Урок музичного мистецтва

Про матеріал
Урок музичного мистецтва в 6 му класі. Передбачає віртуальну подорож мистецькими та сакральними закладами.
Перегляд файлу

Музичне мистецтво 6-й клас.

Тема : ПОДОРОЖ У СВІТ МИСТЕЦТВА

Навчальна мета: Закріпити поняття висоти звуків, ознайомити дітей  з оперою, балетом, народними інструментами світу, та України зокрема, сакральним хоровим мистецтвом.

Розвиваюча мета: розвивати вміння сприй­ми навколишній світ через призму музики, творче мислення; вчити спілкуватися з однолітками та дорослими. Розвивати вокально-хорові навички, артистичні здібності; активізувати музичне мислення дитини, спираючись на зв'язок музики з життям.

Виховна мета: розширити і уточнити уявлення учнів про правила культурної поведінки в громадських місцях:  театрі, кінотеатрі, музеї, храмі;

Тип  уроку: урок-екскурсія.                                                 

Обладнання:

1. ПК для кожного учня.

2. Відео запис Літургії.

3,Відео запис опери та балету.

4,Відео запис німого кіно.

5. Дзвіночки. Малюнок квітки дзвіночка.

ПЛАН УРОКУ

1.Організація класу.

2.Повідомлення теми і мети уроку

3.Аналіз погоди за минулий тиждень

4.Екскурсія до храму.

5.Екскурсія до театру

6.Екскурсія до кінотеатру.

7.Екскурсія до музею народних інструментів.(з використанням комп’юторної програми «Chelesta»

8.Підсумок уроку.

9.Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

I. Організація класу.

Першими за парти сядуть ті , у кого є братик або сестричка; потім ті, у кого живе собака або котик; потім ті, хто разом з усіма буде уважним на уроці.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Пропоную здійснити заочний похід до театру, храму музею, кінотеатру. Ми маємо навчитися правил поведінки.

III. Аналіз погоди за минулий тиждень.

-Перш, ніж вирушити в дорогу, доцільно визначити,  яка ж погода за вікном.

  • Яка пора року настала?
  • Як змінилася погода за останній тиждень?

- Яких днів було більше: ясних, похмурих чи хмарних?

 - Які опади були минулого тижня?

 - Чи були інші явища?

-Отже, в путь. Погляньте навкруги. Що змінилося в природі з приходом осені?

Екскурсія до храму.

У мандри  сьогодні нас звуки покличуть

Чарівні, чудові і просто незвичні.

прислухайтесь, діти. Де звуки ці чули?

Звучать церковні  дзвони

 "Чи  впізнали ви ці звуки?

Де ви їх чули?

Погляньте на ці дзвіночки і послухайте, як вони зву­чать. Як ви гадаєте, який з них видає найвищий звук? (Найменший.) Розмістіть їх на      музичних сходинках.

Існує така легенда.

Колись дуже давно жив в Італії чоловік. Служив він у храмі. Та ось біда: люди проходили мимо храму — всі поспішали у своїх справах.

Якось наснилося старенькому, що ангел будить його: «Прокидайся, а то на службу запізнишся». Розплющив очі — і бачить ангела, а в руках у того квіточка — голу­бий дзвіночок. Ось така (показує малюнок). І вирішив він тоді виготовити великий дзвін і повісити на башенці храму. Коли якось вранці задзвонив дзвін, люди з по­дивом покинули свої справи і поспішили в церкву. З того часу дзвонять дзвони, нагадують людям про вічне, і храм наповнюється людьми. ,

 Погляньте на екран. Що ви бачите?

Так, це храм. Особлива будівля, присвячена Богові. Тут здійснюється богослужіння. Підніміть руку, хто бу­вав у храмі, церкві?

  •    Осінимо себе хресним знаменням і зайдемо до храму. Як треба здійснювати хресне знамення?
  •    Що бачимо в храмі? (Ікони.)
  •    Храм — це святе місце, де присутні сам Бог, Мати Божа, де співають ангели. Чому ми ходимо до храму?
  •    Як слід поводитися в храмі?
  •    Яку найкоротшу молитву до Господа ви знаєте? (Господи, помилуй.) До Матері Божої? (Пресвятая Бо­городице, спаси нас.)
  •    Хто прочитає «Отче наш»?
  •    За кого ми молимось? (За здоров'я мами, тата, за благополуччя, за мир і щасливу долю України.)З давніх-давен на церковних  богослужіннях використовувались хори. Спочатку це були лише чоловічі хори, але  згодом хори почали бути і мішаними. Оскільки , в давнину церква посідала перше місце серед мистецьких споруд, той хоровому, церковному співу надавалось великого значення. Най яскравішими представниками серед композиторів хорового мистецтва А. Ведель, В. Бортнянський, та М. Березовський. Зараз, подивіться на екран. Ви побачите запис літургії . Звучатиме Херувимська М. Березовського. Цей пісне спів є початком Літургії жертви. Під час звучання тих слів потрібно стояти дуже уважно, відклавши  всі земні проблеми, бо сам Ісус під видом хліба і вина видає себе в жертву, ради нашого спасіння.

