Урок музичного мистецтва 7 клас

Про матеріал
Урок музичного мистецтва 7 клас Тема: Розвиток образів у різних видах мистецтва: в літературі та музиці.
Перегляд файлу

Урок музичного мистецтва 7 клас

 

Тема: Розвиток образів у різних видах мистецтва: в літературі та музиці.

Мета уроку: Ознайомити учнів з розвитком образів у різних видах мистецтва: в літера турі та музиці. Розучити пісню «Розпустили кучері дівчата».

 

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці, ми познайомилися з музично-драматичними образами симфонії. Як  вам відомо, існують образи, що знайшли своє відображення в різних галузях мистецтва. Що це за образи?

III Мотивація навчальних знань

В усі часи існував та існує найпривабливіший образ для художників, поетів, композиторів, скульпторів. Це почуття надихає людину перероджуватися, змінювати на краще своє життя, надихає на великі справи та самопожертву. Ідеться про образ кохання! Саме коханню присвячено багато творів у всіх видах мистецтва.

Світ глибоких почуттів, пристрасне й вірне кохання, затьмарене тягарем родової ворожнечі, становить драматургію трагедії "Ромео і Джульєтта" Вільяма Шекспіра. Саме темі кохання, високому і чистому почуттю, присвячували багато митців свої творіння у різних видах мистецтва. Бо лише закохана людина може розкритися най­повніше, несучи світу доброту, ніжність, відданість, відважитись на великі справи та самопожертву.

 

IV Повідомлення теми уроку

Сьогодні ми розглянемо на прикладі трагедії Шекспіра «Ромео і Джульєтта» розвиток образів у різних видах мистецтва.

V Вивчення нового матеріалу

Ромео та Джульєтта - найпопулярніші образи, створені талановитим англійським драматургом Вільямом Яспіром 400 років тому.

Події трагедії розгортаються в італійському місті Верона. Затята ворожнеча розділила два старовинні роди - сім'ю Монтеккі, до якої належав Ромео, та сім'ю Капулетті, до якої належала чарівна Джульєтта. Багаторічне протистояння між цими сім'ями стало перепоною для чистого й вірного кохання Ромео та Джульєтти. Закохані трагічно загинули.

Зворушлива і трагічна історія кохання Ромео та Джульєтти стала основою багатьох мистецьких творів. Це, наприклад, скульптура французького скульптора Огюста Родена, драматична симфонія Гектора Берліоза, опера Шарля Гуно, увертюра-фантазія Петра Чайковського, балет Сергія Прокоф'єва та багатьох інших. Лише опер на цей сюжет написано 14.

Цю зворушливу тему з великою художньою силою втілено в балеті С. Прокоф'єва "Ромео і Джульєтта" та увертюрі-фантазії з такою ж назвою П. Чайковського, котрий сконцентрував увагу на основних подіях трагедії: ворожнечі сімейств Монтеккі та Капулетті, поетичному коханні Ромео і Джульєтти та трагічній загибелі закоханих. Викладення та розвиток, зіткнення та боротьба образів становить музичну драматургію твору. Музична форма, в якій написано увертюру-фантазію — сонатне алегро.

Російський композитор Петро Ілліч Чайковський народився 25 квітня 1840 року на Уралі у м. Воткінську. Закінчив Петербурзьку консерваторію, займався педагогічною діяльністю та писав музи­ку. Найулюбленішим його жанром була опера. Разом з тим важли­ве місце у творчості П. Чайковського посідає симфонічна музика.

Майже щороку композитор по декілька місяців жив в Україні, тому добре знав та широко використовував у своїй творчості укра­їнський музичний фольклор.

Написав 9 опер ("Пікова дама", "Євгеній Онєгін", "Черевички", "Мазепа"та ін.), З балети ("Лебедине озеро", "Лускунчик", "Спляча красуня'), 6 симфоній, 4 фортепіанні та один скрипковий концер­ти, багато оркестрових творів (увертюра-фантазія "Ромео і Джульє­тта", "Італійське капричіо'), фортепіанні твори, романси та пісні

Як    же    втілена    геніальна    трагедія    Вільяма    Шекспіра    в    програмовій  увєртюрі-фантазії  Петра  Чайковського?  Невже  можна викласти трагедію  мовою  симфонічної музики?

Виявляється, можна. Хоча жанр програмової увертюри не передбачає розкриття  подій сюжету та втілення образів усіх дійових осіб, композитор узагальнено висвітлив в  увертюрі основну ідею тіітературного твору та привернув увагу до основних образів.

Прослухайте два уривки з трагедії Шекспіра і визначте образи, що втілені в кожному з них.

Уривок перший. Герої: Ромео та Джульєпа. Джульєтта:

Як ти зайшов сюди, скажи, навіщо?

Як міг ти перелізти через мур?

Адже високий він і неприступний.

Згадай-но, хто ти: смерть тебе спіткає,

Як з наших хто тебе застане тут. Ромео:

Кохання принесло мене на крилах,

І не змогли цьому завадить мури;

Кохання може все, і все здолає, -

Твоя рідня мені не перешкода Джульєтта:

Хто показав тобі сюди дорогу? Ромео:

Моя любов! Вона мене навчила,

Дала мені пораду, я ж за те

Позич ив їй очей, я не моряК

Та будь від мене ти хоч так далеко,

Як щонайдальший берег океану,

Я б зважився такий здобути скарб! Джульєтта:

Мене ти любиш? Знаю, скажеш: «Так...»

