1: - На турнірі нашім
Позмагаються команди
Голосисті «Соловейки»
І стрімкі «Ластів’ята».
Ведучий 2: Команди до турніру готові!
Команди: Готові!
Капітан № 1: Команда «Соловейки» наш девіз:
Соловейки птахи гарні
Любим дзвінко ми співати,
Рідний край і барвінкову
Рідну мову прославляти.
Капітан №2: Команда «Ластів’ята» наш девіз:
Ми маленькі ластів’ята –
Хлопці та дівчата
Любим мову українську
Прадідову й материнську.
Розпочинаємо гру. Сьогодні оцінювати ваші відповіді буде журі.
(Представляємо журі.)
Конкурс «Розминка»
Кожна команда отримує по 7 запитань. За правильну відповідь – 1 бал.
Запитання.
1. Яка українська письменниця народилася 1871р. в м. Новоград-Волинському? (Леся Українка)
2. Автор казки «Лис Микита». (Іван Франко).
3. Як називають Тараса Григоровича Шевченка в народі? (Кобзарем.)
4. Автор слів гімну України? ( Павло Чубинський.)
5. Слова, близькі за значенням. (Синоніми.)
6. Слова, протилежні за значенням. (Антоніми.)
7. Частина слова без закінчень. (Основа.)
8. Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс.)
9. Слово або кілька слів, об’єднаних єдиним змістом. (Речення.)
10. Назва предмета.(Іменник).
11. Скільки в українській мові відмінків? (7).
12. Найліпший друг іменника… (прикметник).
13. Які іменники пишуться з великої літери? (Власні.)
14. Який відмінок не відповідає на запитання? (Кличний)
2. Конкурс «Антоніми».
Прослухайте вірш. Спробуйте «впіймати» якнайбільше пар антонімів.
З братом я живу у парі.
Та не в злагоді, у сварі.
Робимо все навпаки.
Я збираюся лягати,
Брат лише почав вставати.
Я почну відпочивати,
Він рушає працювати.
Як він може веселитись,
Коли мушу я журитись?
Я стою, а брат біжить.
Як нас люди звуть, скажіть?
А. Свашечко
До поданих словосполучень доберіть антоніми.
Завдання команді №1.
Сухі дрова – (мокрі дрова).
Сухе харчування – (гаряче харчування).
Сухий переказ – (художній переказ).
Завдання команді №2.
Легкий пух – (важкий пух).
Легке завдання – (складне завдання).
Легке покарання – (тяжке, жорстоке, суворе покарання).
3. Конкурс «Фразеологічна розминка.»
Змагання між командами.
І команда називає фразеологізм, а ІІ команда пояснює його значення.
Вертітися під ногами – заважати.
З жиру казитися – вередувати.
Накивати п’ятами – втекти.
Робити з мухи слона – перебільшувати.
Тримати язик за зубами – мовчати.
Танцювати під чиюсь дудку – підкорятися.
Пісня і танець «А ми любимо читати »
4. Конкурс «Синонімічна стежина.»
а) Дібрати якнайбільше синонімів за 1 хвилину.
(Групова робота.)
І команда – до слова «іти».
ІІ команда – до слова «завірюха».
б) З’єднай правильно.
Які вислови з правого стовпчика є синонімами до висловів з лівого?
І команда
Ламати голову - не звертати увагу.
Золоті руки - напружено думати.
Дивитись крізь пальці - майстер на всі руки.
ІІ команда
Душа в душу - кіт наплакав.
Крапля у морі - точити теревені.
Чесати язика - дружно.
5. Скласти і записати розповідь за початком і планом текст.
Кошеня
Зима. На вулиці сильний мороз. Марійка поспішає додому. Вона біжить сходами. Раптом чує жалібне нявчання….
План
Марійка поспішає.
Знахідка
Нові турботи.
Найкращі друзі.
Гумореска «Кухлик»
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці.
Має гроші – не мина
Жодної крамниці.
Попросив він: «Покажіть
Кухлик, той, що скраю».
Продавець :»Што? Чего?
Я не понімаю?!»
- Кухлик, люба, покажіть,
Той що збоку смужка.
- Да какой же кухлик здесь,
Єслі єто кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
- В Україні живете
Й не знаєте мови…
Продавщиця теж булла
Гостра і бідова.
- У меня єсть свой язик,
Ні к чему мнє мова!
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має бідна язика
І не знає мови.
Павло Глазовий
Конкурс «Найспритніший»
- «Кожна пригода – до мудрості дорога» - говорить українська народна при казка. Зараз вам потрібно зібрати всю увагу, кмітливість, наполегливість.
У вас кілька фігур, поділених на клітинки. До кожної клітинки вписано літеру. Складіть з цих фігур прямокутник 4кл.x 9кл. Коли закінчите, спробуйте прочитати народне прислів’я.
І команда : Життя навчає тебе, і ти навчайся все життя.
ІІ команда : Пташка красна пір’ям, а людина – знаннями.
І команда
Ж |
И |
Т |
Т |
Я |
Н |
А |
В |
Ч |
А |
Є |
Т |
Е |
Б |
Е, |
І |
Т |
И |
Н |
А |
В |
Ч |
А |
Й |
С |
Я |
В |
С |
Е |
Ж |
И |
Т |
Т |
Я. |
|
|
ІІ команда
П |
Т |
А |
Ш |
К |
А |
К |
Р |
А |
С |
Н |
А |
П |
І |
Р’ |
Я |
М, |
А |
Л |
Ю |
Д |
И |
Н |
А |
- |
З |
Н |
А |
Н |
Н |
Я |
М |
И. |
|
|
|
7. Конкурс «Хто більше»
Команди по черзі називають прислів’я про мову, слово.
8. Конкурс капітанів.
Кожен капітан повинен назвати за 1 хвилину, як найбільше письменників України.
Пісня «Чарівні слова.»
Вчитель: Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза, джерело,
Мова – це наша світлиця,
Вона – як добірне зерно.
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть.
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть!
Федір Пантов
Підсумок турніру.
1