V. Екскурсія до театру.

Лунають звуки знов чудові. Чи ви їх слухати готові?

 Налаштуємося слухати музику. Коли кожен відкриє  своє сердечко назустріч мистецтву, то музика наповнить наші душі, мов чаші. Забринять у найпотаємніших куточках почуття, які словами не передати, розумом не збагнути.

Спробуємо пережити те, що переживають люди в концертному залі, театрі, коли кожен, затамувавши по­дих, чекає початку, коли серця б'ються в унісон і єднає нас усіх щось високе, неземне.

Звучить «Вальс» із «Попелюшки» С.Прокоф'єва.

  •    Кому сподобалося  - підніміть руки.
  •    Які почуття переповнювали ваші сердечка?
  •    Що можна робити під цю музику? (Кружляти, танцювати.)
  •    Як її можна назвати? (Вальс.)
  •    Де може звучати така музика? (В балеті.)
  •    Що таке балет? (Балетце музична вистава, яка відбувається в театрі, на сцені. Герої передають її сю­жет танцем.)

Це вальс з балету композитора С.Прокоф'єва «По­пелюшка». Музику виконував один інструмент чи бага­то? (Багато—музика звучала у виконанні симфонічного оркестру.)

  •     Де ми можемо побачити балет? (У театрі.)   Що таке театр? (Приміщення, в якому відбува­ються вистави, спектаклі.)

 Розгляньте зовнішній вигляд театру. Ця будівля має багато різьблених вікон, масивні колони, великі східці.

 Зайдемо до театру. Тут ми можемо побачити балкони.

У театрі ми бували, на балконі ми стояли.

Ну хіба ж оце не диво? Звідси все таке красиве.

  •     Яка частина будинку знаходиться знадвору,

         а в театрі вона — всередині? (Балкон.)

  •     Партер — нижній поверх зали з місцями для гля­дачів. Це найзручніші місця в театрі, бо з них усе добре видно.
  •     Ложі — спеціальні місця, відділені для кількох гля­дачів.

Ні, не ліжко це, а ложа,

Тут не сплять, лише сидять.

 Хоч і назви дуже схожі,

Все ж по-різному їх звать.

  •     Хто бував у театрі?
  •     Хлопчики нашого класу запрошують дівчаток до театру. Щоб до нього потрапити, треба купити квитки.

 Що за черга тут стоїть?
За вікном касир сидить.

Та це ж каса!

Тут завжди

Ви дістанете квитки.

 Я буду касиром, а ви купуватимете у мене квитки до театру. Кожен хлопчик має підійти до каси, попросити ти в касира квиток і розрахуватися.

Не забудьте: ввічливе прохання допоможе вам придбати хороший квиток. Як можна звернутися до касира?|

Замість того, щоб сказати «пане касир», маємо звернутися на ім'я та по батькові, якщо біля каси висить табличка, де вказані ці дані. Для чого нам квиток? (Без квитка не пускають до театру, в ньому вказане місце.)

  •    Кому потрібно пред'явити квиток? (Контролеру)
  •    Для чого контролер у театрі? (Допомагає знайти потрібне місце, не пропускає глядачів без квитків.)
  •    Один із вас буде контролером. Всі інші показуватимуть йому придбані білети.

Зайшовши до театру, слід залишити верхній одяг в  гардеробі, до своїх місць потрібно проходити обличчям до глядачів свого ряду, спиною до сцени.

Хлопчики виходять до дошки, стають у чергу і купляють квитки. Дівчатка спостерігають за їхніми діями і визначають найввічливішого покупця.

 Отже, білети купили, сіли на місця. Ми в театри
Спостереження-смішинки

Щодо правил поведінки

Стануть у пригоді всім

  •            І дорослим, і  малим.

На концерт, як і до школи,

Вчасно не приходь ніколи.

Увійдеш — гукай з порогу:

 «Ой, мерщій звільніть дорогу!»

Тільки музика заграє,

Крикни: «Слухати бажаю!

Тихше!» Так гукать годиться,

Доки музика скінчиться.

Якщо хор співає пісню,

Ми вважаєм за корисне

Встати й голосно сказати:

 Прошу іншу заспівати!
А в театрі, на балеті,
Згадуй випадки кумедні.
Можеш друзів розважати —
Вам не будуть заважати.

А тепер скажу по правді:

Як врахуєш ці поради,

То ніколи не потрапиш В світ,

 де є краса і радість,

В світ, де муза, серцю мила,

Розгортає дивні крила.