Тобі я вірю, з мене досить слова.

О, не клянись! Зламати можна клятву:

Недурно ж кажуть, що з любовних клятв

Сміється сам Юпітер!

Послухайте другий уривок із трагедії Шекспіра, визначте образи, що втілені в ньому.

Герої: Тібальд (брат Джульєтги) та Меркуціо (друг Ромео).

Тібальд: Добридень вам, сеньйоре! Я хочу вам сказати слово!

Меркуціо: І тільки слово? Додай до цього слова ще й удар.

Тібальд: Я готовий, сеньйоре, якщо ви дасте Мені до цього слова

Меркуціо: О, ти, потворо, підла і ганебна!

Тібальде, щуролове! Гей, виходь!

 Тібальд: До ваших послуг я, сеньйоре!

Перший уривок утілює образ кохання. Ми чули розмову закоханих Ромео та Джульєтги. Другий уривок утілює образ ворожнечі, ненависті, нетерпимості. І здається, наче ми почули брязкіт шпаг, побачили криваву розв'язку, якою закінчується ця розмова.

Отже, перед нами було четверо героїв, але два образи. Це й не дивно, адже Чайковськии в увертюрі-фантазії - передав образ ворожнечі родів Монтеккі та Капулетті й образ кохання Ромеота Джульєтти.

Увертюра-фантазія написана в сонатній формі; з експозицією, розробкою та репризою. Почнемо з експозиції - з розгорнутого вступу, музична тема якого повторюється двічі. Потім прозвучать головна та побічна партії,

Прослухайте увертюру-фантазію "Ромео і Джульєтта" П. Чайковського.

В цій увертюрі відображено дуже важливі особливості музики: напружений драма­тизм і яскравий контраст музичних тем, що характеризують цілковито-протилежні образи.

Експозиція , а саме: вступ, головну та побічну партії. Визначте, які три образи передав композитор. Петро Чайковський Увертюра-фантазія «Ромео і Джульєтта». Експозиція

Аналіз прослуханого твору

Тривалий, розгорнутий вступ, що повторюється двічі, передає загальний колорит міста та часу подій. Він зображає єдиний в увертюрі образ конкретного персонажа - партнера Лоренцо (священика, який допомагав закоханим). Ми ніби чуємо, як Лоренцо починає розповідати прекрасну й печальну історію, що відбулася на його очах. Тема викладена акордами, що створюють враження звучання церковного хоралу. Звучання поодиноких кларнетів і фаготів перериває скорботне звучання скрипок і альтів.

Головна партія нагадує Тібальда та Мєркуціо - образ ворожнечі та ненависті. Зловісну картину бою створюють квапливий рух струнних, енергійна, поривчаста мелодія, різкий ритм, раптові синкоповані удари всього оркестру з помітним виділенням металічного тембру тарілок, різкі гармонії.

Побічна партія - це образ кохання, нічим не затьмарений, приємний і чарівний. Наспівна й мелодійна тема стала у світовій музиці ідеалом вічної краси кохання. І знову в основі музичної драматургії лежить конфлікт образів.

Демонстрація пісні «Розпустили кучері дівчата». Образ кохання - найулюбленіший у народному мистецтві. В українській народній музиці є навіть жанр, що оспівує кохання, ліричні пісні. Вони численні, багаті прекрасними мелодіями. «Розпустили кучері дівчата». Українська народна пісня

 Розучування пісні «Розпустили кучері дівчата».Караоке.

VI Рефлексія

Багатющі виражальні можливості втілені в барвистій палітрі сучасного симфонічно­го оркестру. Він може передати таке різноманіття співзвуччя, що недоступні людсько­му голосу. Завдання оркестровки полягає у "домалюванні" тих рис, яких немає і не може бути у вокальній мелодії. Оркестровка — це втілення композитором музичного образу за допомогою тембрів музичних інструментів.

Наче видатні живописці, на полотнах яких оживають фарби природи, композитори блискуче володіють чарівними барвами звукових тембрів. Сувора інструментовка Бет-ховена, Брамса, яскраво-блискучий оркестр Глінки, Бізе, Римського-Корсакова, Шос-таковича чи Хачатуряна, ніжні оркестрові тембри Дебюсі, Барвінського чи Скорика дуже вдало передають основні ідеї та образи музичних творів.

VII  . Підведення підсумків уроку

Мистецький твір завжди будують на розвитку образів. Наприклад, образи Ромео та Джульєтти, їх розвиток складають композицію трагедії Вільяма Шекспіра, а конфлікт між ворожнечею і коханням - музичну композицію увертюри-фантазії Петра Чайковського.

     Формування загально культурних компетентностей учня передбачає, насамперед, формування розширених світоглядних уявлень,  відкриття раніше невідомого,  для  глибшого  розуміння вже відомого, а також пізнання дороговказів на шляху до особистісно-ціннісної орієнтації серед запропонованого  на сучасному етапі розвитку людства.

 

doc
Додано
13 січня 2021
Переглядів
994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку