Урок музичного мистецтва 7 клас

Про матеріал
Мета: торкнутися глибини музичних образів Й. С. Баха, поглибити знання про життя і творчість композитора, формувати розуміння актуальності класичного мистецтва, розвивати творче мислення, через сприймання та співвідношення музики та інших видів мистецтва, формувати полі культурний світогляд учнів.
Перегляд файлу

Урок музичного мистецтва 7 й клас.

Тема уроку: Все проходяще, а музика  - вічна.

Мета: торкнутися глибини музичних образів Й. С. Баха, поглибити знання про життя і творчість композитора, формувати розуміння актуальності класичного мистецтва,  розвивати творче мислення, через сприймання та співвідношення музики та інших видів мистецтва, формувати полі культурний світогляд учнів.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

Наочність: аудіо запис «Токати та фуги ре мінор» Й. С. Баха, портрети Й. С. Баха, Галілея, Коперника та Левенгука, ілюстрації до творів Е. Распе «Пригоди барона Мюнхгаузена» та Д. Свіфта «Мандри Гулівера», ноти пісні «Здравстуй, світ» (музика Л. Квінт, слова В. Кострова).

Ключові поняття: бароко, поліфонія, гомофонія, токата, фуга

                                             

Перебіг уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

Кожна епоха в процесі свого історичного розвитку завжди давала людству своїх геніїв. Завдяки їхній творчості в літературі, живописі, прикладному мистецтві та музиці збагачувалось культурне і духовне життя кожного народу. Незалежно від того, в які часи створювались мистецькі шедеври, вони й досі бажані та цінні, бо є відлунням епох історії людства.

 Сьогодні на уроці ми розпочнемо з вами цікаву та захоплюючу подорож крізь віки. А «машиною часу», звичайно, буде... музика! Чи можливо за допомогою музики подолати від­стань і час? Так. І ми з вами будемо в цьому переконуватися про­тягом всіх уроків у першому семестрі, адже тема семестру звучить так: «Відлуння епох у музичному мистецтві».

Мистецтво, будучи дзеркалом історії людства, яскраво передає нам  образний світ митців того часу. Музика, як один з видів часового мистецтва, дозволяє нам глибше проникнути і суттєвий зміст  минулих епох. Уявлення  кожної з них втілилися у творчості геніальних митців.

III Мотивація навчальних знань

Що вам відомо про Баха?

(Відповіді учнів.)

А що знаєте про епоху, в якій жив і творив композитор?

Які надбання науки появилися в цей час?

Які релігійні погляди охоплювали людство в час тієї епохи?

IV Повідомлення теми уроку

Митців, як в музиці, так і в інших видах мистецтва є багато, проте  відведений нам  час уроку ми присвятимо композиторові, творчість якого вважають «фундаментом» усієї музичної культури. Сьогодні ми поговоримо про Йоганна Себастьяна Баха.

V Вивчення нового матеріалу

 «Токата та фуга ре мінор» (відео запис з органного залу)

Демонстрація портрета композитора

За певними ознаками слухачі цього твору, навіть не знаючи його назви, безпомилково визначить, що він належить Йогану Себастіяну Баху — видатному німецькому композитору XVIII століття. Найочевидніші ознаки цього — звучання органа, поліфонічний склад музики з його найвищою формою — фугою. Проте, поліфо­нічну музику для органа, зокрема фуги писали багато компози­торів. Та ні в кого з них ми не знаходимо такої величної широти розгортання твору, що нагадує суцільний, безупинний потік, та­кої величезної життєстверджуючої сили і свободи духу, такої гли­бини почуттів і думок, втілених у творі. Музика Баха й до сьогодні взірцем духовної та музичної гармонії.

Щойно ви прослухали Токату і фугу ре-мінор німецького композитора Йогана-Себастіана Баха, що написана в стилі бароко. Які ваші загальні враження від прослуханої музики? Висловіть свою думку вільно, невимушено, своїми словами.

  • Які асоціації, музично-слухові уявлення викликав у вас прослуханий твір?
  • З'ясуйте, яка це музика?
  • Які почуття і переживання виражає прослухана музика?

Вже з перших звуків — могутніх вступних акордів твір захоплює від­чуттям перебування в незвичайному величному соборі, стіни й повітря якого ніби зіткані зі звуків та небес­ної краси гармоній. Одноголосна тема фуги є органічним продовженням токати. Вона проводиться в різних регістрах і поступово набуває пов­нозвучності, яскравості та величі, завершуючись грандіозними масив­ними акордами коди.

Серед інших органних творів Ба­ха токата і фуга ре мінор вирізняється рідкісним багатством і розмаїттям застосованих виразових засобів, вір­туозністю виконавських прийомів та піднесеною патетичністю образів.                            «У його музиці могутня сила. Вплив його музики не підпорядко­ваний впливові часу і не залежний від нього!», писав про Йогана Себастіяна Баха видатний композитор XX століт­тя Леонард Бернстайн.

Орган — улюблений інструмент Й.-С. Баха, супутник усього його творчого життя. У створенні музики для нього композитор найяскравіше виявив свою творчу індивідуальність. Орган перетворюється у Й.-С. Баха в могутній інструмент-оркестр, який розкриває потаємні глибини його творчих задумів.

Токата ре мінор вирізняється особливою розкішшю віртуозного стилю. Це грандіозний вступ до фуги. Призначення токати — створити відповідну атмосферу для сприйняття більш складної поліфонічної форми. Тема фуги, яка інтонаційно пов'язана з музичним матеріалом токати, безпосередньо виростає з неї. Це тільки один образ, але скільки багатозначності у цій єдності! Тема постійно змінюється, розкривається перед нами різними гранями. Уже перша поява фуги насичена активним рухом; потім, виникаючи в різних тембрах і регістрах по голосах, вона розростається, охоплюючи широкий діапазон, акордове звучання стає щільнішим і динамічнішим. Заключний розділ фуги (кода) своєю масивністю, імпровізаційністю різноманітних епізодів нагадує токату, яка й визначила характер ре-мінорної фуги, а тим самим — і єдність усієї композиції.