 Отож ви вже знаєте, як треба поводитися в театрі. Зараз ми побачимо, які ви чемні глядачі. До нас завітають герої однієї відомої української народної казки.

Казкові герої не розповідатимуть про себе, а співа­тимуть, як це роблять артисти в опері.

Я сподіваюся, що ви будете вдячними слухачами! здогадаєтеся, герої якої казки завітали до нас.

Слухання пісень з опери «Коза-Дереза»: пісня  Лисички, пісенька Кози і пісенька Вовчика...

— Діти, хто впізнав, з якої казки ці герої?

Музична вистава, герої якої не розповідають себе, а співають, називається оперою.

Написав цю оперу український композитор Микола Лисенко.

  •                      Хто скаже, у чому різниця між балетом і оперою?  -

на дошці вивішує картки зі словами-опорами:

ОПЕРА, ТЕАТР

 Екскурсія до кінотеатру.

Лунає музика давно

Не тільки у театрі,

Але й у кіно.

(на ПК  - уривок з німого кіно)

Чи все вам було зрозуміло в цьому фільмі без слів?

З цього випливає, що музика здатна замінити слова.

Сценка «У кінотеатрі».

- Двоє друзів прийшли до кінотеатру подивитися фільм.

 Чи правильно вони поводилися?

Куртки «нарозпашку»,

Ґудзиків — ні сліду.

Упізнати важко

 Хлопчиків по виду.

Це Миколка та Сашко

На сеанс йдуть у кіно.

Не роздягнені, в шапках

Поспішили знайти ряд.

Потоптались по ногах.

 Пробурчав хтось: «Ну і хам!»

Не вибачились, не розляглись,

Так і сіли, простяглись

На стільцях, цукерки розгорнули.

В кишенях руки потонули,

Щоб насіннячко дістать і

Почать його жувать.

Один з хлопчиків сусіду, що попереду.

«Мені екран не видно.

Посунься, і то швидко!»

 Другий: «Я сердитись не люблю,

Після сеансу одлуплю!»

«Тихше!» — із залу летить,

У відповідь: «Замовкніть!» —

Миколка вищить.

 «Що хочу, те й роблю!
Може, для вас і захроплю!» —
Повідомив Сашко і затих,

Бо до залу зайшов рятівник.

Це у формі з'явивсь міліціонер

І вивів обох забіяк він із залу.

Кликали друзі рідненьку маму,

Просились, сльозились,

Що більше не будуть себе так вести

Ніколи, ніколи: «Дядьку, прости!»

 Чи сподобалася вам поведінка хлопців? Доведіть
власну думку.

   VII. Екскурсія до музею.

  Тут тиша і спокій завжди,

Слухай екскурсовода, вперед не біжи,

Зупинись і прислухайсь на мить...

 Кожна  річ — це історії нить,

 - Що таке музей? (Заклад, де збирають, вивчають і ють картини, пам'ятки історії, природознавчі матеріали, музичні інструменти)

Всі предмети, які ми бачимо у музеї, називаються експонатами. Людина, яка веде екскурсію — це екскурсовод

 Які експонати тут можна побачити?

Є й музеї народних інструментів, зокрема в м. Києві.

Самк в цей музей  ми і перенесемося з допомогою нашого комп’ютера.

(Проводжу пояснення роботи з програмою: погляньте на екран, в програмі існують різні класифікації груп інструментів. Ми розглянемо їх за національною приналежністю. З рубрикатора країн виберіть Україну. Тепер можете прослухати іх звучання, клацнувши по зображенню ЛКМ. Клацнувши на скрипковий ключ, ви зможете прочитати історії виникнення, технічні та музичні якості інструментів. Одягніть навушники, та приступайте до роботи.

 - Ознайомились? А тепер повернемося до  музею.

  •    Для чого створені музеї?
  •    Ознайомтеся з правилами поведінки у музеї.
  1.      У музеї треба бути дуже уважним, слухати екс­курсовода.
  2.      Коли хочете про щось запитати, не забувайте ска­зати «Будь ласка».
  3.      Подякуйте за те, що вам пояснили, і за те, що провели екскурсію.
  4.      Музеї люблять тишу.
  5.      Експонати розглядайте, але не чіпайте руками.
  •    Які правила поведінки в музеї ви запам'ятали?

VIII. Підсумок уроку.

Ми разом з вами мандрували.

Де ж ми сьогодні побували?

Нові вивчали ми слова,

У класі бачили дива.

У храм нам двері відчиняли,

І з опери пісні лунали.

 На дошці розміщені слова, з якими ми ознайоми­лися на уроці. Пригадаймо їх: театр, каса, контролер, опера, балет, експонат, екскурсовод, партер, ложа, храм.

 

  9 .Домашнє  завдання. Написати невелику розповідь про відвідання одного з цих закладів.

 

doc
Додано
13 січня 2021
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку