УРОК-ПОДОРОЖ
Тема. Мозаїка з паперу. Основні прийоми роботи й послідовність виконання мозаїки. Виготовлення мозаїки з паперу.
Практична робота. Виготовлення мозаїки з паперу.
Об’єкт праці. Мозаїка з паперу.
Мета: поглибити знання учнів про мозаїку; розкрити основні прийоми роботи й послідовність виконання мозаїки; навчити виготовляти мозаїку з паперу; виховувати старанність, точність, акуратність у роботі; розвивати образне мислення, уяву, образну пам'ять.
Матеріали та інструменти. Картон-основа, кольоровий папір, олівець, клей ПВЛ, пензлик, зразки виробу. Мультимедійна презентація «Мозаїка», станції.
Хід уроку
Будемо уважні і старанні всі.
Сядемо рівненько на місця свої.
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось — не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати
- Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
Такий цікавий світ безмежний,
багато в нім загадок є ...
шо хочеться його пізнати, —
він стільки радості несе!
І діти прагнуть розгадати і вивчити у світі все.
Н. Красоткіпа
— Чи прагнете і ви розгадати і вивчити все у світі?
— Тоді сьогодні казковий Майстер Папірчик познайомить вас з давнім мистецтвом, яке виникло ще в античну епоху. А дізнатися його назву ви зможете, якщо виконаєте ось це цікаве завдання:
Робота в групах. Кожний учень має шматочок мозаїки, для того щоб дізнатися тему уроку діти мають скласти свою мозаїку.
ІV. Вступна бесіда (Станція «Загадкова»)
— Мозаїка — зображення чи візерунок, виконані з кольорових каменів, керамічних плиток, пілону, скла, паперу тощо.
Мистецтво мозаїки виникло в античну епоху. Широко застосовувалось при оздобленні храмів, інших громадських будівель. Прикладами художньої довершеності мозаїки середньовічного мистецтва па теренах України с мозаїчна підлога в Десятинній церкві (10 ст.), настінні мозаїки у Софійському соборі (11-12 ст.) у Києві.
(Розповідь супроводжуються демонстрацією кадрів мультимедійної презентації.)
У радянські часи виникла так звана «монументальна мозаїка» як окремий вид мистецтва.
Перші античні мозаїки із необробленої гальки були знайдені в Коринфі і відносяться до 5 ст. до н.е.
У древньому Римі мозаїкою прикрашалися підлоги і стіни палаців. Римська мозаїка виготовлялася із дрібних кубиків дуже міцного скла-смальти.
Мозаїка викладається зі шматочків матеріалу, які мають просту геометричну або складну вирізану за шаблоном, форму і закріплюється в шарі вапна, цементу, воску.
Мозаїка використовується також для оздоблення творів декоративно-прикладного мистецтва та предметів побуту.
Відродився і розвивається інтерес до мозаїки з бісеру.
Мозаїка з паперу виконується з вирізаних чи обривних шматочків паперу, імітує мозаїку із кольорової гальки, скла керамічних плиток, пластмаси.
У мозаїці з паперу можна використовувати більше кольорів і відтінків тому вироби виходять більш живописними. Красу і багатство кольорових сполучень доповнюють живі, гнучкі лінії, у які вибудовують кольорові шматочки.
V. Розгляд зразка виробу. Аналіз робіт.
— Під час роботи потрібно уникати помилок
Зробити мозаїку - це не значить заповнити кольоровими шматочками намальовану форму. В одних місцях шматочки розташовані хаотично, а в інших - занадто рівно й одноманітно. У таких аплікацій немає краси ліній, відтінків кольору.
Майстри так не працюють!
— Мозаїку з паперу робимо так:
Продовжуємо заповнювати контур, залишаючи між шматочками паперу невеликі проміжки.
VII. Планування наступних трудових дій. Відбір матеріалів та інструментів.
VІII. Правила техніки безпеки та гігієни праці.(Станція «Безпечна»)
Інструктор з правил техніки безпеки та гігієни праці зачитує пам’ятку. Правила роботи з клеєм
ІX. Самостійна робота учнів. (Станція «Творча»)
Під час самостійної роботи вчитель стежить за тим, як діти виконують завдання, виправляє помилки, дає поради, вказівки, допомагає в роботі окремим учням.
Фізкультхвилинка.
Горобцям не до науки,
Ох, давно вже терплять муки.
Затекли і ніжки, й крила,
Горобчиха зве до діла:
— Ану, славні малюки,
Стали струнко, мов грибки,
Крила вгору піднімайте,
Ними добре помахайте,
Головою покрутіть,
Ніжками потупотіть,
Навкруг себе оберніться,
Швидше, швидше, не лініться.
Стане легко і добре враз,
Відпочинете гаразд.
Х. Оцінювання виробів. Прикріплення яблук до дерева.
При оцінюванні вчитель звертає увагу на розташування шматочків паперу, на чіткість ліній, відтінки дібраних кольорів, акуратність.
XI. Підсумок уроку.
— Що нового ви дізналися на уроці?
— З яких матеріалів виготовляють мозаїку"?
— Для чого використовують мозаїку?
— У вільний час створіть пейзаж у техніці обривної мозаїки.
— Майстер Папірчик дуже задоволеній вашою роботою.