Урок музичного мистецтва №32 в 6 класі "Українська симфонічна поема"

Про матеріал
Розробка уроку до підручника Кондратової Л.Г. " Музичне мистецтво 6 клас" №32. Знайомить учнів з особливостями жанру симфонічної поеми та характерними ознаками поеми як жанру симфонічної музики, розглянути твори симфонічної музики, присвячені темі війни, ознайомити з творчістю композитора С. Людкевича. Учні отримують випереджувальні завдання по групам: Читці, Літературознавці, Музикознавці, Історики, Художники.
Перегляд файлу

КЗ « Некрасовський ліцей» Якушинецької сільської ради Вінницької області

Українська симфонічна поема

Урок музичного мистецтва №32 в 6 класі

 

 

Савченко Тетяна Терентіївна

17.05.2018

 

 


УРОК 32

Тема. Українська симфонічна поема

Мета.

  • Ознайомити з особливостями жанру симфонічної поеми та характерними ознаками поеми як жанру симфонічної музики, розглянути твори симфонічної музики, присвячені темі війни, ознайомити з творчістю композитора С. Людкевича.
  • Розвивати вміння учнів уважно слухати симфонічну музику та надавати характеристику засобам виразності твору, знаходити взаємозв’язок між сюжетом та змістом літературної основи музики та характерними засобами музичної виразності твору, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати ритмічний слух, пам’ять , вміння виразно виконувати пісню під фонограмний супровід.
  • Виховувати інтерес до слухання класичної симфонічної поеми, творчості українського композитора С. Людкевича та виконання пісень воєнної тематики.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація +відео, портрет композитора С. Людкевича.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру симфонічної поеми, фантазії, особливості композиційної будови (форма) поеми, фантазії.

Випереджувальне завдання для учнів: опрацювати та підготувати інформацію по 32 уроку згідно груп: «Літературознавці», « Історики»,  Музикознавці», « Художники», «Біографи, « Читці»

Твори, що вивчаються на уроці:

  • С. Людкевич. Симфонічні поеми «Дніпро» та «Пісня юнаків».
  • На безіменній висоті» (слова М. Матусовського, переклад Д. Луценка, музика В. Баснера).

Хід уроку

1. Вхід під пісню В. Баснера. Організаційний момент.

2. Мотивація до навчання.

- Сьогодні ми присвятимо урок пам’яті героїв Другої світової війни. Пропоную вам ознайомитись із симфонічними творами воєнної тематики.

Робота групи « Читці»

Читання вірша « Салюти миру» В. Симоненко

- Метод « Асоціативний кущ»

 Учнів поділити на ІІ групи. Кожна група за 3 хвилини має написати якомога більше слів пов’язаних з подіями ІІ світової війни.

Доповідачі з кожної групи зачитують почергово слова, які не мають повторюватися.

3. Пояснення нового матеріалу.

Робота групи « Літературознавці»

У літературі поема — це ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери (переважно головних героїв), а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських роздумів та переживань.

Робота групи «Музикознавці»

Симфонічна поема зазвичай має одну частину, складену за програмою літературного, живописного, філософського чи історичного походження. Засновником цього жанру вважається видатний угорський композитор Ференц Ліст, який написав 13 симфонічних поем.

Робота групи «Історики»

Поява та розвиток цього жанру тісно пов’язані з ідеєю синтезу мистецтв, а також ідеєю значення мистецтва як важливого виховного та просвітительського чинника, що були поширені в епоху романтизму .

Робота групи «Музикознавці»

Симфонічній поемі властивий вільний розвиток музичного матеріалу, що сполучає різні принципи формоутворення, найчастіше сонатність і монотематизм із циклічністю й варіаційністю. Після Ф. Ліста в цьому жанрі працювали К. Сен-Санс, Б. Сметана. А. Дворжак, Р. Штраус, С. Рахманінов та інші.

