Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.
4 клас І семестр
урок 2 Дата__________
Тема уроку: ГОЛОВНА ПІСНЯ КРАЇНИ.
Мета уроку: розповісти дітям про гімн, і для чого його створено, про його авторів; розвивати в дітях патріотизм, гордість за свою державу; виховувати в дітях повагу до державних символів України.
Музичний матеріал: Державний Гімн України, вірші П. Чубинського, музика
М. Вербицького, муз. М.Ведмедері сл. Н.Рубальської «Добрий
день, матусю-Україно!».
Обладнання: підручник, наочність, фонотека, підручник, музичний центр,
музичний інструмент.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(вхід до класу під звучання пісні «Добрий день, матусю, Україно»)
Музичне привітання.
Напевно, ти вже знаєш, що в кожній країні є свої державні символи, один з яких — музичний твір, який називається гімн. Без виконання гімну не розпочинається жодне державне свято чи урочиста подія, зокрема, святкова шкільна лінійка, спортивні змагання, футбольні матчі тощо.
А звідки взялися ці пісні — гімни?
Вважається, що перші гімни виникли у Стародавній Греції. Співи хвалебного характеру — гімни — складали на честь міфічних богів і героїв. Минали століття, упродовж яких змінювався зміст цих творів: гімни все частіше прославляли благородні й піднесені ідеї. Згодом композитори також почали писати гімни, де оспівували певні ідеї чи події.
Гімн — урочиста пісня, один із державних символів країни.
Національний гімн — це найвищий вияв волелюбних прагнень народу, його духовно-патріотичних устремлінь. Гімн нашої держави був написаний композитором Михайлом Вербицьким на вірші поета Павла Чубинського. У пісні «Ще не вмерла України» втілена споконвічна мрія нашого народу стати суверенним, незалежним, здобути волю. Музика і вірші цього твору виражають незламну віру у відродження України.
Композиторські пісні — це пісні, створені композиторами і поетами.
ІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
Чи пам’ятаєте, як треба триматися під час виконання національного гімну? Співають гімн урочисто, піднесено, таким чином виражаючи гордість за свій народ і повагу до держави. Пам’ятай: під час виконання Державного гімну треба стояти рівно, опустивши руки або поклавши праву руку на серце.
(Державний Гімн України, сл. Павла Чубинського, муз. Михайла Вербицького)
- Які почуття тебе охоплюють, коли звучить гімн? Проспівай гімн із відповідним настроєм. А допоможе тобі гідно і з честю виконати гімн фея Інтонація зі своїми словами-підказками.
стверджувально впевнено натхненно
святково урочисто переможно бадьоро
ІІІ. МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП.
В історії музики існує безліч пісень урочистого характеру, серед яких — державні, військові, релігійні, революційні гімни. Так, відомий у всьому світі гімн «Марсельєза» створили повсталі французи під час буржуазної революції кінця 18 століття. Сьогодні цей твір є Державним Гімном Франції.
Ми звикли, що гімн — це самостійний твір, однак іноді він може бути частиною великого музичного твору: опери, ораторії, балету Так, у характері гімну Людвиг ван Бетховен завершив свою Дев’яту симфонію. Ця хорова частина написана на текст оди Шиллера «До радості» й сьогодні відома як Гімн Європейського Союзу, адже у творі прославляється всесвітнє братерство людей.
Доволі часто в ефірі радіостанцій спортивного спрямування можна почути твір американського композитора Аарона Копленда. Його п’єса для мідних духових та ударних інструментів називається «Гімн простій людині».
ІV. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування.
(продовження вивчення пісні «Добрий день, матусю, Україно!»)
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. - Допоможіть Тріольчику визначити, до якої групи пісень належить гімн.
КОМПОЗИТОРСЬКІ
ПІСНІ
2. - Поміркуйте, у чому полягають відмінності між народною піснею і композиторською. Заповніть таблицю в робочому зошиті.
НАРОДНА ПІСНЯ |
КОМПОЗИТОРСЬКА ПІСНЯ |
1) 2) |
1) 2) |
3. Дослідіть історію походження Державного Гімну України та розкажіть про це батькам, друзям, знайомим.
(вихід з класу під звучання пісні «Добрий день, матусю, Україно»)
1