Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.
4 клас І семестр
урок 5 Дата__________
Тема уроку: СЯЙВО КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ.
Мета: визначити особливості історичної пісні як жанру народної творчості; розвивати навички власного співу, вокально – хорові навички; виховувати інтерес і повагу до героїчного минулого українського народу, почуття патріотизму.
Музичний матеріал: українська народна пісня «Пісня про Байду»; українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть». «Історичні пісні», «Козацькі пісні».
Обладнання: музичний інструмент, фонохрестоматія, музичний центр, ілюстрації, підручник.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(учні входять до класу під супровід української народної пісні
«Ой на горі та й женці жнуть»)
Музичне вітання.
ІІ. МУЗИЧНА ГРАМОТА.
Могутню історію нашого народу можна простежити через пісні. Народні пісні, у яких ідеться про події минулого, називаються історичними.
- А якщо в піснях розповідається про відомих людей, наприклад козаків, чи можна їх тоді назвати історичними?
Так! Правильно! Тематика історичних пісень — різноманітна. У найдавніших історичних піснях ідеться про боротьбу українського народу із ворогами, а також прославляються національні герої.
Історичні пісні — це музично-поетичні твори, у яких оспівуються важливі історичні події та діячі.
Гордістю українського народу є сміливі й мужні козаки, які не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони вправно грали на бубнах і трубах, та особливо шанували бандуру й кобзу.
Козацькі пісні — це музично-поетичні твори, у яких оспівуються безстрашні герої, захисники вітчизни — козаки.
ІІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
А чи відоме тобі ім’я одного з найвизначніших козаків — князя Дмитра Вишневецького? Саме він побудував на острові Мала Хортиця (нині м. Запоріжжя) першу фортецю майбутньої Запорозької Січі — осередку козаків. Народні співці, кобзарі, склали «Пісню про Байду», головним персонажем якої, на думку фольклористів (дослідників народної творчості) вважають саме Дмитра Вишневецького. У цьому творі оспівується ідея благородства та високого почуття патріотизму.
(слухання укр.нар.пісні «Пісня про Байду»)
- Який характер пісні? Яким у ній зображено Байда?
ІV. НАРОДНА СКРИНЬКА.
Про Байду Вишневецького до нашого часу дійшла сила - силенна легенд і переказів! За переказами, якось кримський хан Девлет - Гірей повів на Хортицю майже всю орду. Упродовж місяця тримали татари острів в облозі, але так і не змогли зламати опір козаків. Замість перемоги чекала на кримського хана ганьба і величезні втрати війська. Тож довелося йому відступити.
V. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування.
Історичною козацькою піснею є українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть». Цей маршовий твір зазвичай виконує хор.
(слухання пісні «Ой на горі та женці жнуть» у виконанні вчителя або в записі)
(розучування першого куплету пісні «Ой на горі та женці жнуть»)
VІ. ГРА НА МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТАХ.
- Створіть музичний супровід до пісні «Ой на горі та женці жнуть». Виконайте його на дитячих музичних інструментах.
(виконання завдання)
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
- У чому полягають відмінності між думою й історичною піснею?
- Поміркуйте, який музичний інструмент може передати цокіт копит коней.
(вихід з класу під супровід твору на вибір учнів)
1