  • Якими засобами музика виражає почуття і переживання?
  • Який основний зміст прослуханого твору та який задум композитора?
  • Розкрийте виражальні засоби, які особливо яскраво характеризують музичний образ.

Йоган Себастьян Бах — геніальний німецький композитор, органіст та скрипаль, неперевершений майстер поліфонії, представник стилю бароко.

Музика Й.-С. Баха, глибоко людяна і сповнена небувалої для того часу емоційної сили, пережила віки. Великий композитор залишив нащадкам багату спадщину: увертюри та концерти для сольних інструментів з оркестром, сонати та сюїти для смичкових інструментів, вокальні та клавірні твори.

Особливо вражає його органна творчість. Це величні твори, що відкривають людині глибину почуттів і думок, спонукають до боротьби за досягнення високих життєвих ідеалів. З-поміж них слід відзначити прелюдії і фуги, фантазії і токати.

Феномен Й.-С Баха в історії  світової музичної культури не має рівних: жоден із композиторів так не впливав на творчість музикантів наступних поколінь, як цей митець. Відкриваємо ми для себе нові обрії музичного мистецтва чи повертаємося в глибину століть через пізнання минулого — Й.-С. Бах завжди залишається нашим видатним сучасником.

Після смерті Й.-С. Баха його думки про красу і гармонію, про творчу силу і волю людини, про радість і скорботу, життя і смерть, виражені у звуках геніальних творінь, почали своє самостійне існування. Зашифровані в нотних рукописах, вони не одразу стали надбанням наступних поколінь.

Протягом XIX століття тривав процес осягнення бахівської творчості. Ніби «підсумковим» став вислів М. А, Римського-Корсакова: «.Я не усвідомлював, що вся наша сучасна музика зобов'язана Баху».

Вплив творчості Й.-С. Баха на майбутнє музичного мистецтва, причетність до кожної наступної епохи — це головна грань його всеосяжного генія. Сповнене трагічними подіями XX століття та новітніми технологіями ХХІ теж не можуть  обійтися без спілкування з музикою видатного композитора І в наш час непереборним стає бажання відчути реальний зв'язок Й.-С. Баха із сучасністю

А що ж в цей самий час відбувалося в науці, та інших видах мистецтва?

Час творчості композитора співпадає із часом, що в історії називають епохою Відродження . На зміну гуманістичній добі Ренесансу прийшло інше світо­бачення. Відчуття плинності, мінливості стало характерним для Нового часу, в якому утвердилася механістична картина світу. Динамізм життя потребував перегляду статусу людини у світі. Наукові досягнення XVII ст. зумовили поворот у свідомості, коли людина сприймала себе не­мовби розчиненою в природному і суспільному довкіллі, усвідомлювала минущість життя порівняно з безмеж­ністю Космосу. Саме в цей час людство робить великі кроки в науці: Га-лілей уперше дивиться на зірки через телескоп та доводить те, що Земля крутиться навколо Сонця (1611), Коперник створює свою власну геліоцентричну систему світу, а Левенгук під мікроскопом виявляє крихітні живі організми (1675). Величезні вітрильники бо­рознять простори Світового океану, долаючи білі плями на геогра­фічних мапах. А літературними символами епохи стають знайомі вам персонажі — Гулівер та барон Мюнхгаузен.

Це й склало духовний зміст нової культурної епохи бароко.

Стиль бароко, назва якого перекладається з італій­ської мови як «примхливий», виник у європейській культурі у XVII столітті. Це був період «тріумфальної ходи» європейської ци­вілізації. Барокове мислення характерне для таких європейських держав, як Італія, Іс­панія, Фландрія (тепер — Бельгія), Ні­меччина, Англія, країн Східної Європи. В Україні осмислення культурної ситуа­ції (тиску католицизму, воєн за гетьман­ську владу) також відбувалося на тлі баро­кового світогляду з його виром почуттів.

  1.   Рефлексія

Чи можна сказати, що в музиці композитор втілив дух свого часу — бажання людини дізнатися нове, удосконалити­ся, «пізнати світ та самого себе»?

Поліфонічну музику, довершеність її форми та логічність кон­струкції часто порівнюють з одним із видів образотворчого мисте­цтва. Давайте дізнаємося, з яким?

(З-поміж запропонованих учителем ілюстрацій творів обра­зотворчого мистецтва необхідно обрати той, який можна порів­няти з поліфонією.)

Кажуть, що архітектура — це застигла музика. Я га­даю, що цей вислів найдоречніший саме стосовно музики поліфо­нічної, її точну конструкцію можна порівняти з точною побудовою архітектурних творінь.

Давайте пригадаємо епіграф сьогоднішнього уроку, в яко­му сказано, що музику Баха не можна назвати ані старою, ані новою — вона «вічна». Чому музика Баха залишається «вічною»?

VII  . Підведення підсумків уроку

  • Що сприяло відродженню музики видатного німецького композитора?
  • Розкажіть про жанрові особливості органної Токати і фуги ре мінор Й.-С. Баха.
  • Чим, на вашу думку, музика Й.-С. Баха близька людині XXI століття?

Музика, яку ми слухали сьогодні на уроці, буде жити вічно, доки людина замислюється про своє призначення, доки людина буде намагатися стати кращою!

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 січня 2021
Переглядів
3581
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку