Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.
4 клас І семестр
урок 4 Дата__________
Тема уроку: ДУМИ.
Мета: розкрити жанрову своєрідність українських народних дум; розвивати образне мислення, уяву, творчі якості, емоційно-чуттєве сприймання; виховувати інтерес до народної творчості, історичних пісень, дум, почуття патріотизму та поваги до героїчного минулого.
Музичний матеріал: українська народна дума «Дума про козака Голоту»; укр.нар.пісня «Вийшли в поле косарі».
Обладнання: музичний інструмент, ілюстрації до музичних творів, підручник, музичний центр, фонохрестоматія.
Тип уроку: поглиблення та розширення теми.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(вхід до класу під звучання укр.нар.пісні «Вийшли в поле косарі»)
Музичне привітання.
Сьогодні ми дізнаємося про події у світі й державі з газет, репортажів журналістів по телебаченню і статей в Інтернеті. А як було раніше, коли ще не існувало преси, радіо і телебачення, Інтернету? Наприклад, у часи козацтва?
ІІ. МУЗИЧНА ГРАМОТА.
Ви напевно здивуєтеся, але і тут пісня ставала в нагоді! Саме піснею линули розповіді про історичні події та їх учасників. А замість журналістів ці новини «розповідали» співці — кобзарі та бандуристи. Нерідко такими співцями були самі відважні герої, які брали участь у боях. І характер цих пісень — дум, був відповідним — ліричним і драматичним. А виконувались думи в супроводі кобзи або бандури.
Думи — це драматичні пісні, присвячені важливим історичним подіям і відважним героям; виконуються кобзарями.
За характером мелодії думи близькі до речитативу, тобто напівспіву - напіврозмові. Вони тужливі, наспівні та протяжні.
Мандруючи від села до села, кобзарі виконували пісні про бойову славу й вічну доблесть козацького війська, про свободу та красу рідного краю. Вони розповідали людям у своїх піснях не тільки про різні події, а й висловлювали ідеї єднання народу в боротьбі проти чужинців, ідеї волі й незалежності, прославляли патріотизм, відстоювали права кожної людини й усього народу на вільне життя, звеличували шанування батьків, роду, Вітчизни.
Кобзар — мандрівний співак, який виконував пісні та думи в супроводі кобзи чи бандури.
Зазвичай думи — це великі пісенно-розповідні твори. Умовно вони складаються з таких частин: вступ (заспів), основнана розповідь (розгортання сюжету), кінцівка (славослов’я).
ІІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
Однією з найвідоміших є «Дума про козака Голоту». Хто ж це такий? Козак Голота («голота» означає «бідняк, незаможний») — це поетичний образ захисника рідної землі від іноземних загарбників. Дехто вважає, що цей персонаж має історичне підґрунтя: у ньому, начебто, змальовано одного зі сподвижників Богдана Хмельницького — полковника Іллю Голоту.
(слухання української народної думи «Дума про козака Голоту»)
- Як у думі оспівується образ козака? Які риси характеру персонажа відображено у творі?
ІV. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування.
(продовжити розучування укр.нар. пісні «Вийшли в поле косарі»)
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Допоможіть Тріольчику обрати слова-характеристики дум.
ЛІРИЧНА ШВИДКА
СТРІМКА ВЕСЕЛА
ЖАРТІВЛИВА РЕЧИТАТИВНА
ДРАМАТИЧНА
2. Роздивіться репродукцію картини і визначте, як називається зображений народний музичний інструмент.
(вихід з класу під звучання пісні «Вийшли в поле косарі»)
1