Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.
4 клас І семестр
урок 3 Дата__________
Тема уроку: ВИЙШЛИ В ПОЛЕ КОСАРІ ...
Мета: навчити дітей жниварських пісень; розвивати в дітях розуміння про календарно-обрядові пісні; виховувати любов до української пісні.
Музичний матеріал: В. Філіпенко. «Поле моє, поле» (слухання); укр.нар.пісня «Вийшли в поле косарі». Календарно-обрядові пісні.
Обладнання: підручник, наочність, фонотека, підручник, музичний центр,
музичний інструмент.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(вхід до класу під звучання пісні В. Філіпенка «Поле моє, поле»)
Музичне привітання.
У кожного народу є безліч народних пісень, які виконують у певну пору року, тобто відповідно до календаря. У давнину такий спів супроводжувався обрядами, тому ці пісні називаються календарно-обрядовими. Зазвичай ці твори відображали кожен цикл хліборобської праці протягом року: навесні, влітку, восени. У таких піснях дуже часто відтворювалися рухи, що символізують оранку, сівбу, жнива тощо.
ІІ. МУЗИЧНА ГРАМОТА.
Календарно-обрядові пісні — це пісні, які виконували селяни під час різних народних обрядів і календарних свят.
Пісні, які співають під час жнив, коли збирають урожай, називаються жниварськими. Ці твори пов’язані з хліборобськими обрядами, адже жнива — найважливіший час літнього циклу. І хоча цей період життя людини характеризується важкою працею, він насамперед означає завершення хліборобського року. А чи відомо тобі, які обряди пов’язані зі жнивами? Якщо ні, тоді звернімося до народної скриньки.
ІІІ. НАРОДНА СКРИНЬКА.
В Україні до початку жнив готувалися і як до великого свята, і як до важкої відповідальної роботи, коли доводилося працювати від світанку до ночі, не зважаючи на спеку і спрагу. У перший день жнив на полі з’являлися люди в широких білих штанях, у полотняних сорочках із косами в руках, — косарі. Дівчата й молодиці виходили на ниву із серпами; жнучи, вони спритно клали сніп за снопом і, працюючи, співали. Дожинаючи ниву, женці залишали трохи недожатих стебел із колосками «спасові на бороду». Те недожате колосся вони зв’язували в пучок червоною ниткою, або виплітали колосяну китицю, ніби бороду, й пригинали колосся до землі — це й була «Спасова борода». Закінчивши жнива, женці примовляли: «Хто орав — тому силку, а хто сіяв — тому дві, а хто жав — тому всі. Дай Боже, щоб і на друге літо був гарний урожай!».
ІV. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
А ще під час жниварських робіт усі співали. Жниварський обряд був сповнений пісень різного змісту: у них звучала похвала ниві, врожаю, сонцю, господареві та трудівникам.
Жниварські пісні — народні пісні, які виконують під час жнив.
(слухання муз. В. Філіпенка, вірші Л. Реви «Поле моє,поле»)
V. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування.
Жниварські роботи на селі, які тривають протягом літа, завжди супроводжувалися співом. Поділяються жниварські пісні на три групи:
зажинкові — величання першого снопа і жниць,
жнивні — основною темою є важка праця хліборобів,
обжинкові — бадьорі, радісні пісні, у яких оспівується нива та новий урожай.
- Послухайте українську народну пісню «Вийшли в поле косарі». Поміркуйте, до якої групи жниварських пісень вона належить.
(слухання пісні «Вийшли в поле косарі» у виконанні вчителя або в записі)
- До якої групи жниварських пісень вона належить?
(розучування приспіву та першого куплету
укр.нар. пісні «Вийшли в поле косарі»)
VІ. МУЗИЧНО-РИТМІЧНІ РУХИ.
Інсценування першого куплету пісні "Вийшли в поле косарі" з музично-ритмічними рухами.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Допоможіть Тріольчику (сторіка 18) визначити, які пісні належать до жниварських:
• пісні, які співають ввечері
• пісні, які співають під час жнив
• пісні у яких оспівуються героїчні події
• пісні, у яких змальовується тяжка праця хлібороба
• пісні,у яких оспівується завершення жнив
2. Запитайте у дорослих, які жниварські пісні їм відомі. Поділіться цими відомостями з однокласниками.
3. Завдання за бажанням. Поцікавтеся особливостями жниварських обрядів в Україні та інших країнах. Порівняйте: що в них спільного?
(вихід з класу під звучання пісні «Вийшли в поле косарі»)
1