Музичний словничок

Симфонічна поема — жанр симфонічної музики, одночастинний твір для симфонічного оркестру з програмою літературного, живописного або (рідше) філософського чи історичного походження.

 

Робота групи «Біографи»

Біографія композитора  Станіслав Пилипович ЛЮДКЕВИЧ (1879—1979)

Український композитор, музикознавець, фольклорист, педагог.

Доктор музикознавства (1908). У його творчому доробку є опери, симфонічні та фортепіанні поеми. У цих творах композитор постає перед нами як митець, який намагається осягнути всі глибини суперечності життя, віддати належне його трагедійності та водночас залишити за собою право на просте і здорове сприйняття, на сковородинську філософію любові, на соковиту козацьку іронію та м’яку усмішку щасливої людини, закоханої в цей недосконалий світ...

Виконання творчого завдання. Група « Художники»

  • С. Людкевич . Симфонічна поема “ Дніпро ” присвячена подіям Великої Вітчизняної війни , а саме форсування річки Дніпро в вересні - жовтні 1943 року.  Ці події  дуже добре показано на діорамі в м. Дніпро .
    До 30-річчя Перемоги народу у Другій Світовій війні 1939-1945 років (1975 г.) в  м.Дніпрі відкрито унікальний пам'ятник - діорама «Битва за Дніпро в районі Військове-Вовніги ». Цей твір створено майстрами батального живопису ордена Червоної Зірки студії військових художників імені М.Б.Грекова, заслуженими художниками РРФСР Миколою Яковичем Бутом і Миколою Васильовичем Овечкіним. Цільнотканим полотно площею 840 квадратних метрів розміщено в спеціальному приміщенні, за проектом архітектора В.А.Зуева.
  •  Візьміть кольорові олівці та створіть на папері образи, які підказала вам музика

Перегляд відео . Музичне сприймання. С. Людкевич. Симфонічні поеми «Дніпро» та «Пісня юнаків».

  Аналіз музичних творів за допомогою « Словничок для учнів з музичного мистецтва» та таблиці « Засоби музичної виразності»

  • Розкажіть про свої враження після прослухання музичних творів для оркестр;.
  • Пре що розповідають ці твори? Як вони пов’язані з війною?
  • Розкажіть про засоби виразності музичних творів.
  • Який із цих творів вас вразив найбільше? Чим саме?

Ритмічна вправа « Луна»

- Один учень прихлопує невелику ритмічну вправу . а весь клас має її повторити.

- По бажанню один з учнів класу виходить до дверей і обертається до класу і до дошки спиною. Другий учень класу по бажанню  на дошці записує ритмічну вправу, яку інші учні повинні відхлопати.  Потім вправа з дошки витирається, учень біля дверей обертається і повинен цю вправу проплескати, а потім записати на дошці.

Вокально-хорові вправи. Виконуємо пісню.

«На безіменній висоті» (слова М. Матусовського, переклад Дм. Луценка, музика В. Баснера).

Спробуйте заспівати соло під фонограму.

А тепер заспіваймо усі разом пісню під фонограму. Розучуємо другий куплет пісні. Виконання пісні сольно, групою, хором.

Робота групи « Читці»

Квіти пам’яті

Квіти — на граніті, на броні.

Сонце усміхається мені.

Поруч з ветеранами стою,

Наче клятву пам’яті даю.

Ветерани в світлій сивині,

А на грудях сяють ордени.

Пам’ять серця...

Пам’ять сивини...

Пам’ять тих, що не прийшли з війни.

Пам’ять — наче квіти на броні...

Сонце усміхається мені.                                                  М. Сингаївський

11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. Метод « Мікрофон»

  • Розкажіть, про який музичний жанр ми дізналися на уроці.
  • Хто написав симфонічні поеми, які ми слухали?
  • Про що розповіли вам ці твори?
  • Які засоби виразності застосував композитор для створення картин війни за допомогою симфонічного оркестру?
docx
Додано
11 січня 2022
Переглядів
2893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку