УРОК 1
Тема : Дитинства світ
Мета:формування ключових компетентностей: вільно володіти державною мовою, ділитися творчими ідеями , коментувати й оцінювати власні художні результати і творчість інших, дискутувати щодо мистецьких явищ, розвивати критичне мислення щодо власної творчої діяльності , визначати художню цінність цифрового контенту.
Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з творчістю П.Чайковського, розвивати вокально-хорові навички, комунікаційні і творчі здібності учнів; виховувати любов до класичної музики, толерантне відношення дітей у спілкуванні між собою, працювати в команді для вирішення художньо – творчих завдань.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання : ноутбук, відеоматеріал, презентація, портрет композитора П.Чайковського.
Твори що вивчаються на уроці: П.Чайковський «Дитячий альбом». П’єси «Марш дерев’яних солдатиків», «Нянина казка», «Баба яга»,
« Барви рідної землі».
Хід уроку.
1.Організаційний момент. Звучить музика « Дитинства світ».
Музичне вітання.
Добрий день вам , добрий день!
В світі музики фантазій і пісень,
Добрим будь, щедрим будь
І з мистецтвом у дивну путь!
2.Мотивація до навчання.
Ось і закінчилось тепле , сонячне літо. Та воно залишило чудові,
радісні спогади про себе. Що ви можете згадати про літні канікули?Поділіться своїми враженнями! Ви побували в країні дитинства…
А чи зберегли ви фотографії про літо в своєму «дитячому альбомі»?
Дитинства світ , чарівний світ,
Це світ рожевих , добрих мрій ,
Це до зірок швидкий політ ,
Віночок сонячних надій.
Це світ добра, це літній луг,
Це я , це ти, мій найдорожчий друг!
3. Новий матеріал для засвоєння.
Бесіда з учнями про створення « Дитячого альбому» П.Чайковського.(перегляд презентації).
Сьогодні ми зустрінемося з образами дитинства. Допоможе нам композитор, твори якого звучать у всіх куточках земної кулі, у творчості якого так багато образів дитинства. Можливо тому, що душею і серцем він був відкритим і чистим, немов дитина. Тому його музика завжди дарує сердечну теплоту, ніжність і привітність. Ідеться про Петра Ілліча Чайковського.
3.1.Розповідь про збірку П.Чайковського „Дитячий альбом”
Петро Ілліч Чайковський – автор опер, балетів, симфоній, концертів для фортепіано, скрипки.
Пісні та збірку „Дитячий альбом” він адресував дітям. Найбільше Чайковський любив своїх племінників, а діти обожнювали його, адже кращого вигадника всіляких історій, пікніків, веселих вечорів із піснями та танцями вони не знали.
Діти любили і добре розуміли музику, але найбільше нею захоплювався молодший племінник Чайковського Володимир. Коли Петро Ілліч навчав його грі на фортепіано, у нього виник задум написати „Дитячий альбом”. До 1878 року ця збірка налічувала уже 24 фортепіанні п’єси. Кожна п’єса альбому – невеличкий, неповторний і живий образ дитинства. У цій збірці композитор відтворив дитячий день з усіма його радощами, печалями і турботами.
Перші три п’єси альбому („Ранкова молитва”, „Зимовий ранок” і „Мама”) пов’язані з пробудженням і ранковими враженнями.
Наступні п’єси альбому (Гра в конячки” та „Марш дерев’яних солдатиків”) розповідають про світ дитячих ігор і розваг.
Далі – оповідання про далекі, чужі країни: „Італійська пісенька”, „Неаполітанська пісенька”, „Німецька пісенька”, „Старовинна французька пісенька”.
Наближається вечір. Час лягати спати, час казок: п’єси „Нянина казка”, „Баба Яга”. Діти лягають у ліжечка і думають про щось приємне (п’єса „Солодка мрія”) або пригадують милий серцю куточок природи (п’єса „Пісня жайворонка”).
Закінчується дитячий день, як і увесь альбом, п’єсою „В церкві”. Вона нагадує про давню традицію читання вечірньої молитви.
4. Музичне сприймання.
П.Чайковський. П’єси з „Дитячого альбому”( відеоряд)
Повторення правил слухання музики.
Лунає музика. Що виникає в уяві людини , яка її слухає?
Музика своїм звуковим потоком, пульсацією ритму , мелодією звертається до людини і викликає в неї почуття та емоції. Так слухач уявляє музичний образ,який створив композитор.
4.1.Шлях музики від творця до слухача - робота зі схемою.
Композитор Створює музичний твір та записує його за допомогою нотних знаків. |
Виконавці Виконують твір на музичних інструментах або голосом. |
Слухач Сприймає музичний твір відповідно до своїх поглядів, смаків, досвіду. |
5. Аналіз музичного твору.
- Чи сподобались вам прослухані п’єси? Чим саме?
- Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
- Про що розповіла музика ?
5.1. Виконання творчого завдання до слухання музики.
Складіть картину до однієї із п’єс « Дитячого альбому».( скласти пазли)
6. Музично-ритмічна хвилинка « Танцюємо з героями мультфільмів»
7. Вокально-хорова робота.
- повторення правил співу;
- розспівування, виконання поспівок;
- вправи для розвитку музичного слуху та голосу( за вибором вчителя)
- виконання пісні « Дитинства світ»;
8. Розучування пісні « Барви рідної землі» муз_____________
Сл.._____________________
9. Виконання ритмічної вправи « Веселі долоньки».
10. Виконання творчого завдання з музикування.
Для виконання завдання треба обрати улюблений ударний інструмент і створити музичний супровід до пісні. Перший крок- послухати уважно мелодію та відбити ритмічний малюнок мелодії пісні. Другий крок- заспівати і заграти одночасно.
Визначення найкращих виконавців.
11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
- Твори якого композитора ви слухали?
- Які твори увійшли в « Дитячий альбом» П.Чайковського?
- Ви на уроці були слухачами, композиторами чи виконавцями?
- Розкажіть , як музика, створена композитором, доходить до слухачів. Хто бере участь у цьому процесі?
12. Домашнє завдання.
поміркуйте, які образи дитинства ви взяли б для власних „Дитячих альбомів”.